RallyBaron  Samppasport

B23E ahtaminen

  • 14 Vastauksia
  • 6904 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Snarkkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
B23E ahtaminen
« : 23.02.2012, 21:59:53 »
Elikkäs, kesällä ajattelin aloittaa volvon remppaamisen ja pohdin semi helppoa/halpaa ahtamista. Joten mitenkäs tommonen B23E kestää painetta esim Cometicin paksuimalla kansi pahvilla ja vakio alakerralla? Ja onko toi r-sport kaasari miten toimiva paketti?(käynti/voima/alue/kulutus(miel. alle 15l/100km)). Tutkin tossa millanen homma ois laittaa LH tai motronicci ja vähän rupes ahistaa noi antureiden määrä ku K-jetissä ei hirveesti antureita ole. Mega voisi ehkä olla vaihtoehto mutta se taas menee vähän yli mun ammatikoulu osaamisen. Tavoitteena ois saada syksyksi kasaan ähisevä ja suhiseva paketti ja siksi tehoa ei tarvii olla enemmän ku vakio turbon kytkin kestää. Kokemuksia, ideoita yms otetaan avosylin vastaan. Palikkaa voi myös koittaa tyrkyttää jos on ylimäärästä, ja miksei vaikka kokonaista konetta (en osta 3000 euron jumalauta mootoreita koska se vähän keulii budjetista vaikka kiva olis  ;)). Ainii perä pitäs vissii shimmata ku on vajaa vartti väljää joten jos löytyy halukkaita PK-seudun lähistöltä nii infotkaa   :hello:

Poissa hammer_man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #1 : 25.02.2012, 14:42:08 »
Vähän on kovat puristukset tuossa b23e koneessa, 10,0 jos en ihan väärin muista...
ex 240 -88 b23e
ex 240 -86 b200k

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #2 : 27.02.2012, 12:16:55 »
Kyllä se sen 0.5bar kestää kun avartelee palotiloja kannesta.
Megalla ohjattuna en ole huomannut nakutusta lyhyillä vedoilla 630cc suuttimilla 1.2bar paineella. 82ºC termarilla,peltisatsilla, 3" putkella ja 600x350x76 coolerilla.
K-Jetin kanssa säädettiin B21ET konetta aikoinaan ja siitä ei saatu nakutusta pois yli 1.2bar paineella vaikka miten sinne yritti lisää bensaa syöttää lisäsuuttimilla. Ainoa syy sille sitten jäi, että pakopuolella oli ilmeisesti liikaa vastapainetta.

Jollain faktaa A-ryhmän pakosarjasta vs peltisarja?

K-Jet ruiskulla, Volvon coolerilla, 3" putkella  ja A-ryhmän sarjalla tuo B23E rupes nakuttaan H nokalla 0.6bar paineella.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #3 : 27.02.2012, 14:59:32 »
Kyllä se sen 0.5bar kestää kun avartelee palotiloja kannesta.
voihan männistäkin sorvauttaa vähän pois...

Kyllä se sen 0.5bar kestää kun avartelee palotiloja kannesta.
Megalla ohjattuna en ole huomannut nakutusta lyhyillä vedoilla 630cc suuttimilla 1.2bar paineella. 82ºC termarilla,peltisatsilla, 3" putkella ja 600x350x76 coolerilla.
K-Jetin kanssa säädettiin B21ET konetta aikoinaan ja siitä ei saatu nakutusta pois yli 1.2bar paineella vaikka miten sinne yritti lisää bensaa syöttää lisäsuuttimilla. Ainoa syy sille sitten jäi, että pakopuolella oli ilmeisesti liikaa vastapainetta.

Jollain faktaa A-ryhmän pakosarjasta vs peltisarja?

K-Jet ruiskulla, Volvon coolerilla, 3" putkella  ja A-ryhmän sarjalla tuo B23E rupes nakuttaan H nokalla 0.6bar paineella.
kai tuossa sytytys myöhäisti tarpeeksi ettei sen takia nakuttanut ?
« Viimeksi muokattu: 27.02.2012, 15:01:39 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #4 : 27.02.2012, 15:00:17 »
E85 jos ajat, ni voit ahtaa kunnolla, mega ja suorasytkä heti kaveriks, ni sit saat 3 tai 4 alkavia tehoja ja isolohkokasin vääntöjä.

ÄLÄ rupea ahtamaan tuollaista konetta millään K-jetillä tai kaasarilla, ihan pelleilyä, kun samaan hintaan saa ohjelmoitavan ruiskun ja sytkän jos viitsii töitä itse vähän tehdä ja lukea megasquirtin ohjekirjat läpi ENSIN. :)

10:1 rutistuksilla 1,55bar+ täällä ja E85, tosin 16v hattu päällä, mega ohjaa 1575ccm suuttimia ja 1,8T puolia. Kone kestää, voimansiirrosta hajotettu tasan kaikki kytkinlevyn ja takanavan väliltä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6369
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #5 : 27.02.2012, 17:06:48 »
10:1 rutistuksilla 1,55bar+ täällä ja E85, tosin 16v hattu päällä, mega ohjaa 1575ccm suuttimia ja 1,8T puolia. Kone kestää, voimansiirrosta hajotettu tasan kaikki kytkinlevyn ja takanavan väliltä.

Sä voisit tämä laittaa vaikka allekirjoitukseesi, niin tarvitsisi sitä joka topikkiin kirjoittaa erikseen :)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #6 : 28.02.2012, 16:24:41 »
Sä voisit tämä laittaa vaikka allekirjoitukseesi, niin tarvitsisi sitä joka topikkiin kirjoittaa erikseen :)
Niin metsä vastaa, kun sinne huutaa, eli toisinsanoen kun näen kysymyksen, vastaan siihen. :)

Porukka täällä vois tehdä jonkinlaisen FAQ:n näistä virihommista, joka luetaan EKA, eli tyyliin että siellä on kaikki moottorivaihtoehdot, esim B200K, B19A, B23E, B234F, B230FK jne ja kerrotaan heti mikä niissä on hyvää ja mikä huonoa viritystä silmälläpitäen, ihan selkokielellä.

Silloin vältytään sekä minunkaltaisilta että kulmamiehen vastausviesteiltä. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Snarkkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #7 : 01.03.2012, 20:25:31 »
85 teoria vaikuttaa kivalta. Ihan vakio veiveillä vai? Mikä bensa pumppu ja fööni? :o

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #8 : 01.03.2012, 21:24:28 »
85 teoria vaikuttaa kivalta. Ihan vakio veiveillä vai? Mikä bensa pumppu ja fööni? :o

B23x koneissa on vahvat veivit sisällä + 400 hv kestää ko kammet samoin kuin männätkin, jos ei nakuta. Naku tukoo kaikki männät.

Poissa peju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #9 : 24.04.2012, 16:44:34 »
Paljon b23a:n männästä voi/pitää sorvata jos ajatellaan turbo ja Strömberg asennusta välijäähdyttimellä?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #10 : 24.04.2012, 19:16:28 »
Paljon b23a:n männästä voi/pitää sorvata jos ajatellaan turbo ja Strömberg asennusta välijäähdyttimellä?
A-koneessa ei taida olla yhtä kovia puristuksoa kun E-koneessa, tosin kaasariturbo on kyllä vähän edes ajoviimapaineita (0,3bar) kovemmilla paineilla tuhoon tuomittu yhdistelmä. Arkiajossa saattaa kestää, mutta kenkää kun ruvetaan antamaan, ei ole kun ajan kysymys millon tulee reikä mäntään.

Jos on pattimäntä, patti veke sorvaamalla, sileäksi laki ja sitten keskelle vaikka 2-4mm kuoppa.

Mitta tosin esin jotta ainevahvuus männän keskellä ei alita 6-7mm homman JÄLKEEN. Eli katso että siellä nyt on 10mm nurkilla tavaa ennenkun sorvaat 4-5mm veke. Ei pitäis olla ylitsepääsemätön homma mitata, jos osaa sorvia käyttää. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa peju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #11 : 24.04.2012, 20:33:33 »
Maltillista tehon ja väännön nostoa ajattelin, noin 150-180hv kun ei ole kiire mihinkään. Kiitos vastauksesta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #12 : 24.04.2012, 20:52:25 »
Maltillista tehon ja väännön nostoa ajattelin, noin 150-180hv kun ei ole kiire mihinkään. Kiitos vastauksesta.
On toteutettavissa, mutta 150hv-> alkaa kyllä modaamattomalla turboströmpällä olemaan suuri riski, oikein modatulla toimii varmasti, mutta jos ajat edes 10tkm tuolla =1000-1500L bensaa = 1700-2500e), tulee kokonaiskustannuksiltaan halvemmaksi jo vuoden aikana laittaa budjetti sähköruutta. Säästät sähköruutan hinnan bensakuluissa äkkiä.

Jos säästät vaikka 500L bensaa vuodessa sähköruutalla, eli kulutus tippuu 15->10L/100km ja ajat 10tkm vuodessa, se tarkoittaa 800e/v säästöä, eli sillä saa jo ihan kevyesti sähköruutan. :)

Nimimerkillä 7 alkava keskikulutus ja tehokas moottori. :)

135hv taisivat aikoinaan B23AT koneesta luvata turbomännillä ja turböströmpällä ilman välijäähyä. Tuohon jo 20% lisää alkaa menemään jännäksi ja vaatii vähintään paineensäätimen ja sähköbensapumpun, eli tulee jo maksamaan ihan rahaakin, jos ei noita ole tallin nurkassa.

Mua ainakin todella ottais 15L kulutus hermoon jos autossa on 150hv, kun 450-500hv pelejäkin on pienemmällä keskikulutuksella (mulla on yks omatekonen ja yks tehdaspeli). :)

Mutta kukin tekee kuten haluaa, sitä kunnioitan, tässä vaan omia ideoita. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa peju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #13 : 25.04.2012, 16:03:09 »
A-koneessa ei taida olla yhtä kovia puristuksoa kun E-koneessa, tosin kaasariturbo on kyllä vähän edes ajoviimapaineita (0,3bar) kovemmilla paineilla tuhoon tuomittu yhdistelmä. Arkiajossa saattaa kestää, mutta kenkää kun ruvetaan antamaan, ei ole kun ajan kysymys millon tulee reikä mäntään.

Jos on pattimäntä, patti veke sorvaamalla, sileäksi laki ja sitten keskelle vaikka 2-4mm kuoppa.

Mitta tosin esin jotta ainevahvuus männän keskellä ei alita 6-7mm homman JÄLKEEN. Eli katso että siellä nyt on 10mm nurkilla tavaa ennenkun sorvaat 4-5mm veke. Ei pitäis olla ylitsepääsemätön homma mitata, jos osaa sorvia käyttää. :)


Minkä levyinen reuna siinä männässä olisi hyvä olla?  5mm? Ei ruisku pois suljettu ajatus ole, ei vain ole tietoa miten sellainen olisi hyvä rakentaa.. MS:kin on hepreaa. Paras kai olisi hakea kaalimaan puolelta FT tai FK koneinen 9xx sarjan Volvo.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: B23E ahtaminen
« Vastaus #14 : 25.04.2012, 16:26:32 »
. Paras kai olisi hakea kaalimaan puolelta FT tai FK koneinen 9xx sarjan Volvo.

Ei pöllömpi idea. Vanhassa ruiskupelissä voi olla muutenkin jotain "jännää", niin kannattaa opetella ruiskujen korjaamista tehtaan vehkeillä. Turha ottaa megasta itselleen lisää vaikeuskertoimia.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

RallyBaron  Samppasport