KL-varaosat  Race.fi

volvo 360 -86 b200k

  • 35 Vastauksia
  • 16082 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
volvo 360 -86 b200k
« : 20.12.2012, 09:26:57 »
elikkä nyt kysytään neuvoa vähän järkevämmältä ja tietäväisemmältä porukalta.
eli autona on vuoden 1986 volvo 360gl b200k koneella ja nyt tuntuu ettei voima enää riitä joten sitä pitäisi saada lisää. haaveena olisi päivittää tekniikka ahdetuksi versioksi mutta nyt kysymys kuuluukin onko järkevämpää vaihtaa koko moottori keulalle esim b200et tai jokin muu vastaava tehdas turbo kone kun ruveta tuota konetta turbottamaan? ja jos tuon koneen vaihtaa niin mitä siinä joutuu vaihtamaan bensapumpun ainakin mutta mitä muuta moottori ohjaus? ym
ja teho tavoitehan ei ole hirveitä mutta jos nyt sen +200hp sais niin se riittäisi.

neuvvoja otettaan enemmän kuin mielellään vastaan :)
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2397
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #1 : 20.12.2012, 10:01:35 »
Hommaa B230FK turbopata löytyy 940 keulalta vm 95-98, 135 heppaa vakiona, kun se on ns. matalapaineturbo. Paineita nostamalla ja lastulla helposti 200 kaakkia. Moottorin ohjaus samasta autosta, vauhtipyöräksi B200/230F:stä, niin ei tarvitse käyttää sitä kaksoismassavauhtipyörää. Moottorin johtosarja 240 vm 89-93. Öljypohja , apuakseli ja virranjakaja vanhasta koneesta ja ehkä vesipumppu. Apukamunpuoleinen moottorinkorvake saattaa vaatia veisteleyä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #2 : 20.12.2012, 15:02:23 »
Hommaa B230FK turbopata löytyy 940 keulalta vm 95-98, 135 heppaa vakiona, kun se on ns. matalapaineturbo. Paineita nostamalla ja lastulla helposti 200 kaakkia. Moottorin ohjaus samasta autosta, vauhtipyöräksi B200/230F:stä, niin ei tarvitse käyttää sitä kaksoismassavauhtipyörää. Moottorin johtosarja 240 vm 89-93. Öljypohja , apuakseli ja virranjakaja vanhasta koneesta ja ehkä vesipumppu. Apukamunpuoleinen moottorinkorvake saattaa vaatia veisteleyä.

tuntuu olevan aika vähän noita turbokoneita myynnissä kenelläkään eikä viihtis koko autoa ostaa kun sitten jäisi koppa ylimääräiseksi ja kun pihan tila on kumminkin rajallinen että se koppa pitäis saada sitten melkein heti jonnekki hävitettyä.
tuosta johtosarjasta niin eikö tuo oma sarja käy jos siihen vain liittää samaan moottoriin kuuluvan ohjauksen boxit?
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #3 : 20.12.2012, 15:35:41 »
Kaasarikoneen johtosarjaan jos onnistut naittamaan ruiskukoneen boksit niin aika seppä olet. Eli täysin erilaiset johtosarjat on.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #4 : 20.12.2012, 17:36:08 »
Ainakaan 240 volvoissa ei ole niillä laturin, startin yms..johtosarjalla mitään tekemistä LH-jetronicin johtojen kanssa....sekä niille on se oma harmaa liitin siinä tulipellissä....

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #5 : 20.12.2012, 17:37:24 »
tuntuu olevan aika vähän noita turbokoneita myynnissä kenelläkään eikä viihtis koko autoa ostaa kun sitten jäisi koppa ylimääräiseksi ja kun pihan tila on kumminkin rajallinen että se koppa pitäis saada sitten melkein heti jonnekki hävitettyä.
tuosta johtosarjasta niin eikö tuo oma sarja käy jos siihen vain liittää samaan moottoriin kuuluvan ohjauksen boxit?

Myös B200/B230F vauhtipyörät ja 240-korin LH johtosarjat ovat melko kysyttyä tavaraa.
Helpointa olisi nostaa toisesta 300-sarjan volvosta B19A kone paikoilleen ja nakata 3/4 kiina puhallin kupeeseen. Vakio kaasaria modaamalla voi päästä sinne 200hv tehoon
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #6 : 20.12.2012, 18:17:18 »
Kaasarikoneen johtosarjaan jos onnistut naittamaan ruiskukoneen boksit niin aika seppä olet. Eli täysin erilaiset johtosarjat on.

senpä takia juuri apua ja neuvvoja kyselen kun hieman hakusessa vielä nämä hommat..
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #7 : 20.12.2012, 18:19:03 »
Myös B200/B230F vauhtipyörät ja 240-korin LH johtosarjat ovat melko kysyttyä tavaraa.
Helpointa olisi nostaa toisesta 300-sarjan volvosta B19A kone paikoilleen ja nakata 3/4 kiina puhallin kupeeseen. Vakio kaasaria modaamalla voi päästä sinne 200hv tehoon

no miten sitten jos hommaa b200et koneen sekä täydellisen 740 johtosarjan niin kaisekin on yksi vaihtoehto?
(nimittäin yksi semmoinen olisi nyt kiikarissa)
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #8 : 20.12.2012, 18:27:17 »
740 ja 940 LH johdot ovat tietääkseni "yhtä puuta" valojen yms.. johtojen kanssa....240 LH-johdot taas ovat erillinen johtonippu...

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #9 : 20.12.2012, 18:42:14 »
lisää kysymystä tietävimmille :D
nyt löyty tämmönen paketti:
volvo 940 -96  B230 turbomoottori , std kone
versio 135hv matalapaine versio,
täydellinen moottori,  sisältää myös apulaitteita:  turbo,pakosarja, pätkä down pipea, moottorin johtosarjan ja bosch ecu, imusarja suuttimineen, startin laturin ja ilmastoinnin kompuran

kai nuo saa sinne laitettua että tulee toimintaan toki ilman ilmastoinnin kompuraa?
älkää menettäkö hermojanne neuvvoessa tyhmempää ihmistä ;D
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #10 : 20.12.2012, 18:53:00 »
Miksipä ei saisi laitettua. Jos triggeri tieto vauhtipyörältä niin silloin pitäisi olla vielä oikea vauhtis. Muuten ei mitään erikoista pitäisi olla.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2397
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #11 : 20.12.2012, 19:41:05 »
Sopiihan se. Laturi kiinnikkeineen vanhasta koneesta. Cooleriksi joku kiinalainen, tuskin 940 välijäähy sopii.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #12 : 20.12.2012, 20:00:37 »
Sit kannattaa ottaa huomioon se, jos 200/700/900 sarjan volvosta otat POTTAMALLISEN vauhtipyörän, se on 4mm korkeampi kun 300 sarjan pottapyörä, ja EI MAHDU pyörimään kytkinkopassa ilman isoa laikkaoperaatiota, tai 4mm adapterilevyn asennusta moottorin ja kytkinkopan väliin.

300 sarjassa B200 koneiden kaverina aina 44-2-2 reikänen Renix/Bendix pottavauhtipyörä, kun taas LH-jetronic tarvitsee 60-2 reikäisen pyörän.

Tuossa kandee tehdä joko ihan uus johtosarja, tai sit tosiaan hommata 240 volvon LH-jet johtosarja. Ite laitoin megasquirtin, ku totesin että iso homma väkrätä toi johtosarja jo muutenkin kaasarikoneen johtosarjaan.

Tuonne auton keulallehan saa minkätahansa 200/700/900 sarjasta löytyvän 4 pyttysen koneen, kun tuossa ei ole katalysaattoria (B200K = ei kattia). Tarvitsee vaan muutoskatsastaa moottori alle 138hv teholle. Myös esim B204FT koneen 960 "italiaturbosta" 2,0L 16v 184-200hv, tai penta 2,5L 16v 167hv vapari koneen. Ja jos joku sanoo ettei pienemmällä tehomäärällä katsastaminen onnistu, niin kyllä onnistuu LAILLISESTI kun laki ajoneuvojen muutoksista ei kiellä sitä, ja mulla on tällainen 167hv+turbo->135hv peli.

Mutta tosiaan jos tehotavoite on 200hv, ja tarkoitus pitää käyttöpelinä niin 2,0L iskutilavuus tai 2,3 varmasti riittää ihan 8v kannella niin polttoainekulutuskin pysyy kohtuullisempana. 1bar ahtopaineella tuollainen kone ei vielä räjäytä vakio vaihdelootaa, joka ei 3+5 vaihteilla kestä yli 420Nm vääntöä kunnolla ja 450Nm+ räjähtää heti. :)

Öljypumppu ei sit käy B230FT tai FK koneisista JOS se on "suurempituottoinen" malli joka tuli 1990, koska ottaa 300 sarjan öljypohjaan kiinni, kun siihen asentaa 300 sarjan ÖP jalan joka myös tarvitsee vaihtaa. Vesipumppu on kaikissa B200 sarjan moottoreissa sama korista riippumatta, 300 sarjan korissa vaan matalampi viskoflekti ja eri hihnapyörä, ja laturi repsikan puolella alhaalla kuten 200 sarjassa (700/900 on kai aina kuskin puolella). Laturi on vissiin käypäinen ja 700/900 sarjoissa on 80 ja 100A latureita (300 sarjan on 50-60A).

Kytkinlevyksi käy vakio 215mm, tai esim. audi 200 5pyttysen vaparin 228mm levy joka on samoilla booreilla. Ison volvon levy EI käy 300 sarjan booreille. Asetelmaksi kelpaa joko vaparin 180/250Nm hv nurkille asti riittävä, turbon joka riittänee 220-250hv/350Nm tai ns. Sachs SRE 763 loppuinen jolla mennään sit jo 400Nm+ massalevyllä. Isommalla levyllä tottakai enemmän väännönkestoa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #13 : 20.12.2012, 20:05:23 »
Vesipumppu on kaikissa B200 sarjan moottoreissa sama korista riippumatta, 300 sarjan korissa vaan matalampi viskoflekti ja eri hihnapyörä

Niin paljon kun sinäkin olet puuhaillut sianpään kanssa ja etkä tiedä, että 300-sarjassa on matalampi pumppu ;)

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #14 : 20.12.2012, 21:05:53 »
Sit kannattaa ottaa huomioon se, jos 200/700/900 sarjan volvosta otat POTTAMALLISEN vauhtipyörän, se on 4mm korkeampi kun 300 sarjan pottapyörä, ja EI MAHDU pyörimään kytkinkopassa ilman isoa laikkaoperaatiota, tai 4mm adapterilevyn asennusta moottorin ja kytkinkopan väliin.

300 sarjassa B200 koneiden kaverina aina 44-2-2 reikänen Renix/Bendix pottavauhtipyörä, kun taas LH-jetronic tarvitsee 60-2 reikäisen pyörän.

Tuossa kandee tehdä joko ihan uus johtosarja, tai sit tosiaan hommata 240 volvon LH-jet johtosarja. Ite laitoin megasquirtin, ku totesin että iso homma väkrätä toi johtosarja jo muutenkin kaasarikoneen johtosarjaan.

Tuonne auton keulallehan saa minkätahansa 200/700/900 sarjasta löytyvän 4 pyttysen koneen, kun tuossa ei ole katalysaattoria (B200K = ei kattia). Tarvitsee vaan muutoskatsastaa moottori alle 138hv teholle. Myös esim B204FT koneen 960 "italiaturbosta" 2,0L 16v 184-200hv, tai penta 2,5L 16v 167hv vapari koneen. Ja jos joku sanoo ettei pienemmällä tehomäärällä katsastaminen onnistu, niin kyllä onnistuu LAILLISESTI kun laki ajoneuvojen muutoksista ei kiellä sitä, ja mulla on tällainen 167hv+turbo->135hv peli.

Mutta tosiaan jos tehotavoite on 200hv, ja tarkoitus pitää käyttöpelinä niin 2,0L iskutilavuus tai 2,3 varmasti riittää ihan 8v kannella niin polttoainekulutuskin pysyy kohtuullisempana. 1bar ahtopaineella tuollainen kone ei vielä räjäytä vakio vaihdelootaa, joka ei 3+5 vaihteilla kestä yli 420Nm vääntöä kunnolla ja 450Nm+ räjähtää heti. :)

Öljypumppu ei sit käy B230FT tai FK koneisista JOS se on "suurempituottoinen" malli joka tuli 1990, koska ottaa 300 sarjan öljypohjaan kiinni, kun siihen asentaa 300 sarjan ÖP jalan joka myös tarvitsee vaihtaa. Vesipumppu on kaikissa B200 sarjan moottoreissa sama korista riippumatta, 300 sarjan korissa vaan matalampi viskoflekti ja eri hihnapyörä, ja laturi repsikan puolella alhaalla kuten 200 sarjassa (700/900 on kai aina kuskin puolella). Laturi on vissiin käypäinen ja 700/900 sarjoissa on 80 ja 100A latureita (300 sarjan on 50-60A).

Kytkinlevyksi käy vakio 215mm, tai esim. audi 200 5pyttysen vaparin 228mm levy joka on samoilla booreilla. Ison volvon levy EI käy 300 sarjan booreille. Asetelmaksi kelpaa joko vaparin 180/250Nm hv nurkille asti riittävä, turbon joka riittänee 220-250hv/350Nm tai ns. Sachs SRE 763 loppuinen jolla mennään sit jo 400Nm+ massalevyllä. Isommalla levyllä tottakai enemmän väännönkestoa.

niin tuo teho tavoite on ~200hp mutta kumminkin niin ettei tarvitsisi näin alkuun mitään isompaa voiman siirrolle tehdä muutakuin kytkin vaihtaa.
(myöhemminhän kaikilla nälkä kasvaa syödessä 8))
eli tuo vakio laatikko ja peräkö sitten kestää sen ~200-250hp tehon? kun joistakin luin että ovat niin heikkoa tekoa.

kyllä auto olisi tarkoitus pitää käyttö pelinä mutta saada nimen omaan liikkumaan vähän ripeämmin :) ja tuo kulutushan vain laskee kun lyö turbo koneen keulille ;D (tämän hetkinen kulutus kaupungissa talvi kelillä ~15L/100km
elikoneeseenkö ei tarvitse mitään muuta tehdä kuin hommata sopiva vauhtipyörä ja öljypumppu? ymmärsinkö oikein
ja sen viskon nyt saa heivata pois ja sähköinen tilalle :)

mutta tuo sähkö asia on vieläkin kysymys merkki. eli jos hommaa sen 740 johtosarjan niin tekeekö sillä mitään vai kannattaako ostaa ihan erikseen joku mega vaikka?

ja kiitos näistä vinkeistä näistä on todella hyötyä :)

EDIT: tuohon 740 johtosarjaan tulis kaikki boxit ym mukaan

Sopiihan se. Laturi kiinnikkeineen vanhasta koneesta. Cooleriksi joku kiinalainen, tuskin 940 välijäähy sopii.

no laturihan on sinänsä nätti heittää sinne omalle paikalleen missä se nyttekin on:) ja välijäähyttimelle nyt ei kovin paljon tuola tilaa ole :D
« Viimeksi muokattu: 20.12.2012, 21:11:51 kirjoittanut petes »
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

 

Proturbo  Autodiagnoosi