Ateho  Elekma

volvo 360 -86 b200k

  • 35 Vastauksia
  • 16076 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #15 : 21.12.2012, 02:48:25 »
Niin paljon kun sinäkin olet puuhaillut sianpään kanssa ja etkä tiedä, että 300-sarjassa on matalampi pumppu ;)
Sori tosiaan näin onkin, oikeassa olet! :D

Tästä on kohta jo 10v kun tohon omaan pumpun oon vaihtanut, ja about 10 penta vinokoneeseen senjälkeen vaihtanu pumpun, ni sokeaksi tullut noille.  :-[

Tässä pumppujen erokuvat, korkeuseroa tosiaan jotain parin sentin luokkaa.





Keulalle syylarin eteen sopii ihan heittämällä sahaamatta muuta ku lukkopeltiin reijät 50x30x10cm kenno jossa lähdöt sivuilla keskellä hitusen alaviistoon. Semmonen on ittellä, ja on hintansa arvonen. Toinen tietenkin on laittaa vesi-ilma kenno vaikka konehuoneeseen, ja pien syylari sille, mut menee jo hankalaks toi...

Voimansiirto tosiaan kestää kuten isossa volvossakin, jos et ihan sairaasti kumppaa polttele jarrua vastaan (itellä kesti 30 sarjaa polttaa kesän aikana yks sama perä). 420-450Nm kestää vakioloota tosiaan, sit paukkuu, eli FT/FK koneessa hx35 ahtimella varmaan reilu 1bar paineella ajaa, omalla 16tappisella 0,7-0,8bar kesti vielä vaikka koko kesän ajaa, 1bar ni räjähti laatikot heti laakista ku suoristi nilkan ahdoille.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #16 : 21.12.2012, 08:36:20 »
joo no onhan sielä syylärin edessä jonku verran tilaa :) ja jonnekkin sitten kaupan tekiäiseks öljynjäähdytinkin sinne vielä.

no täytyy tämä ensimmäinen turbo kokoonpanon tehot asettaa niin alas että kestää nuo voimansiirron osat :D
sittenkun nälkä kasvaa niin vaihdetaan lootaa,perää,vetarit ja kardaani :)

sjs onko sulla sitten minkä lainen 300 turbo?
(uteliaisuus heräsi :) )

EDIT: niin sen verran jäi sanomatta että uutena vuotena selviää saanko kauppoja syntymään tuosta b200et koneesta vai meneekö kaupaksi jollekkin joka sen on jo varannut :(

mutta tuohon moottorin ohjaus järjestelmään kaipais vielä neuvvoja että mikä tässä tilanteessa on järkevää hommata ja johtosarja?
tekeekö sillä 740 johtosarjalla mitään missä on kaikki boksit?

« Viimeksi muokattu: 21.12.2012, 16:38:48 kirjoittanut petes »
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #17 : 21.12.2012, 17:52:03 »
tekeekö sillä 740 johtosarjalla mitään missä on kaikki boksit?

740 valmistus lopetettu 20v sitten. Johtosarjat rupeaa olemaan sellaista öljyn sekaista korppua joista sitten joutuu erottelemaan mitä piuhoja tarvitsee omaan projektiin.

B200ET kone on ehkä se vinokoneista huonoin turbo pata. Ei kannata maksaa liikoja. Ruiskun kanssa pääsee kyllä yli 200hv. Alakertakin voi kestää.
IMM yleensä aiheuttaa ongelmia. Jos vanhaa ei saa patentoitua kuntoon niin onnea toimivan etsintään. Uusiakin taitaa saada mutta maksavat pikkuvolvon hinnan
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #18 : 21.12.2012, 20:10:08 »
740 valmistus lopetettu 20v sitten. Johtosarjat rupeaa olemaan sellaista öljyn sekaista korppua joista sitten joutuu erottelemaan mitä piuhoja tarvitsee omaan projektiin.

niinhänse on.. :-\

B200ET kone on ehkä se vinokoneista huonoin turbo pata. Ei kannata maksaa liikoja. Ruiskun kanssa pääsee kyllä yli 200hv. Alakertakin voi kestää.
IMM yleensä aiheuttaa ongelmia. Jos vanhaa ei saa patentoitua kuntoon niin onnea toimivan etsintään. Uusiakin taitaa saada mutta maksavat pikkuvolvon hinnan


no tuo kone maksais 400e ja tällähetkellä ainut kokonainen turbo kone mitä olen löytäny.:(
nyt herää kysymys IMM? en katsos oikee oo näistä kaikista lyhenteistä vielä kunnolla perillä
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #19 : 21.12.2012, 20:10:58 »

no tuo kone maksais 400e ja tällähetkellä ainut kokonainen turbo kone mitä olen löytäny.:(
nyt herää kysymys IMM? en katsos oikee oo näistä kaikista lyhenteistä vielä kunnolla perillä
IlmaMassa(/Määrä)Mittari
No kun halvalla sai.

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #20 : 21.12.2012, 20:22:00 »
IlmaMassa(/Määrä)Mittari

aa oishan tuon voinu päätelläkkin :D
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #21 : 21.12.2012, 21:43:33 »
Ite ostin tässä joku vuosi sitten kokonaisen 740 auton hintaan 400e. B200et ja leimaa jäljellä

Kuitenkin; Virittämiseen menee jokatapauksessa jossain vaiheessa paljon/kaikki rahat. Lähde liikkeelle säädettävästä moottorin ohjauksesta ja jatka voimansiirtoon ja alustaan. MegaSquirttiin tutustuminen on ihan hyvä. Monet ottaneet kovasti voimaa ja laitteet vielä toimii. Apujakin löytyy aika hyvin
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #22 : 22.12.2012, 11:36:24 »
Toi tossa nimen alla oleva on mun 340 B230 2,5L 16v turbopadalla, 408hv/664Nm mitattiin melkeen 4v sitten debilin dynossa.

Itsellä megasquirt ohjaa kipinää ja sytytystä, ja kuten veksi sanoi, 20v vanhat johtosarjat on kyl sellasta korppua joissain tapauksissa että huhuh. Paras on jos jaksat megasquirttiin perehtyä, se on hyvä ja halpa perusruisku, ja pelittää tällasten vanhempien autojen kaasarista ruiskuksi muunnoksiin hyvin. Se ei ole yhtä edistynyt kun uusimmat Motronic 7 ja eteenpäin moottoriohjaukset, mutta sellaista ei vinokoneeseen tarvitsekkaan saadakseen isoja tehoja ja ajettavan koneen.

B200et konehan ei eroa b200K koneesta muuten sisuskaluiltaan kun mäntien osalta, ja että lohkossa on valmiit reijät turbon öljypaineelle ja kierrolle... alle 1h homma tehdä ne ihan vaikka sähköporakoneella ja jengaraudalla. b200K koneessa 10-1 puristus-suhde ja et koneessa jotain 8,7 luokkaa, k-konetta voi turbottaa ruiskulla ja säädettävällä sytytyksellä lähes yhtä hyvin kun et konetta, tosin ahtoja ei saa samanvertaa, jos ei madalla mäntiä. Nakutus kovalla puristussuhteella ja bensalla + 8v kannen huonot palotilat on ongelma. 16v kannella no problem.

Jos olet fiksu, ja sulla on e85 polttoainetta saatavilla lähistöllä, eli asut esim turku, tampere, lahti, helsinki, ni laitat samantien sitä. Sillon saat b200k koneesta ruiskulla, ahtimella ja ICllä irti 200hv+ edes avaamatta konetta. Tosin perusremppa kannattaa tehdä, ja samalla koneistaa ahtimen öljykierto. Ahtimeks esim. 850 t5 volvosta ns 15g ahdin vaikka käytettynä satasella parilla ja esim. b230ft/fk pakosarja muutamalla kympillä. Megaruitta ja anturit uusina muutaman satasen. Varaa nyt eka vaikka touhutonni, se uppoaa nopeasti.

Itsellä meni 1500e 1,4 kaasaripelin muuntaminen 2,5l 16v ruiskuks ilman ahdinta KAIKKINE KULUINEEN, moottori+remppaosat+alustaosia jne, tehoja 185-190hv, vakio 2,0l konen pakoputkisto paitsi takaänkkäri, ja 0-100km/h 6,5s, eli pirteä peli, ja kesti antaa kyytiä hyvin vakio voimansiirrolla vaikka maailman tappiin.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #23 : 22.12.2012, 12:56:24 »
Toi tossa nimen alla oleva on mun 340 B230 2,5L 16v turbopadalla, 408hv/664Nm mitattiin melkeen 4v sitten debilin dynossa.

Itsellä megasquirt ohjaa kipinää ja sytytystä, ja kuten veksi sanoi, 20v vanhat johtosarjat on kyl sellasta korppua joissain tapauksissa että huhuh. Paras on jos jaksat megasquirttiin perehtyä, se on hyvä ja halpa perusruisku, ja pelittää tällasten vanhempien autojen kaasarista ruiskuksi muunnoksiin hyvin. Se ei ole yhtä edistynyt kun uusimmat Motronic 7 ja eteenpäin moottoriohjaukset, mutta sellaista ei vinokoneeseen tarvitsekkaan saadakseen isoja tehoja ja ajettavan koneen.

B200et konehan ei eroa b200K koneesta muuten sisuskaluiltaan kun mäntien osalta, ja että lohkossa on valmiit reijät turbon öljypaineelle ja kierrolle... alle 1h homma tehdä ne ihan vaikka sähköporakoneella ja jengaraudalla. b200K koneessa 10-1 puristus-suhde ja et koneessa jotain 8,7 luokkaa, k-konetta voi turbottaa ruiskulla ja säädettävällä sytytyksellä lähes yhtä hyvin kun et konetta, tosin ahtoja ei saa samanvertaa, jos ei madalla mäntiä. Nakutus kovalla puristussuhteella ja bensalla + 8v kannen huonot palotilat on ongelma. 16v kannella no problem.

Jos olet fiksu, ja sulla on e85 polttoainetta saatavilla lähistöllä, eli asut esim turku, tampere, lahti, helsinki, ni laitat samantien sitä. Sillon saat b200k koneesta ruiskulla, ahtimella ja ICllä irti 200hv+ edes avaamatta konetta. Tosin perusremppa kannattaa tehdä, ja samalla koneistaa ahtimen öljykierto. Ahtimeks esim. 850 t5 volvosta ns 15g ahdin vaikka käytettynä satasella parilla ja esim. b230ft/fk pakosarja muutamalla kympillä. Megaruitta ja anturit uusina muutaman satasen. Varaa nyt eka vaikka touhutonni, se uppoaa nopeasti.

Itsellä meni 1500e 1,4 kaasaripelin muuntaminen 2,5l 16v ruiskuks ilman ahdinta KAIKKINE KULUINEEN, moottori+remppaosat+alustaosia jne, tehoja 185-190hv, vakio 2,0l konen pakoputkisto paitsi takaänkkäri, ja 0-100km/h 6,5s, eli pirteä peli, ja kesti antaa kyytiä hyvin vakio voimansiirrolla vaikka maailman tappiin.

onpa hyvät lukemat sulla :P
kaippa se on hommattava ensin nyt jostakin se moottori, sitä vähän räplätä,sitten se mega+muut
kunhan sen koneen nyt vaa löytäis niin kaikki olis hyvin:d
minkälaista tavaraa sulla on voiman siirrossa akselit ym?
(vinkkiä pitemmällä tähtäimellä)
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #24 : 22.12.2012, 14:30:28 »
Tosiaan, tosta olemassaolevastakin voi lähteä liikkeelle, jos vaan ei oo pakko kokoajan olla ajossa.

Kannattaa melkeen muuten hommata 300 sarjan volvosta se kone varaksi, tai muuten joudut kuiteskin seisottaa autoa useamman päivän, kun vaihdat sinne uuden koneen, koska tarttet 300 sarjan vesipumpun, öljypumpunjalan, öljypohjan, sopivan vauhtipyörän joka ei ole 3200/700/900 sarjoissa oleva ns pottavauhtipyörä joka on b2xx koneiden perässä, koska se ei kytkinkoppaan sovi. Sit tarttet kanssa moottorikannakkeet muokattua jos laitat turbon vakiopakosarjalla, pakoputken jne. Omassa piti tapahtua illassa toi swappi valmiilla konepaketilla ja osilla, kyllä siihen useampi päivä paloi vaikka yötäpäivää hommailtiin. :)

Moottoreita löytyy tosiaan kyl foorumilla myynnissä, päätät eka vaan budjetin, tai sit lähtökohdan. B230FK 1995-98 tai FT 1991-1998 on parhaat vaihtoehdot, niissä ns vahvat kiertokanget jotka kestää about 400hv/600nm, ennen 1991 olevissa on useimmiten ns linnunluut, jotka kestää 250hv/400nm MAX.

B19, 21, 23 on kestäviä koneita, mutta näihin tarttet eri vesipumpun kun b200 koneiseen, motonetistä tosin löytyy näitä, oljypumppu+pohja käy b200 koneisen 300 sarjalaisen, moottorikannakkeista en ole 100varma, mutta luulen et käy. Kansi käy b2xx sarjan koneista.

Päätä myös otatko 8v vai 16v koneen 16v ei ole juuri sen kalliimpi toteuttaa, ja antaa paremman vääntö ja tehoalueen, mutta on herkkä hajoavalle hihnalle toisin kun 8v. 2,5l 16v on vähän turhan tuhti 300 sarjalaiseen 2L riittää ja on hellempi voimansiirrolle, tulee vähän liian vääntävä kone, mutta mukava ajaa, kun ei tartte kierroksia arkiajossa nostaa yli 1500rpm, ja rivakassakaan ajossa yli 2500rpm.

Itse jos rupeaisin nyt väsäämään alusta, koneeksi tulisi 960 volvosta 2,5l 24v kutonen ja 6v automaattiloota, tai 5pyttynen tai 4 pyttynen kone s/v40 sarjan volvosta, kun ovat käynniltään huomattavasti nätimpiä, eivätkä herkkiä katkomaan jakohihnoja.

Omassa voimansiirtona on kyhätty vakiokardaaniputken päähän putkikehikon sisään bmw e36 zf 5vaihteinen loota+perä, e28 vetoakselit sisänivelineen ja 300 sarjan ulkonivelet, kytkimenä b19/21/23 koneen ns littupyörä ja sachs racing sre765 asetelma, väännönkesto 720nm orgaanisella levyllä. Kytkin on todella raskas polkea, kun on vielä vaijerilla, se on tarkoitus muuntaa hydrauliseksi vielä.

Käy vaikka kattomassa mun hullua topiccia tuolla projektiosiolla, ja kans customerinkin värkkäilyjä voimansiiron osalta, ni opit paljon mitä tehdä ja mitä ei. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #25 : 22.12.2012, 22:26:54 »
Tosiaan, tosta olemassaolevastakin voi lähteä liikkeelle, jos vaan ei oo pakko kokoajan olla ajossa.

Kannattaa melkeen muuten hommata 300 sarjan volvosta se kone varaksi, tai muuten joudut kuiteskin seisottaa autoa useamman päivän, kun vaihdat sinne uuden koneen, koska tarttet 300 sarjan vesipumpun, öljypumpunjalan, öljypohjan, sopivan vauhtipyörän joka ei ole 3200/700/900 sarjoissa oleva ns pottavauhtipyörä joka on b2xx koneiden perässä, koska se ei kytkinkoppaan sovi. Sit tarttet kanssa moottorikannakkeet muokattua jos laitat turbon vakiopakosarjalla, pakoputken jne. Omassa piti tapahtua illassa toi swappi valmiilla konepaketilla ja osilla, kyllä siihen useampi päivä paloi vaikka yötäpäivää hommailtiin. :)

Moottoreita löytyy tosiaan kyl foorumilla myynnissä, päätät eka vaan budjetin, tai sit lähtökohdan. B230FK 1995-98 tai FT 1991-1998 on parhaat vaihtoehdot, niissä ns vahvat kiertokanget jotka kestää about 400hv/600nm, ennen 1991 olevissa on useimmiten ns linnunluut, jotka kestää 250hv/400nm MAX.

B19, 21, 23 on kestäviä koneita, mutta näihin tarttet eri vesipumpun kun b200 koneiseen, motonetistä tosin löytyy näitä, oljypumppu+pohja käy b200 koneisen 300 sarjalaisen, moottorikannakkeista en ole 100varma, mutta luulen et käy. Kansi käy b2xx sarjan koneista.

Päätä myös otatko 8v vai 16v koneen 16v ei ole juuri sen kalliimpi toteuttaa, ja antaa paremman vääntö ja tehoalueen, mutta on herkkä hajoavalle hihnalle toisin kun 8v. 2,5l 16v on vähän turhan tuhti 300 sarjalaiseen 2L riittää ja on hellempi voimansiirrolle, tulee vähän liian vääntävä kone, mutta mukava ajaa, kun ei tartte kierroksia arkiajossa nostaa yli 1500rpm, ja rivakassakaan ajossa yli 2500rpm.

Itse jos rupeaisin nyt väsäämään alusta, koneeksi tulisi 960 volvosta 2,5l 24v kutonen ja 6v automaattiloota, tai 5pyttynen tai 4 pyttynen kone s/v40 sarjan volvosta, kun ovat käynniltään huomattavasti nätimpiä, eivätkä herkkiä katkomaan jakohihnoja.

Omassa voimansiirtona on kyhätty vakiokardaaniputken päähän putkikehikon sisään bmw e36 zf 5vaihteinen loota+perä, e28 vetoakselit sisänivelineen ja 300 sarjan ulkonivelet, kytkimenä b19/21/23 koneen ns littupyörä ja sachs racing sre765 asetelma, väännönkesto 720nm orgaanisella levyllä. Kytkin on todella raskas polkea, kun on vielä vaijerilla, se on tarkoitus muuntaa hydrauliseksi vielä.

Käy vaikka kattomassa mun hullua topiccia tuolla projektiosiolla, ja kans customerinkin värkkäilyjä voimansiiron osalta, ni opit paljon mitä tehdä ja mitä ei. :)

kiitos näistä vinkeistä heti alkuun :) ja pitääpä käydä vilkaseen sitä sun projektia:)
niin no  ajattelin tämän homman nyt tehdä niin että ensin hommataan kone (hyvä varmaankin tuo b230fk/ft) ja sitä vähän räplätään ensin ja heitetään paikalleen.
niin ja nuo tarvittavat osathan melkein voi ottaa tuosta vakio koneesta tai sitten metsästää jostakin erikseen ettei tarvis koko konetta ostaa kun tuo tila puoli on aika heikko(mahtuu 2 autoa ja vielä pöytä ja hyllyt yhdellä seinällä).
niin onko tuo kone muutakun heittää paikalleen vai mitä siinä joutuu muokata kun se jäi vielä hieman kysymys merkin peittoon ???
ja aluksi näin pidetään kone 8v muttakun budjettia saadaan kerättyä voimansiirto osiin niin senjälkeen luultavasti vaihtuis 16v kanteen ja teho tavoita on silloin +400hp mutta se on taas monen vuoden päästä oleva tavoite :D
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #26 : 22.12.2012, 22:54:27 »
B230FT/FK koneen jos tunget keulalle, ni siitä vaihdetaan vesipumppu, öljypumpun jalka (myös pumppu jos se on ns. FT pumppu joka 5mm korkeampi kun normi, ottaa muuten ÖP kiinni), vauhtipyörä, kytkin, kytkinkoppa, moottorikannakkeet, lämppärin kennon vesiputki. Väliakseli 200/300 sarjan auton lohkosta, koska FT/FK koneet olleet 700/900 sarjassa joissa virranjakaja kannessa, kanteen tulppa, TAI sit toinen vaihtoehto jos haluat pitää kansijakajan, ni sahaat sisätuulettimen flektikotelomuoviin kolon jakajalle TAI vaihdat vanhemmanmallisen tuuletinkotelon+moottorin (BOLT-on). Jos laitat ohjelmoitavan suorasytkän ruiskuineen samantien, ei tartte miettiä jakajia, tulppa vaan lohkon ja kannen jakajapaikkoihin.

Vihjeenä muutaman projektin tehneeltä, ÄLÄ aloita ostamalla jotain välttävää, eli esim. 8v kannellista konetta, jos meinaat hommata 16v koneen. Tulee kalliit oppirahat ja jää kasa rojua talliin kun ei kaikkea saa kuiteskaan myytyä. :) Noista tulee muuten isoja rahoja, kun nurkissa makaa satasen cooleri, ahdin, pakosarja jne, ja kukaan ei halua ostaa. :)

8v kannen kun vaihtaa 16v hattuun, ni se ei ookkaan ihan vaan tosta heittää, vaikka sopiikin nätisti lohkoon. Ensinäkin jakopää menee kokonaan uusiks jokaista osaa myöten, hihna, kiristin, kaikki hammasrattaat jne. Sit pitää tehdä venakolot mäntiin = kone veke autosta, jotta saa kairattua, tai uudet männät, jakaja ei mahdu järkevästi lohkoon, ja 400hv tehoilla jakaja ei toimi enää, eli sytkäjärjestelmä uusiks kokonaan johtoja/puolia myöden, imu ja pakosarjat vaihtoon, turboahdin kanssa kun ei riitä tehoille, sama homma bensasuutinten ja IC:n kanssa jos ei mitoitettu tarpeeks isoille tehoille.

400hv+ vinokoneresepti 300 sarjan volvoon 16v kannella:
1000ccm-> suuttimet E85 käyttöa varten
vakio 16v imusarja, joko turbon tai vaparin, tuubipakosarja
vakio kansi, ei tartte portata
2,0L-> lohko, vakiomännät riittää, puristus-suhde 8,5-9 bensalla, E85 10
suorasytytspuolat, esim vag 1,8T
ohjelmoitava moottoriohjaus EHDOTTOMASTI, esim megasquirt
225l/h+ bensapumppu, esim biltema B230ET tai bosch -044
50x30x7,5cm kennollinen cooleri vähintään
ahdin vähintään 50mm imu ja 60mm pakosiivillä, A/R 0,70 ja 0,84e
765sre asetelma tai 613 ja littupyörä sorvattuna tai teräsvauhtipyörä
öljyjäähy, joko vesi/öljy tai ilma
vakiosyylari piisaa, kunhan on UUSI, viskoflektilläkin pelaa, kunhan ilmanohjain paikallaan, 82ast penta termostaatti
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #27 : 22.12.2012, 23:36:05 »
B230FT/FK koneen jos tunget keulalle, ni siitä vaihdetaan vesipumppu, öljypumpun jalka (myös pumppu jos se on ns. FT pumppu joka 5mm korkeampi kun normi, ottaa muuten ÖP kiinni), vauhtipyörä, kytkin, kytkinkoppa, moottorikannakkeet, lämppärin kennon vesiputki. Väliakseli 200/300 sarjan auton lohkosta, koska FT/FK koneet olleet 700/900 sarjassa joissa virranjakaja kannessa, kanteen tulppa, TAI sit toinen vaihtoehto jos haluat pitää kansijakajan, ni sahaat sisätuulettimen flektikotelomuoviin kolon jakajalle TAI vaihdat vanhemmanmallisen tuuletinkotelon+moottorin (BOLT-on). Jos laitat ohjelmoitavan suorasytkän ruiskuineen samantien, ei tartte miettiä jakajia, tulppa vaan lohkon ja kannen jakajapaikkoihin.

Vihjeenä muutaman projektin tehneeltä, ÄLÄ aloita ostamalla jotain välttävää, eli esim. 8v kannellista konetta, jos meinaat hommata 16v koneen. Tulee kalliit oppirahat ja jää kasa rojua talliin kun ei kaikkea saa kuiteskaan myytyä. :) Noista tulee muuten isoja rahoja, kun nurkissa makaa satasen cooleri, ahdin, pakosarja jne, ja kukaan ei halua ostaa. :)

8v kannen kun vaihtaa 16v hattuun, ni se ei ookkaan ihan vaan tosta heittää, vaikka sopiikin nätisti lohkoon. Ensinäkin jakopää menee kokonaan uusiks jokaista osaa myöten, hihna, kiristin, kaikki hammasrattaat jne. Sit pitää tehdä venakolot mäntiin = kone veke autosta, jotta saa kairattua, tai uudet männät, jakaja ei mahdu järkevästi lohkoon, ja 400hv tehoilla jakaja ei toimi enää, eli sytkäjärjestelmä uusiks kokonaan johtoja/puolia myöden, imu ja pakosarjat vaihtoon, turboahdin kanssa kun ei riitä tehoille, sama homma bensasuutinten ja IC:n kanssa jos ei mitoitettu tarpeeks isoille tehoille.

400hv+ vinokoneresepti 300 sarjan volvoon 16v kannella:
1000ccm-> suuttimet E85 käyttöa varten
vakio 16v imusarja, joko turbon tai vaparin, tuubipakosarja
vakio kansi, ei tartte portata
2,0L-> lohko, vakiomännät riittää, puristus-suhde 8,5-9 bensalla, E85 10
suorasytytspuolat, esim vag 1,8T
ohjelmoitava moottoriohjaus EHDOTTOMASTI, esim megasquirt
225l/h+ bensapumppu, esim biltema B230ET tai bosch -044
50x30x7,5cm kennollinen cooleri vähintään
ahdin vähintään 50mm imu ja 60mm pakosiivillä, A/R 0,70 ja 0,84e
765sre asetelma tai 613 ja littupyörä sorvattuna tai teräsvauhtipyörä
öljyjäähy, joko vesi/öljy tai ilma
vakiosyylari piisaa, kunhan on UUSI, viskoflektilläkin pelaa, kunhan ilmanohjain paikallaan, 82ast penta termostaatti

niin no en tiiä sitten tuleeko sitä 16v kantta ikinä olemaan pellin alla mutta nyt laitetaan kumminkin aluksi vain hieman piristetty 8v sinne pellin alle ja sitte kerätään rahaa
ja aloitetaan ns kaikki alusta :)
nyt ruvetaan mehtästään se kone sitte megat ym:)
tietäis vain että mitä muita foorumeita on missä olis myynnissä koneita kun tähän mennessä ei ole yhtään löytynyt :(
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #28 : 23.12.2012, 00:12:05 »
Kyl ne volvokoneet löytyy täältä foorumilta.  :)

Tuolla racing osiolla kyselemäsi just rempattu B19/21 johon kuulu vielä littupyörä+sre asetelma vois olla aika kova luu hintaansa. Sun ei tartte siihen kun vaihtaa öljypohja+pumppu ja kannakkeet+apulaitteet ja hommata 228 tai 240mm kytkinlevy valmiiks jo audi 200sesta joka sopii 300 sarjan boorille. Halpa ja kustannustehokas. Tohon kylkeen vaik vakio turbopakosarja (8v imusarja siinä oliki) ja joku passeli vakioahdin, vaikka se 15G 850 T5 volvosta.

Tohon lisäks
megaruitta joko iterakennettavana (140e)
honeywell 1GT101DC hall-anturi ja vaikka polkupyörän 20hampainen ratas nokalle
850volvon kaasuläppäasentoanturi (30e motonet),
cosworth sierran imulämpöanturi (11e motonet) ja
vaikka 360 volvon moottorilämpöanturi kans motonetistä (10e), tai lämpöantureiden tilalle GM anturit, joita ei tartte ohjemoida megaan kuten noi mun ehdottamat.
Laajakaistalambda 200e säätöä varten
ja vaikka VAG 1,8T puolat (johtosarjoineen apout 200e, mut noille on pakko 8v koneessa rakentaa lämpösuoja pakosarjalta) tai 2x2 hukkakipinäpuola ja sytkäkaapelit (kans apout 200e kun tarttet kipinävahvistimet jotka 1,8T puolissa on sisäänrakennettu)
Niinjoo ja Bosch -044 tai Biltema B230ET bensapumppu (200e vs 55e) ja 8mm bensamuoviletkua 8m
Siinä osalista millä 300 sarjan voimansiirto ei vielä räjähdä. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: volvo 360 -86 b200k
« Vastaus #29 : 23.12.2012, 00:25:48 »
tuo kone ois kyllä yks vaihtoehto. pikkuhiljaa noita osi sitten keräilemään kun kumminkaan en kaikkea samalla kertaa saa ostettua :-\
niin tuosta pakosarjasta ostaa suoraa tämmösen tai vastaavan missä ahdin tulee eteen ylös
http://www.ahtoja.com/product/100/volvo-vinokone
E: niin nyt eikun kahavikupin ääreen miettimään mitä sitä tässä nyt oikein tekis :D
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

 

Autoracing  KL-varaosat