Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo

  • 31 Vastauksia
  • 11997 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« : 14.06.2018, 21:02:39 »
Noniin, hommelit etenikin sitten vähäsen nopeampaa kuin ajattelin. Tuli ostettua Ruotsista uusi moottori. Tässä nyt tiedot:
-B234F, täydellinen kone apulaitteineen, mutta ilman sähköjä
-13mm veivit
-KL Racingin B234-pakosarja T3 laipalla
-Öljylähtö ja paluu tehty valmiiksi

Tästä alkaa nyt rojektointi sitten pikkuhiljaa. Tehotavoite on tuonne 200hv+ paikkeille, max 250hv koska laatikkona pysyy toistaiseksi M46. Nyt alkaakin sitten johtosarjan ja ecun ja ezk:n metsästys, megasquirttia hetken mietin, mutta eiköhän alkuun pärjätä noilla vakio palikoilla. Vielä en ole ihan varma onko pakosarjassa valmiiksi hukkikselle paikka, jos ei ole niin sitten ostan vain turbon josta hukkis löytyy jo. Tässä nyt ostoslistaa mitä pitäisi ostaa:

-B230FT/FK ecu+ezk
-240:n LH2.4 johtosarja (seiskan johtosarjasta tuli värkättyä)
-Välijäähdytin mallia biltema
-Ahtoputket
-Turbo
-IMM
-Öljyletkut turbolle
-Suuttimet (hakusessa)
-Kytkin
-Hihnat, öljyt yms

Vinkkejä voi antaa, esim ohjeistusta miten tuon johtosarjan kikkailis kiinni, itse en ole vielä ehtinyt opiskelemaan. Ja jos joitain kyseisitä osista löytyy, niin ei muutakuin yv:tä, päivittelen tänne mitä osia ei enää tarvi ja kuvia kun saan koneen haettua 8) (kuvassa kyseinen 740)

« Viimeksi muokattu: 25.05.2020, 22:00:11 kirjoittanut Jonesyboi »
Se ei käy

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #1 : 15.06.2018, 08:11:32 »
Noniin, alkaa kuulostamaan moottorinpuolesta hyvältä ratkaisulta. konetta tehdessä syytä ottaa nuo puristukset huomioon, paljonko aikoo ahtaa ja millä polttoaineella? 16v ja e-koneessa taitaa olla rutut jossai 10-11 hujakoilla. teoriassa pääsee noilla aika näppärästi tuonne 200 toiselle puolelle.

täysin omana mielipiteenä ennemmin tässä tapauksessa menisin suoraan sinne mega-osastolle, joku perus ms1 tai 2 saa varmaan jo halvemmalla kuin lh osat(johtosarja,boksit,IMM ym.) ja niille vielä lastut/säätövärmeet. (taitaa käytettyjä ms1v2.2 saada johtosarjoineen ja instrumentointeineen 150-200e)
megasta on kuitenkin helpompaa jalostaa eteenpäin, kun nälkä todennäköisesti kasvaa syödessä  ;D
toisena mainittakoon se, että kokemuksien perusteella tuo lh ei oikein tykkää noista kootut seokset mallisista moottoriratkaisuista. Toki itse säätämällä saa hierottua silloinkin varmaan paremmaksi. Enkä kiellä etteikö lh:ssa olisi enemmä suojaominaisuuksia ja muuta tauhkaa, muttä järki päässä kun tekee niin onko niistä merkittävää hyötyä?
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #2 : 15.06.2018, 09:19:22 »
Noniin, alkaa kuulostamaan moottorinpuolesta hyvältä ratkaisulta. konetta tehdessä syytä ottaa nuo puristukset huomioon, paljonko aikoo ahtaa ja millä polttoaineella? 16v ja e-koneessa taitaa olla rutut jossai 10-11 hujakoilla. teoriassa pääsee noilla aika näppärästi tuonne 200 toiselle puolelle.

täysin omana mielipiteenä ennemmin tässä tapauksessa menisin suoraan sinne mega-osastolle, joku perus ms1 tai 2 saa varmaan jo halvemmalla kuin lh osat(johtosarja,boksit,IMM ym.) ja niille vielä lastut/säätövärmeet. (taitaa käytettyjä ms1v2.2 saada johtosarjoineen ja instrumentointeineen 150-200e)
megasta on kuitenkin helpompaa jalostaa eteenpäin, kun nälkä todennäköisesti kasvaa syödessä  ;D
toisena mainittakoon se, että kokemuksien perusteella tuo lh ei oikein tykkää noista kootut seokset mallisista moottoriratkaisuista. Toki itse säätämällä saa hierottua silloinkin varmaan paremmaksi. Enkä kiellä etteikö lh:ssa olisi enemmä suojaominaisuuksia ja muuta tauhkaa, muttä järki päässä kun tekee niin onko niistä merkittävää hyötyä?

Toki sekin onnistuu, jos halvalla löytyy kaikki tarvittava. Mietin vaan että onko se kuinka työlästä asentaa? Pitäisi opiskella lisää tuostakin.
Se ei käy

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #3 : 15.06.2018, 10:15:17 »
Toki sekin onnistuu, jos halvalla löytyy kaikki tarvittava. Mietin vaan että onko se kuinka työlästä asentaa? Pitäisi opiskella lisää tuostakin.

Työmäärällisesti suunnilleen sama, boksille syötöt, boksin ohjaamat laitteet, antureiden ja boksin välinen yhteys. Ohjeita kummankin kytkentöihin löytyy googlella aika kivasti. Tietty lh johtosarjassa karvat on jo valmiiksi jaoteltu menemään suunnilleen oikeaan osoitteseen.
Tuota ohjelman opiskeluakin voi tarkastella kumpi tuntuu helpommalta lähteä ihmettelemään, megan säätäjiä taitaa löytyä melkeinpä jokatoiselta kylältä lh-guruja vähemmän, mutta täällä foorumilla niitäkin pyörii.

onhan noita boksejakin halvalla välillä myynnissä. itse ainakin ostelin aika vasta (ihan vaan pahan päivän varalle :D) käytetyn, ihan perus ms1v2.2+oheistuotteet(boksi,hukkakipinäpuola+HEI-moduulit,anturit, b.pumppu) ja parikymmentä senttiä boksin pään johtosarjaa 250e, tähän lisäksi tarvii triggeripyörän ja vähän piuhaa, jollei sitten osta uutta perusjohtosarjaa (esim. protoparts n.70-100e).
Toki jos budjetti sallii, niin parempi olisi lähteä vaikka ms2 v3.0 liikkeelle. mutta kyllä tuolla ms1 myös pärjää semmoisiin lukemiin mitä tuo alakerta ja/tai turbo pönnää ulos
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #4 : 16.06.2018, 11:31:59 »
Voi olla silti että alkuun tuo lh riittää itelle, kahtoo sitten myöhemmin.
Se ei käy

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #5 : 18.06.2018, 21:58:20 »
toisena mainittakoon se, että kokemuksien perusteella tuo lh ei oikein tykkää noista kootut seokset mallisista moottoriratkaisuista. Toki itse säätämällä saa hierottua silloinkin varmaan paremmaksi. Enkä kiellä etteikö lh:ssa olisi enemmä suojaominaisuuksia ja muuta tauhkaa, muttä järki päässä kun tekee niin onko niistä merkittävää hyötyä?
Vaikkei kyse ole moottorinohjaustopicista, niin pakko mainita että eihän megakaan toimi väärin säädettynä? Sekametelisoppakoneissa noita on mullakin pari, ja useampaan sekameteliin oon tehny lastuja, jopa aika vähäisellä hieromisella saa samalla lailla perustoimivan kun mitä noin 85% viitsii megaakaan säätää. Itse ruiskun valintaan en ala puuttumaan sen enempi, mutta jos muistaisin joku kerta niin voisin kotopuolessa käydessä tutkia k-jettikoneen liittimistä tekemäni kaavion, jolla retrofittasin oman k-jettiläisen auton johtosarjoihin "päälle" LH:n. Siihen kannattaa melki tehdä niin, että hankkii jostain paalikasasta semmoset moottorin johtosetin korinpuoleisiin liittimiin suoraan käyvät liitinrungot ja tekee niihin sitten johdotukset käytettävälle ruiskulle, niin setti on yhä helposti huoltoja vasten irrotettavissa ja jos homma kusahtaa oikeen isosti niin orggikseen on paluu olemassa.

Tässä projektissa on nyt jo asiallinen lähestyminen, tuo on "helppo" kun voi tehdä irtokoneen ja tiputtaa koko setti kerrasta. Mutta tuo deekun ahdin on pakopesältään niin pieni b234 kylkeen että se kannattaa unohdaa, sillä ei tuosta saa mitään muuta kun poskettoman alavääntöpiikin, millä särkee kaiken koneen ja perän välistä, ilman että saa aikaseksi mainittavammin tehoa.

LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #6 : 18.06.2018, 22:02:24 »
D24 vakioahdin on T3 mallinen, ei T3/T4. Noissa on pakopesä AR.36-AR.47, eli aika onneton. T3/T4 on pakopesä AR.63, sekä isommat pako ja imusiivet, ainakin kiinakopiossa.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2018, 22:04:18 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #7 : 18.06.2018, 22:26:23 »
Mutta tuo deekun ahdin on pakopesältään niin pieni b234 kylkeen että se kannattaa unohdaa, sillä ei tuosta saa mitään muuta kun poskettoman alavääntöpiikin, millä särkee kaiken koneen ja perän välistä, ilman että saa aikaseksi mainittavammin tehoa.

Oukei, täytyypä funtsia sitten uudelleen, josko kaveri vielä ottaisi takaisin kyseisen laitteen :D Turbo on TIC-mallista silti, eli tuolla isommalla pakopesällä.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2018, 22:34:18 kirjoittanut Jonesyboi »
Se ei käy

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #8 : 18.06.2018, 22:58:40 »
Riippuu myös vähän mistä D24TIC se turbo on. EGR kanssa -95 mallisessa D24TIC koneessa on ainakin tuo AR.36 pakopesä T3 Garretissa. Pakopesässä lukee nielun sisäpuolella selvällä stanssauksella, mikä on sen AR.-luku. Se näkyy .36 tai .47 merkinnällä.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2018, 23:02:31 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #9 : 18.06.2018, 23:20:50 »
Riippuu myös vähän mistä D24TIC se turbo on. EGR kanssa -95 mallisessa D24TIC koneessa on ainakin tuo AR.36 pakopesä T3 Garretissa. Pakopesässä lukee nielun sisäpuolella selvällä stanssauksella, mikä on sen AR.-luku. Se näkyy .36 tai .47 merkinnällä.

Jeps, olipas se sittenkin .36 kun kävin katsomassa. Eli tuolla nyt ei siis tee oikein mitään? Paljonkohan tuollaisella on jälleenmyyntiarvo, ei oo välystä :D
Se ei käy

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #10 : 18.06.2018, 23:38:55 »
No ei sillä ainakaan tuossa B234 moottorissa tee oikein mitään. Voihan sitä yrittää myydä, vaikka jollekin kuka aikoo ahtaa D24 konetta jälkeenpäin menee varmaan siinä käytössä hyvin.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #11 : 22.06.2018, 12:07:58 »
Vaikkei kyse ole moottorinohjaustopicista, niin pakko mainita että eihän megakaan toimi väärin säädettynä? Sekametelisoppakoneissa noita on mullakin pari, ja useampaan sekameteliin oon tehny lastuja, jopa aika vähäisellä hieromisella saa samalla lailla perustoimivan kun mitä noin 85% viitsii megaakaan säätää. Itse ruiskun valintaan en ala puuttumaan sen enempi...

Aivan asiaa, sillä itse mainitsin tuosta, kun aloittelevat kaverit hyvin usein olettaa että eihän se ole kuin tilaa ns. bulkkilastun, heittää kiinni ja homma rokkaa. jos lh:n lastut räätälöidään  paketille niin silloin ne on ruukanneet toimia, noissa bulkeissa tuntuu olevan sitä jos tätä vaivaa...
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #12 : 24.06.2018, 15:07:07 »
Noniin, turbo myyty veks ja cooleri hommattu. Ensi viikolla moottoria hakemaan näillänäkymin 8)
Se ei käy

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #13 : 25.06.2018, 16:02:49 »
Minkäslaista turboa sitten tuohon kannattaisi alkaa mallailemaan? Itse nyt vilkuillut HX35 ja GT35/GT30 suuntaan, GT35 taitaa olla hiukan liika iso jo noille alle 250hv tehotavotteille? Haluaisin että se turbo heräisikin jossainvälissä.. :D
« Viimeksi muokattu: 25.06.2018, 19:04:43 kirjoittanut Jonesyboi »
Se ei käy

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 740 B230E:n tilalle B234F Turbo
« Vastaus #14 : 25.06.2018, 21:42:10 »
250-300hv luokkaan TD05 sarjan mitsuista löytynee hyviä, esimerkiksi evomitsuissa käytetty td05hr-16g6-9.0, 9.8 tai 10.5 ovat hyviä vaihtoehtoja, kannattaa vaan tarkistaa että on kaksiläppäisellä hukkaportilla oleva pakopesä, ahtimen osanumerolla saa yllättävän paljon irti niistä. Mulla on B234 koneessa td05hra-15gk2-10.5 ja täysi veto on hitu alle 2500rpm ja vetää ylös asti puutumatta, suorituskyvyn perusteella noin 0.7bar ahdoilla tämä kulkee erittäin lähelle samoja kun 270hp penkkiin antanut 940.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy