Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Muut menopelit

F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta

(1/25) > >>

Lankku:
Kuvia ja jotain tekstiä tiedossa ;)

Jo 2000-luvun alkuvuosista asti on mielensopukoissa kytenyt kiinnostus ns. täyskokoiseen paripyörälliseen jenkkiavolavaan. "Mitä isompi sitä parempi", kunhan se on takaveto. Sen pidemmälle asiassa ei kuitenkaan tullut mentyä ennen viime vuoden alkua. Craigslistia selailemalla löytyi Houstonista pari vuotta seissyt 7.3 Powerstroke kohtuu vähillä kilometreillä. Täys työkalumalli ilman hienouksia, mutta siihen piti tarttua, koska hinta oli kohillaan omaan budjettiin ja muihin tarjolla olleisiin nähden. Vähän lommoa siellä täällä, takalokasuojissa halkeamat, muuten lian alta asiallisen oloinen. Finn-Us hoiti kaupanteon sekä muut oheistoiminnot jenkeissä ja auto oli noudettavissa Hämeenlinnasta huhtikuussa. Kummasti helpottaa ostoa kun merirahti tarvitsi maksaa vasta auton tultua Suomeen.

Syy auton seisomiseen oli se, että firmalla oli hommat vähentyneet ja jättäneet pari autoa seisomaan. Ilmoituksessakin oli ensin kaksi autoa ja myöhemmin enää vain yksi. Olivat kuulemma ottaneet toisen kunnostettavaksi takaisin ajoon. Ilmoituksessa ajomäärä oli 170000 mailia joka oli ilmeisesti sen toisen auton, koska tässä oli mittarissa vain 121915 mailia. Minä olen vasta toinen omistaja, käyttäjien määrää ei tiedä kukaan :D Katsastuksessa punnittiin omamassaksi muistaakseni ~3250kg, kantavuutta jäi ~1800kg.

Sellaisena se lähti jenkeistä. Vasemmalta joutuivat irrottamaan takalokasuojan ja ulomman pyörän, että mahtui konttiin.



Tutun hinausautolla käytiin hakemassa, lavaan piti rakentaa pieni jatke :D


Tiputettiin työpaikan pihaan ja otettiin heti lavan reunoilta laatikot jotta tuttu sai ne aihioiksi hinuria varten. Käynnistyminen teetti vähän hommaa. Tiedossa oli se, että käy vain pilotilla. Vianhaun jälkeen muistui mieleen tekstit viallisista nokanasentotunnistimista. Sen tilallahan olikin pelkkä reikä, tainneet lainata johonkin toiseen autoon ja unohtaneet itsekin :P Uusi anturi, turaus pilottia ja käyntiin. Käynnistyminenkin parani koko ajan, taisi olla ilmaa järjestelmässä ja näissä ei ole paluuta polttoainekiskoista. Käyntiin saamisen ja pihalla siirtelyn jälkeen olikin aika aloittaa operointi.

Ennen katsastusta tuli tehtyä kohtuu kattavasti huoltoa ja pikkukorjauksia kuten:
100Ah akut, moottoriöljyt, tehostinöljyt, polttoainesuodatin, jarruneste, jarrujen tarkastus, kaikki pallonivelet, apulaitehihna +kiristin, putkenkuljetustelineen ja teippien poisto, maalipinnan kiillotus, alustan osien vaihto, lavan etureunan kuormasuojan teko putkenkuljetustelineestä, toisesta autosta jääneet jäykkyyssäädettävät etuiskarit, isommalla kantavuudella oleva vetokoukku, ym. Etuosa oli maalattu uusiksi ja siinäkin oli paljon naarmua. Osan sai kiillotuksella pois, mutta vaatii jatkotoimenpiteitä.

Yhtenä isoimpana operaationa oli sisustan purku, verhoilujen pesu sekä lattian pintaruosteiden poisto, maalaus ja kotelosuojaus. Siinä samalla äänieristemattoa pintaan. Reunalistojen välistä kulkeunut hiekka ja takalasintiivisteen välistä vuotanut vesi oli aloittanut aika kivasti ruostuttamaan pintaa.



Vakiolla alustalla ja madallettuna droppitukivarsilla sekä uusilla takajousenkiinnikkeillä. Samalla vaihtui etuvakaaja 13mm paksumpaan ja on nyt vain ~37,5mm:



Sisusta oli kaameassa kunnossa, no olihan se työkaluna. Ennen, jälkeen ja "päivitetyillä" etupenkeillä(V70II,jne. Sportit).




Pohja puolestaan oli oikein hyvässä kunnossa:


Kesäkuun puolivälille varasin katsastuksen ja ennen sitä otin tarrat pariksi päiväksi. Aiemmin ei ollutkaan tällaisella tullut ajettua. Katsastuksessa ei muuta uutta sanomista löytynyt kuin vähän odotetusti seisontajarru. Tarvitsi vain vivuston herkistelyä ja säätöä. Sitäkin varten piti purkaa takanavat auki jotta sai levyt pois. Katsastettuna piti tietysti käydä hakemassa toiselta konttorilta viisimerkkiset kilvet kun niitä vielä hyllyssä oli. Eihän näihin mitään korkeita tai minikilpiä voi laittaa ::)

Katsastuksen jälkeen kesän aikana tuli jatkettua ehostamista:

Sähkökeskus(GEM) piti kunnostaa putsauksella ja uudella tinalla:


Vaihdoin rahisevan turbiinin tilalle kolmilevyisen ja laatikkoon shift-kitin. Mukava tehdä töissä vain keula nosturille nostettuna ja pelata laatikon kanssa tunkilla :) Ilmoitettu paino turbiinin kanssa taisi olla noin 136kg.


Samalla laittolistalla oli oikeaan takajarruun kumit, uudet ajovaloumpiot, Edge ohjelmointikapula, ilmastoinnin kuivain, sisäkenno ja saumastaan vuotava kompura, ym. Lämppärinsäätöjen alipainepumppu oli rikki ja sen sai rakenneltua yhdistelemällä Volvon vakkarin alipainepumpusta osia, vain vähän eroja rungon valussa. Sisäkenno oli muurautunut melkein umpeen ja oli hyvin halpa uusiakin. Iso vapaavirtaussuodatin piti tottakai laittaa, näistä on paljon kirjoituksia miten vakio putsari(kotelo) vain yksinkertaisesti on ahdistava varsinkin yhtään tehoa nostaessa. Uudemmissa onkin jo tehtaalta isompi kotelo.




Vuoden aikana auto pääsi vetohommiinkin pari kertaa, lavallakin saattoi olla samalla parisataa kiloa tavaraa. Alemmassa kärrissä vetopään korkeus sopii paremmin autoon jossa kuula on vähän korkeammalla, mutta eipä vaikuttanut siihen miten tulee perässä.



Juuri muuta ei loppuvuoden aikana tapahtunutkaan. Ennen talvisäilöön vientiä ostin 08-10 F350 nelikon etuspoilerin, tein etupuskurin alareunaan sille kiinnikkeet ja keulan ilme korjaantui hyvin. Spoilerin korkeus oli tuntematon ja sehän olikin "vain" 6", maavaraa jäi noin 10cm.



Jottai tulisi ihan liikaa tekstiä(ihan niin kuin sitä ei olisi jo nyt), vuosi 2019 on käsittelyssä seuraavassa viestissä.

Lankku:
Tänä vuonna työmäärällisesti on tainnut mennä aikaa vähän enemmän kuin viime vuonna. Silti ns. ajoon vaikuttavia juttuja ei oikeastaan ole ollut. Kilsoja tulikin ajokauden aikana noin 10tkm josta autotraileri perässä noin 2500km. Viime vuoden ajomäärä oli noin 6tkm.

Kesäkuussa hiekkapuhallutin lavasta ruosteet pois, epoksi pintaan ja siihen päälle bedliner. Samalla lavan etureunan kuormasuoja sai mustan epoksin.



Kuun lopulla sain viimeinkin asennettua paineistetun paluun polttoainekiskoihin. Käyntiääni muuttui nätimmäksi ja käynti ehkä vähän tasottuikin. Kiskoissa on valmiit nipat ja onneksi ne aukesivat ilman taistelua.


Elokuussa vaihdoin isomman 3,5" dp:n ja korjasin samalla tärinästä murtuneen laatikon öljytikunputken. Paransin etuovien äänieristystä ja vaihdoin vakioiden rätisevien 5x7" kajarien tilalle purkuautosta löytyneen SPL Dynamics Pro 6.2A erkkasarjan.


Viime kuun alussa olikin aika alottaa korin ehostaminen. Kuten yleensä käy, aluksi suunniteltu ei riittänyt vaan piti sitten tehdä vähän enemmän kuitenkin. Miten taas kävi näin.
Oioin helmojen kanteissa olleet rutut ja oikean helman etupään ohessa lokasuojan alareunan.



Seuraavaksi oli rungon hiekkapuhallutus ja siinä samalla pyyhkäistiin pohjaa muutenkin, jotta uusi maali tarttuu paremmin. Muutamia pisteruostekohtia tottakai piti poistaa samalla. Hiekkapuhallutuksen jälkeen maalasin pohjamaaliepoksin, arempiin paikkoihin lorahti 4l Raptoria ja muualle musta uretaanimaali.




Pohja oli "valmis" ja siirryttiin pintapuolelle. Takaluukku vaati jonkin verran työtä, mainoskyltin ruuvinreiät umpeen ja iso määrä naarmuja sekä muutamia lommoja. Takanurkkien lommoja oikaisin ja kittiä päälle. Tässä vaiheessa homma lähti leviämään kun päätin kuitenkin käydä myös lavan kyljet läpi ja kun lava oli maalattu, eihän lokasuojia voinut enää jättää maalaamatta. Lokasuojien kanssa riittikin puuhaa, alunperin meinasin vain liimata tuet taakse ja valkeaa liimamassaa halkeamiin. Ei muuta kuin reikälevyllä tuennat takapuolelle ja liimaukset SMC-kitillä. Yksi purkki riitti melkein loppuun asti, loput piti jatkaa kohdasta riippuen muovi-, lasikuitu- ja perus pintakitillä. Ja naarmua riitti lokasuojissakin vaikka muille jakaa. Joka paikkaan hiontaväri ennen pintaa.







Oikeaan takalokasuojaan pääsi kokoamaan itseaiheutetun palapelin muiden vaurioiden lisäksi :buck2:




Vedin vielä ns. varmistukseksi kiveniskumassaa pariin paikkaan, koska Raptor riitti vain yhteen kerrokseen. Ja kotelosuojaa perään:


Vanteet ja puskurit hiekkapuhallettiin sekä maalattiin molemmin puolin. Vanteisiin perushopea ja puskureihin tuli yhden epäonnistuneen harmaan(liian vaalea) jälkeen musta. Takapuskurin ruttuja suoristin ennen maalausta ja sai oikeasti hakata, sen verran paksua rautaa. Maski ja valonkehykset saivat tietysti uuden värin ja se osui todella hyvin kohdalleen. Töpöttelin etupäähän kiveniskemiin ja naarmuihin tarpeen mukaan maalia, osasta joutui vingulla ajamaan ruosteetkin pois. Katossa oli pari ruostelänttiä työkäytön jäljiltä ja ne putsailin myös. Uudet etuvilkut viimeistelivät uuden kuosin aika kivasti. Tänään aamupäivällä tein pikaisen kiillotuksen koppiin, vahasin koko kamppeen ja otin pari kuvaa vähäisellä päivänvalolla. Lumisateessa tottakai.






Siirtyy talvisäilöön kunhan pakastaa ettei likaannu matkalla. Juvan Ruoste-esto hoiti hiekkapuhallukset ja näkyvien osien maalaukset kuten englantilaisen kanssakin.

Kulutus pitkässä matkassa maantiellä on ollut hyvin inhimillinen 11,7l/100km. Kärry perässä taisi mennä noin 13,7.

B30A:
Nyt on miesten peli.  8)

Miltäs tässä näyttä helmakotelot sisältä, ruostetta ei kait ollut kun on näin siisti peli kaikinpuolin mutta siellä ei taida olla muuta kuin joku pohjamaali sisällä??
Käsitin että tällä ajellaan kesällä mutta rupesin vaan pohtimaan kun yhdet vuosituhannenvaihteen Hopan, US-tuonti, helmat korjasin vuosia sitten ja ne oli ihan loppu. Näkyi kyllä uloskin kun pohjia ei ollut ollenkaan mutta sisäpuoli oli aika tympeä kun siellä ei ollut ikinä ollut mitään suojaa sen ohuen maalin lisäksi.

Miltäs tässä näyttää kojelauta, muotoilullisesti? Kiinnostaa ihan vaan vertailumielessä esim. johonkin työkäyttö Vaniin jossa kojelauta on kertakaikkisen masentava... Parista kuvasta vähän näkyy että tässä se ei olisi ihan niin apaattinen.

Ai niin, pointsit siitä ettei ole laitettu sitä spede-pakoputkea joita näkyy näissä möhkäleissä... tiiätte sen ison putkenpään jonne mahtuu pää sisään.  O0

Wolvis:

--- Lainaus käyttäjältä: B30A - 16.12.2019, 08:19:28 ---Nyt on miesten peli.  8)

Miltäs tässä näyttä helmakotelot sisältä, ruostetta ei kait ollut kun on näin siisti peli kaikinpuolin mutta siellä ei taida olla muuta kuin joku pohjamaali sisällä??
Käsitin että tällä ajellaan kesällä mutta rupesin vaan pohtimaan kun yhdet vuosituhannenvaihteen Hopan, US-tuonti, helmat korjasin vuosia sitten ja ne oli ihan loppu. Näkyi kyllä uloskin kun pohjia ei ollut ollenkaan mutta sisäpuoli oli aika tympeä kun siellä ei ollut ikinä ollut mitään suojaa sen ohuen maalin lisäksi.

Miltäs tässä näyttää kojelauta, muotoilullisesti? Kiinnostaa ihan vaan vertailumielessä esim. johonkin työkäyttö Vaniin jossa kojelauta on kertakaikkisen masentava... Parista kuvasta vähän näkyy että tässä se ei olisi ihan niin apaattinen.

Ai niin, pointsit siitä ettei ole laitettu sitä spede-pakoputkea joita näkyy näissä möhkäleissä... tiiätte sen ison putkenpään jonne mahtuu pää sisään.  O0

--- Lainaus päättyy ---
Kaikkein lahoimpia taitaa olla entiset auravehkeet? Ja on se hyvää vaihtelua että kaikis ei oo sitä tynnyriä pakoputken päässä.

Maxxxed:
Take my money  :2funny:

Asiallinen pickup, kääntää varmasti päitä. Upean pelin rakentanut, ei alkuunsa niin mairitteleva mut nykykuosi on kyllä makosa  8)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta