Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Viritys

Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto

(1/7) > >>

Kulmamies:
Otteita lakitekstistä.

"Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset."

"Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset."

"Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä."

"Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori."

Esimerkki

"Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta."

"Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

Valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista."

Vaikuttaako voimansiirto päästöihin

"Voimansiirto vaikuttaa periaatteessa, mutta jos kokonaisvälitysuhde on lähellekään luovuttaja-autoa, niin sekin on ok."

Katsastuskonttorin mielipide voimansiirron vaikutuksesta

"Katsurit lähes nauroivat ja sanoivat, että jos tuolleen ajatellaan, niin sitten pitäisi vaihtaa pintapellitkin, kun ilmanvastus muuttuu :) Tämän jälkeen vielä korostivat, että aioastaan moottoriin liittyvät, päästöihin vaikuttavat osat pitää vaihtaa."

Trafin mielipiteitä moottorin vaihdosta

"Trafin ukko otti puheeksi sen, että jos moottori otetaan etuvetoisesta ja laitetaan takavetoon, niin silloinhan moottorin asento muuttuu poikittaisesta pitkittäiseksi. Tämäkin vaatii ainoastaan vain sen, että pitää saada katalysaattori yhtä lähelle moottoria, mitä se on ollut etuvetoasennuksessakin."

"Riittää että on osoittaa että moottori on tuoreemmasta vuosimallista, rekisterinumero tekniikanluovuttajasta on ok, mutta esimerkiksi 22.10.1996 rekisteröityyn autoon saa laittaa moottorin 8.10.1996 rekisteröidystä autosta. Eli vanhemmastakin saa moottorin ottaa, jos päästörajat ovat samoja."

"Moottorin sovittamiseksi on voidaan sallia "pieniä" muutoksia imusarjaan, pakosarjaan ja muihin vastaaviin osiin tapauskohtaisesti"

Pakokaasupäästöt

"Päästöihin vaikuttavia apulaitteita ovat imusarja, pakosarja, ahdin, cooleri, moottorinohjaus, katalysaattori, lambda-anturi ym. Siis kaikki mikä liittyy moottorin toimintaan."

"Pakoputkiston ei lasketa muuttavan päästöjä enää katalysaattorin jälkeen."

"Volvo ei kirjoita lappua, jossa ilmoittaa moottorin X täyttävän päästönormit jossain toisessa autossa, kuin missä se on ollut. Mutta tuolla ei ole lain kannalta mitään merkitystä, koska kuten edellä lainattiin lakitekstiä, lain kannalta riittää että moottori X täyttää ne normit siinä autossa mistä se on lähtöisin. Käsittääkseni se oli aivan Volvon oma tulkinta, että voimansiirto ja pakoputkisto ovat päästöihin vaikuttavia laitteita, mutta ei sellaisista asioista kannata lähteä Volvon tulkintoja kyselemään"

EU-tyyppihyväksytyt mallit

"Tyyppihyväksyttyyn autoon saa myös vaihtaa moottorin, mutta yksinkertaisesti hyväksyntä ei ole sitten enää voimassa."

"Koneen voi ottaa myös uudemmasta tyyppihyväksytystä autosta ja laittaa vanhempaan ei tyyppihyväksyttyyn."

Tarvittavia dokumentteja katsastukseen

"Luovuttaja-auton rekisteri ote riittää, mutta ei olisi pahitteeksi saada sellaista paperia, mistä selviää luovuttaja-auton Euro-päästönormiluokitus, eli tässä tapauksessa Euro2. Katsastusmies saattaa vaatia selvityksen, että kaikki päästöihin vaikuttavat osat on vaihdettu ja tämä selviää esim. käymällä konttorilla "kanta-autotarkastuskessa" ennen projektin aloittamista."

Timo_R:
Lisätään tähän vielä linkki : http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Lid1899089

siipiveikko:
Olen yrittänyt lukea tuota juttua mutta mulle ei täysin aukea kaikki. Ostin juuri konevikaisen S90 Volvon vm.98, olisi yksi ylimääräinen T-5R moottori vm.-95 ja mielessä on käynyt jos sen saisi luvallisesti tuohon koriin. Tehorajojen ja painon puolesta tuo onnistuu mutta miten nuo päästötodistukset ja -vaatimukset. Mistä saan tarvittavat todistukset jos Volvon maahantuoja ei kirjoita todistuksia mallisarjaan kuulumattoman moottorin vaihtoon?
Jos menee liian vaikeaksi niin pitänee korjata tuo nykyinen kone tai vaihtaa toinen samanlainen tilalle.

Kulmamies:

--- Lainaus käyttäjältä: siipiveikko - 12.01.2014, 20:16:22 ---Olen yrittänyt lukea tuota juttua mutta mulle ei täysin aukea kaikki. Ostin juuri konevikaisen S90 Volvon vm.98, olisi yksi ylimääräinen T-5R moottori vm.-95 ja mielessä on käynyt jos sen saisi luvallisesti tuohon koriin. Tehorajojen ja painon puolesta tuo onnistuu mutta miten nuo päästötodistukset ja -vaatimukset. Mistä saan tarvittavat todistukset jos Volvon maahantuoja ei kirjoita todistuksia mallisarjaan kuulumattoman moottorin vaihtoon?
Jos menee liian vaikeaksi niin pitänee korjata tuo nykyinen kone tai vaihtaa toinen samanlainen tilalle.

--- Lainaus päättyy ---

Se T5R moottori pitää olla täysin vakio, kaikkia moottorin toimintaan vaikuttavia laitteita myöten ja sinun pitää pystyä konttorilla esittämään dokumentteja, mistä se moottori on peräisin. Jos olet purkanut koko auton moottorin takia, niin sen purkuauton rekisteriote riittää konttorille.

Tietysti pitää varmistua, että -95 on ollut jo samat päästövaatimukset, mitä -98, mutta kyllä ne taitaa samoja olla.

Ihan sama juttu, kun mä laiton 940:iin tdi:n ja 960:iin D5:n.

Yleisesti tekniikanvaihdos- ja turbotusjuttuihin, niin Volvolta ei tarvita mitään papereita ikinä. Kaikki tarvittavat tiedot saa jostain muualtakin, niin ei tarvitse murehtia siitä, että Volvo ei kirjoita sitä, tai tätä.

siipiveikko:
Kiitos vastauksesta, nyt vaan pitäisi jostakin saada kaivetuksi tieto tai dokumentti siitä että ovatko päästöluokitukset samoja. Yritin asiaa jo googlailla, mutta en löytänyt. Vinkkejä/ linkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta