Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Hybridi pakkasella

  • 17 Vastauksia
  • 11032 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Häätäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #15 : 10.09.2019, 13:31:00 »
Ymmärsinkö oikein, että pure -tilassa moottori käy lämmetäkseen tyhjäkäyntiä ja ei osallistu eteenpäinviemiseen?

Miten "kovaa" pelkällä sähköllä pääsee - koeajoilta on mielikuva, että näissä pk-seudun 80-90 vauhdeissa moottori oli jo käynnissä.
V90 T8:n p.moottori osallistuu lähes heti eteenpäin viemiseen ja lämpenee täyteen lämpötilaan todella nopeasti, alle kilometrin matkalla (seurattu OBD- portista). Motarilla matkaa voi tehdä pelkällä sähköllä 130km/asti. Pure tilalla olen saanut pakotettua pelkälle sähkölle esilämmitettynä -15 pakkaseen asti. Rangesta sen verran että nyt kesällä on auton ennustama 40km (pure+5km) toteutunut lähes kilometrilleen sekalaisessa taajama-ajossa. Talvella range on juuri ja juuri riittänyt n.30km työmatkoihin.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2019, 13:34:12 kirjoittanut Häätäjä »

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #16 : 10.09.2019, 15:03:31 »
Ymmärsinkö oikein, että pure -tilassa moottori käy lämmetäkseen tyhjäkäyntiä ja ei osallistu eteenpäinviemiseen?

Riittävän kylmässä mäntämoottori käynnistyy väkisin. Mutta aina kun se on käynnissä, niin mahdollinen ajaminen tehdään mäntämoottorilla. Vasta käynnistynyt mäntämoottori ei sammu pysähdyttäessä, mutta lämmettyään se sammuu valoihin tms. pysähdyttäessä ja jos akussa on sähköä niin saattaa ajaakin sähköllä kun mäntämoottori on lämmennyt.

Miten "kovaa" pelkällä sähköllä pääsee - koeajoilta on mielikuva, että näissä pk-seudun 80-90 vauhdeissa moottori oli jo käynnissä.

XC90 T8 menee ainakin 120 vauhtia sähköllä.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #17 : 02.02.2024, 23:44:23 »
Volvo-forumeilla on paljon puhuttu tästä älyttömästä "downgradesta" eli vm. 2019 eteenpäin on vesiventtiilin toiminta tehtaalta torpattu siten ettei webasto lämmitä moottoria oletuksena ollenkaan vaan vain matkustamoa. Tämän saa muutettua siten, että vesiventtiilin liitin vain irroitetaan. Tästä on keskustelua ollut threadissa "Webaston toiminta V90:ssä". https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103572.0 Volvo V60:ssa tuo vesiventtiilin liitin on "pikkuakun" eli start/stop lisäakun alla, sama myös ehkä V90ssä? Tässä on vinkkejä miten sen saa myös XC60 T8:ssa toteutettua :
"No niin! Nyt on vesiventtiilin "huolto" tehty omaan XC60 T8 ja nämä viestiketjun ohjeet olivat sikäli hyödyllisiä, että homma onnistui. Mutta, "pikkuakun" alta/alle ei pääse helposti XC60ssa eli se on hybridipaketin alla joten ainoa? vaihtoehto on kurkata ensin kuskin puolen rengaskotelon alta ja sieltä aika syvältä löytyi se tämän viestiketjun kuvien mukainen "simpukka" eli se vesiventtiili ja sen moottorin puoleiselta/oikealta kyljestä melko syvältä se 2-pinninen liitin. Ei tuota kyllä mitenkään kotikonstein itse ainakaan olisi voinut tehdä eli vaatii nosturia tms jotta pääsee asiallisesti värkkäämään sitä liitintä ja kuskin puolen rengas on otettava irti. Huollossa käytti sellaista metallista vajaan metrin mittaista metallityökalua, jolla sai sen liittimen vedettyä. Ilmanputsarin kotelo ja niitä letkuja joutui ottamaan kokonaan irti, että se homma onnistui sekä rengaskotelon koko kaari pois.
Suosittelen Oulun alueella Huotarin korjaamo www.huotarit.com info@huotarit.com tähän operaatioon ja tietävät nyt ainakin XC60 T8 ja toisaalta myös V60 T6/T8 sekä V90 T6/T8 ja oletettavasti XC90 T8 tavat tehdä tuo eli kaikkiin pitäisi onnistua! Ottakaa yhteyttä joko Jaakko tai Heikki, yhteystiedot löytyvät sivulta mutta tässä vielä varalta Ajanvaraus: 044 3244 234, Jaakko Huotari: 040 7402 370, Heikki Huotari 044 5335 066 Toivottavasti täällä saa noita yhteystietoja myös jakaa, poistakaa mikäli tarvetta... Mutta homma nyt selvä!"​
Tämä käytäntö ja ohje toiminee kaikissa diesel/bensa/plugari T6 ja T8 eli on aika "yleishyödyllinen". Nyt autojen moottorit lämpimiksi 2019 eteenpäin ja Oulussa homman hoitaa Huotarit!
Testailen tuota vielä omassani ja laitan vikakoodeja tms kokemuksia asiaan liittyen myöhemmin!
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

 

Kulkukoira  Proturbo