Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071100 Lukukerrat

Gnolli ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa eskolanpena

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1860 : 31.07.2019, 18:25:51 »
Tosin tuo meni nyt niin että 10kk ikäinen kompura ei mene työn osalta sun piikkiin..

Vaikka se kompura olisi vaihdettu sinne takuuseen kerran kuukaudessa, niin silti se on se ensimmäinen asennus josta aikalaskuri lähtee käyntiin.
Varaosa takuu on vuoden siitä päivästä kun se on laitettu. Näissä tosin tuntuu olevan hiukan näkemys/tulkinta eroja.
Käytännössä valmistaja ei pääse kuiville vaihtamalla vain viallista osaa uudestaan ja uudestaan odottaen että ensimmäisen osan vaihdosta kuluisi jokin tietty aika.
Onko muuten jollain täällä foorumilla nyt tarkempaa tietoa joko saadaan ns. toimivia kompuroita pellin alle? Mikä näissä nykyisissä kompuroissa menee rikki?
740 Turbo, 740 Limu, V70 D5 AWD, V60 D6, V90 T8

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1861 : 31.07.2019, 18:46:39 »
Vaihdan kompuran ja myyn koko auton pois, ei jaksa näillä pelleillä.
Mitä oot ajetellut tilalle? Mikä olis lähes samallainen plug-in hybrid  mutta ilman lastentautia  ::)

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1862 : 31.07.2019, 19:05:44 »
Mitä oot ajetellut tilalle? Mikä olis lähes samallainen plug-in hybrid  mutta ilman lastentautia  ::)
Mulla väheni kilometrit huomattavasti työpaikan takia, enää en tarvitse hybridiä. Panamera, Cayenne, S8 Audi, Range Rover Sport V8, E63 Amg, S90 T6 Näitä olen meinannut  :D
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1863 : 31.07.2019, 19:53:45 »
Mulla väheni kilometrit huomattavasti työpaikan takia, enää en tarvitse hybridiä. Panamera, Cayenne, S8 Audi, Range Rover Sport V8, E63 Amg, S90 T6 Näitä olen meinannut  :D
Joo o,  volvo on kyllä paras auto mitä itsellä ollut,ikävä kyllä tämä kompura ongelma.
Sopii omiin ajoihin niin hienosti,eikä ole vielä tullut lisäkustannuksia kompuran ongelmista niin jatketaan tällä.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1864 : 31.07.2019, 22:28:40 »
Mitä oot ajetellut tilalle? Mikä olis lähes samallainen plug-in hybrid  mutta ilman lastentautia  ::)
Niin, hyvin vaikea kysymys... Täsmälleen samankaltaista autoa ei ole. Vaihtoehtona minulla oli Mitsubishi Outlander PHEV, mutta teho ja polttoaineen kulutus ei ollut samalla tasolla. Luotettavampi, ehkä?

Jos ajatus on etsiä auto, jossa ei ole lastentauteja. Silloin vaihtoehtona taitaa olla vain Toyota Prius. Ei kauneudella kehuttu tai urhellisuudella, mutta luotettava peli. Ikävä ajaa ja etuvetoinen.... Elämä on täynnä kompromisseja ja kompuroiden vaihtoja.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1865 : 01.08.2019, 08:44:04 »
Onko kenelläkään käsitystä, onko kompuroita vaihdettu tiuhaan uudesta saakka? Suurin osa D6 autoistahan on Hollannin tuonteja n. 150  - 200 tkm ajettuna. Äkkiä tulis mieleen, että vika ei ole itse kompurassa vaan jostakin tulee ylijännite tms., mikä rikkoo heikoimman komponentin eli kompuran. Kompurathan eivät kaiketi hajoa mekaanisesti vaan sähköisesti.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1866 : 01.08.2019, 08:58:50 »
Onko kenelläkään käsitystä, onko kompuroita vaihdettu tiuhaan uudesta saakka? Suurin osa D6 autoistahan on Hollannin tuonteja n. 150  - 200 tkm ajettuna. Äkkiä tulis mieleen, että vika ei ole itse kompurassa vaan jostakin tulee ylijännite tms., mikä rikkoo heikoimman komponentin eli kompuran. Kompurathan eivät kaiketi hajoa mekaanisesti vaan sähköisesti.
Itse miettinyt että jos alkuperäinen kestänyt sen 150-200tkm ja sen jälkeen vaihdetut uudemman malliset kestää tyyliin 10tkm niin minusta vanhempi on parempi. Tai sitten mekaanikot paskoo nuo asennukset.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1867 : 01.08.2019, 09:48:00 »
Itse miettinyt että jos alkuperäinen kestänyt sen 150-200tkm ja sen jälkeen vaihdetut uudemman malliset kestää tyyliin 10tkm niin minusta vanhempi on parempi. Tai sitten mekaanikot paskoo nuo asennukset.
Tai jos tamu on rikki ja sylkee tyyliin 10 kV jännitettä järjestelmään. Akut ja sähkömoottori kestää sen, mutta kompura ei. Korkeajännitesysteemissä ei taida olla juuri muita komponentteja.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1868 : 01.08.2019, 10:01:05 »
Tai jos tamu on rikki ja sylkee tyyliin 10 kV jännitettä järjestelmään. Akut ja sähkömoottori kestää sen, mutta kompura ei. Korkeajännitesysteemissä ei taida olla juuri muita komponentteja.
Mutta jännä että jos alkuperäinen kompura kestää sen mutta ei uudet. Veikkaan että moottorinkin eletroniikka voisi otta itseensä 10kV jännitteestä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1869 : 01.08.2019, 10:53:44 »
Mutta jännä että jos alkuperäinen kompura kestää sen mutta ei uudet. Veikkaan että moottorinkin eletroniikka voisi otta itseensä 10kV jännitteestä.
Et nyt halua ymmärtää pointtia. Ensin vikaantuu komponentti x, joka rikkoo alkuperäisen kompuran. Tämän jälkeen vain vaihdetaan kompuroita, vaikka kompuran rikkova vika voi olla jossakin muualla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1870 : 01.08.2019, 11:00:29 »
Et nyt halua ymmärtää pointtia. Ensin vikaantuu komponentti x, joka rikkoo alkuperäisen kompuran. Tämän jälkeen vain vaihdetaan kompuroita, vaikka kompuran rikkova vika voi olla jossakin muualla.
Ymmärsin mutta varmasti jotain muutakin menisi rikki tuossa sinun tapauksessa kuin kompura.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1871 : 01.08.2019, 11:11:54 »
Tätähän se nykyään on useammallakin alalla. Vaihdetaan vaan komponentteja eikä edes haluta ymmärtää mistä vika oikeasti johtuu.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1872 : 01.08.2019, 11:15:33 »
Ymmärsin mutta varmasti jotain muutakin menisi rikki tuossa sinun tapauksessa kuin kompura.
Volttilukema oli toki hihasta ravistettu. Mitä muita rikkoutuvia komponentteja tuossa on kuin taajuusmuuttaja? Akut kestää hetkellisesti mitä vaan jännitettä. Oikosulkumoottori samoin.

Veikkaanpa vaan, että kompuroita saa vaihdella tämän tästä siihen saakka kunnes vaihdetaan kompuran rikkova osa tai auto paalataan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1873 : 01.08.2019, 13:33:15 »
Volttilukema oli toki hihasta ravistettu. Mitä muita rikkoutuvia komponentteja tuossa on kuin taajuusmuuttaja? Akut kestää hetkellisesti mitä vaan jännitettä. Oikosulkumoottori samoin.

Veikkaanpa vaan, että kompuroita saa vaihdella tämän tästä siihen saakka kunnes vaihdetaan kompuran rikkova osa tai auto paalataan.
Onhan siinä korkeajännitepuolella ISG, joka tuottaa dieselin käydessä 400 V vaihtovirtaa. Ja moottorijarrutuksessa takamoottori tuottaa sitä.
Tasajännitepuolella töpselilaturi (OBC), tuottaa 400V= latausvirtaa ja tässä tasavirtapuolella on myös ilmastointikompura. Ja DC-DC-muunnin , joka muuntaa 400V tasavirtaa 12V lakun lataukseen.
Invertteri näyttäisi noiden kaaviokuvien perusteella ainakin ajotilanteessa olevan tasavirtapuolelle suoraan 400V akustoon. Mutta kai akustosta huolimatta jännitepiikkejä voi olla.
Akustosta erikseen sitten on yhteys noihin 400V tasavirtakomponentteihin, kuten kompressoriin. Voisi kai ylijännitettä tulla myös töpselilaturista latauksen aikana. Arvailuksi menee.

Poissa BM4300B

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1874 : 01.08.2019, 15:35:26 »
Tässä se on todennäköisin syy kompuraongelmiin:

Useissa eri lähteissä kerrotaan että hybridiautoissa jo pienikin määrä väärää öljyä on ongelma: pelkästään se riittää saastuttamaan jäähdytysjärjestelmän jos samalla laitteistolla on vaihdettu ei-hybridiauton ilmastointiaineet/öljyt. Esim. Toyota Priuksissa voi käydä samoin ja Toyota ohjeistaa että silloin aivan kaikki ilmastointijärjestelmän osat pitää vaihtaa uusiin:

http://carspecmn.com/toyota-and-lexus-hybrid-air-conditioning-special-service-requirements-prius-rx400h-camry-hybrid-etc/

C) Vääränlainen "leak detection dye" eli ilmastointiaineeseen lisätty fluoresoiva UV-väri liuottaa lakkapinnan kompressorin käärmeistä. Tämän teorian on esittänyt korjaamo v60service.hu joka väittää myös osaavansa huuhdella/puhdistaa järjestelmän siten että vaihtokompressori kestää pidempään.
http://v60service.hu/2018/08/30/358/ (kannattaa laittaa Google translateen ellei osaa unkaria)

Minua kiinnostaakin että mitä kaikkea on tehty kompressorin vaihdon yhteydessä niiden foorumilaisten autoille joissa on kompura hajonnut useaan kertaan?

- Onko jäähdytysjärjestelmä puhdistettu/huuhdeltu?
- Mitä öljyä on käytetty?
- Onko lisätty UV-väriainetta ja jos niin mitä tarkalleen?
- Onko korjaamolla käytetty "puhdasta" laitteistoa (hybrideille dedikoitua)?

Tähän johtopäätökseen olen tullut:
Kompurakierre alkaa siitä kun auto viedään ensimmäisen kerran VOLVO-merkkihuoltoon, jossa käytössä on ns. "Likaiset laitteet". Vieraita aineita tulee systeemiin ja kompuran käämien lakat liukenee . Ongelmasta pääsee eroon vaihtamalla kaikki kylmäaineosat tai vaihtamalla auto. Kun näistä rikkoutuneiden osien vaihdoista aletaan pyytämään rahaa, niin ottakaa selvää onko huoltolliikkeellä vain hybrideihin  tarkoitettu erillinen ilmastointijärjestelmän huoltolaite. Sillä laitteella ei saisi huoltaa tavallisia kylmäainejärjestelmiä.


 

Futurez  Kulkukoira