Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071470 Lukukerrat

0 jäsentä ja 12 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2385 : 18.11.2019, 20:08:48 »
Esilämmitystä kannattaa käyttää. Pääsee pitemmälle näillä säillä.
Kylmän auton kun laittaa "käyntiin" niin Webasto lähtee käyntiin ja penkinlämmittimet ym. Voi hyvinkin olla tuo 45km. Itse käytän esilämmitystä 50 km mittarissa ja 2-3 km jälkeen tippuu 45 km.

Webasto ottaa käynnistyksessä käsitykseni mukaan enemmän virtaa. Käynnityksen jälkeen virta putoaa pienemmäksi. Penkinlämmittimet vie myös virtaa ja kaikki virrankulutus ilman muuta menee akustosta. Kesällä tietenkin ei käytetä ajovaloja ja onhan näissä vielä takalasin ja peilien lämmitykset. Eiköhän tuossa ole jo syy lyhyempään rangeen.

Kesällä 50 km ja talvella 45 km. Kesällä pääsee töihin 1/4 akulla ja talvella kovalla pakkasella menee 1/2 akkua.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2386 : 18.11.2019, 20:41:02 »
Onhan se luksusta istua autoon joka on lämmin, penkit ja ratti myös. Tuohonhan tulee virta pistokkeesta ja näin ollen akkua tarvii liikkumiseen.

Poissa marlin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2387 : 18.11.2019, 20:59:29 »
Mielenkiintoista keskustelua tuosta surullisesta hybridi-akun hajoamisesta. Ilmeisesti tämäkin tapaus on tapahtunut, kun kompura on hajonnut. Liekö sitten kompura mennyt oikosulkuun, joka vienyt akun mukanaan. Onko joku kuullut jostakin muusta hajoamistatavasta?

En ole nähnyt tarkempia kuvia Volvon hybridiakun sisältä. Jos joku löytää, olisi mukava nähdä tarkemmin käytettyjen kennojen tyyppi ja määrät. Luultavasti samoja kennoja muidenkin valmistajien hybridien sisällä, niin on siten helpompi kartoittaa varaosat. Toki akkuun ei ole syytä alkaa koskemaan, jos ei ole sähköalan ammattilainen sekä ymmärrä mitä on tekemässä. Itseltäni löytyy sähköpätevyydet ja riittävä osaaminen, että jos akku jostakin syystä hajoaisi tuskin tämän hintaista autoa jättäisin pihaan seisomaan.
 

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2388 : 18.11.2019, 21:38:28 »
Webasto ottaa käynnistyksessä käsitykseni mukaan enemmän virtaa. Käynnityksen jälkeen virta putoaa pienemmäksi. Penkinlämmittimet vie myös virtaa ja kaikki virrankulutus ilman muuta menee akustosta. Kesällä tietenkin ei käytetä ajovaloja ja onhan näissä vielä takalasin ja peilien lämmitykset. Eiköhän tuossa ole jo syy lyhyempään rangeen.

Kesällä 50 km ja talvella 45 km. Kesällä pääsee töihin 1/4 akulla ja talvella kovalla pakkasella menee 1/2 akkua.

Eikös webasto käytä starttiakkua? ainakin uudemmassa T8 mallissa on näin. D6 ohjekirjassa ei mainintaa, mistä ottaa virran, mutta starttiakkua kuitenkin arvailisin.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2389 : 18.11.2019, 21:40:12 »
Tässä jonkun kansalaisen mietteitä hybridistä.
https://www.youtube.com/watch?v=tMfP2nVx_M8

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2390 : 18.11.2019, 21:47:30 »
Eikös webasto käytä starttiakkua? ainakin uudemmassa T8 mallissa on näin. D6 ohjekirjassa ei mainintaa, mistä ottaa virran, mutta starttiakkua kuitenkin arvailisin.

Hyvä kysymys. En osaa vastata. Veikkaan, että ottaa 12 V akusta. Webasto tuskin on tehnyt näihin hybrid-versiota. Sen tiedän, että 12 V akku lataantuu polttomoottorilla ja latauspistokkeen kautta. Lataantuuko 12 V akku ajo-akun kautta sähköllä ajettaessa? Tietääkö kukaan?
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2391 : 18.11.2019, 22:20:09 »
Hyvä kysymys. En osaa vastata. Veikkaan, että ottaa 12 V akusta. Webasto tuskin on tehnyt näihin hybrid-versiota. Sen tiedän, että 12 V akku lataantuu polttomoottorilla ja latauspistokkeen kautta. Lataantuuko 12 V akku ajo-akun kautta sähköllä ajettaessa? Tietääkö kukaan?

En usko, että sähköajossa hybridiakku lataisi starttiakkua. Lähinnä meinasin, että webaston käyttö ei pienennä sähköllä ajettavaa matkaa. Sähkövastukset tietty vievät energiaa, mutta en tiedä ovatko käytössä esim. pure-tilassa. Tuonhan voi kokeilla sillä, että kokeilee kuinka nopaesti lämmintä alkaa virrata, kun auton käynnistää. Sähkövastukset lähes välittömästi alkavat lämmittää.

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2392 : 18.11.2019, 23:01:26 »
En usko, että sähköajossa hybridiakku lataisi starttiakkua. Lähinnä meinasin, että webaston käyttö ei pienennä sähköllä ajettavaa matkaa. Sähkövastukset tietty vievät energiaa, mutta en tiedä ovatko käytössä esim. pure-tilassa. Tuonhan voi kokeilla sillä, että kokeilee kuinka nopaesti lämmintä alkaa virrata, kun auton käynnistää. Sähkövastukset lähes välittömästi alkavat lämmittää.

Jostain luin auton ostoa harkitessani että Pure tiputtaa lämmitystehoa mutta ei täysin nollaa sitä ja omakohtaiset kokemukset nyt vähän kylmemmillä tuntuisi tukevan tätä tai sitten se on vaan luulotautia.
V60 D6 -14

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2393 : 18.11.2019, 23:07:41 »
Hyvä kysymys. En osaa vastata. Veikkaan, että ottaa 12 V akusta. Webasto tuskin on tehnyt näihin hybrid-versiota. Sen tiedän, että 12 V akku lataantuu polttomoottorilla ja latauspistokkeen kautta. Lataantuuko 12 V akku ajo-akun kautta sähköllä ajettaessa? Tietääkö kukaan?

Mitä olen akun jännitteitä seurannut niin vaikuttaisi tosiaan siltä että hybridiakku ei sähköajon aikana lataa käyttöakkua. Itse olen tullut siihen tulokseen että AWD-moodi saattais olla turvallisin tapa ajaa sitten kun on todella kylmää auton kuntoa ajatellen. Noita tosi kylmiä kelejä ei Suomessa kuitenkaan ihan kauheasti ole lappia lukuunottamatta. En ole varma käyttääkö AWD sähköä akusta jos sitä siellä on reilusti tarjolla vai pyörittääkö se aina väkisin korkeajännitelaturia. Jos jälkimmäinen on toimintaperiaate niin AWD ei ole järkevä kulutuksen suhteen. Joku vois kertoo faktat tästäkin jos osaa?
V60 D6 -14

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2394 : 19.11.2019, 03:39:59 »
Mitä olen akun jännitteitä seurannut niin vaikuttaisi tosiaan siltä että hybridiakku ei sähköajon aikana lataa käyttöakkua. Itse olen tullut siihen tulokseen että AWD-moodi saattais olla turvallisin tapa ajaa sitten kun on todella kylmää auton kuntoa ajatellen. Noita tosi kylmiä kelejä ei Suomessa kuitenkaan ihan kauheasti ole lappia lukuunottamatta. En ole varma käyttääkö AWD sähköä akusta jos sitä siellä on reilusti tarjolla vai pyörittääkö se aina väkisin korkeajännitelaturia. Jos jälkimmäinen on toimintaperiaate niin AWD ei ole järkevä kulutuksen suhteen. Joku vois kertoo faktat tästäkin jos osaa?
Siinähän on se ISG eli korkeajännitelaturi / startti. Onko siellä lisäksi tavallinen 12v laturikin? Luulisi ettei nyt ole kahta laturia. Olen ollut siinä uskossa , että 12V akkua ladataan sekä ajossa että piuhan päässä ainoastaan 400V-> 12V muuntimen kautta, eli ajoakusta. Webastohan käy 12 voltilla , samoin ohjaamon PTC- sähkölämmitin. Ja esim sateella kun pyyhkijät , webasto, valot, ohjaustehostimet, ABS-jarrut  ym ovat käytössä, niin nehän on kaikki 12v. Kyllä sitä akkua on pakko ladata , vaikka sähkölläkin ajettaisiin. Ja silloin sen latauksen on tultava ajoakusta. En tarkistanut mistään , mutta noin päättelin.

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2395 : 19.11.2019, 03:55:42 »
En ole varma käyttääkö AWD sähköä akusta jos sitä siellä on reilusti tarjolla vai pyörittääkö se aina väkisin korkeajännitelaturia. Jos jälkimmäinen on toimintaperiaate niin AWD ei ole järkevä kulutuksen suhteen. Joku vois kertoo faktat tästäkin jos osaa?
AWD- asennossahan dieselmoottori käy koko ajan. Silloinhan korkeajännitelaturikin pyörii koko ajan. Mutta tuskin se takapyörille turhan päiten laittaa vetoa ainakaan paljoa. Tarkoitan , että jos ei ole liukasta eli etupyörät ei sudi. Eli kun ei ole liukasta , kulutus on suurinpiirtein sama kuin esim SAVE-asennossa. Hetkellistä kulutusta kun hieman AWD-asennossa kun seurailin , ei kulutus kyllä todellakaan mikään iso ollut. Luultavasti , kun sutiminen alkaa, voimaa aletaan heti syöttää taka-akselille. Koska ISG pyörii jo valmiiksi , sieltä saadaan nopeasti virtaa sähkömoottorille. Ei tämä välttämättä faktaa ole , mutta sinnepäin ehkä.

Poissa k70425

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2396 : 19.11.2019, 10:56:24 »
Siinähän on se ISG eli korkeajännitelaturi / startti. Onko siellä lisäksi tavallinen 12v laturikin? Luulisi ettei nyt ole kahta laturia. Olen ollut siinä uskossa , että 12V akkua ladataan sekä ajossa että piuhan päässä ainoastaan 400V-> 12V muuntimen kautta, eli ajoakusta. Webastohan käy 12 voltilla , samoin ohjaamon PTC- sähkölämmitin. Ja esim sateella kun pyyhkijät , webasto, valot, ohjaustehostimet, ABS-jarrut  ym ovat käytössä, niin nehän on kaikki 12v. Kyllä sitä akkua on pakko ladata , vaikka sähkölläkin ajettaisiin. Ja silloin sen latauksen on tultava ajoakusta. En tarkistanut mistään , mutta noin päättelin.
Mä olen ollut ymmärryksessä, että sähköllä ajettaessa 12V akkua ei ladattaisi.
Mutta sähkörangen ollessa aika lyhyt uskoisin, että kunnossa olevassa akussa riittää potkua ihan hyvin. Sitten kun range loppuu niin diesel hörähtää ja 12V akkua ladataan, tai jos lataa piuhasta hybridiakkuun lisää rangea, niin silloin ladataan myös 12V akkuakin.

Mutta toki varmaan 12V akun kestoikä on rajallisempi näissä kun se purkautuu enemmän kuin normaaliautossa.

Onko muuten niin, että PTC vastukset eivät ole toiminnassa kun ajaa Pure moodilla?
Mulla ainakaan silloin ei tule lainkaan lämmintä ilmaa (jos webasto estetty).
Ja toisaalta onko sähkövastukset toiminnassa jos ajaa sähköllä Hybrid modessa?
Itse olen ennemmin tykännyt ajaa pure moodilla, koska hybrid moodissa ohjelman kynnys käynnistää diesel kiihdytyksissä tuntuu turhan alhaiselta.
Volvo V60 T6 Recharge MY21
ex Polestar 2 Launch edition MY21, Volvo V60 D6 R-Design MY15, Volvo XC60 D4 Summum MY17, Volvo S60 (mk II) T5 R-Design MY11, Volvo XC60 D3 AWD Summum MY12

Poissa k70425

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2397 : 19.11.2019, 11:17:08 »
En ole varma käyttääkö AWD sähköä akusta jos sitä siellä on reilusti tarjolla vai pyörittääkö se aina väkisin korkeajännitelaturia. Jos jälkimmäinen on toimintaperiaate niin AWD ei ole järkevä kulutuksen suhteen. Joku vois kertoo faktat tästäkin jos osaa?
Näyttäisi ainakin mulla AWD moodissa lataavan hybridiakkua kunnes 10 km range (varmistaakseen että akussa on jatkuvasti riittävästi potkua takapyörille). Volvon kirjoitusten mukaan ymmärtäisin, että myös AWD moodissa virta takapyörille otetaan akun kautta, mutta vain tarvittaessa, muuten etuvetoinen.
Jos haluat ajaa lataamatta hybridiakkua dieselillä, niin save mode toimii jos akussa vähintään 20 km rangea jäljellä tai sitten AWD kun vähintään 10 km rangea jäljellä. Kun akkua ei tarvitse ladata, on näiden moodien kulutus varmaan aika lähekkäin.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2019, 10:00:33 kirjoittanut k70425 »
Volvo V60 T6 Recharge MY21
ex Polestar 2 Launch edition MY21, Volvo V60 D6 R-Design MY15, Volvo XC60 D4 Summum MY17, Volvo S60 (mk II) T5 R-Design MY11, Volvo XC60 D3 AWD Summum MY12

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2398 : 19.11.2019, 15:30:19 »
Näyttöruudusta näkee milloin vetoa menee takapyörille tilassa Mycar-hybridi-tehonvirtaus

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2399 : 19.11.2019, 20:31:47 »
AWD- asennossahan dieselmoottori käy koko ajan. Silloinhan korkeajännitelaturikin pyörii koko ajan. Mutta tuskin se takapyörille turhan päiten laittaa vetoa ainakaan paljoa. Tarkoitan , että jos ei ole liukasta eli etupyörät ei sudi. Eli kun ei ole liukasta , kulutus on suurinpiirtein sama kuin esim SAVE-asennossa. Hetkellistä kulutusta kun hieman AWD-asennossa kun seurailin , ei kulutus kyllä todellakaan mikään iso ollut. Luultavasti , kun sutiminen alkaa, voimaa aletaan heti syöttää taka-akselille. Koska ISG pyörii jo valmiiksi , sieltä saadaan nopeasti virtaa sähkömoottorille. Ei tämä välttämättä faktaa ole , mutta sinnepäin ehkä.

AWD-moodilla ajettaessa auto on nelivetoinen todella liukkaalla kelillä. Täällä meillä oli jo märkä jääkeli ja maastot mäkisiä. Neliveto oli lähes koko matkan hiekkatien osalla päällä.

Save / AWD testin tein viime talvena ja kulutus pitkällä matkaalla on lähes sama. Auto "syö" akun kapasiteetin AWD-moodilla tyhjemmäksi kuin Save-moodilla eli se korjaa kokonaiskulutusta. Liukkaalla kelillä itsesuojeluvaisto käskee ajamaan AWD-moodilla. Auto käyttää akun noin 10 km rangeen AWD-moodilla ja sen jälkeen moottori lataa akkua tarvittaessa. Save-moodilla range on noin 20 km.

Täytyy varmaan mitata ajossa tuon akun jännitteen, että saa siihen vastauksen. Minulla oli alussa käsitys, ettei 12 V:n akkua ladata Pure-moodilla. Nyt en ole ihan varma. Aina kun moottori käy, niin ainakin silloin akku latautuu ja tietenkin silloin kun seinästä ladataan. Sen näkee jo pimeällä sisävalojen kirkastumisena, kun lataus alkaa.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

 

Autoracing  KL-varaosat