Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071449 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2775 : 18.03.2020, 14:06:35 »
Niin siis vetonivelen pultti irtosi kesken ajon. Kuulemma sitä on sattunut.
Ai siis tämä pieni pultti tuossa keskellä? Aika heiveröisen näköinen ollakseen pultti joka pitelee vetoakselia kiinni navassa.


best free photo hosting site
« Viimeksi muokattu: 19.03.2020, 13:42:14 kirjoittanut Moottoripää »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2776 : 18.03.2020, 19:20:39 »
Enpä muista tuollaista mistään lukeneeni. Satavarmasti on mulla kestänyt yli minuutin ne parit patterienvaihdot jotka olen tehnyt. Ei sitten niin mitään ongelmaa ja keyless toiminut moitteetta.

Tuollainen minuutin vaihtoaika kuulosta aivan mielipuolisen lyhyeltä. Minunlaiseni utelias näpertelijä saa kulumaan ties kuinka monta minuuttia ::)

Noh niin se vain on, moni avain virrattomana (tarpeeksi pitkään) hävittää koodauksen. Samoin kuin jotkut auton ecut hävittää koodaukset (mm. ajoneston) jos konkat tyhjenee.
Samoin kuin vanhemmassa volkkarin stilettiavaimessa hävittää koodauksen autoon kun rämppäät 20x auki/kiinni nappeja kantoalueen ulkopuolella tietyn ajan sisällä.

Aika monissa manuaaleissa on annettu aika, tai varoitus älä pidä avainta ilman paristoa liian kauan. Mutta aika tumpelo saa olla jos ei minuutin sisällä saa irroitettua pelkkää patteria ja laitettua uutta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2777 : 18.03.2020, 19:58:50 »
Noh niin se vain on, moni avain virrattomana (tarpeeksi pitkään) hävittää koodauksen. Samoin kuin jotkut auton ecut hävittää koodaukset (mm. ajoneston) jos konkat tyhjenee.
Samoin kuin vanhemmassa volkkarin stilettiavaimessa hävittää koodauksen autoon kun rämppäät 20x auki/kiinni nappeja kantoalueen ulkopuolella tietyn ajan sisällä.

Aika monissa manuaaleissa on annettu aika, tai varoitus älä pidä avainta ilman paristoa liian kauan. Mutta aika tumpelo saa olla jos ei minuutin sisällä saa irroitettua pelkkää patteria ja laitettua uutta.
Mullon menny monesti se minuutti siihen, että saa googlen auki.

Täytyy ostaa joku riittävän vanha auto ilman turhaa öyhötystä. Se 80 -vuotiaan naapurin Taunus voisi olla hyvä, täytyypäs käydä halaamassa ja kysymässä...

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2778 : 19.03.2020, 07:55:43 »
"moni avain virrattomana (tarpeeksi pitkään) hävittää koodauksen"

Uudemmissa Volvoissa taas varotellaan "purkka-avaimesta": Patterin loputtuakin avaimella saa auton käyntiin, joten sitä ei kannata unohtaa autoon lojumaan. Vapaa lainaus ohjekirjasta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2779 : 19.03.2020, 16:26:37 »
"moni avain virrattomana (tarpeeksi pitkään) hävittää koodauksen"

Uudemmissa Volvoissa taas varotellaan "purkka-avaimesta": Patterin loputtuakin avaimella saa auton käyntiin, joten sitä ei kannata unohtaa autoon lojumaan. Vapaa lainaus ohjekirjasta.

Koodauksella tarkoitin kauko-ohjaimen(kaukolukituksen) koodausta. Ajoneston koodaus on yleensä avaimessa kiinteä ja autoon opetetaan avain, eli auton saa kyllä käyntiin vaikka kauko-ohjain(lukitus) ei toimisi.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ecovolvo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2780 : 20.03.2020, 12:14:47 »
Olen kokenut lähes samankaltaisen akun tyhjentymisen. Tuosta pääsee liikkeelle, jos akussa on vielä virtaa avata ovet + pistokkeen lukituksen. Tämän jälkeen pistoke kiinni ja 12 V akkuun saa syötettyä latauksen kautta virtaa. Sain omani käyntiin, mutta akku oli kyllä ihan loppu. Akku tuntuu loppuvan kerralla ja lataan nykyään autoa aamusta klo 5:00 - 7:30....

Mulla teki tämän saman nyt toisen kerran. Kun auto on useamman päivän piuhassa kiinni ajamatta ja VOC-ajastettu lataus öisin päällä. Seuraus .> 12V akku menee tyhjäksi ja hälytys menee sitten lopuksi päälle. Tästä selvitty sillä että avaa oven manuaalisesti mekaasisella avaimella (keskuslukitus ei toimi kun 12V akku vähissä), kone pelti auki ja ylläpitolaturilla virtaa 12V akulle tai käynnistää auton latauksen. Ei ole kyllä kiva yllätys tällainen aamulla kun lähdössä johonkin. Onko jollain tarkempaa tietoa, vaatiiko tosiaan Volvolta jonkun päivityssoftan tms? Hinta?

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2781 : 20.03.2020, 18:46:28 »
Mulla teki tämän saman nyt toisen kerran. Kun auto on useamman päivän piuhassa kiinni ajamatta ja VOC-ajastettu lataus öisin päällä. Seuraus .> 12V akku menee tyhjäksi ja hälytys menee sitten lopuksi päälle. Tästä selvitty sillä että avaa oven manuaalisesti mekaasisella avaimella (keskuslukitus ei toimi kun 12V akku vähissä), kone pelti auki ja ylläpitolaturilla virtaa 12V akulle tai käynnistää auton latauksen. Ei ole kyllä kiva yllätys tällainen aamulla kun lähdössä johonkin. Onko jollain tarkempaa tietoa, vaatiiko tosiaan Volvolta jonkun päivityssoftan tms? Hinta?
Miten VOC:illa ajastetaan lataus, esim. tässä tapauksessa yölle?

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2782 : 21.03.2020, 00:32:09 »
Latausvalikosta lisää sijainti latauspaikalle niin pääset ajastamaan latausta.

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2783 : 21.03.2020, 08:20:58 »
Latausvalikosta lisää sijainti latauspaikalle niin pääset ajastamaan latausta.
Katos vaa, kitos :)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2784 : 21.03.2020, 19:25:49 »
Koodauksella tarkoitin kauko-ohjaimen(kaukolukituksen) koodausta. Ajoneston koodaus on yleensä avaimessa kiinteä ja autoon opetetaan avain, eli auton saa kyllä käyntiin vaikka kauko-ohjain(lukitus) ei toimisi.  :)

Perinteisestihän ajonesto toimii RFID sirulla joka on upotettu avaimen muoviseen kahvaan ja oven lukitukseen on erillinen radiolähettimensä, eikä niillä ole oikeastaan minkäänlaista keskinäistä yhteyttä. Aika monessa autossa ohjelmisto toimii niin että kun kääntää virrat päälle, se lukee avaimen RFID sirun, avaa ajonestolaitteen ja on sen jälkeen pienen hetken tilassa jossa se on valmis hyväksymään uuden kaukosäätimen parikseen, joka tapahtuu yleensä painamalla kaukosäätimen lukitus tai avauspainiketta.

En tiedä miten vastaava manuaalinen opetus tapahtuu Volvon kojelautaan uppoavalla avaimella, ne napithan katoavat sinne kojelaudan sisään, mutta siinäkin avaimessa käynnistys tapahtuu kun avaimen RFID siru vastaa auton odotusta, eikä kaukosäädin vaikuta sen toimintaan mitenkään.

Etäavaimellisissa autoissa normaali käynnistyminen tapahtuu lähettämällä radioviesti, johon riittävän vahvalla signaalilla saatu vastaus avaimelta saa moottorin käynnistymään, mutta siellä avaimen sisällä on edelleen tuo vastaava RFID siru kuin vanhoissa mekaanisissakin avaimissa, mutta sen lukemiseksi avain pitää asettaa johonkin tiettyyn paikkaan, jossa auton ajonestolaitteen RFID lukija on. Tätä pitää käyttää ainakin silloin jos sen avaimen patteri on lopussa, jolloin auton saa edelleen käynnistettyä pitelemällä avainta sopivassa paikassa ja painamalla starttinappia. Tuota samaa RFID lukijaa käytetään silloin kun muistinsa tyhjentäneen avaimen koodi sovitetaan uudelleen auton kanssa yhteen.

Jos valmistaja on niin varma siitä avaimestaan että sitä ei todella tarvitse ikinä opettaa uudelleen, niin silloin se voi olla vain tietokoneella ohjelmoitavissa, kuten tehdään silloin jos avain hukkuu ja joudutaan ohjelmoimaan autoon kokonaan uusi avain.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2785 : 21.03.2020, 20:46:07 »
Perinteisestihän ajonesto toimii RFID sirulla joka on upotettu avaimen muoviseen kahvaan ja oven lukitukseen on erillinen radiolähettimensä, eikä niillä ole oikeastaan minkäänlaista keskinäistä yhteyttä. Aika monessa autossa ohjelmisto toimii niin että kun kääntää virrat päälle, se lukee avaimen RFID sirun, avaa ajonestolaitteen ja on sen jälkeen pienen hetken tilassa jossa se on valmis hyväksymään uuden kaukosäätimen parikseen, joka tapahtuu yleensä painamalla kaukosäätimen lukitus tai avauspainiketta.

En tiedä miten vastaava manuaalinen opetus tapahtuu Volvon kojelautaan uppoavalla avaimella, ne napithan katoavat sinne kojelaudan sisään, mutta siinäkin avaimessa käynnistys tapahtuu kun avaimen RFID siru vastaa auton odotusta, eikä kaukosäädin vaikuta sen toimintaan mitenkään.

Etäavaimellisissa autoissa normaali käynnistyminen tapahtuu lähettämällä radioviesti, johon riittävän vahvalla signaalilla saatu vastaus avaimelta saa moottorin käynnistymään, mutta siellä avaimen sisällä on edelleen tuo vastaava RFID siru kuin vanhoissa mekaanisissakin avaimissa, mutta sen lukemiseksi avain pitää asettaa johonkin tiettyyn paikkaan, jossa auton ajonestolaitteen RFID lukija on. Tätä pitää käyttää ainakin silloin jos sen avaimen patteri on lopussa, jolloin auton saa edelleen käynnistettyä pitelemällä avainta sopivassa paikassa ja painamalla starttinappia. Tuota samaa RFID lukijaa käytetään silloin kun muistinsa tyhjentäneen avaimen koodi sovitetaan uudelleen auton kanssa yhteen.

Jos valmistaja on niin varma siitä avaimestaan että sitä ei todella tarvitse ikinä opettaa uudelleen, niin silloin se voi olla vain tietokoneella ohjelmoitavissa, kuten tehdään silloin jos avain hukkuu ja joudutaan ohjelmoimaan autoon kokonaan uusi avain.

Riippuu autosta miten asia toteutettu, mutta keyless auto ei tarvitse muutakuin tunnisteen että X koodisarja on X senttien päästä autosta. Se kiinteä RFID siru on monissa avaimissa kyllä sitä varten jos akku/patteri loppuu. Tosin on niitä autoja mitkä ei liiku kun patteri lopahtaa kokonaan, tämä on järjetöntä ja onneksi erittäin harvassa (sen takia ne patteri varotukset kannattaa ottaa joskus tosissaankin). Tai sitten vain sitä rfid signaalia buustataan sillä patterilla autolle keyless autoissa?

Ajoneston koodaus on nykyautoissa, varsinkin tosi uusissa aika mielenkiintoista. Vaaditaan tehtaaseen yhteys suojatulla netillä ja vain X henkilön X firmassa olevilla tunnuksilla. Tosin ajoneston huijaus onkin erittäin vaativaa koska pitää huijata parhaimmillaan kymmeniä ohjainlaitteita. Muutenkin autot lähettävät järjettömän määrän dataa tehtaalle aina kun sen kytkee testeriin (varsinkin pass thrussa).

Eli softattu auto näkyy 100% varmuudella tehtaalla mm. ahtopaineen "ylityksestä" X arvosta X arvoon, vaikkakin softa olisi kirjoitettu niin ettei laskuri ole kasvanut (ns. tehty jälkiä jättämättä).
Näin ollen jos tulisikin ongelmia auton kanssa tehdas näkisi näistä, että kierrosrajotinta tai ahtopainetta on ollut useita kertoja alueella mikä on mahdotonta vakio softalla.

Periaatteessa käyttämättä merkkitestereissä (tai pass thru) tämän saa kyllä kierrettyä. Sitä en tiedä kuinka pitkältä ajanjaksolta dataa lähetetään, useiden megojen tiedostoista puhutaan kuitenkin.

Mutta tämä ei kyllä liity enään topikkiin oikeestaan mitenkään.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2020, 20:51:00 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2786 : 21.03.2020, 22:04:12 »
Mutta tämä ei kyllä liity enään topikkiin oikeestaan mitenkään.

Eli jatketaan aiheesta, lukituksista saa/voi perustaa uuden topicin, jos haluaa siitä asiasta keskustella.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa tovuori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2787 : 22.03.2020, 09:07:03 »
onko kenelläkään uutta tietoa kompuran vaihdosta että onko merkkihuolto alkanut huuhtelemaan järjestelmää vai vieläkö mennään uutta kompuraa niin kauan kun kestää.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2020, 09:09:50 kirjoittanut tovuori »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2788 : 22.03.2020, 19:22:45 »
Eli jatketaan aiheesta, lukituksista saa/voi perustaa uuden topicin, jos haluaa siitä asiasta keskustella.

Anteeksi mutta saako kysyä että mistä asioista tässä ketjussa saa keskustella ja millä tavalla? Käsittääkseni Pile kysyi V60 hybridin kaukosäätimestä aivan asiallisen kysymyksen johon on tullut vastauksia. Ehkä vastaukset ovat joidenkin makuun hieman monisanaisia tai liian syvälle meneviä mutta kuitenkin erittäin asiallisesti ja kohteliaaseen sävyyn kirjoitettuja toisin kuin -anteeksi vain- tämä moderointiviesti.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2789 : 22.03.2020, 20:47:58 »
Anteeksi mutta saako kysyä että mistä asioista tässä ketjussa saa keskustella ja millä tavalla? Käsittääkseni Pile kysyi V60 hybridin kaukosäätimestä aivan asiallisen kysymyksen johon on tullut vastauksia. Ehkä vastaukset ovat joidenkin makuun hieman monisanaisia tai liian syvälle meneviä mutta kuitenkin erittäin asiallisesti ja kohteliaaseen sävyyn kirjoitettuja toisin kuin -anteeksi vain- tämä moderointiviesti.

Seuraavaksi olisi tullut aiheen ympärille kirjoittelua, mitä muilla merkeillä on esimerkiksi lukituksessa ja mitä ei ole.

Jos lähdetään sille linjalle, että jätetään moderointi vähemmälle, niin lopputuloksena on mahdollisesti eri merkkien vertailua topiceissa ja juttujen rönsyilyä ohi topicin aiheeseen liittyen. (Tätäkin on ollut.)

Pari vastausta saattoi mennä ohi topicin alkuperäisen tarkoituksen..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron