Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071501 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2895 : 28.05.2020, 15:07:44 »
Pitää olla hybridi/sähköautokurssi sfs6002 käytynä ja tähän vaaditaan autoalan perustutkinto tai vastaava autoalan tutkinto.

Tämän jälkeenkin hybridi tai sähköauton (korkeajännite komponentteja jne) saa korjata VAIN valmistajan antamilla ohjeilla ja kurssitettuna.

Öljyt saa vaihtaa jos ei kosketa hybridijärjestelmään.

http://www.akl.fi/akl-sertifiointi_oy/sahkotyoturvallisuus_sfs6002_ja_tyosuorituksesta_vastaava_henkilo/sahko-_ja_hybridiajoneuvojen_korjaamiseen_liittyvat_muutokset

Eli kyllä, laki kieltää sinua korjaamasta itse hybridiauton sähköjä jos et olr käynyt volvon kursseja tai sulla ole siihen volvon ohjeita ja välineitä.

Se korkeajännitepatteri kyllä karsii tyhmimmät, jotenka kannattaa oikeasti olla varuillaan. Jo pelkästään mahdollista saada enemmän näpeilleen (normaali komponenttien vaihdossa) jos autossa kj vuotoa, näin sattunut jopa täällä. Eli olkaa varovaisia oikeasti.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa V60D6Polestar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2896 : 28.05.2020, 15:09:57 »
No niinhän tuo alkaa kuullostamaan. Huoltoaika varattuna, mutta remminvaihdosta ei ole puhunu muut, kuin huoltopäällikkö, kun huoltohistoriasta ei varmasti voi sanoa, onko vaihdettu. Jos vaihdattais vain öljyt ja suodattimen, että saa leiman vihkoon ja muut filttetit/suodattimet omassa tallissa (niinku ennenvanhaan tuli aina tehtyä).

Tuolla remminvaihtohinnalla käypi vaikka vähän kauempanakin huollattamassa, asustelee hotellissa yms. niinku loman kannalta  :P

Missä päin suomea asustelet?

Poissa JDFR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2897 : 28.05.2020, 16:37:13 »
No niinhän tuo alkaa kuullostamaan. Huoltoaika varattuna, mutta remminvaihdosta ei ole puhunu muut, kuin huoltopäällikkö, kun huoltohistoriasta ei varmasti voi sanoa, onko vaihdettu. Jos vaihdattais vain öljyt ja suodattimen, että saa leiman vihkoon ja muut filttetit/suodattimet omassa tallissa (niinku ennenvanhaan tuli aina tehtyä).

Tuolla remminvaihtohinnalla käypi vaikka vähän kauempanakin huollattamassa, asustelee hotellissa yms. niinku loman kannalta  :P

Pyydä että tarkistaa samalla hihnapyörien kunto myös ERITYSEN tarkasti  ;D

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2898 : 28.05.2020, 21:13:55 »
Näköjään jenkeissä ei ole niin tarkkaa noiden sähköjuttujen kanssa. Saa kuka vain vaihtaa hybridin kennostoja. Ei tuo kyllä vaikealta näytä. Ole kylläkään Volvo.
https://www.youtube.com/watch?v=-HqmYAfNOaE
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2899 : 28.05.2020, 22:39:38 »
Pitää olla hybridi/sähköautokurssi sfs6002 käytynä ja tähän vaaditaan autoalan perustutkinto tai vastaava autoalan tutkinto.

Tämän jälkeenkin hybridi tai sähköauton (korkeajännite komponentteja jne) saa korjata VAIN valmistajan antamilla ohjeilla ja kurssitettuna.

Eli kyllä, laki kieltää sinua korjaamasta itse hybridiauton sähköjä jos et olr käynyt volvon kursseja tai sulla ole siihen volvon ohjeita ja välineitä.

"Erityisesti monimerkkikorjaamoissa on tärkeää erikseen huolehtia, että työntekijällä on käytössä mallikohtaiset ohjeet työn suorittamiseksi."

Veikkaan, että Volvo ei pidä monimerkkikorjaamoille kursseja. Työohjeet pitää olla esimerkiksi siitä miten auto tehdään jänniteettömäksi.  Samaa mieltä, että näitä ei kannata kokeilla kotona.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa JDFR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2900 : 29.05.2020, 18:14:49 »
Päivitystä tuohon omaani vielä, kävi tismalleen sama kuin juh44:llä. Korjaaminen vie sen verran aikaa että upea ajokki nyt valitettavasti palaa kiertoon. Palaan varmaankin hybridihommiin sitten kun T6 Twin Enginet on pudottanut pahimman arvonsa pois ja alkaa löytyä järkihintaan markkinoilta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2901 : 30.05.2020, 14:00:50 »
"Erityisesti monimerkkikorjaamoissa on tärkeää erikseen huolehtia, että työntekijällä on käytössä mallikohtaiset ohjeet työn suorittamiseksi."

Veikkaan, että Volvo ei pidä monimerkkikorjaamoille kursseja. Työohjeet pitää olla esimerkiksi siitä miten auto tehdään jänniteettömäksi.  Samaa mieltä, että näitä ei kannata kokeilla kotona.

Pitää monikin merkki, tais olla jopa pakollista saada tietoa. Tosin esim. Mersulla edetään tasoilla, oliko joku taso 6 kun tulee hybridit... Vaatii vuosia koulutusta ollessa Mersulla töissä, jotenka jokainen arvaa sen olevan mahdotonta monimerkeillä, mutta mahdollisuus on.  :D

Mutta esim. Volvo on tässäkin asiassa super kyrpä, niinkuin aina ja jokainen patteri volvo vaatii erilaisen "avaimen" millä auto tehdään jänniteettömäksi.
Vähän kuten ennen vanhaan volvolla oli aina erikoistyökalua joka lähtöön.

Hinta niillä kapuloilla on ihan tähtitieteellistä jos ostat niitä muuna kuin Volvon merkkiliikkeenä.

Näköjään jenkeissä ei ole niin tarkkaa noiden sähköjuttujen kanssa. Saa kuka vain vaihtaa hybridin kennostoja. Ei tuo kyllä vaikealta näytä. Ole kylläkään Volvo.
https://www.youtube.com/watch?v=-HqmYAfNOaE

Toitsuissa pystyy vaihtamaan kennoja ihan minuuteissa (tosi näppäriä kennopaketteja). Edelleenkin se vain on laitonta täällä, on siihen kyllä syynsä enkä suosittele kenenkään purkamaan niitä, vaikka tietäisi mitä tekisi.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2020, 14:03:54 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2902 : 30.05.2020, 21:27:33 »
Ei tartte olla mikään Einstein jos tahtoo saada v60 D6 virrattomaksi, esim. Kompuran vaihtoon tms.

Volvon erikoishilppeitä siihen tosin tarvitsee jos aikoo tehdä asian virallisesti.

Peräkontista msd irti, sen tilalle lukittava tulppa, lataus pistorasiaan lukittava tulppa ja sitten peräkontista mittaus että auto on virraton...
xc70 D5AWD -06

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2903 : 31.05.2020, 12:21:58 »
Päivitystä tuohon omaani vielä, kävi tismalleen sama kuin juh44:llä. Korjaaminen vie sen verran aikaa että upea ajokki nyt valitettavasti palaa kiertoon. Palaan varmaankin hybridihommiin sitten kun T6 Twin Enginet on pudottanut pahimman arvonsa pois ja alkaa löytyä järkihintaan markkinoilta.
Tismalleen sama, eli sullakin hajosi värinänvaimennin/hihnapyörä?
xc70 D5AWD -06

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2904 : 31.05.2020, 13:03:39 »
Ei tartte olla mikään Einstein jos tahtoo saada v60 D6 virrattomaksi, esim. Kompuran vaihtoon tms.

Volvon erikoishilppeitä siihen tosin tarvitsee jos aikoo tehdä asian virallisesti.

Peräkontista msd irti, sen tilalle lukittava tulppa, lataus pistorasiaan lukittava tulppa ja sitten peräkontista mittaus että auto on virraton...
Ei se korkeajännitteen irtikytkentä olekkaan kummoinen temppu, mutta valmistajilla on myös oma mittausohjeensa mahdollisen vuodon ja/tai vikatilanteen varalta.

Noitahan ei saa edes samassa tilassa "normaalien huoltojen" kanssa alkaa tekemään, työtä saa suorittaa muistaakseni max. 2henkilöä kerrallaan (mallikohtaisen koulutuksen käynyttä) ja työllä pitää aina olla yksi valvoja (jolla on vielä oma koulutuksensa). Alue pitää eristää ja merkata selkeästi korkeajännitetyöksi (lippusiimaa auton ympärille, siihenkin oli joku turva-etäisyys).

Ihmisen tekemän voi ihminen korjata, mutta yhdessä esimerkissä oli ihminen kuollut kun oli mennyt vaihtamaan 12V akkua, mutta hybridijärjestelmän vian vuoksi oli korkeajännite vuotanut 12V akun piiriin. Merkkiä en muista, mutta näinkin voi käydä (vaikka luulisi sen 12V akun lentävän taivaan tuuliin saadessaan ylijännitettä).

Ite aikanaan korjaamolla töissä ollessa sain huollettavakseni Mitsubishin hybridin. Koska minulla ei mallikohtaista koulutusta ollut, sain tutkia ainoastaan huollon lisätyötä, toimimatonta radiota. Edes konepeltiä en saanut mennä avaamaan tai ottaa pohjapanssaria irti.

Poissa JDFR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2905 : 31.05.2020, 21:09:57 »
Tismalleen sama, eli sullakin hajosi värinänvaimennin/hihnapyörä?

Kampiakselin hihnapyörä. En tiedä millä tavalla mutta sen särkyminen johti hihnan pirstoutumiseen / jakoon joutumiseen.

Poissa tovuori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2906 : 01.06.2020, 06:46:36 »
Ja taas ilmastointilaite tarvitsee huollon ilmoitus. Heti ekat lämpimät kelit ja kompurs risa. Kellään tietoa missä päin korjataan uuden ohjeistuksen mukaan ja tehdään huuhtelukin.

Poissa JDFR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2907 : 01.06.2020, 10:24:20 »
Ja taas ilmastointilaite tarvitsee huollon ilmoitus. Heti ekat lämpimät kelit ja kompurs risa. Kellään tietoa missä päin korjataan uuden ohjeistuksen mukaan ja tehdään huuhtelukin.

Ketjua seuraten ei kyllä mielestäni käynyt ilmi että hollannissa tai unkarissa käytössä olevaa tekniikkaa sovellettaisiin suomessa vieläkään :(

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2908 : 01.06.2020, 10:29:08 »
Ja taas ilmastointilaite tarvitsee huollon ilmoitus. Heti ekat lämpimät kelit ja kompurs risa. Kellään tietoa missä päin korjataan uuden ohjeistuksen mukaan ja tehdään huuhtelukin.
Suomessa tosiaan ei vieläkään toimita uuden ohjeistuksen mukaan
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa JDFR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2909 : 01.06.2020, 11:03:31 »
Jos ei olisi rajat kiinni niin kesälomareissulle Hollannin siniselle suorittamaan ilmastointihuolto? :) Jos tuommosella nyt edes uskaltaa ajaa noin pitkää matkaa.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy