Samppasport  Futurez

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071375 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jamiet

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3060 : 31.07.2020, 23:54:15 »
Mutta siis kompurassa ei ole fyysistä vikaa tässä tapauksessa? Olen käsityksessä, että käämitys vaurioituisi jotenkin.

Ei tässä tapauksessa. Ehkä tuotannon alussa oli ongelmia kompressoripuolen ja sähkömoottorin välisessä tiivistyksessä. Nämä lienevät jo kaikki vaihdettu uudempiin, joissa tämä vika on saatu korjattua.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3061 : 02.08.2020, 14:13:11 »
Ei tässä tapauksessa. Ehkä tuotannon alussa oli ongelmia kompressoripuolen ja sähkömoottorin välisessä tiivistyksessä. Nämä lienevät jo kaikki vaihdettu uudempiin, joissa tämä vika on saatu korjattua.
Siis onko se sähkömoottori sitten eristetty kylmäaineesta? Yleensähän noissa se sähkömoottori on nimenomaan samassa "tilassa" sen kylmäainekierron kanssa kun sähköjohto on helpompi tiivistä kuin se pyörivä akseli.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3062 : 03.08.2020, 21:30:58 »
Lyhyesti oma tarinani lähtien Ilmastointi vaatii huollon: Potilas D6 2014 277tkm, 4. kompressori vaihdettu vuosi sitten, Volvo ei enää mukana, eli uusi kompura ja kuivain n. 1500e. Käytin Tallinnassa ARTR Auto Oü ilmastoinnin puhdistus osia purkamalla, uusi kuivain ja kompressoriöljyn vaihto toisenlaiseen. Sanoivat, että järjestelmässä oli vääräntyyppinen öljy. Järjestelmä oli puhdas, eli ei metallihiukkasia entisistä kompressoreista(!). Vikakoodin nollaus ei tässä kohtaa vielä auta, kun kompressori mittaa siinä vielä olevan vanhan öljyn sähkönjohtavuuden ja virtaa pyörimiseen ei anneta. Autovivalla sitten kompressori testerillä pyörimään. Kylmää alkoi tulemaan ja uudet öljyt meni kompuraan. Nyt ei taida enää onnistua mittaamaan liiallista sähkönjohtavuutta, kun uusi öljy ei sido vettä? Seuraavat huollot kattaisi lähinnä tyhjiöintiä kosteuden poistamiseksi ja kylmäaineen lisäys. Ainakin toistaiseksi toimii kuten pitääkin ja ilmoitan tänne, jos lakkaa toimimasta. Kustannustaso riippuu, missä teettää; ilmastoinnin purkua, huolto, kuivain sekä vikakoodit 30min, jos ei metallia kierrossa, muutama satanen Tallinnassa.

Jos oikein ymmärsin, niin järjestelmä on huuhdeltu --> Kuivaimen vaihto --> Uudet öljyt. Mielenkiintoista.

Edelliseen 2014-malliin vaihdettiin jo pari vuotta sitten kompessorin lisäksi kuivain. Silloin se ei ollut huolto-ohjelmassa, mutta tekivät sen kuitenkin. Sen jälkeen ajoin autolla ilman kompressorihuolia 60 tkm ja vaihdoin vähän vähemmän ajettuun. Osaatko sanoa mitä kylmä-ainetta autoon laitettiin Virossa?
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa jamiet

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3063 : 04.08.2020, 07:54:33 »
Kylmäaine pysyi samana, mutta kompressoriöljy vaihtui toisentyyppiseksi, kompressorimerkin omaksi öljyksi kuitenkin.  Ja nythän taas onnistui mittaamaan kosteutta eli kokeilen tyhjiöintiä vielä kerran.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2020, 17:09:57 kirjoittanut jamiet »

Poissa tjylsi

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3064 : 04.08.2020, 08:17:17 »
Mikä auton historia kompuran yms. osalta?
Auto ollut mulla nyt reilun vuoden. Kerran aikaisemmin vaihdettu 97 tkm kohdalla kompressori vuonna 2018. Ostin 143 tkm ajettuna ja kompuran vaihto tehtiin 156 tkm kohdalla, eli se kesti hiukan vajaat 60 tkm.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3065 : 04.08.2020, 09:08:34 »
Nyt kun kerrankin oli siihen mahdollisuus, siis käytännössä en saanut ladattua autoa lähtöpaikassa, kokeilin auton kulutusta pitkällä matkalla ilman latausta. Tästä on ollut aika paljon juttua, että lataushybridiä pitää ladata että se säästää.

Ajoin normaalisti eli enimmäkseen jonossa, jos se kulki nopeammin kuin 90 km/h satasen vauhdissa. Jos ei, niin käytin power-moodia ohituksissa ja survoin kaasun pohjaan. Ei mitään eko-ajoa, mutta en koskenut jarrupolkimeen kuin jonossa autojen väliin asettauduttaessa. Muutoin jarrutelin vakkarilla pudottamalla nopeusasetusta (adaptiivinen) ja jarrulle mentiin sukkasilleen. Yritin optimoida jarruenergiaa mahdollisimman paljon. Tässä oli reissun tulos. Mitäs mieltä olette? Pitääkö V60 hybridiä ladata vai säästääkö se jarruenergian kautta?



Matkassa on myös kaupunkiajoa, jonka pystyin ajamaan sähköllä matkan puolessa välissä. Sekä alussa että lopussa joudun ajamaan myös kaupunkiosuudet polttomoottorilla
« Viimeksi muokattu: 04.08.2020, 09:12:17 kirjoittanut matalaut »
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3066 : 04.08.2020, 09:32:45 »
Kyllähän tuo varmaan sen litran kaksi säästää vaikka ei lataakaan. Painonlisä tuo oman kulutuslisän, mutta taas kaikki talteenotettu energia saadaan hyödynnettyä kiihdytyksissä ja välillä voidaan kytkeä polttomoottori kokonaan pois päältä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3067 : 04.08.2020, 09:42:52 »
Kyllähän tuo varmaan sen litran kaksi säästää vaikka ei lataakaan. Painonlisä tuo oman kulutuslisän, mutta taas kaikki talteenotettu energia saadaan hyödynnettyä kiihdytyksissä ja välillä voidaan kytkeä polttomoottori kokonaan pois päältä.

Minua hämmästytti tuo noin 15 kWh jarrutusenergian määrä. Se vastaa 1.5 akkukapasiteettia eli tuolla ajaa noin 45 - 60 km sähköllä nopeudesta riippuen.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3068 : 04.08.2020, 10:56:51 »
Nyt kun kerrankin oli siihen mahdollisuus, siis käytännössä en saanut ladattua autoa lähtöpaikassa, kokeilin auton kulutusta pitkällä matkalla ilman latausta. Tästä on ollut aika paljon juttua, että lataushybridiä pitää ladata että se säästää.

Ajoin normaalisti eli enimmäkseen jonossa, jos se kulki nopeammin kuin 90 km/h satasen vauhdissa. Jos ei, niin käytin power-moodia ohituksissa ja survoin kaasun pohjaan. Ei mitään eko-ajoa, mutta en koskenut jarrupolkimeen kuin jonossa autojen väliin asettauduttaessa. Muutoin jarrutelin vakkarilla pudottamalla nopeusasetusta (adaptiivinen) ja jarrulle mentiin sukkasilleen. Yritin optimoida jarruenergiaa mahdollisimman paljon. Tässä oli reissun tulos. Mitäs mieltä olette? Pitääkö V60 hybridiä ladata vai säästääkö se jarruenergian kautta?



Matkassa on myös kaupunkiajoa, jonka pystyin ajamaan sähköllä matkan puolessa välissä. Sekä alussa että lopussa joudun ajamaan myös kaupunkiosuudet polttomoottorilla
Normiaali dieselin kulutus. Ilman akkujen tuomaa lisäpainoa olisi mennyt pari-kolme desiä vähemmällä.

Edit: todistusaineisto eräältä matkalta tänä kesänä V90 D3 awd:llä.


« Viimeksi muokattu: 04.08.2020, 11:06:16 kirjoittanut hessu80 »
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3069 : 04.08.2020, 11:07:33 »
Nyt kun kerrankin oli siihen mahdollisuus, siis käytännössä en saanut ladattua autoa lähtöpaikassa, kokeilin auton kulutusta pitkällä matkalla ilman latausta. Tästä on ollut aika paljon juttua, että lataushybridiä pitää ladata että se säästää.


Eikö kulutus ole aika linjassa D5:n kulutuksen ja 14,6 kW sähkön kanssa? Ei huono, mutta toisaalta S90 D4 koneella kulkee 5 litran nurkilla ilman sähköjä. Pihistelemällä siitä saisi pois, mutta rullailu ei toimi vakkarin kanssa, joten se jää lähinnä mökkitien huviksi.

Olen katsellut uudempia hybridejä välillä jopa aavistuksen ostoaikeissa, mutta niissä keskikulutukset ovat näytöllä vaihdelleet näytössä 8 - 12 litran välillä. T8 kannattaa ladata, muuten saa tankata ripeään tahtiin.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3070 : 04.08.2020, 20:43:53 »
Eikö kulutus ole aika linjassa D5:n kulutuksen ja 14,6 kW sähkön kanssa? Ei huono, mutta toisaalta S90 D4 koneella kulkee 5 litran nurkilla ilman sähköjä. Pihistelemällä siitä saisi pois, mutta rullailu ei toimi vakkarin kanssa, joten se jää lähinnä mökkitien huviksi.

Olen katsellut uudempia hybridejä välillä jopa aavistuksen ostoaikeissa, mutta niissä keskikulutukset ovat näytöllä vaihdelleet näytössä 8 - 12 litran välillä. T8 kannattaa ladata, muuten saa tankata ripeään tahtiin.

Totta. Luulisin, että tätä V60 hybridiä ei ole tehty "pisaralla pidemmälle" -ajatuksella. Jos näin olisi tehty, niin kone olisi nelisylinterinen ja 1.6 litrainen. Power-modella on pienehkö kiihdytyksen tuntu ja sitä tässä on todennäköisesti enemmän haettu. Onkohan tietoa mitä D5 kuluttaa normimatka-ajossa? Yli viisi litraa vai alle?

P.S. Autonvaihdon yhtenä vaihtoehtona oli V90 D4 AWD, mutta jokin tuossa autossa ei sopinut minulle. En vieläkään osaa sanoa mikä se on.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3071 : 04.08.2020, 21:09:42 »
Totta. Luulisin, että tätä V60 hybridiä ei ole tehty "pisaralla pidemmälle" -ajatuksella. Jos näin olisi tehty, niin kone olisi nelisylinterinen ja 1.6 litrainen. Power-modella on pienehkö kiihdytyksen tuntu ja sitä tässä on todennäköisesti enemmän haettu. Onkohan tietoa mitä D5 kuluttaa normimatka-ajossa? Yli viisi litraa vai alle?

P.S. Autonvaihdon yhtenä vaihtoehtona oli V90 D4 AWD, mutta jokin tuossa autossa ei sopinut minulle. En vieläkään osaa sanoa mikä se on.
Taitaa D6 käytetty moottori olla ihan pakon sanelema. Silloin kun auto on kehitetty ei ole Volvolla ollut omia muita järkeviä koneita mitä olisi voinut käyttää. Silloin vielä VEA moottorit oli kanssa kehitys asteella. Eikä autoon haluttu käyttää Fordin moottoreita koska ne oltiin korvaamassa juurikin VEA koneilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3072 : 06.08.2020, 18:28:39 »
Taitaa D6 käytetty moottori olla ihan pakon sanelema. Silloin kun auto on kehitetty ei ole Volvolla ollut omia muita järkeviä koneita mitä olisi voinut käyttää. Silloin vielä VEA moottorit oli kanssa kehitys asteella. Eikä autoon haluttu käyttää Fordin moottoreita koska ne oltiin korvaamassa juurikin VEA koneilla.

Aivan, eipä tullut mieleen. Lyhyellä matkalla kulutus pysyykin pienenä. Minulla tulee sekä lyhyttä pätkää että näitä noin 3-6 tunnin ajorupeamia työajoissa. Kiva auto, kun pitää ohittaa. Kompuran kun saavat kestämään, niin tämä on mun automalli pitkään veronkorotusten jälkeenkin.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3073 : 08.08.2020, 14:32:32 »
Normiaali dieselin kulutus. Ilman akkujen tuomaa lisäpainoa olisi mennyt pari-kolme desiä vähemmällä.

Edit: todistusaineisto eräältä matkalta tänä kesänä V90 D3 awd:llä.



V90:ssä on eri moottori ja vaihteisto, ja ne ovat taloudellisemmat.

Oma vanha V60 MY13 D4 AWD (jossa sama viisipyttyinen kaksiahtiminen kone kuin D6:ssa, kesymmäksi ohjelmoituna) vei vastaavassa matka-ajossa aina vähintään kuusi litraa.

Tuon jälkeen tullut V90 D4 AWD kulutti vähemmän kuin mainitsemani oma V60 D4.

Disclaimer: Kaikki tämä on toki mutua, kunnes tehdään 1:1 vertailu V60 D6 vs. D5 ja mitataan ja dokumentoidaan tarkasti  :)
V60 T8 Inscription

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3074 : 08.08.2020, 19:33:03 »
V90:ssä on eri moottori ja vaihteisto, ja ne ovat taloudellisemmat.
Toki niin, mutta kun minä olen pitänyt V90 AWD:tä melkein juoppona V70 1,6D:n jälkeen. Jälkimmäisellä pääsi kuitenkin vielä keskimäärin litran vähemmällä. Tuo 5 mukinen moottori taitaakin olla öljysheikin kaveri.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Samppasport  Futurez