Kulkukoira  Proturbo

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071404 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ratikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3735 : 10.05.2021, 16:32:05 »
"Onkohan kukaan nostanut tätä asiaa kuluttaja-asiamiehen kautta eteenpäin tässä ryhmässä?"

Tiivistettynä: "Suomen ryhmäkannelaki tuli voimaan vuonna 2007. Laki antaa mahdollisuuden vain kuluttajien ryhmäkanteeseen elinkeinonharjoittajaa vastaan kuluttaja-asiamiehen toimivallan puitteissa. Kanneoikeus on yksin kuluttaja-asiamiehellä ja ryhmään kuuluminen edellyttää kuluttajalta erillistä ilmoittautumista. Kyseessä on siis opt-in-tyyppinen julkinen ryhmäkanne.[3]

Ryhmäkannelain 2 §:n mukaan asia voidaan käsitellä ryhmäkanteena, jos:

useilla henkilöillä on samaa vastaajaa vastaan vaatimuksia, jotka perustuvat samoihin tai samankaltaisiin seikkoihin;
asian käsittely ryhmäkanteena on tarkoituksenmukaista ottaen huomioon ryhmän koko, asiassa esitettävien vaatimusten sisältö ja asiassa esitettävä todistelu; sekä
ryhmä on riittävän täsmällisesti määritelty.
Ryhmäkanteiden käsittely on keskitetty Helsingin käräjäoikeuteen (3 §). Haastehakemuksen käsittely on ryhmäkanneasioissa kaksivaiheinen: tuomioistuin ottaa ensin kantaa ryhmäkanteen edellytyksiin ja ilmoittaa tästä kuluttaja-asiamiehelle, jonka tehtävänä on sen jälkeen ilmoittaa kanteen vireilletulosta ryhmän jäsenille (6 §), kerätä näiltä ilmoitukset ryhmään kuulumisesta (7 §) ja esittää yksilöidyt vaatimukset tuomioistuimelle täsmennetyssä haastehakemuksessa (9 §).

Ryhmään ilmoittautunut jäsen on muodollisesti asianosaispiirin ulkopuolella. Lain 11 §:n mukaan hänet kuitenkin rinnastetaan asianosaiseen sovellettaessa riidan kohteen luovuttamista, tuomarin esteellisyyttä, oikeudenkäynnin vireilläolovaikutuksia, kanteiden yhdistämistä ja kuulemista koskevia oikeudenkäymiskaaren säännöksiä. Ryhmäkanteen johdosta annettu tuomio sitoo asianosaisten (kantajan eli kuluttaja-asiamiehen sekä vastaajan) lisäksi niitä, jotka ovat ilmoittautuneet ryhmän jäseniksi (16 §). Ryhmän jäsenillä on lisäksi itsenäinen muutoksenhakuoikeus ratkaisuun siinä tapauksessa, ettei kuluttaja-asiamies hae muutosta (18 §).

Suomessa ei ole koskaan nostettu ryhmäkannetta.[4]

Itse myös peräänkuulutin jokunen lanka takaisin. Onhan tuolla fasen ryhmässä myös aika pettyneitä maahantuojan näkemyksiin korvauksista.
En tiedä mitä julkisuus tekisi tälle asialle, jos saisi median kiinnostumaan aiheesta. Ainakin iltapäivälehtien klikkiotsikot autoilun saralla nousee otsikoihin aika pienellä uutisoinnilla ja jutuilla.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2021, 16:34:05 kirjoittanut ratikka »
Volvo V60 D6 AWD R-Design plug in hybrid
Polestar Performance

j.kiiskinen

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3736 : 10.05.2021, 17:26:31 »
Jyväskylän Volvon huolto nosti kädet pystyyn ja aloin värkkäämään kuluttaja-asiamiehen webbisovelluksella reklamaatiota myyjäliikkeelle. Kirjoittelen tekstit ja lähetän ne sitten maahantuojaliikkeelle. En tähän odota mitenkään postitiivista vastausta. Selväksi tuli nyt ainakin se, että seuraava auto ei ole Volvo.

Onkohan kukaan nostanut tätä asiaa kuluttaja-asiamiehen kautta eteenpäin tässä ryhmässä?

Kuluttaja-asiamies totesi minulle puhelimitse, että kompuran tulee kestää yli 80 tkm. Oli se vaihdettu jossakin vaiheessa tai alkuperäinen. Esimerkkitapauksia on joistakin 70tkm ajetuista ihan kirjallisenakin, mutta taso paranee vaihdon yhteydessä eli jotakin tulee kuluttajan korvata muttei koko summaa. Tässä tapauksessa se esitettiin Volvon puolesta kuivain+hilut joka oli sen parin sadan luokkaa. Se on realistisessa linjassa kustannuksiin nähden.

Kuluttaja-asiamiehen kannanotto oli se suullinen tai kirjallinen uppoaa kyllä jälleenmyyjään. Volvon vastuu tässä delegoidaan jälleenmyyjälle ja he laskuttavat Volvoa toteutuneista kuluista. Biliat sun muut Volvoliikkeet pitää vaan laittaa tiukoille ja edetä kirjallisesti asiassa. Jos homma äityy rumaksi niin viranomainen mukaan jos eivät viranomaisien mainitsemisista hetkahda. Viranomainen ei valitettavasti ota hirveän helposti kantaa kirjallisesti, mutta hoitaa soittelut tarvittaessa jälleenmyyjälle. Kaikki reklamaatiot tulee kohdistaa jälleenmyyjään vaikka myyjätaho ei olisikaan kyseinen jälleenmyyjä tai vikaa puolletaan Volvo Finland Oy Ab piikkiin.

Poissa Gnolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3737 : 10.05.2021, 21:15:13 »
Morjesta! Nopealla läpikäynnillä en löytänyt samanlaista vikahakua täältä mutta mitä raati mahtaa miettiä mikä saattaisi olla volvossa vikana kun lyö "Moottorijärjestelmä tarvitsee huollon" tekstin näyttöön kun polkasee vähän lujemmin ohittaakseen ja poistuu yön aikana. Oliko tässä mallissa muuttuvasiipinen turbo kun sitä itse rupesin pohtimaan voisiko lavat olla jumissa ?  :o Koodit on menossa lukuun kyllä kun ehtii!

Itselläni tullut muutaman kerran kun purella körrötellyt motarin rampille ja tehnyt sähäkän kiihdytyksen. Nykyään lämmittelen diesel koneen ennen motaria eikä vikailmoitusta tullut enään.

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3738 : 10.05.2021, 21:53:06 »
Morjesta! Nopealla läpikäynnillä en löytänyt samanlaista vikahakua täältä mutta mitä raati mahtaa miettiä mikä saattaisi olla volvossa vikana kun lyö "Moottorijärjestelmä tarvitsee huollon" tekstin näyttöön kun polkasee vähän lujemmin ohittaakseen ja poistuu yön aikana. Oliko tässä mallissa muuttuvasiipinen turbo kun sitä itse rupesin pohtimaan voisiko lavat olla jumissa ?  :o Koodit on menossa lukuun kyllä kun ehtii!

Jos polttis ei ole käynnissä kun polkaset ja tuommonen tulee niin se vika löytyy luultavasti apulaiteremmin kireydestä tai ISG:stä.
V60 D6 -14

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3739 : 11.05.2021, 08:30:30 »
Auto kun on tuontiauto ja maahantuoja on muu kuin virallinen maahantuoja. Ehdotti vain, että keskustelisin auton maahan tuoneen yrityksen kanssa. Joo-o....


Eikö ole itsestään selvää, että reklamaatiot hoidetaan myyjän/maahantuojan kanssa? En keksi yhtään syytä, miksi ulkopuolinen taho, kuten merkin virallinen edustaja tai maahantuoja lähtisi omalla kustannuksellaan korjailemaan toisten pikavoittoja? Toki asiakkaalle olisi hieno vaihtoehto hakea edullinen auto jobbarilta, ja viedä se sitten merkkiliikkeeseen kunnostettavaksi.

Vuonna 2003, kun tuontiautojen verotus ratkaisevasti muuttui, oli monen merkkiliikkeen kanta tuontiautoihin sangen nihkeä. Alkuun eivät missään tapauksessa kelvanneet vaihdossa ja huoltaminenkin oli nihkeää. Takki tietenkin kääntyi, kun huomattiin, mikä potentiaali markkinoille rynnisti, ja lopulta italian tuonnitkin päästettiin sisään huoltohalliin. Ilmiö toi liikkeisiin ihan uutta asiakaskuntaa, kun ladakansa siirtyi Audeihin, Volvoihin ja muihin "parempiosaisten kieseihin". Monta itkua itkettiin huolto- ja varaosahintojen kanssa ;).

Ymmärtääkseni kuluttaja-asiamiehellä on jo muutamia juttuja meneillään suurimpien käytettyjä maahantuovien ketjujen kanssa. Voipi olla aika tiukka vastus odotettavissa.
Kannattaa myös lukea kauppasopimus tarkasti läpi. Eräällä ketjulla esimerkiksi lisälämmittimen mahdollinen vika siirtyy sopimuksella ostajan vastuulle.


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3740 : 11.05.2021, 09:09:06 »
Eikö ole itsestään selvää, että reklamaatiot hoidetaan myyjän/maahantuojan kanssa? En keksi yhtään syytä, miksi ulkopuolinen taho, kuten merkin virallinen edustaja tai maahantuoja lähtisi omalla kustannuksellaan korjailemaan toisten pikavoittoja? Toki asiakkaalle olisi hieno vaihtoehto hakea edullinen auto jobbarilta, ja viedä se sitten merkkiliikkeeseen kunnostettavaksi.
Tämä. Virallisesti auton myynyt liike on vastuussa ei merkin maahantuoja. Työkaverilla MB:stä kilahti kone. Auto oli 2v aikaisemmin ostettu Kamuxilta. Autolla oli ajettu tyyliin 200tkm vaikka ikää oli jo melkein 10v. Koska moottorin elinikäksi lasketaan 300tkm niin Kamux mukisematta osallistui noin kolmanneksella ja käytettiin heidän suosittelemaa korjaamoa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa V60D6Polestar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3741 : 11.05.2021, 10:43:23 »
Eikö ole itsestään selvää, että reklamaatiot hoidetaan myyjän/maahantuojan kanssa? En keksi yhtään syytä, miksi ulkopuolinen taho, kuten merkin virallinen edustaja tai maahantuoja lähtisi omalla kustannuksellaan korjailemaan toisten pikavoittoja? Toki asiakkaalle olisi hieno vaihtoehto hakea edullinen auto jobbarilta, ja viedä se sitten merkkiliikkeeseen kunnostettavaksi.

Vuonna 2003, kun tuontiautojen verotus ratkaisevasti muuttui, oli monen merkkiliikkeen kanta tuontiautoihin sangen nihkeä. Alkuun eivät missään tapauksessa kelvanneet vaihdossa ja huoltaminenkin oli nihkeää. Takki tietenkin kääntyi, kun huomattiin, mikä potentiaali markkinoille rynnisti, ja lopulta italian tuonnitkin päästettiin sisään huoltohalliin. Ilmiö toi liikkeisiin ihan uutta asiakaskuntaa, kun ladakansa siirtyi Audeihin, Volvoihin ja muihin "parempiosaisten kieseihin". Monta itkua itkettiin huolto- ja varaosahintojen kanssa ;).

Ymmärtääkseni kuluttaja-asiamiehellä on jo muutamia juttuja meneillään suurimpien käytettyjä maahantuovien ketjujen kanssa. Voipi olla aika tiukka vastus odotettavissa.
Kannattaa myös lukea kauppasopimus tarkasti läpi. Eräällä ketjulla esimerkiksi lisälämmittimen mahdollinen vika siirtyy sopimuksella ostajan vastuulle.

Kuluttaja-asiamies osaa kyllä ohjeistaa, kenelle korvausvastuu kuuluu. Juurisyy on Volvo, ala-arvoisen tekniikan valmistajana.

Poissa kv67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3742 : 11.05.2021, 17:14:24 »
"Kuluttaja-asiamies totesi minulle puhelimitse, että kompuran tulee kestää yli 80 tkm. Oli se vaihdettu jossakin vaiheessa tai alkuperäinen"

Kesä kun tänään alkoi, niin heti hajosi kompura. On 6. kerta noin 70 000 kilometriin. Tämä kesti reilun vuoden..huomenna odotettavissa taas mielenkiintoinen keskustelu omamekaanikon kanssa... :(

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3743 : 11.05.2021, 22:13:06 »
"Kuluttaja-asiamies totesi minulle puhelimitse, että kompuran tulee kestää yli 80 tkm. Oli se vaihdettu jossakin vaiheessa tai alkuperäinen"

Kesä kun tänään alkoi, niin heti hajosi kompura. On 6. kerta noin 70 000 kilometriin. Tämä kesti reilun vuoden..huomenna odotettavissa taas mielenkiintoinen keskustelu omamekaanikon kanssa... :(
Itellä neljäs menossa. Muistaakseni. Ja sama juttu, ilmojen lämmetessä teki laupeuden. Omamekaanikot tietää tuon ja seuraavaksi sulle tehdään vaihto uudella tekniikalla ja se köyhdyttää lompakkoa hieman reilulla 200€. Nyt pitäisi kestää. Se nähdään taas vuoden päästä. Alle n.10tkm per kompura, pl. ensiasennettu, joka kesti ~100tkm
V60 T8 -19

Poissa kv67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3744 : 12.05.2021, 12:37:47 »
Tänään kävin omamekaanikon juttusilla. Menee muutama satku, samalla näytti mitä tavaraa oli edellisen auton huuhtelussa tullut. Kiteitynyttä mönjää, ei mikään ihme, jos kompurat on leiponut ilman huuhtelua..

Poissa forgotten

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3745 : 14.05.2021, 09:08:58 »
Ilmoittaudutaan mukaan kompuran vaihtajien kerhoon. Ostin kevättalvella Hämeenlinnan SAKAlta D5 Twin engine -16 76tkm ajetun yksilön. Kuukauden verran ehdin ajella, kunnes auto ilmoitti ”Ilmastointilaite Tarvitse huollon” (näköjään Volvossa löytyy pieniä kirjoitusvirheitä ilmoituksissa). Joensuun Hartikaisella tehdyn vianetsinnän seurauksena tuomio oli kompura rikki.
SAKA:lla ehdottivat kustannusten jakoa puoliksi, mutta pienen väännön jälkeen sovittiin heidän maksavan 75% kuluista. Ehkäpä olisivat maksaneet enemmänkin.
Kannattaisiko maksattaa loppukulu paitsi kuivain Volvolla? Eli noin pari sataa euroa olisi vielä saatavissa, jos kuivaimen joutuu jokatapauksessa maksamaan itse. Aikaa on vielä hetki mietiskellä, koska Hartikaisella ei ole vielä huuhtelulaitetta vaan se on vasta tulossa.
Muuten oikein mukava auto ajella. Omalla ajoprofiililla ajan noin 70% sähköllä ja loput dieselillä. Kun sähkötkin, ainakin laskennallisesti, saan omista aurinkopaneeleista, on autolla ajaminen saatu mukavasti viherpestyä.
V60 D5 TwE -16
V60 D4 -14
EX: V70 D5 -04, V70 2,4 -02

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3746 : 14.05.2021, 12:32:45 »
Jos ootte jo sopinut ton että maksat itse 25% niin onko kohtuutonta myyjän suuntaan vielä alkaa uudestaan vääntämään? En tiedä mutta näin itse ajattelisin
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa forgotten

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3747 : 14.05.2021, 14:07:20 »
Jos ootte jo sopinut ton että maksat itse 25% niin onko kohtuutonta myyjän suuntaan vielä alkaa uudestaan vääntämään? En tiedä mutta näin itse ajattelisin
Myyjän kanssa homma on selvä. Lähinnä mietin yritänkö saada vielä Volvoakin osallistumaan loppukustannuksiin.
V60 D5 TwE -16
V60 D4 -14
EX: V70 D5 -04, V70 2,4 -02

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3748 : 16.05.2021, 09:17:22 »
Myyjän kanssa homma on selvä. Lähinnä mietin yritänkö saada vielä Volvoakin osallistumaan loppukustannuksiin.

Ota nyt ihmeessä kiinni tohon diiliin! Koska se maksetaan niin sille saa nyt elinikäisen takuun! Varmista vielä ettei siellä ole mitään porsaanreikiä tämän suhteen kun et maksa kokonaan itse. Tässä tapauksessa en itse edes yrittäisi saada Volvoa mukaan.
V60 D6 -14

Poissa JTY

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3749 : 18.05.2021, 20:08:15 »
Huuhtelemalla kuulemma melkoinen sotku tulee ulos järjestelmästä. Öljytyyppi pysyy samana mutta sitä väriainetta ei enää laiteta, se lienee ollut se aiheuttaja koko ongelmalle.

Nimenomaan väärä öljytyyppi on ollut syynä kompuran pettämiselle.
Sandens suosittelee nykyään tuolle sähkökompuralle POE öljyä kun alunperin tuli tehtaalta PAG öljyillä joka huomattiin haitalliseksi sähkömoottorille.
Kompuroissa ei yleensä hajoa mitään itse elektroniikka puolelta (IGBT, vrita shuntteja ym.) vaan moottorin käämit alkaa lyömään läpi koska väärä öljy syövyttää ajanmittaan käämien suojalakan.
Alkuun huuhtelu ja öljyn vaihto auttaa asiaan ellei tilanen ole päässyt jo liian pitkälle.

Samaa ongelmaa ollu myös toyota/lexus, mersu ym. joissa sähköinen kompressori. Sandens ei suosittele kompuroiden korjausta vaan uuden vaihtoa, korjauksia on monenlaisia osa vain puhdistaa sisältä, osa tekee korjauksen kunnolla ja käämitsee kokonaan uusiksi.
Käytännössä kaikki kompurat voisi korjata paremmiksi kuin uudet tekemällä moottorin käämit uusiksi hyvällä käämilangalla ja vaihtamalla kuivain ym. osat jossa väärää öljyä.

Hieman kompuran elektroniikasta niin siellä on sisällä itseäinen virranhallinta moottorille joka mittaa jokaisen vaiheen virrankulutuksen ja jos se ylittää sallitun raja-arvon niin se pistää pelin poikki ja välittää CAN-väylän kautta virheestä.Se antaa tehdä tän muutaman kerran ja riippuen virrankulutus piikistä niin se laittaa pysyvän vika flagin. Sillloin VIDA kautta virheenkuittaus ei poista vikaa kompuran muistista vaan se jää sinne EEPROM:lle talteen, jolloin pitää tehdä itse kompuran resetointi. Tämä pitää muistaa sillon jos päättää korjata itse kompuran.
Mersuissa on sama fyysinen kompura, mutta elektroniikka puoli eri ohjelmalla joten ei juttele samoja CAN-sanomia jolloin ei ole yhteensopiva volvon kanssa.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo