Elekma  Autoracing

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071176 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3750 : 18.05.2021, 21:47:37 »
Toyota ja Mersu ilmeisesti hoitanut vian fiksummin kun ei noista samoissa määrin ole kuulunut mitä Volvon kanssa.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3751 : 18.05.2021, 22:45:06 »
Nimenomaan väärä öljytyyppi on ollut syynä kompuran pettämiselle.
Sandens suosittelee nykyään tuolle sähkökompuralle POE öljyä kun alunperin tuli tehtaalta PAG öljyillä joka huomattiin haitalliseksi sähkömoottorille.
Kompuroissa ei yleensä hajoa mitään itse elektroniikka puolelta (IGBT, vrita shuntteja ym.) vaan moottorin käämit alkaa lyömään läpi koska väärä öljy syövyttää ajanmittaan käämien suojalakan.
Alkuun huuhtelu ja öljyn vaihto auttaa asiaan ellei tilanen ole päässyt jo liian pitkälle.

Samaa ongelmaa ollu myös toyota/lexus, mersu ym. joissa sähköinen kompressori. Sandens ei suosittele kompuroiden korjausta vaan uuden vaihtoa, korjauksia on monenlaisia osa vain puhdistaa sisältä, osa tekee korjauksen kunnolla ja käämitsee kokonaan uusiksi.
Käytännössä kaikki kompurat voisi korjata paremmiksi kuin uudet tekemällä moottorin käämit uusiksi hyvällä käämilangalla ja vaihtamalla kuivain ym. osat jossa väärää öljyä.

Hieman kompuran elektroniikasta niin siellä on sisällä itseäinen virranhallinta moottorille joka mittaa jokaisen vaiheen virrankulutuksen ja jos se ylittää sallitun raja-arvon niin se pistää pelin poikki ja välittää CAN-väylän kautta virheestä.Se antaa tehdä tän muutaman kerran ja riippuen virrankulutus piikistä niin se laittaa pysyvän vika flagin. Sillloin VIDA kautta virheenkuittaus ei poista vikaa kompuran muistista vaan se jää sinne EEPROM:lle talteen, jolloin pitää tehdä itse kompuran resetointi. Tämä pitää muistaa sillon jos päättää korjata itse kompuran.
Mersuissa on sama fyysinen kompura, mutta elektroniikka puoli eri ohjelmalla joten ei juttele samoja CAN-sanomia jolloin ei ole yhteensopiva volvon kanssa.

Tuota, jos tämä kertomus pitää paikkansa niin miksi ihmeessä auton omistajan pitää maksaa tässä tapauksessa korjaus? Tuotteen, tässä tapauksessa auton osan, suunnittelussa on tehty virhe ja silloin maalaisjärjellä tämä on tuotteen virhe. Onko tämä tieto jossain ihan virallisesti kerrottu?
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Gnolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3752 : 19.05.2021, 11:40:28 »
Kannattaisiko ennakoida ja käydä huuhtelemassa toimivan kompuran öljyt pihalle ja asentaa POE öljyt sisälle ennen kuin vanhat öljyt on syövyttänyt käämit piloille. Osaako tuota tehdä muualla kuin merkkihuollossa?

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3753 : 19.05.2021, 11:49:17 »
Mistä sä tiedät mitkä öljyt siellä kiertää? Eikä tehtaalla ole laitettu kuitenkin oikeat ja jos käytetty ilmastointihuollossa sen jälkeen niin silloin on lyöty väärät sisään
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3754 : 20.05.2021, 11:46:15 »
Mistä sä tiedät mitkä öljyt siellä kiertää? Eikä tehtaalla ole laitettu kuitenkin oikeat ja jos käytetty ilmastointihuollossa sen jälkeen niin silloin on lyöty väärät sisään
Kolme tapausta tiedän ja kaikissa näissä ollut tehtaan ölpät sisällä.
V60 T8 -19

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3755 : 20.05.2021, 12:59:32 »
Tuota, jos tämä kertomus pitää paikkansa niin miksi ihmeessä auton omistajan pitää maksaa tässä tapauksessa korjaus? Tuotteen, tässä tapauksessa auton osan, suunnittelussa on tehty virhe ja silloin maalaisjärjellä tämä on tuotteen virhe. Onko tämä tieto jossain ihan virallisesti kerrottu?

Varmastikin Volvo on toiminut hyvässä uskossa ja luottanut kompressorin valmistajan ohjeisiin, eihän Volvo näitä komponentteja itse suunnittele eikä rakenna. Sandenin sivuja vilkaistuani siellä öljysuositukset sähkökompressoreille ovat edelleen:

Applicable Refrigerant/Oil Gen2 Evo 15cc/ Gen2 Evo 33cc:
HFC-134a/SP-10 oil (PAG)
HFO1234yf/SP-A2 oil (PAG)

Lieneekö Volvon käyttämä kompressori joku noista? Enemmän toki kiinnostaa, toimiiko hybriditekniikka SPA-alustaisissa luotettavammin, vai tikittääkö pommi sielläkin.

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3756 : 20.05.2021, 14:07:17 »
Eikö ne noissa siirtyny matalammalla jännitteellä (oliko 48V?) toimiviin kompuroihin?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3757 : 20.05.2021, 20:35:48 »
Toi on sinänsä jännä, kun noita "korkeajännite" kompuroita on maailma vääränään. Siis kaikki kiinteistöissä käytettävät erilaiset lämpöpumputhan ovat teknisesti ihan samoja vehkeitä ja tuollainen öljyn sulattama käämi ei ole mikään kovin usein esiin tuleva ongelma.

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3758 : 20.05.2021, 20:40:08 »
Ei se ihan samanlainen laite ole tommonen pelkästään kylmää tuottava laite verrattuna ilmalämpöpumppuun.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3759 : 20.05.2021, 20:43:57 »
Ei se ihan samanlainen laite ole tommonen pelkästään kylmää tuottava laite verrattuna ilmalämpöpumppuun.
Lämpöpumppuhan teknisesti tarkoittaa laitetta joka pumppaa lämpöä paikasta toiseen, nämä kaksisuuntaiset lämpöpumput jotka lämmittävät ja viilentävät ovat tuleet kyllä kokoajan yleisimmiksi, mutta käytännössä siellä on vain venttiilit joilla se suunta käännetään päinvastaiseksi, itse kompressori toimii ihan samalla tavalla riippumatta siitä mitenpäin sitä kylmäainetta järjestelmässä pyöritetään, ja mitä sillä lämmitetään tai jäähdytetään.

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3760 : 21.05.2021, 00:48:17 »
Lämpöpumppuhan teknisesti tarkoittaa laitetta joka pumppaa lämpöä paikasta toiseen, nämä kaksisuuntaiset lämpöpumput jotka lämmittävät ja viilentävät ovat tuleet kyllä kokoajan yleisimmiksi, mutta käytännössä siellä on vain venttiilit joilla se suunta käännetään päinvastaiseksi, itse kompressori toimii ihan samalla tavalla riippumatta siitä mitenpäin sitä kylmäainetta järjestelmässä pyöritetään, ja mitä sillä lämmitetään tai jäähdytetään.

Kyl siellä eroa on, mutta nimeomaan sähköpuolella. Korjatkaas jos olen väärässä mutta eikös se pyöri 400V tasavirralla mikä tekee siitä kyllä aika paljonkin erilaisen kun 230V vaihtovirta vehkeet.
V60 D6 -14

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3761 : 21.05.2021, 16:40:15 »
Muissa hybrideissä kuten mainitut Toyota/Lexukset on olleet aina ei sähköä johtavalla "erikois"öljyllä.  ::)
UV aine on pahinta myrkkyä hybrideissä.

Ongelmia on tiedossa jos sinne laitetaan normi öljyä ja uv aineet. Mutta väärä ilmaisu sanoa, että niissä olisi jotenkin ongelmia.
Päinvastoin jos haluaa varmasti toimivan hybridin joutuu ostamaan toyotan...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3762 : 21.05.2021, 20:49:37 »
Eikös öljy ole aina lähtökohtaisesti sähköä johtamatonta?

Kyl siellä eroa on, mutta nimeomaan sähköpuolella. Korjatkaas jos olen väärässä mutta eikös se pyöri 400V tasavirralla mikä tekee siitä kyllä aika paljonkin erilaisen kun 230V vaihtovirta vehkeet.
Kai se teknisesti olisi mahdollista tehdä myös tasavirtamoottorilla, vaikka kuvittelisin että vaihtovirta olisi sekä taloudellisin että energiatehokkain ratkaisu, mutta oli se mitenpäin tahansa, eihän se sitä perusasetelmaa mihinkään muuta. Siellä on sähkömoottori, jossa on käämit.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3763 : 22.05.2021, 07:29:02 »
Oikeastaan sellaista vekotinta kuin tasavirtamoottori ei edes ole. Muinaisissa ratkaisuissa tasavirta muutetaan moottorin tarvitsemaksi vaihtovirraksi moottorin akselilla olevalla kommutaattorilla ja sehän on kuluva osa (hiilet), jollaisen änkeäminen kompressorin sisälle ei varsinaisesti ole kuningasidea. Päivänselvä juttu, että tässä on käytössä vaihtosuuntaaja + vaihtovirtamoottori. Ilmalämpöpumpuissakin yleistyy taajuusmuuttajakäyttö, jolla saadaan aikaan portaaton tehonsäätö. Plus kaikenlaiset muutkin moottorit ovat menossa taajarikäyttöisiksi. Usein taajuusmuuttaja/vaihtosuuntaaja on integroituna moottorin runkoon. Näitä keksintöjä kutsutaan EC -moottoreiksi tai hiiliharjattomiksi moottoreiksi (brushless). Tietokoneiden tuulettimet ovat olleet tällaisia jo 30+ vuotta.

Poissa makkonen71

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3764 : 23.05.2021, 16:21:01 »
Tehvehdys Foorumilaiset,

Tuli hommattua ensimmäinen Volvo, V60 D6 Hybridi vuosimallia 2016. Ostin auton helmikuussa ja alla oli tällöin Gordiant (235/45 17) nastarenkaat. Sillon kyllä jo kiinitin huomiota suureen rengasmeluun mutta ajatelin sen johtuvan noista renkaista. Mutta vaikka alla on nyt jo tovin olleet kesärenkaat niin melu ei ole juurikaan sen pienempi. Kesärekkaiden koko on 245/40 17 ja merkiltä edessä Michelin primacy HP ja takana Bridgestone Turanza, nopeusluokka molemmissa W. Melu kyllä katoaa jos jostain löytää tarpeeksi tasaista tienpintaa eli ääni ei tule laakerista. Melu on häiritsevää jo pienessäkin nopeudessa jos tinpinta on vähääkään karkeampi. Ja näitä karkeapintaisia teitähän riittää. Onko muilla vastaava huomioita ja mitähän tuolle melulle voisi tehdä? Eri kokoiset renkaat?

Kävin myös aiemmin koeajamassa 2013 vuosimallin hybridiä niin siinä ääntä ei sisälle kuulunut juuri lainkaan. Onkohan tuossa 2016 mallissa heikompi äänieristys?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron