Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071555 Lukukerrat

Kreisa ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tattis7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4335 : 20.08.2022, 11:38:35 »
Uudet renkaat (235/40/18) ja vanteet tulivat ja piristävät kyllä mukavasti ulkonäköä. Alle laittaessa toisen renkaan kohdalla huomio vaan kiinnittyi epätasaiseen kulumaan vanhassa renkaassa ja tarkemman syynäyksen jälkeen huomasin, että jokainen rengas oli kulunut sisäkantilta tosi rajusti. Kolmesta jopa kankaat paistoivat, vaikka muuten kulutuspintaa oli renkaassa vielä ihan ok jäljellä.

Uusilla kumeilla auto tuntuu alle kuudenkympin vauhdeissa ihan tavalliselta, mutta kun mennään yli 80 kmh niin ratti tärisee melkoisesti. Liekkö johtuu samasta syystä miksi vanhat kumit kuluneet noin, vaiko sitten tasapainotettu päin persettä  ::) No, auto menee ensi viikolla nelipyöräsuuntaukseen ja katsovat samalla ettei alustasta löydy mitään väljää. Toivottavasti tuolla korjaantuu, ettei lähde uudet renkaat kulumaan samalla tavalla pilalle.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4336 : 28.08.2022, 22:29:20 »
Uudet renkaat (235/40/18) ja vanteet tulivat ja piristävät kyllä mukavasti ulkonäköä. Alle laittaessa toisen renkaan kohdalla huomio vaan kiinnittyi epätasaiseen kulumaan vanhassa renkaassa ja tarkemman syynäyksen jälkeen huomasin, että jokainen rengas oli kulunut sisäkantilta tosi rajusti. Kolmesta jopa kankaat paistoivat, vaikka muuten kulutuspintaa oli renkaassa vielä ihan ok jäljellä.

Uusilla kumeilla auto tuntuu alle kuudenkympin vauhdeissa ihan tavalliselta, mutta kun mennään yli 80 kmh niin ratti tärisee melkoisesti. Liekkö johtuu samasta syystä miksi vanhat kumit kuluneet noin, vaiko sitten tasapainotettu päin persettä  ::) No, auto menee ensi viikolla nelipyöräsuuntaukseen ja katsovat samalla ettei alustasta löydy mitään väljää. Toivottavasti tuolla korjaantuu, ettei lähde uudet renkaat kulumaan samalla tavalla pilalle.

Laita auto tasaiselle paikalle ja katso autoa takaapäin, niin takarenkaat on yläreunasta sisällä eli niissä on camber kulma negatiivinen. Sillä auton perä pitää paremmin tiukassa mutkassa, mutta renkaiden sisäpinta kuluu nopeammin. Mulle kävi täsmälleen näin ja suosittelen etsimään rengasmallia, jossa ei ole "terävä" kulma renkaiden kulutuspinnan reunoilla. Laitoin alle Hankookit ja ainakin vielä näyttää hyvälle, mutta kannattaa vaihdella etu- ja takapyörien paikkaa vähintään vuosittain. Kannattaa aina käyttää nelipyöräsuuntauksessa uusia renkaita hankkiessa. Olen omat oppirahat jo tästä jutusta maksanut. Älä sinä turhaan maksa uudelleen :-)
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa 016054

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4337 : 29.08.2022, 23:18:17 »
Uudet renkaat (235/40/18) ja vanteet tulivat ja piristävät kyllä mukavasti ulkonäköä. Alle laittaessa toisen renkaan kohdalla huomio vaan kiinnittyi epätasaiseen kulumaan vanhassa renkaassa ja tarkemman syynäyksen jälkeen huomasin, että jokainen rengas oli kulunut sisäkantilta tosi rajusti. Kolmesta jopa kankaat paistoivat, vaikka muuten kulutuspintaa oli renkaassa vielä ihan ok jäljellä.

Uusilla kumeilla auto tuntuu alle kuudenkympin vauhdeissa ihan tavalliselta, mutta kun mennään yli 80 kmh niin ratti tärisee melkoisesti. Liekkö johtuu samasta syystä miksi vanhat kumit kuluneet noin, vaiko sitten tasapainotettu päin persettä  ::) No, auto menee ensi viikolla nelipyöräsuuntaukseen ja katsovat samalla ettei alustasta löydy mitään väljää. Toivottavasti tuolla korjaantuu, ettei lähde uudet renkaat kulumaan samalla tavalla pilalle.
Edelleenkään tuon 235/40R18 renkaan kantavuus ei riitä hybridiin. Nää vaativat 45 sarjan kumit, siinä riittää kantavuus. Eli väärät renkaat myivät. Kannattais käydä vielä vaihtamassa. Jos myyjä muuta väittää, on väärässä.
Tärinä johtuu väärästä tasapainotuksesta, tai vaihtoehtoisesti vääristä soviterenkaista (jossei Volvon omat vanteet).

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4338 : 30.08.2022, 06:47:24 »
Edelleenkään tuon 235/40R18 renkaan kantavuus ei riitä hybridiin. Nää vaativat 45 sarjan kumit, siinä riittää kantavuus. Eli väärät renkaat myivät. Kannattais käydä vielä vaihtamassa. Jos myyjä muuta väittää, on väärässä.
Tärinä johtuu väärästä tasapainotuksesta, tai vaihtoehtoisesti vääristä soviterenkaista (jossei Volvon omat vanteet).
Onko v60D6 suurin akselimassa muka yli 1380kg/akseli?
xc70 D5AWD -06

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4339 : 30.08.2022, 07:08:18 »
Edelleenkään tuon 235/40R18 renkaan kantavuus ei riitä hybridiin. Nää vaativat 45 sarjan kumit, siinä riittää kantavuus. Eli väärät renkaat myivät. Kannattais käydä vielä vaihtamassa. Jos myyjä muuta väittää, on väärässä.
Tärinä johtuu väärästä tasapainotuksesta, tai vaihtoehtoisesti vääristä soviterenkaista (jossei Volvon omat vanteet).

Ei se renkaan kantavuus ole kiveen hakattu sen koon perusteella. Valmistajahan se renkaan kantavuuden määrittelee ja renkaan kylkeen merkkaa.

Poissa 016054

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4340 : 30.08.2022, 09:10:27 »
Onko v60D6 suurin akselimassa muka yli 1380kg/akseli?
1290 on taka-akselimassa ja STRO normiston mukaan 235/40R18 renkaasta ei löydy yhtään tuohon riittävää kantavuutta. Mutta jos näin on, perun toki kaikki pahat puheeni :)

Poissa 016054

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4341 : 30.08.2022, 09:14:12 »
Ei se renkaan kantavuus ole kiveen hakattu sen koon perusteella. Valmistajahan se renkaan kantavuuden määrittelee ja renkaan kylkeen merkkaa.
No periaatteessa se on. STRO normiston mukaan. Mutta jos jotain muuta on, ei kai sekään mahdoton ole. Ja asemalla meillä on käytössä 2020 kirja, eli periaatteessa on voinut tulla lisääkin kantavuuksia

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4342 : 30.08.2022, 11:16:51 »
No periaatteessa se on. STRO normiston mukaan. Mutta jos jotain muuta on, ei kai sekään mahdoton ole. Ja asemalla meillä on käytössä 2020 kirja, eli periaatteessa on voinut tulla lisääkin kantavuuksia

Niin voi siinä olla tietysti jokin minimikantavuus standardoitu, mutta kyllä kantavuutta voi olla enemmänkin. Tai ainakin ihan saman kokosia renkaita on eri valmistajilla eri kantavuuksilla.

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4343 : 30.08.2022, 19:21:14 »
1290 on taka-akselimassa ja STRO normiston mukaan 235/40R18 renkaasta ei löydy yhtään tuohon riittävää kantavuutta. Mutta jos näin on, perun toki kaikki pahat puheeni :)
Rengasvalmistajat määrittää tuotteidensa kantavuuden ja noita 95 luokan kumeja on tuossa koossa pilvin pimein.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4110512/Continental-PremiumContact-6-23540-R18-95Y-XL-FR-kesarengas
xc70 D5AWD -06

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4344 : 30.08.2022, 21:08:22 »
Alkuperäiseen kysymykseen: Kannattaa käydä nelipyöräsuuntauksessa ja auto kuluttaa renkaita sisäreunasta. Kun ne kuluu, niin siihen ei auta kuin uusi rengassarja.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4345 : 02.09.2022, 22:01:03 »
Webaston vesipumpulle osakoodia? Lieköhän yleismallinen/samanlainen kuin ei-hybridi-dieseleistä löytyvä?

Ilmeisesti sama eli 1319708, missähän mahtaa sijaita? Jonkun tarun mukaan "akvaariokaukalossa" eli pyyhkijöiden "alla"?

Edit: ecun alta löytyy, numero on 31366009.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2022, 11:47:47 kirjoittanut jmaatta »

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4346 : 04.09.2022, 19:08:53 »


Siellähän se ois pumppu ecun alla. Näkyy pyörivän aina jos tuuletin on yli ykkösasennolla eli käytännössä koko ajan että ei tuolle paha käyttöikä lie 224tkm / 9 vuotta.

Ahdas paikka on kyllä, en alkanut onkimaan ylös kun ei ollut vielä uutta tilalle. Liekö kukaan vaihtanu, tuleeko se tuolta ihan nostamalla että saa letkut näkösälle vai pitääkö purkaa vielä lisää?
« Viimeksi muokattu: 04.09.2022, 19:10:55 kirjoittanut jmaatta »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4347 : 05.09.2022, 18:43:29 »
Pakussa kesti vastaava "aina päällä" pumppu 230tkm. Tasalaatuisia tuotteita.

Poissa tattis7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4348 : 06.09.2022, 15:38:47 »
Alkuperäiseen kysymykseen: Kannattaa käydä nelipyöräsuuntauksessa ja auto kuluttaa renkaita sisäreunasta. Kun ne kuluu, niin siihen ei auta kuin uusi rengassarja.

Ei tuo nelipyöräsuuntauksen jälkeen enää mielestäni mainittavasti ole täristänyt motarivauhdeissakaan. Autoa kun katsoo takaapäin niin näkee tosiaan, että kyllähän nuo renkaat ottaa enemmän sisältä tiehen kiinni, joten eipä sitten liene ihmekään jos syö rengasta enemmän sieltä. Mielenkiinnolla odottelemaan kuinka kauan tämä rengassarja sitten kestää, ei nyt vuoden välein kyllä kiinnostaisi olla uusimassa renkaita.

Mitä tulee tuohon kantavuusasiaan, niin kyllä näissä ainakin valmistajan mukaan kantavuuden pitäisi riittää ja myyjäkin tosiaan vakuutti, että nämä ovat hybridiin ihan oikeat renkaat. Mieluummin olisin nuo 45 profiilin pyörät ostanut jo ihan rengasmelun vuoksi, mutta eivät suostuneet myymään kun nämä ovat kuulemma ne oikeat  ::)

Eilen illalla mittaristoon syttyi startin yhteydessä "moottorijärjestelmä vaatii huollon" teksti, onko tällaisesta täällä kokemuksia? Ajoon ei vaikuta mitenkään ja valon väri on keltainen, joten kai tuolla nyt uskaltaa ajella. Tekeekö noilla perus motonet/biltema -akselin vikakoodinlukijoilla tämän hybridin kanssa mitään, että saisi vähän osviittaa mikä mahtaa olla vikana? Viikonloppuna olisi tarkoitus lähtä vähän pitempään reissuun, niin olisi sitä ennen mukava tietää vähän tarkemmin mistä tuo varoitus johtuu...

e: Korjataan vielä sen verran, että teksti kuuluu oikeassa muodossaan "moottorijärjestelmä tarvitsee huollon".
« Viimeksi muokattu: 06.09.2022, 16:02:34 kirjoittanut tattis7 »

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4349 : 06.09.2022, 16:25:37 »
Car Scanner niminen Android sovellus lukee aika kattavasti vikakoodeja ihan perus ELM327 bluetooth obd kikkulan kautta.

 

KL-varaosat  Race.fi