Kulkukoira  Proturbo

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071268 Lukukerrat

0 jäsentä ja 10 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4590 : 19.02.2023, 12:18:25 »
Siis tuossa d6:ssa on sillä korkeajänniteakun sähköllä toimiva ilmastoinnin kompura..

Periaatteessa siis samanlainen laite kuin ilmalämpöpumpussa. Se sähkömoottori on siellä kompuran sisällä ja "ui" kylmäaineessa, ja samalla tietysti kompuran öljyssä, joten öljy ei saa vaikuttaa sähkömoottorin eristeisiin.

Normaalissa auton ilmastoinnissa kompuraa pyöritetään akselilla, joka tulee kompuran kyljestä ulos, joten sen öljyn ainoa vaatimus on että se voitelee eikä tuki systeemiä, eikä haurastuta akselin tiivistettä.

Tuota öljyä jos ruikkaa sitten tuollaiseen sähköiseen kompuraan, se huomaa pian että nyt sähköä vuotaa johonkin, kun öljy syövyttääkin eristeitä ja alkaa johtaa sähköä, jolloin suojajärjestelmä laittaa pelin seis.

Kompuran tuottamalla kylmällä jäähdytetään myös akustoa, mutta se ei sinänsä vaikuta tuohon vian muodostumiseen, vaan rajoittaa akun käyttöä kun vika on päällä.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4591 : 19.02.2023, 12:22:00 »
Taitavat vaihtaa sen moniurahihnan kiristimineen automaattisesti ainakin Volvolla jakopään remmin vaihdon yhteydesä. Mulla se ei ollut silloin vanhakaan kun oli vaihdettu tarvikehihna ja kiristin huoltokirjan mukaan, mutta luisti kyllä reippaasti. Muistaakseni vaihto intervalli on sille remmi/kiristin 90 000km.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2023, 12:39:23 kirjoittanut gubbe »

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4592 : 21.02.2023, 08:21:39 »

Jep, ainakin meidän autoon on vaihdettu kaikki remmit jakopääremontin yhteydessä. Näistäkään ei tietenkään saa mitään selvää huoltokirjasta, joten onhan se mahdollista, että remmiä ei olekaan vaihdettu...

Täällä on väitetty, että näistä twinengineistä saa vidalla selville paljonko autolla on ajettu sähköllä ja paljonko polttomosalla koko sen käyttöhistorian aikana. Voisikohan joku kertoa miten tämä temppu onnistuu, koska paikallisella merkkipajalla on sitkeästi väitetty, että se ei ole mahdollista...
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4593 : 21.02.2023, 09:25:31 »
Sieltä saa lukeman joka kertoo monenko kilometrin aikana polttomosa on ollut käytössä. Kokonaiskilometrimäärästä kun vähentää sen niin saa sähköllä ajetun matkan.

Poissa Makro16

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4594 : 21.02.2023, 10:59:45 »
Jep, ainakin meidän autoon on vaihdettu kaikki remmit jakopääremontin yhteydessä. Näistäkään ei tietenkään saa mitään selvää huoltokirjasta, joten onhan se mahdollista, että remmiä ei olekaan vaihdettu...

Täällä on väitetty, että näistä twinengineistä saa vidalla selville paljonko autolla on ajettu sähköllä ja paljonko polttomosalla koko sen käyttöhistorian aikana. Voisikohan joku kertoa miten tämä temppu onnistuu, koska paikallisella merkkipajalla on sitkeästi väitetty, että se ei ole mahdollista...
Juurikin noin kuten jmaatta asian ilmaisi.

Hiukan vielä rautalangasta:
Androidille, Play kaupasta Car Scanner (valkoinen moottori ympyrän keskellä), osta (varmuuden vuoksi) for ever 5e Pro lisenssi, laita elm327 tukeva obd2 murkula autoon (mulla obdlink lx),yhdistä, appistä All sensors, haku kenttään combustion engine in km ja näyttää ajetut kilsat polttiksella. Sen vähennät kokonaisesta km määrästäsi ni jää sähkömotin kilsat jäljelle.

Tosi näppärä softa kun näkee jäähdytysnesteen lämpötilankin.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2023, 15:46:10 kirjoittanut Makro16 »

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4595 : 21.02.2023, 13:16:23 »
State of charge täyteen lataamiseen jälkeen ei kerro juuri mitään akun kunnosta.
xc70 D5AWD -06

Poissa Makro16

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4596 : 21.02.2023, 15:37:40 »
State of charge täyteen lataamiseen jälkeen ei kerro juuri mitään akun kunnosta.
Ei ku joo, se taitaakin näyttää vaan sen et n 10prosenttia auto jättää puskuria 100prosentista. Et vaik akku täynnä ni näkee soc:lla et todellisuus on tyylii ~90pros. Eipäs se sit ollutkaan niin "oleellinen" tässä tapauksessa...
« Viimeksi muokattu: 21.02.2023, 15:45:43 kirjoittanut Makro16 »

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4597 : 21.02.2023, 16:48:59 »
Jep, pitänee hommata tuollainen obd-palikka, niin saa kilsat selville. Nyt on ERADin rasvat vaihdettu. Puolituntinen työveloitus siitä tuli ja tämä öljy maksoi noin 15€


V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Makro16

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4598 : 21.02.2023, 18:48:59 »
Jep, pitänee hommata tuollainen obd-palikka, niin saa kilsat selville. Nyt on ERADin rasvat vaihdettu. Puolituntinen työveloitus siitä tuli ja tämä öljy maksoi noin 15€


Kuvassa näkyvää öljyä siis meni eradiin, 1L? Paljos siitä operaatiosta veloitettiin ja miltä vanha öljy näytti?
Toisesta Volvo huollosta kyselin tänään eradista ja eivät löytäneet hintaa hommalle mutta asiallisesti suhtautuivat asiaan eli eivät nähneet estettä vaihdolle  :) On se jännä miten on eroja eri huoltopaikkojen välillä  :/

Vielä en ota asiaa työnalle mutta viimeistään seuraavassa huollossa n vuoden päässä.

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4599 : 21.02.2023, 22:48:55 »
Toivottavasti oletat oikein, ite kyllä varmistaisin vaikka kysymyksessä olisi vain kiristys :)
Paljonko nyt mittarissa, mielenkiinnosta tietää millaset öljyt tulee vaihteistosta ulos jos ei kertaakaan vaihdettu.

Ac kompuran öljyt kiertää myös siellä akustossa ja ei kannata vaihtaa, tai jos niin sitten Volvon huollossa, just in case  ;)
Nyt on mittarissa 76tkm.ja täytyy selvittää merkiltä se apulaitehihna että kiristin onko niitä vaihdettu.
Automaatin öljyt menee vaihtoon kohta puoliin ja samalla ne eradin öljyt.sekä nosturilla kun on niin samalla pesen painepesurilla takapään jäähdyttimen ja koko pohjan..ilmoitan miltä öljyt näytti.
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4600 : 21.02.2023, 23:00:04 »
Se on kyllä pakko mainita vielä että jostain ihme syystä merkkimekaanikot ja monet ei merkkimekaanikot ei jostain syystä pysty kirjoittamaan huoltokirjaan kuin km/päivämäärä ja leima..itse olin 15 vuotta Volvolla mekaanikkona ja siitä eteenpäin monimerkki mekaanikkona niin itse olen aina kirjoittanut kirjaan mitä huollossa on uusittu/tiedon mikä oleellista tulevan historian kannalta!?
Joko se on laiskuutta tai sitten muste vain maksaa liikaa.
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4601 : 22.02.2023, 08:01:06 »
Se on kyllä pakko mainita vielä että jostain ihme syystä merkkimekaanikot ja monet ei merkkimekaanikot ei jostain syystä pysty kirjoittamaan huoltokirjaan kuin km/päivämäärä ja leima..itse olin 15 vuotta Volvolla mekaanikkona ja siitä eteenpäin monimerkki mekaanikkona niin itse olen aina kirjoittanut kirjaan mitä huollossa on uusittu/tiedon mikä oleellista tulevan historian kannalta!?
Minä olen käynyt samassa Volvon merkkihuollossa 90-luvulta lähtien. Nimi ja omistussuhteet ovat vaihtuneet, mutta periaate on aina ollut sama: Kun vien auton omamekaanikolle tai joskus töiden vastaanottoon, tehdään huollosta työtilaus, jossa käydään läpi tehtävät työt ja mahdolliset lisätyöt, kuittaan kupongin. Jos muuta ilmenee huollon aikana, soittavat ja kertovat tilanteen. Autoa noudettaessa sama kuponki käydään läpi, ellei asiakas tätä ohita ja kiirehdi maksamaan. Erittely annetaan aina mukaan, ja on minun hommani pitää se tallessa, jos huoltohistoria kiinnostaa.

Huoltokirjassa ei yleensä ole tilaa kuin kilometreille, päivämäärälle ja kuittaukselle. Sinulla taitaa olla melko pieni ja sievä käsiala huoltokirjan täyttöön? Koronavuosina ajokilometrit vähenivät oleellisesti, ja siksi omaan ysikymppiseen tehtiin leimattu A4 lisälehti huollon todisteeksi, eikä auton vihkoon merkitty mitään, koska esipainetun kirjan oletuksena on vähän mittavammat ajosuoritteet. Jää taas minun huolekseni pitää paperit tallella.

Sama käytäntö on/on ollut myös myös muilla omistamillani merkeillä. En tiedä, onko asuinpaikkani jotenkin ainutkertainen, olettaisin tällaisen olevan maassa tapana?

Palatakseni aiheeseen: Eikö ERADin ongelmat alkaneet vasta SPA-aikakauden autoissa? Mielestäni D6 yhteydessä niistä ei ole suurta hälyä nostettu tai ovat sitten jääneet kompressorimurheiden varjoon? Nähdäkseni vasta T8 kalliit remontit toivat ERADin huollon tarpeen laajemmin esiin?

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4602 : 22.02.2023, 09:15:32 »
Mielenkiintoinen keskustelu mitä tulee huoltokirjan merkintöihin.
Minulla ainakin on tähän  nykyiseen merkitty avaimenpariston vaihdosta lähtien, jarrunesteiden vaihto joka toinen vuosi, jakopään remmin-/vesipumpun vaihto, apulaitehihna kiristimineen,

Volvolla etujarrupalat/levyt vaihdettiin , kuten myös apulaitehihna kiristimineen ja kompressorin vaihto/kuivain huuhtomalla ennen ostoa.

Nämä kustansin itse, vaihdelaatikon öljynvahito ja 12V akun vaihto.  Kaikille näille toimenpiteille on ollut tilaa huoltokirjassa allekirjoituksineen ihan normi käsialalla.

Tietenkin normi huollossa vaihdetut öljyt sekä filtterit on eritelty, näistä kaikista tomenpiteistä osa huolloita tehty monimerkkikorjaamossa. Näin ollut myös parissa edellisessäkin Volvossa jotka oli vain merkkihuollettuja, tosin olen nykyistä Volvo huoltoa käyttänyt vasta 2008 alkaen.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2023, 09:22:11 kirjoittanut gubbe »

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4603 : 22.02.2023, 10:09:49 »
Kuvassa näkyvää öljyä siis meni eradiin, 1L? Paljos siitä operaatiosta veloitettiin ja miltä vanha öljy näytti?

Jep, öljyä meni sinne muutama desi, ei koko purkillista. Pois laskettu rasva oli ihan juoksevaa litkua, mutta likaisen näköistä, eli ihan hyvä sekin liemi on välillä vaihtaa... Operaatio vaati noin puolituntia aikaa ja oli omamekatsun eka erad-öljynvaihto Hinta oli siis yhteensä noin 80e.

Tosiaan näissä vanhemmissa twinengineissä ei ole ollut erad-murheita, mutta uudemmissa hybrideissä niitä on esiintynyt. Että sikäli erityisesti uudempiin tämä öljynvaihto kannattaisi tehdä ajoissa.

Huoltokirjassa on se pieni tila johon mekatsu voi kirjoittaa merkintöjä. Meidän auton huoltokirjaan merkittiin nyt tämä erad-huolto äskettäin tehdyn huollon kohdalle kilometreineen. Toki olen itsekin aina säilyttänyt kuitit autojen huolloista, mutta kun käytetyn auton ostaa autokaupasta, niin harvemmin niitä kuitteja on mukana...
« Viimeksi muokattu: 22.02.2023, 20:34:22 kirjoittanut Aeroad »
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4604 : 22.02.2023, 13:45:19 »
Tänä aamuna tulikin tehtyä pakkasennätys omalla hybridillä, kun mittarissa oli rapiat -20 astetta. Esilämmitin autoa puolituntia ennen starttia ja polttomosa jyrähti heti käyntiin, kun käynnistin sen. Ajoin maantietä liki 30 km ja koko ajan mentiin polttomosalla. Kokeilin vaihtaa purelle, niin mittariin tuli teksti "PURE ei käytettävissä johtuen järjestelmän matalasta lämpötilasta" Lopulta saavuttuani kaupunkialueelle, niin mittariin ilmestyikin lopulta teksti PURE käytettävissä.

Onko tämä ihan yleinen ominaisuus pakkasella ja voiko tähän jotenkin vaikuttaa..?


V60 twin engine D5 AWD 2017

 

Futurez  Kulkukoira