Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071095 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4815 : 26.11.2023, 19:02:00 »
Kaapelissa on virta eikä ole kellokytkimen kautta. Onko siis hajua mikä voisi olla vikana?
https://www.volvocars.com/fi/support/car/v60-plug-in-hybrid/article/029f36ac0d445e05c0a801e801cf86cb

Onko tämä asetus kohdassa "ulkona"?
V60 T8 -19

Poissa yyber

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4817 : 27.11.2023, 17:49:14 »

Itsellä askarruttaa hieman sama asia, eli kun pakkasta ollut nyt n -20C, niin on saanut ajaa selvästi pidempään aamulla esilämmityksenin jälkeen (jopa 20 km), ennenkuin suostuu purelle. Tämä on muuttunut huonompaan suuntaan tälle talvelle. Onko tässä D6.ssa (-14) akuston esilämmitys, eli lämpeekö webastolla ennakkoon, vai vasta kun ollaan liikenteessä?

Ihan normaalia on, että pakkasella kone käynnistyy starttimoottorilla ja käy pitkää. Tällä varmistetaan riittävä lämpö koneelle jotta se voi käynnistyä hihnalla. Tietysti tuollainen -20 astetta on matala lämpötila akulle ja sen lämmityksessä menee aikaa vaikka sitä glykoolilla lämmitetään.

Talviaikaa kannattaa mielummin ajaa polttoaineella pitempää jotta kone pysyy puhtaampana. Egr likaantuu nopeasti kun ajetaa vähän ja kylmällä moottorilla.

Tämä on oma kokemukseni neljältä talvelta. Auto osaa suojella itseään pakkaselta.

Poissa P_E_J

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4818 : 30.11.2023, 18:35:46 »
Mikähän tässä nyt voisi tuon dieselin "pakkokäytön" ja sähköpuolen rajoitukset aiheuttaa?
Ja mistähän tuo ulkolämpötilan näytön sekoilu voisi johtua, kun sähkömoodin oikuttelun alkamisen kanssa osui samaan hetkeen?

No niin, auto oli pajalla tutkittavana. Syy löytyi kuskin oven johtosarjasta. Eikös tämä ole yksi ko. mallin tyyppivikakohteista?

Ensin arvaus oli ulkolämpötila-anturi, kun siitä antoi vikakoodin. Anturin vaihto ei koodia poistanut, joten siirtyivät tutkimaan piuhoja.
Sieltä löytyikin yksi poikki mennyt johto (kaiketi siis ulkolämpötila-anturin), jolle ensiapua antamalla vikakoodi hävisi ja sähköpuoli alkoi taas toimia normaalisti. Muitakin kuluneita piuhoja siellä oli ja suositus olikin uusia koko johtosarja. Eli sellainen operaatio lienee edessä jossain vaiheessa.

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4819 : 05.12.2023, 17:07:59 »
No niin, auto oli pajalla tutkittavana. Syy löytyi kuskin oven johtosarjasta. Eikös tämä ole yksi ko. mallin tyyppivikakohteista?

Ensin arvaus oli ulkolämpötila-anturi, kun siitä antoi vikakoodin. Anturin vaihto ei koodia poistanut, joten siirtyivät tutkimaan piuhoja.
Sieltä löytyikin yksi poikki mennyt johto (kaiketi siis ulkolämpötila-anturin), jolle ensiapua antamalla vikakoodi hävisi ja sähköpuoli alkoi taas toimia normaalisti. Muitakin kuluneita piuhoja siellä oli ja suositus olikin uusia koko johtosarja. Eli sellainen operaatio lienee edessä jossain vaiheessa.

Sijaitseeko tuo anturi tosiaan tuolla ovessa jossain?
Ainakin avaimettomalla käynnistyksellä olevissa malleissa on ollut paljon oven johtosarjavikoja. Onko tässä tuo avaimeton?

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4820 : 05.12.2023, 18:58:32 »
Sijaitseeko tuo anturi tosiaan tuolla ovessa jossain?
Ainakin avaimettomalla käynnistyksellä olevissa malleissa on ollut paljon oven johtosarjavikoja. Onko tässä tuo avaimeton?
Peilissä. Johtosarjaviat koskevat käytännössä kaikkia tuon mallin kuuskymppisiä, oli avaimeton tai ei. Itellä meni puolet johtosarjasta uusiksi kun sen verran heikkoon happeen oli päässyt
V60 T8 -19

Poissa Jami50

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4821 : 10.01.2024, 07:55:00 »
Kuinka teillä on akkujen range on muuttunut. Mulla 2015 mallinen D6 jossa syksyllä enne pakkasia appi näytti 50 km ja nyt se on ollut kovilla pakkasilla 38 km.
V70 T5+ -01,exät: XC90 -03, 745 -87

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4822 : 10.01.2024, 08:42:05 »

Meidän 2017 D5 näytti kovilla pakkasilla täydellä akulla 30km, mutta nyt pakkasten lauhduttua palattiin taas 45 kilsaan.
Kovalla pakkasella auto kulkee kuitenkin vain polttomoottorilla, joten sikäli ihan sama mitä se range mittarissa näyttää...
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Jami50

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4823 : 10.01.2024, 08:48:46 »
Hyvä kuulla että muillakin range pienenee. Näyttää ilmeisesti realistisen arvion. Pelästyin jo että nyt akut ovat valmiit.
V70 T5+ -01,exät: XC90 -03, 745 -87

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4824 : 10.01.2024, 12:09:15 »
Hyvä kuulla että muillakin range pienenee. Näyttää ilmeisesti realistisen arvion. Pelästyin jo että nyt akut ovat valmiit.
Kyllähän tuo pakkanen vaikuttaa kovastikin tuohon rangeen näillä -20 pakkasilla. Range tipahti lennosta kun lähti lämpimästä hallista pakkaseen, 10km ajon jälkeen oli 20km kadonnut rangesta.
V60 T8 -19

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4825 : 13.01.2024, 11:31:03 »
Jep, meidän hybridin webasto ei suostunut käynnistymään kovalla pakkasella alijännitteen vuoksi. Eli 12V käynnistysakku oli syyllinen tähän. Eipä lähtenyt kylmä kone käyntiin, joten latasin akun ctekillä täyteen ja pakkasetkin sopivasti helpottivat, niin kone suostui käynnistymään.

Nyt olen harkinnut uuden akun hankintaa ainakin varalle, mutta mikä olisi suositeltava ratkaisu? Akkukauppa tarjoaa Vartan 70Ah AGM-akkua, joka on millilleen saman kokoinen kuin Volvon orkkis. Myös Exiden EK720 AGM on myös samankokoinen. Nämä patterit ovat noin 200e hintaisia, mutta varastosaldot nollilla. Siniseltä en ole vielä kysynyt orkkisakun hintaa tai saatavuutta...
« Viimeksi muokattu: 13.01.2024, 11:34:56 kirjoittanut Aeroad »
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4826 : 13.01.2024, 21:41:48 »
Jep, meidän hybridin webasto ei suostunut käynnistymään kovalla pakkasella alijännitteen vuoksi. Eli 12V käynnistysakku oli syyllinen tähän. Eipä lähtenyt kylmä kone käyntiin, joten latasin akun ctekillä täyteen ja pakkasetkin sopivasti helpottivat, niin kone suostui käynnistymään.

Nyt olen harkinnut uuden akun hankintaa ainakin varalle, mutta mikä olisi suositeltava ratkaisu? Akkukauppa tarjoaa Vartan 70Ah AGM-akkua, joka on millilleen saman kokoinen kuin Volvon orkkis. Myös Exiden EK720 AGM on myös samankokoinen. Nämä patterit ovat noin 200e hintaisia, mutta varastosaldot nollilla. Siniseltä en ole vielä kysynyt orkkisakun hintaa tai saatavuutta...

Vaihdoin myös nyt kovien pakkasten alettua akun. Oli valittanut alhaista jännitettä jo monta kuukautta. Laitoin bilteman 80Ah AGM-akun. Mahtuu kyllä siihen tilaansa. Ovat edullisempia kuin muualla ja ihan hyvässä maineessa. Edellinen kesti viitisen vuotta (Bosch 80Ah AGM)

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4827 : 13.01.2024, 22:44:18 »
Minä laitan aina latauskaapelin kiinni ennen Webaston käynnistystä vaikka ajoakku olisikin täynnä, se kun alkaa heti työntämään virtaa 12 V akkuun kun käynnistää Webaston.
 
Minulla tosin enimmäkseen lyhyttä ajoa pari kertaa viikossa ja paljon Webaston käyttöä kylmänä aikana. Ei ole Webasto valittanut virran vähyydestä kovillakaan pakkasilla, akku Volvon 70 Ah puolitoista vuotta vanha

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4828 : 14.01.2024, 00:09:52 »
Minä laitan aina latauskaapelin kiinni ennen Webaston käynnistystä vaikka ajoakku olisikin täynnä, se kun alkaa heti työntämään virtaa 12 V akkuun kun käynnistää Webaston.
 
Minulla tosin enimmäkseen lyhyttä ajoa pari kertaa viikossa ja paljon Webaston käyttöä kylmänä aikana. Ei ole Webasto valittanut virran vähyydestä kovillakaan pakkasilla, akku Volvon 70 Ah puolitoista vuotta vanha

Tässä on se etu, että lämmittää myös penkit samalla, kun latauskaapeli on kiinni. Varmaan ratin myös, jos on rattilämmitin?

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4829 : 14.01.2024, 09:09:26 »
Tässä on se etu, että lämmittää myös penkit samalla, kun latauskaapeli on kiinni. Varmaan ratin myös, jos on rattilämmitin?

Juu, lämmittää ratin jos valittu asetuksista. Lämmittää myös peilit ja takalasin vaikka ei ole asetuksista valittukaan päälle, samoin sisäpuhaltimen nopeus nousee heti, koska ilmeisesti PTC-elementti lähtee päälle. Siinä vaiheessa Webasto vasta suunnittelee käynnistys prosessiaan.

 

Kulkukoira  Proturbo