Autoracing  KL-varaosat

1030 perän simmit

  • 11 Vastauksia
  • 3584 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
1030 perän simmit
« : 27.12.2018, 17:50:12 »
Mistäpä löytyisi eri paksuisia, 73mm:n ulkohalkaisijaisia simmirenkaita 142:n lukkoperän simmaukseen?
Ruotsista ja siniseltäkin on kyselty, mutta eioota tarjoavat.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2018, 17:59:14 kirjoittanut Chall »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perän simmit
« Vastaus #1 : 27.12.2018, 23:59:30 »
Ei 72mm sopisi? Tuli tänään selattua luetteloa vähän eri mittojen kanssa mut kuitenkin...

http://tuotteet.etra.fi/fi/g20807337/soviterenkaat-din-988
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perän simmit
« Vastaus #2 : 28.12.2018, 16:29:53 »
Laakerin ulkokoolin halkaisija on 73,4mm ja perämurikassa molemmin puolin hyvin "ohut" koneistettu kehä, jota vasten simmi pitäisi saada osumaan. Vaikka halkaisijassa ei ole kuin 1,4mm eroa, niin voi käydä ettei simmi kanna koko ympärysmatkalta.
Ei hätää, US Partsilta löytyi setti eri vahvuuksisia simmejä juuri tuolla mitalla (ulkohalk. 2-3/4"). Nyt niitä on...

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 1030 perän simmit
« Vastaus #3 : 28.12.2018, 23:12:49 »
Oma näkemykseni on että sillä 0.7mm erolla säteessä ei ole hevonkukkuakaan merkitystä. Noilla poskilaakereilla ei ole kovinkaan suurta esijännitystä, eikä mikään hankaa/kuluta sitä shimmiä siellä.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perän simmit
« Vastaus #4 : 29.12.2018, 21:59:18 »
Asioista voi aina olla montaa mieltä, mutta jos kerran oikean kokoisia simmejä suht helpolla oli saatavilla, niin mieluummin niitä käyttää kuin piikaisia joita on vaikea keskittää.
Totta - ei simmi siellä kulu, mutta pysyykö varmasti paikallaan kun sitä esijännitystäkään ei paljoa ole?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1030 perän simmit
« Vastaus #5 : 30.12.2018, 11:03:10 »
Jos pillkkua viilataan, niin eihän sinne ulkokoolin väliin edes kuuluisi shimmejä, vaan tasauspyörästön ja sisäkoolin väliin. Tästä syystä on varmaan ihan perusteltua, että shimmit ovat just oikean kokoisia.

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perän simmit
« Vastaus #6 : 30.12.2018, 14:16:49 »
Juurikin niin - on vain huomattavasti helpompaa laittaa niitä simmejä ulkokoolin alle kun välttyy poskilaakereiden eestaas jumppaamiselta.

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perän simmit
« Vastaus #7 : 14.01.2019, 18:00:22 »
Saitko perän säädön sujuvasti onnistumaan ulkopuolisilla shimmeillä? Oliko sulla perän venytystyökalu käytössä?

 GM 12 bolt on kyseisellä konstruktiolla. Itsellä tuotti suunnattomia vaikeuksia saada sellaiseen ohuita aftermarket shimmejä paikalleen. Orkkis Chevrolet shimmit ovat paksuja, jotka nuijitaan nylon vasaralla tehtaan ohjeiden mukaan. Menetelmä ei oikein toimi ohuita liuskoja päällekkäin pinoten...

Jos noita Volvon periä enemmänkin ruuvailee, toimiva vaihtoehto on sisäreiältään hitusen hoonatut koeasennuslaakerit, joilla voi purkaa ja kasata ilman prässiä.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 1030 perän simmit
« Vastaus #8 : 14.01.2019, 21:56:13 »
Jos yhtään enempää noita periä mulkkaa niin noi lähes liukusovitukselle hoonatut laakerit on ihan must have  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1466
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perän simmit
« Vastaus #9 : 15.01.2019, 06:05:45 »
Itse olen aina käyttäny oikean kokoiset simmit sinne koolin ja tasauspyörän väliin. Joku perä kasasin kerran nippu yleisprikoilla mistä ei tullu mieluinen, ei pysyny säädöissä, oisko vaan jäänny joku prikka huonosti mikä liikahti ja välykset pois kohilta. Sen jälkeen olen aina käyttäny sorvatut prikat

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perän simmit
« Vastaus #10 : 15.01.2019, 20:55:20 »
Joo, valmista tuli. EKE:ltä oli (on vieläkin) lainassa se banjon levitystyökalu, jolla homma hoitui helposti.
Tässä yhteydessä vois oikeastaan antaa kokemuksia noista lamelleista, joita hommasin KG:ltä Ruåtsista.
Lamellisatsi ei häävisti maksanut, mutta eipä ne hyvällä laadullakaan olleet pilattuja. Kaikki oli leikattu laserilla
ja jäysteet jätetty reunoille. Ennen 1. kasaamista en hoksannut asiaan puuttua, mutta kun lukko ei luistanut 300Nm:n
jälkeenkään vääntäen, niin oli pakko ryhtyä tutkimaan. Lamellien ja välinrenkaiden reunat piti varovasti hioa, että sai
leikkaavat reunat pois. Lopputulos on nyt se, että lukko alkaa luistamaan n. 90Nm:n kohdalla ja eiköhän se siitä vielä
hieman laske, kun päästään ajamaan sisään.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1466
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perän simmit
« Vastaus #11 : 16.01.2019, 05:43:37 »
En tiedä tästä lukosta, mutta zf kitkalukko olen säätäny suurinpiirtein tuohon 90 nm

 

Autoracing  KL-varaosat