Race.fi  Puotilan autokorjaamo

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445804 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Ennemmin kiinnostaa tuo kaasumuutos, ja sen tukeminen, mistä halvin muutossarja. Ehkä tämän topicin avauksen voisi muuttaa vai tarvitaanko rinnakkaistopic ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Rinnakkaistopic

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Viikonloppuna tuli rakenneltua eFlexFuel sarja kiinni Volvo V70R -98:n. Tänään kävin tankkaamassa ensimmäisen satsin E85 menovettä tankkiin. Pohjilla oli joku 30L 98E, sen etanolipitoisuus oli itsessään jo 6 - 7%. Aluksi heti tankkauksen jälkeen softa näytti 57% etanolin osuudeksi, mutta tasaantui siitä reilun kymmenen kilometrin matkalla, asettuen kotiin tultuani 53%:n.

Nähtäväksi jää toimiiko tämä ja tuleeko jotain ongelmia...jos se osoittautuu toimivaksi, niin käyn konttorilla leimaamassa ja pistän 200e anomuksen Trafiin.
Kaveri ajanut liki vastaavalla autolla V70 2.5T -98 talven yli ja on tyytyväinen.

Hankin sarjan Motonetin kamppanja tarjouksesta 339e, mukaan sai kaksi valinnaista asennustarvike sarjaa (arvo n 50eur)...otin M14 liitin- ja 8mm letku-/liitinsarjan.

Asennus oli sinänsä helppo, mutta aika pitkään sai sommitella komponentteja ja johtosarjoja että ne löysivät paikkansa. Sinänsä hauska että se oli kuin suuniteltu asennetavaksi tälläiseen Volvoon...mukana tullut polttoaineletkukin oli juuri prikulleen oikean mittainen, milliäkään ei jäänyt yli kunhan vain mittasi tarkkaan katkaisukohdan ;)  Tuossa alla on pari kuvaa, pahoittelen likaista konehuonetta talven jäljiltä  :-[

Flex-anturi löysi paikkansa imusarjan päältä ja kiinnitin sen 3mm alumiinilevyyn. Suuttimien johtosarja menee tuosta 3 ja 4 sylinterin imukanavien välistä. Lämpöanturi on teipattu alumiiniteipillä venttiilikoppaan, teippi näkyy öljykorkin oikealla puolen.



Keskusyksikkö löysi paikkansa tuosta syylärin suojamuovin lipan alta, ylävesiletkun yläpuolelta.

« Viimeksi muokattu: 10.05.2018, 00:38:47 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa RILLUV70

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 402
  • Old
Moi. Itse kävin juuri tänään muutoskatsastuksessa ja laitoin Trafiin anomuksen vetämään. Saas nähdä kuinka kauan menee ku fyrkat on tilillä :buck2:
RTS

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Poika osti -95 carinan ja sillä oli edellinen omistaja ajellut jo pari vuotta E85:lla. Katsastuksessa siitä oli puhetta ja katsuri kirjoitti sille todistuksen siitä. Osti tuon 280 € ja nyt saa siitä vielä 200€ takas, ei huono kauppa
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Sain vihdoin ja viimein eilen asennettua konttiin eFlexfuel-systeemin ja homma tuntui toimivan ihan ok. Äsken kerkesin vasta koeajolenkille ja pääsin n. 3 kilsaa, kun alkoi voimakas röpötys ja nykiminen. Muutama sata metriä yritin vedättää, jospa oireet häviäisivät, mutta pahenivat koko ajan kunnes veto loppui tyystin sankan savun noustessa putkesta ja konehuoneestakin.

 Ei muuta kuin tien sivuun ja kytkemään systeemi pois käytöstä ja paluu vanhaan toivoen, että ei olisi mitään vaurioita tullut. Lähti käyntiin sankan pöläyksen saattelemana ja eikun liikkeelle. No hyvinhän tuo tuntui taas pelittävän. Eli ilmeisesti systeemi työnti bensaa oikein urakalla, eikä koneelle kaikki maistunut  :(

Valmistajan sivuilta huomasin, että tässä firmware versiossa (FW6.0) on ollut jotain ongelmia. Laitoinkin tuonne meiliä ja parissa minuutissa tuli vastaus, että laitteisto menee vaihtoon. Laittavat uuden tulemaan ja vanha sinne takaisin. Että tällainen alku  :-\

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Omassa luki jo paketissa päällä päivitetty Firmware 7.0 ja samaa näyttää puhelimen näytölläkin.

Toistaiseksi ainakin tuntunut toimivan, ajossa ei oikeastaan huomaa mitään muuta eroa, kun että auto tuntuu jotenkin pirteämmältä, vääntää selkeästi paremmin. Kylmänä käynnistyksen jälkeen haisee kyllä selkeästi viinalta, mutta lämpimänä ei haise oikeastaan miltään. Käynnistyy myös jotenkin paljon herkemmin. Ei ennenkään tarvinut mitenkään sahata, mutta nyt tuntuu että startti kerkiää tuskin pyörähtää kun kone on jo käynnissä  :)

Lisäsuuttimen johto (suutin 5) täytyy vaihtaa vielä toiseen paikkaan...nyt näytöllä näyttää vähän hassulta kun käytössä on suuttimet 1, 2, 3, 4 ja 6...koitin katsoa asenusvaiheessa onko niissä jotain merkkejä ja kytkin arviolta...no se osui kutosen liittimeen, täytyy kokeilemalla etsiä oikea...minun tuurilla se on se viimeinen  ;)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Osaisko joku sanoa minkä kokoiset suuttimet tulisi hankkia 850 2.4 20v (170hp), eli siis 30% alkuperäisiä suuremmat? Jos olisi vielä esimerkkiä antaa, että mistä vehkeestä sellaiset suuttimet löytää. :)
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Onkos tällaista jo puitu täällä?

Soitin äsken Trafiin ja vähän kyselin.

Joo, 200e muuntotuen saa ilman mitään hikeä, kuten jo tiesinkin. Soiton oikea tarkoitus koski käyttövoimaveroa ja sen mahdollista muutosta.

Virkailija laski veronmuutoksen allekirjoituksen 850:ppiin. Nyt vero on 348€ ja etanolimuutoksen jälkeen 514€, eli etanoliautolle lätkäistään käyttövoimavero täysin samaan tapaan kuin diesel-autolle.

Joten ei kannata ihmetellä, kun verolappu saapuu postiluukusta korotettuine maksuineen.

Taas ekoilijoita kairataan kakkoseen, valtio näemmä osaa ottaa omansa pois.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8903
  • Kartanoita kartano täynnä
Onkos tällaista jo puitu täällä?

Soitin äsken Trafiin ja vähän kyselin.

Joo, 200e muuntotuen saa ilman mitään hikeä, kuten jo tiesinkin. Soiton oikea tarkoitus koski käyttövoimaveroa ja sen mahdollista muutosta.

Virkailija laski veronmuutoksen allekirjoituksen 850:ppiin. Nyt vero on 348€ ja etanolimuutoksen jälkeen 514€, eli etanoliautolle lätkäistään käyttövoimavero täysin samaan tapaan kuin diesel-autolle.

Eihän se noin mene  :o

Nyt ei joko virkailija ole tiennyt mistä puhuu tai kysymys on esitetty niin että virkailija luuli puhuvansa eri asiasta.

Etanolimuunnoksessa käyttövoima ei muutu vaan ajoneuvon rekisteritietoihin tehdään merkintä sen soveltuvuudesta korkeaseosetanolille.

E: Muuntotuki Trafin sivuilla: https://www.trafi.fi/oleedellakavija/kaasukayttoinen_auto/muuntotuki   Linkin otsikoinnista huolimatta tuossa puhutaan sekä kaasukäyttöiseksi että etanolia hyödyntäväksi muuntamisesta.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2018, 13:35:36 kirjoittanut TOK »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Eihän se noin mene  :o

Soita kokeeksi sinäkin sinne, saman se soitto maksaa sulle, kun mullekin :D

Ja kyllä tuli tarkennettua virkailijalta, että jos muuta etanolille -> verot nousee ja virkailija vahvisti tämän useaan otteeseen ja hän kehoitti harkitsemaan etanolimuutosta, mikäli ajoa on vähän.

edit: kyllä mäkin nyt rupesin kyseenalaistamaan virkailijan sanomisia, sillä edes trafin sivut eivät tunne veron määrää etanolille, mutta metaanille eli maakaasulle tuntee.

Olisiko virkailija sekoittanut nämä kaksi polttoainevaihtoehtoa?
« Viimeksi muokattu: 21.05.2018, 14:06:38 kirjoittanut razori »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8903
  • Kartanoita kartano täynnä
Soita kokeeksi sinäkin sinne, saman se soitto maksaa sulle, kun mullekin :D

Ja kyllä tuli tarkennettua virkailijalta, että jos muuta etanolille -> verot nousee ja virkailija vahvisti tämän useaan otteeseen ja hän kehoitti harkitsemaan etanolimuutosta, mikäli ajoa on vähän.

Tuolta voi tavata ihan sitä asiaa koskevaa lakia: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170971#Pidp450427536

Lainaus
4 §
Muuntotuen myöntämisen edellytykset

Muuntotuki voidaan myöntää sellaiselle luonnolliselle henkilölle, joka vuosina 2018–2021 muuntaa henkilöauton kaasu- tai etanolikäyttöiseksi.

Avustus myönnetään, jos:

1) muunto kaasu- tai etanolikäyttöiseksi on suoritettu Liikenteen turvallisuusviraston ajoneuvolain (1090/2002) 7 §:n nojalla antaman auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamista koskevan määräyksen mukaisesti;

2) ajoneuvoliikennerekisteriin merkitään henkilöauton joko toiseksi tai ainoaksi käyttövoimaksi kaasu; tai

3) muutoskatsastuksessa bensiinikäyttöisen henkilöauton tietoihin lisätään merkintä siitä, että myös korkeaseosetanoli soveltuu auton käyttövoimaksi; ja

4) valtion talousarviossa avustuksen maksamista varten varattua määrärahaa on käytettävissä.

Muuntotukea voidaan maksaa vain yhden kerran samasta henkilöautosta. Samalle henkilölle muuntotukea voidaan myöntää enintään kerran kalenterivuodessa

Korostukset minun.

Käyttövoima ei muutu, käyttövoimaveroa ei edelleenkään peritä.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Olisiko virkailija sekoittanut nämä kaksi polttoainevaihtoehtoa?

Tätä korttia minä nyt veikkaisin...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Toistaiseksi ei peritä käyttövoimaveroa etanoliautoilta, mutta sehän on vaan ajan kysymys kun aloittavat sen  :-\

Maakaasuautoilta peritään, koska maakaasu lasketaan fossiiliseksi polttoaineeksi, jonka vuoksi biokaasuautoilijat kärsivät ehkä kaikkein eniten vääryyttä, sillä sehän on oikeaa bio-polttoainetta.

Aivan sama, en ole ekoilija, eikä pisaralla pisimmälle kisailukaan jaksa innostaa...eniten etanolissa halvan hinnan lisäksi kiehtoo sen mahdollisesti tuoma vääntö/teho. Olen valmis siirtymään takaisin bensaan koska tahansa, jos tilanteet muuttuvat syystä tai toisesta.
Enkä ole tuon 200e muuntotuen perässäkään, laite on pian maksanut itsensä takaisin, enkä näe mitään pakkoa edes katsastaa autoa etanolille...lisäksi laitteen saa käden käänteessä irti jos tarvii.

Mutta asiaan...käyttökokemukset ensimmäiseltä tuhannelta ovat myönteiset...auto tuntuu kivan pirtsakalta ja kulutuslukematkin ovat sitä luokkaa jota odotin, jopa parempia.

Eilen tuli 700km ajoa kun kävin Drag Race kisoja katsomassa Motopark:ssa, minähän tunnetusti ajan aina sitä parasta reittiä...joten 500km matkasta tuli se rapiat 700km  :2funny:

Auton, V70R AWD 1998 pitkäaikainen kulutus on ollut luokkaa 10.49L/100km 98E5 bensaa.

Oletus oli että kulutus nousee n.2 - 2.5L / 100km ja sitä sitä työmatka ajossa on ollutkin n. 12.25 - 12.50 L / 100km etanoli prosentin ollessa 53 - 63%.

Latailin puhelimeen Kulutusloki-nimisen sovelluksen ja olen tallentanut siihen jokaisen tankkauksen ja aina sen jälkeisen etanoliprosentin muistiinpanoihin. Olen tankannut autoa suunnilleen aina kun tankkiin on mahtunut n.30L. Kulutus tuntui aluksi lisääntyvän etanoliprosentin myötä aina tuonne 70% asti, sen jälkeen se jostain syystä alkoi kääntyä laskuun päin.
Tankkasin eilen kolme kertaa, 1 x ABC E85 ja 2 x St1 RE85...etanoliprosentti oli 74% viimeisen tankkauksen jälkeen...etanolia on tankattu nyt kaikkiaan 176L kaikiaan, mutta sitä kaikkeahan ei ole vielä poltettu.

Tuhannen kilometrin keskikulutus on sovelluksen mukaan tällä hetkellä 11,72L / 100km ja 11,64e / 100km.

Se tulee nousemaan tuosta varmaan taas sinne 12L / 100km tuntumaan kun alkaa taas nurkkapyöritys ja työmatkajot 74 - 76 km / päivä.

Mitä tulee eFlexFuel-sovellukseen, niin se tosiaan sammuilee välillä etenkin kun tulee lähelle asutusta...toisinaan se toimii 30 - 40km yhtä soittoa tien päällä. Sen huomasin eilen että se pysyy päällä siellä taustalla pitkiäkin aikoja, napsauttaa sen vain aina välillä näkyviin puhelimen näytölle ja taas pois...näytöllä se ei pysy päällä pitkään. On myös kätevää että auton Hands Free saa olla yhtäaikaa päällä kunhan ei tule puhelua, vaikka taitaa se silloinkin jäädä sinne taustalle, en ole ihan varma.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2018, 17:40:18 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Mitä tulee eFlexFuel-sovellukseen, niin se tosiaan sammuilee välillä etenkin kun tulee lähelle asutusta...toisinaan se toimii 30 - 40km yhtä soittoa tien päällä. Sen huomasin eilen että se pysyy päällä siellä taustalla pitkiäkin aikoja, napsauttaa sen vain aina välillä näkyviin puhelimen näytölle ja taas pois...näytöllä se ei pysy päällä pitkään.
Uudessa vedenkestävässä mallissa ei taida olla ulkoista antennia? Itsellä on vanha malli ja laitoin siihen jatkokaapelilla vanhan modeemiantennin kuskinpuolelle, tulipellin lähelle, ja toimii paljon paremmin kuin ennen. Youtubessa on kanssa ohjeita hyvälle bluetooth antennille.
Jos boxi olisi hyvässä paikassa ja asennossa niin se voisi auttaa myös.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron