Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Takavetoiset

300-sarjan hankinta

(1/6) > >>

Puavo:
Kaikki 300-sarjan hankintaa ja arvoa koskevat kysymykset tänne.

anakonda93:
Onkos 340 diesel eli 1.6, sama voimansiirto kuin bensakoneisissa?

olli:
Ehkä ihan ensimmäisenä antaisin ohjeen, älä hanki sitä   :2funny:

No asiaan, mulla on ollut nyt muutaman vuoden sisällä 2 kappaletta näitä 300-sarjan Volvoja ja jotain niistä on tullut opittuakin.

Ensimmäinen auto oli ns. vaarin silmäterä eli 1.4-moottorinen 340 DL vuodelta 1987 ja tasan 100tkm mittarissa. Autoa ostettaessa oli tiedossa muutama mätäpaikka helmoissa, mutta muuten auto oli ehjä. Ajoin autolla muistaakseni vain vajaan vuoden kunnes se meni kiertoon. Mitään vikoja tuossa ei ilmennyt noiden muutaman paikkauksen lisäksi.

Nyt alla on myös 1987-vuodelta peräisin oleva Volvo 360 Volvon omalla B200K-moottorilla ja 215tkm mittarissa. Autolla olen ajanut nyt vuoden päivät ja jotain on tullut opittua. Tässä voisi olla oma suositus / muistutuslista ostajalle:

- Tarkista kori ruosteen osalta. Ruosteeton 300-sarjan Volvo on harvinaisuus. Omissa autoissa mätää on ollut takakaarissa, helmoissa ja etenkin takana tunkinpaikkojen tuntumassa. Myös takaluukun pohja kannattaa tarkistaa.

- Virtalukko tuntuu näissä usein antautuvan. Omassani on nytkin rattilukko paskana, joka pitää kunnostaa / vaihtaa ennen leimaamista. Monella muulla tuntuu olevan samaa vikaa. Lukot ja avaimet myös kuluvat ja avain irtoaa lukosta kesken ajon auton jatkaessa käyntiään. Itselleni tuli tästä huomautus leimalla, enkä ole ainoa.

- Itse suosittelen ostamaan Volvon koneella olevan version. Eroa kulutuksessa ei ainakaan omien autojeni välillä ollut kovinkaan paljon näiden 1.4- ja 2.0-litraisten koneiden ollessa vertailun kohteena. Taitaa olla tuossa 1.4-litraisessa sitten joku 70hp/100nm ja tässä Volvon koneessa 100hp/160nm. Tietysti tuo pienemmällä koneella varustettu on vähän kevyempi, mutta huollon, osien ja kaiken muun perusteella ostaisin silti Volvon koneella olevan. Jos autoa on tarkoitus virittää, niin ehkä kannattaa ostaa kaasarikoneinen vanhempi malli, jossa ei ole katalysaattoria ja jos tarkoitus on vain ajaa, niin ruiskukoneella varustettu saattaa olla fiksumpi.

- Autoja on tarjolla hyvinkin vähäisillä kilometreillä, etenkin 340-malleja. Käy katsomassa useampaa autoa ja osta mielummin 100tkm ajettu kuin 350tkm ajettu, joista pyydetään usein samaa rahaa.

- Älä osta räpellettyä autoa, vaan mahdollisimman alkuperäiskuntoinen, ellet sitten ole varma ns. rakentajan ymmärryksestä. Näitä 300-sarjan autoja tuntuu monet ns. "virittelijät" raiskaavan, johtuen varmaankin autojen edullisesta hankintahinnasta.

Toimiessaan 300-sarjan Volvo on ihan hyvä auto ajaa, lämmin talvella ja kevyt korinen virittämisen kannalta. Monet autot vaan ovat jo pilattuja ja näitä kannattaa välttää, ellei halua väkisin harrastaa.

anakonda93:
Hyviä vinkkejä!! Saisin halvalla ton dieselin, sitä vaan että varaosiksi. Mulla on jo yks 150tkm ajettu 1.4 DL jääratarassina. Täysin ruosteeton lukuunottamatta yhtä reikää pohjassa  :) Virtalukko tosiaankin mullakin talvella vittuilee, mutta eipä se minua ole haitannut kun ei käyttöautona ole. Osaatko vastata yhtään siihen että onko alusta ja muut osat paitsi moottori, samanlaisia kuin bensamalleissa?

Customer:
Omaan 2 litraiseen ollut tyytyväinen. Hyvä auto se on ja tunnokas. Talvella tosi hyvä ajettava, pärjää hienosti ilman nykyajan ajonvakautuksia yms. Nykyetuveto ei pysy mitenkään perässä mutkaisella talvitiellä.

Kattoluukku on upea varuste tähän malliin, tosin ovat aika harvinaisia. Tuntuu lähes targakatolta kun luukku täyttää lähes koko katon etuosan 8)

2-litraset on tekniikaltaan erittäin hyvässä kunnossa, koska näillä ei juurikaan ole ajettu 200tkm enempää. Omalla päästelty 250tkm+. 20tkm+ ajanut itse ja aina on päästy perille. Ei vuoda öljyä, eikä syökkään. Nykyään kuulemma normaalia että uudet autot syö öljyä. Tämä ei syö ollenkaan, tikku ollut aina max-kohdassa kun olen öljyt tarkastanut. Siis jos auto on palvellut normiarkiajossa on kone erittäin hyvässä iskussa.

Ruoste on tuttava 95% tapauksista, enemmän tai vähemmän. Itsellä ollut peltoautona aikoinaan 333tkm ajettu 340. Se oli laho pohjasta kauttaaltaan, tunkki ei oikeen pelannut kun tähän autoon kokeili :idiot2: Tämä nykynen käyttis oli ostaessani 220tkm+ ajettu, pohja täysin terve suurimmilta osin, mutta paikkoja sai muistaakseni lätkiä 50 kappaletta auton reuna-alueille, eli ne peruspaikat siis. Nämä reijät oli kaikki kokoluokkaa 2x2cm-7x7cm kokoisia. Eli ei vielä isoja ja helposti korjattavissa kun vaan vihtii. 100tkm ajetut on sitte lähes kuin uusia. Tietysti tuo ruosteisuus vaihtelee sen mukaan miten se on uutena viitsitty ruostesuojata ja miten hyvin korista on huolta pidetty. Mutta erinomaisen auton saa kun ostat 0-200tkm ajetun joka on vielä kohtuullinen paikata.

Alustat alkaa oleen näissä lopussa, sillä onhan ne jo 20+ vuotta vanhoja. Mutta iskari uudet taakse ja eteen myös jouset niin on alusta taas timmi.

Omassa myös vaddumainen klappi vaihteistossa/perässä joka nykittää autoa 1000-1500krs tuntumassa ajettaessa. Mutta aika mitätön ja oppii kytkimellä neutraloimaan. Ei haittaa mutta jos joskus intoa riittää niin tuonki pikkuvian korjaa.

Vaihdekeppi hullaantuu 250 tkm tuntumassa, pystyy hitsaileen takasin paikalleen kun purkaa kepin ympäriltä muovit.

Sitten sellanen että joku tiiviste korkkasi hammastangossa ja öljyt tulee ihan lattialle asti. Kilometrejä 250+

Mutta on kyllä mukava ja halpa-auto tee-se-itsemiehelle. Ostaessa kannattaa muistaa että meitä on moneksi, suurin osa tieten tekee vähän sinnepäin mutta jotkut sitten hyvin tai viimesenpäälle. Oma oli muuten alkuperäinen mutta entinen omistaja oli helmoja hitsatessaan sitten vetässy etulokarit auton koriin kiinni ::) Kyrsii, voipi olla että joskus tuonkin asian pistän kuntoon.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta