Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: AnttiJuhani - 21.08.2019, 16:58:36

Otsikko: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: AnttiJuhani - 21.08.2019, 16:58:36
Hei. Avovaimon autolla koitin lähteä tänään kauppaan mutta auto ei starttaa. Ei edes yritä. Startilta kuuluu klik mutta ei pyöräytä. Vikakoodeja en saanut kiinamokkulalla (torque, obdclick) muuta kuin yhden turbon paineeseen liittyvän (joskus harvoin tehot hävinnyt ajon aikana). Kokeilin toista avainta, apuvirtaa omasta autosta, akun latausta, kepillä tökkinyt starttia, ei apua. Akku on uudehko isoin agm mitä sai, navat puhtaat ja tiukasti kiinni. Lepojännite nyt 12,5-12,6.

Avovaimo sanoi että oli paukahtanut jostain edestä, ilmeisesti renkaan kohdalta, kun oli pakittanut ruutuun eilen. En oikein itse saa tätä liittymään asiaan mitenkään vaikkakin tämän jälkeen ei enää lähde käyntiin.

Tässä vielä video:
https://aijaa.com/YLAeuH

Olisiko vinkkejä?
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: Risto H - 21.08.2019, 17:39:42
Kolahdus todennäköisesti lopussa olevista alatukivarsien puslista mutta itse starttiongelma vaikuttaa videon perusteella virtalukkovialta. Aika yleisiä näissä autoissa nuo molemmat ongelmat.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: AnttiJuhani - 21.08.2019, 17:44:49
Lisäyksenä vielä että eculta oli palanut yksi 20a sulake paikasta f33. Vaihdoin mutta ongelma ei poistunut. Miten saisin varmistettua virtalukonpohjan vian?

Edit: Cem:in käytin irti ja puhdistin. Ei näkyvää kakkaa. Konehuoneesta sulakkeet ja releet kävin läpi kuskin puolen keulasta löytyvästä boksista. Muita liittimiä yms en konehuoneessa enää jaksanut. Vika on ja pysyy.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: M141 - 21.08.2019, 21:36:51
Tarkista yleismittarilla tai virtakynällä, että startille menee päävirta paksussa punasessa kaapelissa. Akun plus navalta lähtevässä piuhassa on iso pääsulake heti navan ja piuhan välissä akkukotelon päädyssä.

Mikäli startista kuuluu klik avainta kääntämällä niin startin solenoidille menee sillon virta. Tällön startti on rikki tai päävirta ei kulje.

Virtalukon pohjaa epäilisin kyllä itsekki, jos edellä mainitut on ok.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: AnttiJuhani - 21.08.2019, 21:45:30
Joo klik kuuluu solenoidilta, mutta startti ei ala pyörittää. Kaikissa youtube videoissa virtalukon pohja oireilee niin ettei solenoidi napsahda, tai sitten videoista ei sitä vaan kuule toisin kuin omasta videostani.

Tarkoitatko näitä?
(https://i.ibb.co/Cz09fVB/IMG-20190821-215224.jpg) (https://ibb.co/Cz09fVB)

Molemmat yleismittarilla piippasin että olisivat ehjät, mikäli nuo edes on sulakkeet. Toinen lähtee startille ja toinen sulakerasialle.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: M141 - 21.08.2019, 23:24:23

Tarkoitatko näitä?

Molemmat yleismittarilla piippasin että olisivat ehjät, mikäli nuo edes on sulakkeet. Toinen lähtee startille ja toinen sulakerasialle.
Juurikin. Ja mittasit varmaan sulakkeen "jälkeen" eli piuhan alusta kuoren välistä. Sulakkeita palaa nähtävästi mm. apuvirtaa annettaessa.
Sitten siellä taitaa muistaakseni olla vielä startin solenoidin(?) rele, joka löytynee siitä akkukotelon viereisestä sulake/releboksista. Napsuuko se kun avainta kääntää?

Virtalukon pohjan diagnosointiin en osaa sanoa oikein muuta kuin, että vidalla tai delphillä varmaan voi tarkistaa sen toiminnan, muuten menee mittailuksi ja purkamiseksi.

Mutta joo virtalukko vialta vaikuttaa.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: Risto H - 21.08.2019, 23:40:02
Jos startin solenoidille tulee virtaa mutta startti ei pyöritä niin sitten todennäköisemmin startin vika kuin virtalukon vika... Ei sekään ole kokonaan poissuljettua vanhassa autossa että vikaa olisi vähän molemmissa.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: AnttiJuhani - 22.08.2019, 00:01:21
Joo mittasin niin että toinen piuha mutterin päässä ja toinen niin paljon ohi sulakkeen kun sain. Piippasi ehjiä molempiin. Saattaisin saada mitattua myös startin päästä mutta verenhimoset polttiaiset pisti motivaation loppumaan tältä päivältä. Releet kävin siitä boksista läpi kyllä kontaktisprayn kanssa eikä mitään hapettumaakaan ollut, sulakkeiden kosketuspinnat myös käyty. En relettä saanut kuunneltua kun yksin olin mutta kaveri tulee huomenna apuun niin laitetaan listalle.

Kiitoksia tähän asti neuvoista.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.08.2019, 04:21:23
Jos startin solenoidi naksahtaa eikä startti pyöritä, niin nokka kohti starttikauppaa. Jos startin päähän pääsee kolauttamaan vasaralla, voi auto startata kerran tai pari. Tai sitten ei.

Kesän aikana yhden Avensiksen käynnistymisongelma ratkesi startin vaihdolla. Solenoidi naksahti, mutta startti ei pyörittänyt. Auto lähti kerran lähti käyntiin kun kolautin solenoidin kylkeen (muualle ei päässyt kolauttamaan).
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: AnttiJuhani - 22.08.2019, 08:29:09
Purin kaasuläppäkotelon pois tieltä että pääsee mittaamaan. Herätteelle tulee 0,4v kun avainta kääntää ja solenoidi napsahtaa iloisesti, pieni jännite kyllä mutta tarviiko tuo enempää? 12,6v tulee startille.

Samalla selvisi (ehkä) syy sille kun tehot hävinnyt. Kaasuläppäkotelon tiiviste oli vuotanut alapuolelta. Käytin puoli vuotta sitten kaasuläppäkotelon pois kun jouduin jumittuneen öljynsuodattimen kannen irroittamaan väkivalloin. Vanha tiiviste ei ole pitänyt.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: AnttiJuhani - 22.08.2019, 10:49:39
Uusi startti tulemaan. Tämäkin oli joku tarvikemallinen eli kertaalleen vaihdettu. Oli uudelleenrakentamisesta tarra kyljessä.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: Huikkoster - 22.08.2019, 15:40:53
Kyllä sinne 12v pitää tulla. Eli uusi startti ei auta jos sinne ei tule kunnon herätettä. Tosin jos solenoidi oikeasti kolahtaa avainta kääntäessä niin sitten nää on ristiriidassa
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.08.2019, 17:13:09
Kyllä sinne 12v pitää tulla. Eli uusi startti ei auta jos sinne ei tule kunnon herätettä. Tosin jos solenoidi oikeasti kolahtaa avainta kääntäessä niin sitten nää on ristiriidassa

Samaa mieltä.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: AnttiJuhani - 22.08.2019, 21:37:00
Juuri näin olen itsekin ajatellut. En mie vain siitä saanut enempää ulos mitatessa ja useaan kertaan kyllä kokeilin koska se ihmetytti itseäkin. Kaverikin kävi koputtelemassa sitä starttia vasaran kanssa ja totesi että solenoidi naksuu kuten kuuluukin mutta startti ei inahda. Eipä toi tarvike startti ollut kuin satasen luokkaa autodocilta joten rahallisesti ei haittaa vaikka uusi startti tuleekin.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: Huikkoster - 22.08.2019, 21:47:09
Vedä suora piuha akulta solenoidille. Sit lähtee jos vika on muualla kuin startissa
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: AnttiJuhani - 22.08.2019, 23:32:30
Mittasin väärin, pahoittelut turhasta pään raapimisesta. Vähän olen näiden starttien kans joutunut pelaamaan. Mittasin hoksaamatta solenoidin navan mikä jatkaa startille = 0,4v startatessa. Herätettä en nyt sitten ollenkaan mitannut kun erehdyin johdosta. Luulin että herätteen mutteri oli joku millä päävirta johto vain pysyy kiinni solenoidin kyljessä, se oli niin piilossa etten nähnyt kuin vasta purkaessa.

Mutta yhtä kaikki. Solenoidin läpi ei kulje kuin 0,4v joten olettaisin sen olevan paskana.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: Huikkoster - 23.08.2019, 06:03:22
Dodii, nyt kuulostaa järkevältä :)
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: Jorma - 23.08.2019, 06:41:40
Lisään sen verran, että jos yllättäen startin vaihto tai mitä sitten tehdäänkin, ei auta - minus kaapeli joka menee moottorin runkoon, omassani se oli poikki liittimen sisältä. Solenoidi vähän napsui muttei edes yrittänyt pyörittää.
Mitä tarkoittaa, että "Solenoidin läpi ei kulje kuin 0,4v" ? Siis startatessa solenoidin herätteeseen tulee 12V ja solenoidi "vetää" ja herätejohdon jännite menee lähelle nollaa (virtapiiri menee kiiinni).
Mittaus pitäisi tehdä:
- heräte piuha irti ja mittaa sen ja rungon väliä kun joku kääntää avaimesta (jännite 12V). Jos jännite silloin on lähellä nollaa, voi epäillä virtalukon pohjaa. Jos taas 12V tulee, mutta solenoidi ei tee mitään (ei ääntäkään), kun heräte on kiinni - solenoidi voi olla rikki. Joissain starteissa solenoidin kelan toinen pää menee startin runkoon ja  se kannattaa tarkistaa jos mitään ei tapahdu kun herätepiuhaan tulee 12V - tällöin pitäisi herätepiuhan päässä olla 12V myös startatessa koska virtapiiri on poikki solenoidin kelan toisessa päässä.
- Jos "heräte" jännite menee lähelle nollaa startatessa eikä mitään tapahdu (ei ääntäkään), solenoidi on luultavasti rikki.
- Jos taas solenoidi tekee jotain mutta startti ei pyöritä - kannattaa tarkistaa päävirtapiiri eli isoon pulttiin tulee koko ajan 12V ja iso minus-kaapeli on kunnolla kiinni runkossa.
- Jos päävirtapiiri on ok eikä kuitenkaan starttaa - startissa on jokin ongelma.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: AnttiJuhani - 23.08.2019, 06:46:52
Tämä on rungosta maadoitettu, mutta kiitos vinkistä.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: Jorma - 23.08.2019, 07:00:46
Tämä on rungosta maadoitettu, mutta kiitos vinkistä.

Akun minus-kaapeli on jossain kytketty tukevasti moottorin runkoon - startti saa sitä kautta "maata"
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: AnttiJuhani - 23.08.2019, 19:20:24
Akun minus-kaapeli on jossain kytketty tukevasti moottorin runkoon - startti saa sitä kautta "maata"

Kaikki muutkin sähkölaitteet minusta toimisi yhtä surkeasti jos akun maadoitus olisi mennyt.  ??? Kaikki muu kuitenkin toimii normaalisti. Vikakoodia ei tullut muuten kunnon lukijallakaan kun kokeiltiin.

Kiitos sinullekin näkökulmasta. En ole auton äärellä enää kun reissussa mutta mittaan vielä sen oikean herätteen kun pääsen takaisin kotiin.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: Jorma - 25.08.2019, 21:06:36
Jep, tarkennan vielä että siinä oikealla konehuoneen tuulilasin puoleisessa kulmassa on maadoituspiste, auton ”muut” sähkölaitteet maadoitetaan sen kautta. Ei tuo lopulta ole mitään avaruustekniikkaa, step by step ja vika löytyy.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ei starttaa
Kirjoitti: AnttiJuhani - 20.09.2019, 10:52:08
Ongelma korjaantui uudella starttimoottorilla.