Carcom Oy  Ateho

V50 2.0d ei starttaa

  • 22 Vastauksia
  • 4940 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
V50 2.0d ei starttaa
« : 21.08.2019, 16:58:36 »
Hei. Avovaimon autolla koitin lähteä tänään kauppaan mutta auto ei starttaa. Ei edes yritä. Startilta kuuluu klik mutta ei pyöräytä. Vikakoodeja en saanut kiinamokkulalla (torque, obdclick) muuta kuin yhden turbon paineeseen liittyvän (joskus harvoin tehot hävinnyt ajon aikana). Kokeilin toista avainta, apuvirtaa omasta autosta, akun latausta, kepillä tökkinyt starttia, ei apua. Akku on uudehko isoin agm mitä sai, navat puhtaat ja tiukasti kiinni. Lepojännite nyt 12,5-12,6.

Avovaimo sanoi että oli paukahtanut jostain edestä, ilmeisesti renkaan kohdalta, kun oli pakittanut ruutuun eilen. En oikein itse saa tätä liittymään asiaan mitenkään vaikkakin tämän jälkeen ei enää lähde käyntiin.

Tässä vielä video:
https://aijaa.com/YLAeuH

Olisiko vinkkejä?

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #1 : 21.08.2019, 17:39:42 »
Kolahdus todennäköisesti lopussa olevista alatukivarsien puslista mutta itse starttiongelma vaikuttaa videon perusteella virtalukkovialta. Aika yleisiä näissä autoissa nuo molemmat ongelmat.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #2 : 21.08.2019, 17:44:49 »
Lisäyksenä vielä että eculta oli palanut yksi 20a sulake paikasta f33. Vaihdoin mutta ongelma ei poistunut. Miten saisin varmistettua virtalukonpohjan vian?

Edit: Cem:in käytin irti ja puhdistin. Ei näkyvää kakkaa. Konehuoneesta sulakkeet ja releet kävin läpi kuskin puolen keulasta löytyvästä boksista. Muita liittimiä yms en konehuoneessa enää jaksanut. Vika on ja pysyy.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2019, 19:19:04 kirjoittanut AnttiJuhani »

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #3 : 21.08.2019, 21:36:51 »
Tarkista yleismittarilla tai virtakynällä, että startille menee päävirta paksussa punasessa kaapelissa. Akun plus navalta lähtevässä piuhassa on iso pääsulake heti navan ja piuhan välissä akkukotelon päädyssä.

Mikäli startista kuuluu klik avainta kääntämällä niin startin solenoidille menee sillon virta. Tällön startti on rikki tai päävirta ei kulje.

Virtalukon pohjaa epäilisin kyllä itsekki, jos edellä mainitut on ok.

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #4 : 21.08.2019, 21:45:30 »
Joo klik kuuluu solenoidilta, mutta startti ei ala pyörittää. Kaikissa youtube videoissa virtalukon pohja oireilee niin ettei solenoidi napsahda, tai sitten videoista ei sitä vaan kuule toisin kuin omasta videostani.

Tarkoitatko näitä?


Molemmat yleismittarilla piippasin että olisivat ehjät, mikäli nuo edes on sulakkeet. Toinen lähtee startille ja toinen sulakerasialle.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2019, 22:00:38 kirjoittanut AnttiJuhani »

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #5 : 21.08.2019, 23:24:23 »

Tarkoitatko näitä?

Molemmat yleismittarilla piippasin että olisivat ehjät, mikäli nuo edes on sulakkeet. Toinen lähtee startille ja toinen sulakerasialle.
Juurikin. Ja mittasit varmaan sulakkeen "jälkeen" eli piuhan alusta kuoren välistä. Sulakkeita palaa nähtävästi mm. apuvirtaa annettaessa.
Sitten siellä taitaa muistaakseni olla vielä startin solenoidin(?) rele, joka löytynee siitä akkukotelon viereisestä sulake/releboksista. Napsuuko se kun avainta kääntää?

Virtalukon pohjan diagnosointiin en osaa sanoa oikein muuta kuin, että vidalla tai delphillä varmaan voi tarkistaa sen toiminnan, muuten menee mittailuksi ja purkamiseksi.

Mutta joo virtalukko vialta vaikuttaa.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #6 : 21.08.2019, 23:40:02 »
Jos startin solenoidille tulee virtaa mutta startti ei pyöritä niin sitten todennäköisemmin startin vika kuin virtalukon vika... Ei sekään ole kokonaan poissuljettua vanhassa autossa että vikaa olisi vähän molemmissa.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #7 : 22.08.2019, 00:01:21 »
Joo mittasin niin että toinen piuha mutterin päässä ja toinen niin paljon ohi sulakkeen kun sain. Piippasi ehjiä molempiin. Saattaisin saada mitattua myös startin päästä mutta verenhimoset polttiaiset pisti motivaation loppumaan tältä päivältä. Releet kävin siitä boksista läpi kyllä kontaktisprayn kanssa eikä mitään hapettumaakaan ollut, sulakkeiden kosketuspinnat myös käyty. En relettä saanut kuunneltua kun yksin olin mutta kaveri tulee huomenna apuun niin laitetaan listalle.

Kiitoksia tähän asti neuvoista.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #8 : 22.08.2019, 04:21:23 »
Jos startin solenoidi naksahtaa eikä startti pyöritä, niin nokka kohti starttikauppaa. Jos startin päähän pääsee kolauttamaan vasaralla, voi auto startata kerran tai pari. Tai sitten ei.

Kesän aikana yhden Avensiksen käynnistymisongelma ratkesi startin vaihdolla. Solenoidi naksahti, mutta startti ei pyörittänyt. Auto lähti kerran lähti käyntiin kun kolautin solenoidin kylkeen (muualle ei päässyt kolauttamaan).
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #9 : 22.08.2019, 08:29:09 »
Purin kaasuläppäkotelon pois tieltä että pääsee mittaamaan. Herätteelle tulee 0,4v kun avainta kääntää ja solenoidi napsahtaa iloisesti, pieni jännite kyllä mutta tarviiko tuo enempää? 12,6v tulee startille.

Samalla selvisi (ehkä) syy sille kun tehot hävinnyt. Kaasuläppäkotelon tiiviste oli vuotanut alapuolelta. Käytin puoli vuotta sitten kaasuläppäkotelon pois kun jouduin jumittuneen öljynsuodattimen kannen irroittamaan väkivalloin. Vanha tiiviste ei ole pitänyt.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2019, 09:11:49 kirjoittanut AnttiJuhani »

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #10 : 22.08.2019, 10:49:39 »
Uusi startti tulemaan. Tämäkin oli joku tarvikemallinen eli kertaalleen vaihdettu. Oli uudelleenrakentamisesta tarra kyljessä.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #11 : 22.08.2019, 15:40:53 »
Kyllä sinne 12v pitää tulla. Eli uusi startti ei auta jos sinne ei tule kunnon herätettä. Tosin jos solenoidi oikeasti kolahtaa avainta kääntäessä niin sitten nää on ristiriidassa
« Viimeksi muokattu: 22.08.2019, 15:42:33 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #12 : 22.08.2019, 17:13:09 »
Kyllä sinne 12v pitää tulla. Eli uusi startti ei auta jos sinne ei tule kunnon herätettä. Tosin jos solenoidi oikeasti kolahtaa avainta kääntäessä niin sitten nää on ristiriidassa

Samaa mieltä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #13 : 22.08.2019, 21:37:00 »
Juuri näin olen itsekin ajatellut. En mie vain siitä saanut enempää ulos mitatessa ja useaan kertaan kyllä kokeilin koska se ihmetytti itseäkin. Kaverikin kävi koputtelemassa sitä starttia vasaran kanssa ja totesi että solenoidi naksuu kuten kuuluukin mutta startti ei inahda. Eipä toi tarvike startti ollut kuin satasen luokkaa autodocilta joten rahallisesti ei haittaa vaikka uusi startti tuleekin.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #14 : 22.08.2019, 21:47:09 »
Vedä suora piuha akulta solenoidille. Sit lähtee jos vika on muualla kuin startissa
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

RallyBaron  Samppasport