Lisään sen verran, että jos yllättäen startin vaihto tai mitä sitten tehdäänkin, ei auta - minus kaapeli joka menee moottorin runkoon, omassani se oli poikki liittimen sisältä. Solenoidi vähän napsui muttei edes yrittänyt pyörittää.
Mitä tarkoittaa, että "Solenoidin läpi ei kulje kuin 0,4v" ? Siis startatessa solenoidin herätteeseen tulee 12V ja solenoidi "vetää" ja herätejohdon jännite menee lähelle nollaa (virtapiiri menee kiiinni).
Mittaus pitäisi tehdä:
- heräte piuha irti ja mittaa sen ja rungon väliä kun joku kääntää avaimesta (jännite 12V). Jos jännite silloin on lähellä nollaa, voi epäillä virtalukon pohjaa. Jos taas 12V tulee, mutta solenoidi ei tee mitään (ei ääntäkään), kun heräte on kiinni - solenoidi voi olla rikki. Joissain starteissa solenoidin kelan toinen pää menee startin runkoon ja se kannattaa tarkistaa jos mitään ei tapahdu kun herätepiuhaan tulee 12V - tällöin pitäisi herätepiuhan päässä olla 12V myös startatessa koska virtapiiri on poikki solenoidin kelan toisessa päässä.
- Jos "heräte" jännite menee lähelle nollaa startatessa eikä mitään tapahdu (ei ääntäkään), solenoidi on luultavasti rikki.
- Jos taas solenoidi tekee jotain mutta startti ei pyöritä - kannattaa tarkistaa päävirtapiiri eli isoon pulttiin tulee koko ajan 12V ja iso minus-kaapeli on kunnolla kiinni runkossa.
- Jos päävirtapiiri on ok eikä kuitenkaan starttaa - startissa on jokin ongelma.