KL-varaosat  Race.fi

Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?

  • 50 Vastauksia
  • 21247 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #45 : 17.05.2015, 17:40:14 »
Käytiin hakeen PV talvijemmasta ja lähti ekalla tulille. Siinä on sama juttu tuon käynnin kanssa eli joutuu ruuvaamaan kaasuläppää auki niin paljon että alipaine-ennakko tulee mukaan tyhjäkäynnillä että käy paremmin. Mutta sehän ei ole enää tyhjäkäyntiä ja alkaa jälkikäymään herkemmin. Diagnoosi on ilmeisesti liian pieni perusennakko molemmissa potilaissa mutta mitäs sitten tehdään kun ei löydy järkevää valmista ennakkokäyrää jakajan säädöistä (liikaa kokonaisennakkoa) eikä jakajan pyörittäminen tunnu auttavan? Molemmissa on 123ignition karvalakki malli eli ei voi ite tietokoneella säätää vaan siinä jakajan kyljessä on ruuvi josta valitaan joku valmis ennakko. 123 jakajan paketin mukana tuli lappu jossa lukee ilmeisesti alkuperäisten jakajien numerot ja kyseisen jakajan/moottorin ennakot niin onko niissä ennakkokäyrissä eroja eli kuinka jyrkästi ennakkoa tulee lisää ja miten alipaine-ennakko vaikuttaa eli aikasemmalle vai myöhäiselle? Mua vaan ihmetyttää miksi ei rokkaa kun moottorit on rakennettu Volvon alkuperäis viritysosista ja aika monessa koneessa on käytetty samaa 10 asteen perusennakkoa. Mul menee hermo :buck2:

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #46 : 18.05.2015, 20:10:07 »
Tuosta YyKaaKoosta ei oo mulla kokemusta.Mutta tuo alipainesäädin toimii siten että mitä enempi virtausta kaasuttimen kurkussa niin sitä enempi ennakkoa kun se reikähän on läpän etupuolella eikä imusarjan puolella,eli kaasuttaessa vetää lisää ennakkoa joka taas vähenee sitten kun lähennytään haluttua kierroslukua kun virtausnopeus vähenee,eli säätää ennakkoa kuormituksen mukaan,kun taas keskipakosäädin lisää ennakkoa pelkästään kierrosluvun mukaan,näin se jakaja mun käsityksen mukaan toimii ;)
Tuo perusennakko juttu on niin monen asian summa viilatussa koneessa(puristus,nokka,virtaukset yms.) että tuo vakiokoneen 10 asteen perusennakko tuskin on enää lähelläkään oikeeta ;)Esim. mulla aikoinaan B20 kone K nokalla ja vähän nostetuilla puristuksilla yms. vaati n.20 astetta perusennakkoa että toimi hyvin,alipainesäätimen myös joutu poistamaan käytöstä ja muokkaamaan keskipakosäätimen jäykkyyttä ja liikerataa ;)
Perusennakon kun hakee korvakuulolla ensin kohilleen siihen missä parhaiten käy ja siitä ihan aavistus myöhemmälleen ja sitten on ajon aikaiset ennakot koitettava saada jotenkin kohdilleen,tuon alipainesäätimen monesti joutuu poistaan ainakin jos vähänkin kireempi kone ettei kuormittaessa ennakot karkaa ja rupee naulaan ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #47 : 19.05.2015, 19:36:57 »
Oppirahoja maksellaan... olisi pitänyt ostaa kalliimpia ohjelmoitavia jakajia eikä alkaa köyhäileen. :-[ Vaakatuplilla ainakin toimii 10 asteen perusennakolla, pystyweberi ei näköjään toimi joten pitää varmaan heittää lortot tai SU:t nokalle. Tai sitten pitää vaihtaa jakajia päikseen kun yksi tune mallinen löytyy jo.

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #48 : 20.05.2015, 19:59:25 »
ns.kärjetön kärkikin vakiojakajassa jonka voi muokata mieleisekseen piisaa kyllä hyvin pitkälle jos ei ihan älyttömästi kiertävä ja korkee puristeinen kone oo,esim. Accuspark,Ignitor jne.Jos ei haluu hirveesti sijoittaa Hipo vehkeisiin ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #49 : 12.09.2015, 21:58:28 »
Toiminta tonnia oli sen verran jäljellä että hommasin PV:seen 123ignition karvalakki virranjakajan tilalle ohjelmoitavan vastaavan 123tunen että voi säätää ennakkokäyrää mieleiseksi. Lopputulos oli että ei suurta vaikutusta mihinkään paitsi että pienillä kierroksilla isolla vaihteella vedättäessä kilisee kone.  :P No joo, pitää sitten säätää ennakkoa joku päivä. Hieman parempi tyhjäkäynti kuin aikasemmin koska lisäsin perusennakkoa mutta aika vähän loppujen lopuksi vaikutti, voihan sitä käydä jossain rullilla hienosäätämässä mutta aika plus miinus nolla lopputulema kun nakuttaa ja siitä pitää päästä eroon ennakkoa vähentämällä siihen mitä se joskus oli.

Ennakkokäyrä ykköseen laitoin 15 astetta perusennakkoa tyhjäkäynnille ja kokonaisennakko 32 3200rpm. Alipaine ennakko 5 astetta, en tosin perehtynyt sen säätöön kummemmin vaan ihan oletusarvoilla mentiin, varmaan olisi hyvä katsoa todelliset alipaine arvot läppärin näytöltä ajaessa kun siinä säätöohjelmassahan on mittari sille. Toisen ennakkokäyrän tyhjäkäynti 20 astetta ja kokonaisennakko 32 3200rpm. Ei alipaine-ennakkoa mutta letku oli kuitenkin kiinni.  En huomannut mitään eroa paitsi ihan vähän tyhjäkäyntiääni muuttu kun väänsi toisen ennakon päälle. Tyhjäkäyntiä ei voinu laskea 900-1000 alapuolelle kun se ei tahtonu käydä siististi.

Ennen oli perusennakko 10 ja kokonaisennakko 32.

 ::) Ihmetellään lisää kun oon selvinpäin, pääasia että tää kuitenkin liikkuu eteen ja taakse.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #50 : 13.09.2015, 23:30:15 »
Tuosta YyKaaKoosta ei oo mulla kokemusta.Mutta tuo alipainesäädin toimii siten että mitä enempi virtausta kaasuttimen kurkussa niin sitä enempi ennakkoa kun se reikähän on läpän etupuolella eikä imusarjan puolella,eli kaasuttaessa vetää lisää ennakkoa joka taas vähenee sitten kun lähennytään haluttua kierroslukua kun virtausnopeus vähenee,eli säätää ennakkoa kuormituksen mukaan,kun taas keskipakosäädin lisää ennakkoa pelkästään kierrosluvun mukaan,näin se jakaja mun käsityksen mukaan toimii ;)
Tuo perusennakko juttu on niin monen asian summa viilatussa koneessa(puristus,nokka,virtaukset yms.) että tuo vakiokoneen 10 asteen perusennakko tuskin on enää lähelläkään oikeeta ;)Esim. mulla aikoinaan B20 kone K nokalla ja vähän nostetuilla puristuksilla yms. vaati n.20 astetta perusennakkoa että toimi hyvin,alipainesäätimen myös joutu poistamaan käytöstä ja muokkaamaan keskipakosäätimen jäykkyyttä ja liikerataa ;)
Perusennakon kun hakee korvakuulolla ensin kohilleen siihen missä parhaiten käy ja siitä ihan aavistus myöhemmälleen ja sitten on ajon aikaiset ennakot koitettava saada jotenkin kohdilleen,tuon alipainesäätimen monesti joutuu poistaan ainakin jos vähänkin kireempi kone ettei kuormittaessa ennakot karkaa ja rupee naulaan ;)

Tota... B20A on alipaine-ennakonsäädin ja olikohan B20B jossa se on alipainemyöhäistys. Onnistuu nimittäin A-mallisestakin rakentaa jakaja "vääränkätisellä" alipainesäätimellä. Synkällä keskiajalla (90-luvun alku) sellainen piti nimittäin tehdä kun ruiskun nokalla ja tuplilla kone meinasi "hieman" naulata...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron