Autodiagnoosi  Carcom Oy

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 240 Vastauksia
  • 82429 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #45 : 19.06.2014, 01:34:26 »
niin mää suunnittelin. Pitää käydä vaan ostamassa, kun ei oo starttispräytä tai muuta jäljellä. Säästökuopassa muistaakseni nähnyt ihan vuodonilmaisu ainettakin, voisi sitäkin kokeeksi ostaa, kun ei tainnut ihan älyttömiä maksaa
Tuli ostettua jotakin vuodonilmaisu ainetta ja sitten muistin, että on brake kliineriä varastossa. Näköjään pieni imuvuoto kaasuttimen bakeliitin ja imusarjan välissä. Tuli pieniä kuplia bakeliitin ja tiivisteen välistä imusarjan päädystä. Pitää päivemmällä hakea paksumpaa tiivistepaperia ja tehä uudet tiivisteet. Epäilinki vähän, että pitääkö vanha tiivistepaperi, kun oli vähän kuivanutta. Muistaakseni bakeliitissa ei näkynyt halkeamia tai muuta semmoista edellisella kerralla, kun kaasutin oli irti

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #46 : 21.06.2014, 17:18:00 »
Torstaina kävin ostamassa 0.5mm tiivistepaperia ikh:sta ja tein tiivisteet kaasuttimen ja imusarjan väliin. Oli kaasuttimen laippa näköjään vähän kiero, mutta ei se näyttänyt kuitenkaan siitä välistä vuotavan, laitoin ohuen kerroksen sormella tiivistesilikonia tiivisteen ja kaasuttimen väliin varalta. Nyt ei kuulostanut/näyttänyt olevan imuvuotoa. Eilen tuli ajeltua ja kuskattua porukkaa. Ajelin motarilla pätkän Oulusta patelaan ja sitten sieltä raksilaan ja sieltä sitten kajaanintietä haapalehdon shellille. Shelliltä lähtiessä kävi ja käyttäyty niin kuin olisi kone kylmä, kaasua painettaessa ns booas ja yskäs, imupäällä sitten toimi paremmin vaikka lämpömittari näytti 80 astetta lämpöjä. Mökkitiellä sitten paikallaan vähän kaasuttelin kovemmin niin tuntui että sen jälkeen toimi taas normaalisti eli varmaan joku jumittaa kaasuttimessa.  :o Tuli mieleen, että mikä on tämä tappi, kuuluuko sen liikkua ? nykäisin irti ja painoin takaisin niin liikkui jouhevasti tuon asti.

Edit: Eilen putsasin vielä kaasutinta kaasuttimen/kaasuläpän puhdistus spray:llä. Ruutasin koko loppu pullon kaasuttimeen niin ainakin tänään on toiminut ok, kun mökiltä ajelin kotipaikalle.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2014, 14:03:46 kirjoittanut Dmies »

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #47 : 26.06.2014, 23:12:17 »
Nää on sellasii että välillä saattaa temppuilla ja sit taas toimii pitkään normaalisti  :)

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #48 : 26.06.2014, 23:31:15 »
Nää on sellasii että välillä saattaa temppuilla ja sit taas toimii pitkään normaalisti  :)
Elikkäs lisää kenkää  :D ;D noh jos huomenna taas ajelis niin pitää tunnustella miten toimii. :D

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #49 : 29.06.2014, 15:14:44 »
noo kyllä se nyt tuntuu toimivan, ainakin tasaisesti käy. :D Jos jotain hyvää nii sitte myös huonoa. Vänkärin takaoveen on ilmestynyt aika isolommo siihen mätälistan yläpuolelle, maalipinta ei oo rikki eikä mätälistassa näy mitään jälkiä. Varmaankin joku parkkipaikalla kolhassu ja aatellu ku auto on muutenki lommoilla, että ei yks lommo lisää haittaa  :-[ tympäsee siinä mielessä, että tuo vänkärinpuoli oli kokonaan lommoton ennen tuota.  :-\  Pitäisi vissiin ruveta opettelemaan lommojen oikomista.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #50 : 17.07.2014, 16:56:27 »
Noin kk sitten tarkistelin venttiilivälykset ja luulin, että kone nakuttaa. Siitä sitten viikon päästä huomasin, että nakutus lakkaa, kun kytkinpoljinta painaa tai nostaa aavistuksen. Mikähän tuossa voisi olla vikana, kun kytkin on vaihdettu 2000km sitten. Yksi kaveri meinas, että väliakseli ääntää ja että vaihdelaatikko on paskana, että hänellä bemarissa äänti samalla tavalla mietin, että onko m45 laatikkossa väliakselia edes ?? . Mietin myös, että laatikonkyljessä oleva kumi on rikki mistä kytkinvipu tulee läpi, että keskittääkö kumi tavallaan painelaakerin, että kun kumi on rikki nii pääseekö painelaakeri väärään asentoon ?? . Kumin olen tilannut jo viimeviikolla ja classicki osana tulee ruottista ehkä huomenna tai ensviikolla, kun varaston puolella kävin juttelemassa nii se joka tilaa osat sanoi, että on ollut ongelmia ruosin päässä osien toimituksissa, kun sielläkin varmaan kesätyöntekijät on töissä, että laskut tulee, mutta osia ei näy :D . Samalla siinä juttelin kahvitauolla olevien varaosamyyjien ja tuotepäällikön kanssa niin ne meinas, että silmälaakeri on mennyt, kun tuollain ääntää ??. Epäilin itekkin tuota silmälaakeria, kun ääni ilmeni, mutta vaihteet kuitenkin menee tosi hyvin silmään. Pakki ainoastaan välillä rusahtaa jos nopeasti tökkää silmään, mutta sehän on näissä muistaakseni normaalia.   

Niin joo ja kytkinhaarukan välystä hieman säädin, kun korjausopas sanoi, että pitäisi olla 1-3 milliä ja oli vähän enemmän niin nyt on 2mm ehkä hiukan paremmin menee vaihteet silmään, mutta ääni ei ole hävinnyt mihinkään :/

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #51 : 31.07.2014, 14:48:41 »
joo o.. ei oo vieläkään näkynyt kytkinhaarukan kumia, melkein voisi huomenna käydä wetterillä taas kyselemässä, että voisiko ne vaikka tilata sen uusiksi jos ei kuulu. Välillä nakutus kuuluu ja välillä ei. Noh tuli kuitenkin käytyä Oulujärvi cruisingissa viime lauantaina, että sinne oulusta pääsi ja takaisin vaikka vähän rallattikin. Mukava meininki oli vaikka auringonpaisteessa vähän kärähtikin. :D


pikkuserkku oli corollalla nii parkkeerasi viereen :D viiden kaverin kanssa ajettiin jonossa peräkkäin.
lisää kuvia cruisingista: http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Ouluj%C3%A4rvi+cruising+26.7.2014/

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #52 : 18.08.2014, 01:34:41 »
Toissa viikolla tuli käytyä hakemassa kaverilta taas osia ja siinä jutustellessa se meinas, että ei tuo nakuttava ääni tuu kytkimestä, että eihän siellä oo liikkuvia osiakaan ja  veikkasi, että pääakselin laakeri on rikki  :idiot2:. Tuli ostettua kaverilta volvon corona aluvanteet, lampunpesimenmoottori, kuskin penkki ja vilkku sekä lasinpesimen viikset. Kaveri meinasi, että on volvon alkuperäiset päälliset päällä sen vm-86 purku volvon penkeissä, kun ostin tuon kuskinpenkin

Viime maanantaina sitten aattelin, että ostan ne loputkin päälliset jos ne onkin orkkikset nii menin hakemaan päällisiä ja nostelin penkkejä pois volvosta nii se meinasi, että on nii hyvin laitettu paikalleen, että ei kannata alkaa irroittelemaan niin lähti sitten loputkin volvon penkit matkaan, vähän oli volvossa ahdasta. :D

Viikonloppuna sitten tuli käytettyä kuskinpuolen lampunpesin levällään muutamaan otteeseen, kun tuli pieni kasaus virhe ekalla kerralla :D sanotaanko, että hyvin pyyhkii, mutta pyyhki myös puskurinkin. :D Vaihdoin myös vasemman takavalon piirikortin, kun hajoittamolta ostetussa lampussa oli joku vika. Perjantaina pimeässä peruutellessa huomasin, että pakkivalot ei toimi. Liitintä ei tarvinut, kun vähän heilutella niin sammui ja syttyi pakkivalot. Piirikortin vaihdon jälkeen ei välkkynyt vaikka liitintä heiluttelikin :) 


Eilen sunnuntaina säätelin noita ostettuja penkkejä, kun niissä oli selkänojat kierossa. Miettinyt tässä, että vaihtasko vaan suosiolla etupenkit noihin ostettuihin vai ei. Alkuperäisissä penkeissä kuskin etupenkistä on pehmuste hajonnut selkänojasta ja rauta painaa kylkeä ja vänkärin etupenkin selkänojan säätö on rikki. Vetää selkänojaa kieroon, kun toinen puoli vaan liikkuu ja tuntuu, että ihan kuin ristiseläntuki ei nousi kokonaan ylös. Ainakin kuskinpuolella ristiseläntuki nousee minusta korkeammalle, mutta en tiedä vaikuttaako se vänkärinpenkin kierous siihen, että se ei tunnu nousevan tarpeeksi.

Vänkärinpenkin selkänojan kierouden syyksi löytyi, että se akseli/putki mikä lähtee säätöpyörästä on säätöpyörän päästä halki niin se pyörii välillä tyhjää ja siksi selkänojan toinen laita liikkuu eri tahtia. Kuvassa ostettu ehjä varaosa penkki.


- Onko tuon akselin vaihto iso operaatio. katselin räjäytyskuvasta, että jos ottaisi tuosta päästä missä ei ole säätöpyörää 2 mutteria pehmusteen alta sivusta irti ja 2 pulttia penkin alta sivusta niin lähteekö tuo toinen pääty sitten pakettina irti? jos vaihtais varaosapenkistä alkuperäiseen vaan tuon tangon
- Vai vaihtaisiko alkuperäisestä penkistä verhouksen ja pari puuttuvaa jousta tähän varaosa penkkiin ja nakkais paikalleen volvoon.
- Kuskin penkkiin ajattelin vaihtaa pehmusteen joko alkuperäisestä vänkärinpenkistä tai sitten varaosa penkistä. Varaosa penkin selkänoja jotenkin nitkuu vaikka säädin selkänojan ja kiristin ne penkin alla sivussa olevat pultit.   :buck2:

Edit: Kävin tänään wetterillä kyselemässä sitä osaa vaihteiston kylkeen.. ei ole vieläkään näkynyt. Kysyin samalla noista suojista, kun tuotepäällikkö sattui olemaan siinä varaosatiskin lähellä niin se meinasi, että nuo päälliset on ehkä tammer suojan tekemät. Täysin varma ei ollut asiasta, sanoi vaan, että jos olisi volvon alkuperäiset nii olisi varaosanro yms laput tai merkit kiinni.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2014, 21:15:00 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #53 : 10.09.2014, 02:16:22 »
Viime viikolla tuli sitten käytettyä molemmat etupenkit irti ja selkänojat atoimeina. Penkkejä irroittaessa kirosin, että mitenhän ne pitäisi oikeaoppisesti ottaa, ettei osu/naarmi ovipahvia yms. Jälkeen päin luin, että niskatuet pitäisi ottaa irti painamalla verhouksen läpi nappeja, vänkärin niskatuki ei lähtenyt yhtään mihinkään oli sen verran jumissa vaikka verhous auki koitti nappeja painella. Vänkärin penkistä oli yhdysakseli/tanko haljennut toisesta päästä ja selkänojan toinen laita nousi ja laski eri tahtia, kun toinen ja selkänoja oli ihan kierossa.


Kuskin penkki oli sitten vähän enempi hajalla. Oli tiedossa, että oikealta puolelta on rauta läpi, mutta niin oli sitten myös vasemmaltakin puolen pehmusteesta. Varaosa penkeistä mitkä ostin, katsoin pehmusteita niin niissäkin oli kuskin penkin pehmuste rikki. Joten lopulta laitoin sitten vänkärin penkin pehmusteen kuskin penkkiin. Kuskin penkistä oli myös yksi pistehitsaus pettänyt ja tähän hätään ei ollut hitsauskonetta/hitsaajaa niin niittasin 2 rosteriniitillä penkin läjään, toivottavasti kestää :D  Lopuksi sitten säädin molemmat etupenkit suoraan, ettei enää tarvi vinossa kenottaa.


Eilen sitten vaihdoin alkuperäisen venttiilikopan takaisin ja samalla vaihdoin vuotavan venttiilikopan tiivisteen. Tarkoitus ei ollut maalata alkuperäistä koppaa, mutta maalasin sen kuitenkin sitten wrinklen rypylämaalilla ja maalasin kirjaimet valkoisiksi. Ei ihan tullut tästäkään sellaista mitä halusin, ei oo valumia, mutta nuo kirjaimien ympärillä näkyvä ns heijastuma ärsyttää.


Tällä hetkellä volvo seisoo kotipaikalla, kun 2010 katsastukseen oli papereiden mukaan vaihdettu raidetangon ulkopää, mutta renkaista päätellen ei oo näköjään tehty pyöränkulmien säätöä. Eturenkaiden sisäkulmat on ihan sliksit eli pitäisi jostain kaivaa paremmat renkaat eteen ja käydä teettämässä kulmien säätö tai jos paikan löytää niin säätää ite. Pitäisi myös ennen pakkasia ja vesikelejä pestä ja massata pohja, myös helmassa olisi yksi reikä mikä pitäisi ottaa kiinni.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2014, 18:24:18 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #54 : 30.11.2014, 21:32:53 »
Noh laitoin joku aika sitten volvon seisontaankin, kun on nii huonot kelit, että ei viiti suolapaskassa uittaa sitä. Aurauskulmat ja hitsaus on edelleen tekemättä, mutta tuli kuitenkin syksyllä pestyä alusta ja otettua ruosteet kiinni ja massattua. Massan alle laitoin myös ensiksi kotelosuoja-aineen ja myös helmat ja rungot kotelot tuli vedettyä kotelosuoja-aineella. Käyttäjältä 240 hommasin kokomustat kaiutin ritilät, oven listan ja vararenkaan suojapussin :)

Pesin myös keväällä hankkimani penkinpäälliset ja aloin asentamaan niitä, mutta se on vähän vaiheessa. Tuntui, kuin olis kutistunut pesussa. Tammersuojan aikanaan volvoa varten tehdyt päälliset niin ei tiedä mitä materiaalia ovat. Mietin kaverin kanssa, että olisikohan ne pitänyt pestä kemiallisessa pesussa eikä kastella ollenkaan eli kuten kuvassa jää näkyviin tuota alkuperäistä päällistä, vaikka muistaakseni toisissa 240 penkeissä missä olivat paikallaan ei näkynyt mitään, myöskään takapenkin kyynärnoja ei mahdu tuon enempää kiinni.


Viime viikolla hommasin käyttäjältä arestes volvon m47 vaihdelaatikon ja volvon 15" omega vanteet, pitää tässä talven aikana vaihtaa m47 sen ulvovan m45 tilalle. Käyttäjältä 240 onkin tulossa mulle puuttuva kardaani tässä lähiaikoina niin olisi kaikki osatkin valmiina vaihtoa ajatellen. Ajattelin myös, että olisin kunnostanut sen m45 laatikon, mutta näyttää olevan sen verran tarkkaa ja erikoistyökaluja vaativaa hommaa, että saa nähä milloi saa aikaiseksi aloittaa.


Oli yhdessä niistä omega vanteista pieni vekki/kanttari osuma, niin sitä on viikonlopun yli tullut laiteltua. Kemiallisella metallilla korjannut huulta.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2014, 20:54:24 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #55 : 01.12.2014, 18:41:33 »
Tietäisikö joku millä olisi hyvä peittää tuo kampiakselin asentotunnistimen reikä kytkinkopasta. Kemiallisella metallilla, silikoonilla, kytkinkopan vaihdolla ? B200k moottori niin ole tarvetta reiälle ja ei myöskään ole mitään anturia tuohon laittaa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #56 : 03.12.2014, 23:20:10 »
Anna olla vaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #57 : 14.01.2015, 00:59:34 »
Volvo nukkuu vielä talviunta, mutta jotain pientä on tullut laiteltua/osteltua. Ensi kuussa olisi yksi harrasteauto/makkaran paisto tapahtuma niin saa nähdä pitäskö volvolla lähtä sinne. Oikeastaan lähtö riippuu siitä saako m47 vaihdelaatikon vaihdettua siihen mennessä paikalleen, puuttuu enää vaihteistoöljyt+vaihteistoöljypuristin/pumppu ja jos vaihtas vielä parempaan tuon päätylaipan. Tietokone hajosi tammikuun alussa niin piti kasailla kahdesta yksi toimiva ja siirrellä kuvia koneelle niin jäänyt vähän päivittäminen. Joulukuun ja uudenvuoden aikana tuli pestyä ja maalattua vaihteisto. Hommasin myös käyttäjältä 240 passelin kardaanin tuon m47 perään ja maalailin senkin mustaksi, entiseltä työkaverilta tuli sitten keppiteline vaihdekeppeineen ja käyttäjältä Pikku-Matti tuli muoviset volvon pölykapselit :)

Pestynä ja osaksi hiottuna.


Maalattuna. Punainen maali on hammerin vasaralakkaa ja hopea mastonin RAL 9006

Poissa juriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 236
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #58 : 06.02.2015, 21:20:55 »
Mitenkä tämä etenee? Kiinnostaa, koska itsellänikin on vastaavanlainen Volle -88 240gl  :hello:
Koskaan ei ole aikaa tehdä mitään kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä ne uudestaan.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #59 : 07.02.2015, 01:53:26 »
noo tää ei oo oikein nyt edistynyt, pitäisi tuo m47-laatikko vaihtaa huutavan m45 tilalle, mutta mietin tuota vaihteiston takalaippaa, että hommaisko sen jostakin paremman kaikki muut osat onkin valmiina ja maalattuna. Laatikon vaihto oottaa myös parempia kelejä, kun pitää pihalla montussa vaihtaa. Tällä viikolla joku päivä vaihdoin käyttöautoon pakoputken kannattimen ja oli -8 astetta pakkasta ja pieni vinkka kävi niin tuntui, että olin ihan jäässä.

Penkin päällisten vaihto on kans kesken, kun jää noin ikävästi näkymään tuo alkuperäinen verhous (näkyy ylempänä). Mietin, että onkohan päällisten mitat otettu jostain semmoisesta penkistä missä on vanhempi penkin runko mitä omassa. Tämmöset penkinpäälliset, kun jostain löytäs tosi paljon halvemmalla :D http://www.ebay.com/itm/Interior-kit-Classic-Volvo-240-R-Sport-Black-Beige-2-4-doors-year-model-1978-/251705720760?pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3a9ad47fb8&vxp=mtr

Talven aikana olisi myös tarkoitus hankkia pari lisämittaria kojelaudalle ja maalata 2 sarjaa volvon aluvanteita. Ainut ongelma maalauksessa on, kun ei ole paikkaa missä maalata niin voi olla, että se menee enemmän kevään puolelle. Kardaanin yms osat maalasin niin, että kävin ulkona maalaamassa osat ja vein heti saunaan kuivamaan.

Hommaa riittäisi myös, kun pitäisi nuo papan aikaansaamat lommot oikoa tai vaihtaa ovet ja listoja hommata yms. Talvilook paremmalta puolen


Mitenkä tämä etenee? Kiinnostaa, koska itsellänikin on vastaavanlainen Volle -88 240gl  :hello:
Onko topickia tai päiväkirjaa? pikaisella haulla en hoksannut.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2015, 02:20:43 kirjoittanut Dmies »

 

RallyBaron  Samppasport