Futurez  Kulkukoira

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 240 Vastauksia
  • 82169 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fillarimies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #15 : 06.01.2014, 19:06:08 »
Itse olen noita autoja hitsaillut voimavirta mig:eillä ja silti se on räpellystä johtuen siitä, että pakkelia on aina jossakin. Puhdasta peltiä kun hitsaa niin helppoahan se on. Pistehitsaamalla nuita peltejä muutenki laitetaan kiinni, niin sillä mie että tuo ydintäytemikki ois hyvä ratkaisu. Ja itse kun tekee niin saa mitä tulee ;)
Sitä pulloa ei kannata sitten hommata jos hitsattavaa ei ole kuin kerran kesässä.
Pakkelin ja alustamassan poistoon tämmönen laikka rälläkkään niin alkaa lähtemään:
« Viimeksi muokattu: 06.01.2014, 19:12:08 kirjoittanut Fillarimies »
Volvo 960 2.5 vm. -96
Maastopyöräilyä vuodesta 2003

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #16 : 06.01.2014, 19:39:15 »
Itse olen noita autoja hitsaillut voimavirta mig:eillä ja silti se on räpellystä johtuen siitä, että pakkelia on aina jossakin. Puhdasta peltiä kun hitsaa niin helppoahan se on. Pistehitsaamalla nuita peltejä muutenki laitetaan kiinni, niin sillä mie että tuo ydintäytemikki ois hyvä ratkaisu. Ja itse kun tekee niin saa mitä tulee ;)
Sitä pulloa ei kannata sitten hommata jos hitsattavaa ei ole kuin kerran kesässä.
Pakkelin ja alustamassan poistoon tämmönen laikka rälläkkään niin alkaa lähtemään:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
nii just. niinpä, kaveri kans sano, että hän hitsaa yleensä paikat ympäri kiinni, eikä laita pisteillä kiinni. niinpä :D :D pitäs ostaa rälläkkään tommonen kans, mulla onki tommonen minkä saa porakoneeseen tai pirraan kiinni, mutta pirra otti lopputilin tuota venttiilikoppaa kiillottaessa :D joo Datsuniinki hitsasin yhen pienen paikan aikanaan pisteillä ja yksi kulma oli hankala hitsata nii jäi vähän kulma auki niin sitten menin katsastaan nii katsastusmies työnsi raudan kulmasta sisään ja repi paikan irti.. pitää tähän pikkusen paremmin hitsata paikat kiinni :D mistä tai miten kannattaisi tehdä nuo poikittaisen runkopalkin päädyt uusiksi ???

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #17 : 05.02.2014, 18:16:29 »
volvo on saanut viettää vielä talvilepoa, viimeviikolla tuli ostettua venttiilikopan tiiviste ja ilmansuodatin, kun ne vielä puuttuivat. Vaihtelin tulpat ja ilmansuodattimen vkonloppuna ja eilen tuli pestyä konehuone tehopesulla, kun konepellissä ja lokasuojissa oli jotain mustaa ihan kuin homemaista kasvustoa, mutta hyvin lähti tehopesulla pois :) Pitäisi ostella öljyt moottoriin,laatikkoon ja ehkä peräänkin tässä ja vesipumppu myös jossain vaiheessa. Vesipumppu ei vuoda, mutta ääntää joillain tietyillä kierroksilla. Vissiin tullut tiensä päähän, kun ei remmit pitäisi olla liian tiukallakaan. Nyt kun konehuone on suhkoht puhdas niin voisi joku päivä vaihtaa, kun saa aikaiseksi tuon maalatun venttiilikopan ja ehkä tulpanjohdotkin voisi ostaa, noh saa nähä miten miten budjetti antaa myöten :D

Tuli myös tilattua ruotsista vp autoparts:iltä kojelautaan lisämittareitten peitelevyt, kun wetteriltä ei saanut enää ja tulpanjohtojen pidinkampa. :D

Ostin myös etelä-suomesta hajoittamolta vasemman takavalon tähän, mutta lähetin takaisin, kun oli väärä. Takavalosta oli yksi kuva varaosahaussa, mutta ostin kuitenkin sen. Takavalon saavuttua katoin, että siinä oli jotain outoa. Lasipuolelta katottuna näytti samalta, mutta heijastin oli eri kohdassa ja liitinpuolelta sitten huomasin, että yksi lamppu puuttuu ja liitin on erikohdassa. Netistä sitten kattelin niin minulle oli tullut/myyty Volvo 740 takavalo. Noh onneksi pystyi palauttamaan.  Joku fiba myyjällä oli tullut, kun soitin väärästä takavalosta niin se katsoi koneelta, että on 240 takavaloa hyllyssä ja sitten se kysyi joltain vanhemmalta mieheltä, että onko varmasti nii sen jälkeen ei enää ollutkaan 240 takavaloja hyllyssä :D

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #18 : 05.03.2014, 19:06:22 »
noni volvokin alkaa ehkä pikkuhiljaa edistymään :D Tuli alkuviikosta ostettua biltemasta uudet lisämittarit, niin sai nuo peitelevyt paremmin kiinni kojelautaan ja eilen hain matkahuollosta takavalon ja ovikotelon jotka tilasin sunnuntaina hajoittamolta, tällä kertaa näyttää olevan oikea :) . Tänään tuli vaihdettua öljyt ja orkkis suodatin vihdoin ja viimein. Tänään hain myös katsastuskonttorilta tarrakilvet, kun volvon vien temmekselle ensiviikoksi hitsattavaksi :D Limingantullin kontista löysin volvoon toiset huomiovalot :D
« Viimeksi muokattu: 05.03.2014, 19:36:28 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #19 : 03.04.2014, 02:07:14 »
Viime perjantaina tuli haettua volvo temmekseltä hitsauksesta, hiukan pitkän oloinen viikko. :D Ihan hyvin oli kaveri hitsannut vasemmasta helmasta reiän ja oikean poikittaisen runkopalkin päätyn ja palasen lattiaan palkin kohdille ja samalla kitannut helman. Oli myös hionut näkyvät ruosteet pois pohjasta ja maalannut happomaalilla ja vetänyt massan päälle, vaikka oli puhe siitä, että ite teen sen kelien lämmettyä tarpeeksi :D . Vasemmalla puolella ei sitte ollutkaan reikää niin kuin luulin vaan se palkki oli sen muotoinen päästä. Mukava oli ajella temmekseltä kotia, matkan aikana oli näköjään päättänyt takapuskurin päälylistan kumi vasemmasta kulmasta ottaa ja lentää jonnekkin pellolle, pitäisi katella koko lista uus jostakin.




Maanantai ja tiistai onkin mennyt volvoa kasaillessa kuntoon, kun varalta purin valmiiksi hitsausta varten sivupaneelit ja kynnyslistat ja kojelaudan alusverhoukset jos tarvii lattiamattoa käyttää irti. Vaihdoin myös vasemman takavalon, kun pappa on peruuttanut sen johonkin. Noh sitten tuli ongelma, kun hajoittamolta ostettu vasen takavalo näyttää  uudelta ja oikea kulahtaneelta, koitin parantaa kulahtanutta takavaloa hiovalla aineella ja lakkaamalla, mutta ei minusta ole vieläkään hyvä. Pitäisi varmaan hioa jollain hiekkapaperilla ja sitten vetää lakka uudestaan päälle, noh pitää kattoa mitä kesällä saa aikaan. Niin ja sammalta kasvaa pakkivalon sisällä ja lasien välissä, mitenhän nuo saisi pois ??


Tuli myös käytettyä takapenkit irti ennen verhoilujen kasausta, kun vedin takakaiuttimien piuhat. En löytänyt mistään pistoketta tai kaiutinjohtoja jotka olisi mennyt taakse ja asensin kaiuttimet hattuhyllylle. Käytin myös kuskinpuolen etupenkin irti, koska istuin osasta oli yksi jousi poikki ja toinen irti. Tilasin penkkiin 4 uutta jousta ns vasempaan laitaan wetteriltä, mutta en laittanut paikalleen kuin pakolliset  :tickedoff: miten ihmeessä nuo saa asiallisesti paikalleen? Sitten vielä paukasin pääni takakontinluukun terävään vasempaan alakulmaan  >:( maa, kun on vielä märkä ja en halunnut kastella verhousta laitoin penkin takakontin laitaa vasten.


Keskiviikkona nyt tuli sitten vaihdettua kokeeksi vaihteistoöljyt, kun laatikko ääntää ajettaessa noin tasaisesti 40-60km/h. 80 ja 100km/h vauhdissa ujellusta ei kuulunut, mutta heti vauhdin pudottua tuohon 40-60km/h nii alkoi ujeltaa. Tosin temmekseltä haukiputaalle ajaessa ei enää loppumatkasta ujeltanut. Epäilen, että alkuperäiset öljyt oli laatikossa, ennen kuin nyt vaihdoin tuoreempaan. :D Vaihdelaatikosta tuli ulos punaista öljyä luulisin, että jotain atf:ää kai on ollut aikaisemmin ja laskuropun magneetissa oli jonku verran metallihilettä. Laitoin nyt perus mobilin shc:tä laatikkoon, mitä öljyä tuohon kuuluisi oikeasti laittaa.. se ei oikein selvinnyt, kun luin mitä öljyä volvoon FAQ topiccia :D


Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1278
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #20 : 03.04.2014, 09:09:03 »
Takavalolle pesu ja kirkas lakka. Tulee kyllä lähes uutta vastaava. Kerran tuli kokeiltua myös huonoimpaan takavaloon, jossa värit lähes kokonaan hävinneet. Tästäkin tuli lähes uutta vastaava. Hiomaan en ole alkanut valoja. Noi jouset saa paikoilleen, kun tekee vaikka paksusta rautalangasta vetolenkin, johon laittaa vaikka meisselin kättä varten. Saa voimaa vetoon ja mahtuu vetämään paikalleen. Noita jousia ja muuta pikku osaa löytyy kyllä palstalta ihan postikulujen hinnalla. Ei ainakaan hirmusia kannata maksaa uutena.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #21 : 03.04.2014, 15:04:38 »
http://www.universalstone.eu/page0/page0.html tuolla pesin ja hinkkasin valon ekaksi ja vedin sitten 2 kerrosta kirkaslakkaa ja tuon näköinen tuli, kun kuvassa on. Auto on seissyt papalla aitan nurkalla kesät, talvet pesä etelään päin nii aurinko on varmaan polttanut pigmentin pois, siksi mietin tuota hiomista. Tuon jousen mikä kuvassa puuttuu ja pehmusteessa on jälki sai helposti kärkipihdeillä paikalleen, mutta tuo kulmasta tuleva jousi aiheutti harmia, kun se ei pysynyt pihdeissä eikä meisselissä nii sitten käänsin sen toisin päin nii sai paremmin otetta ja lopulta se lipsahti paikalleen :D

Nii joo ja tuli ostettua volvoon kesärenkaat OZ-aluvanteilla, kun oottelin volvon valmistumista hitsauksesta. Pitäs nuoki jaksaa fixailla, mutta ei kyllä oikeen huvita vielä kelien puolesta. Mietin myös, että maalaisko nuokin hopeaksi ja hommais jotkut volvon keskikapselit niin näyttäs ehkä paremmilta

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #22 : 04.04.2014, 01:09:27 »
Nyt torstaina sitten ei oikeastaan tullut muuta tehtyä, kuin käytettyä takapenkkiä vähän irti, että sai vänkärin takaturvavyön kiertämään oikeaa kautta, kun oli penkkejä asentaessa jäänyt väärään väliin :D . Tuli myös ajeltua pihalla, kun temmekseltä haun jälkeen vasemmalta edestä kuuluu alustasta narinaa ja sen ajan mitä on mulla ollut niin keula tuntuu/kuulostaa jotenkin kolahtelevan tai kumahtelevan niin kuin olisi ohjauksen tai alustan osat keulasta keulasta löysällä. Kaveri meinas, että hänellä on 240 jotenki kolissut keula aina eikä ole keksinyt mistä se tulee. Pitää vielä ennen katsastusta katella alustaa, ainakin ennen hitsukseen vientiä kokeilin välyksiä pyöristä nii vasemmalla edessä oli pyöränlaakerissa väljää ja sen kiristin eikä kummentunut ääni miksikään. Noh otin sisutasta vähän kuvia.


+Takavalosta. Aurinko, kun paistaa nii näyttää osa ruuduista minusta vaaleanpunaisilta :/

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #23 : 28.04.2014, 21:36:14 »
Volvo on vielä uinaillut talvilevolla, pitäisi kohta vissiin ottaa liikenteeseen, kun on keskiviikkona 30.04.14 katsastus viimein :D Sitä odotellessa olen asentanut talmut volvon keulalle ja löysin keulan kolinalle vian, kun käytin kesärenkaita vaihtaessa keulaa ylhäällä. Oikea pyöränlaakeri oli löysällä, vaikka ennen temmekselle ajoa kokeilin, että ei ollut välystä. Viimeviikolla myös kävin entiseltä työkaverilta ostamassa volvoon ajovalot vilkkuineen, mittariston, konetilan valon ja takalasin ritilän

Viikonloppuna sitten vaihdoin vesipumpun ja imusarjantiivisteen, kun imusarjantiiviste oletettavasti vuoti jäähdytysnestettä. Pitää vielä tarkkailla oliko vuoto siinä vai jossain muualla. Vesipumpun vaihdoin siksi, kun se äänsi. Vaihdoin myös vasemman ajovalon viikonlopun aikana. Tänään purin oikean ajovalon, kun irroittaessa purkuautosta yksi ajovalon pohjan pulteista lähti läskeineen irti niin pohjan vaihdolle oli aihetta :D . Tänään myös pesin kojelaudan ja imuroin volvon sisältä. Vielä ruuvais kilvet kiinni niin se kai olisi valmis katsastukseen.






Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #24 : 01.05.2014, 14:04:04 »
Joo o. Eilen oli katsastus ja tänään ei tarvinut lähtä vappuajelulle... pomppasi katsastuksessa ja katsastusmies löi oikeen kirkkaan punaisen leiman tuulilasiin. Ajokielto Co 9.99 ku mittari loppu tuohon konttorilla. Kävin yhdellä entisistä työpaikoista kattomassa päästöjä nii Co 10.8 tyhjäkäynnillä. 2500 kierrosta niin päästöt tosi hyvät, Co oli jotain 1.xx luokkaa. Olisin säätänyt kaasutinta, mutta joku oli hajoittanut seosruuvin kannan ja joku ihme muovihylsy oli siinä reijässä eli onkohan se joku lukko joka estää ruuvin pyörimisen.. Toinen vika oli, että etu alatukivarsien taaimmaiset puslat oli väljät molemmilla puolilla. Noh laittelis tässä kuntoon, kuukausi aikaa :D

Poissa vilsse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #25 : 01.05.2014, 14:17:34 »
Mulle tuli kans tarra tuulilasiin just noiden päästöjen takia  >:( itel on ysi  :arkkupakastin:

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1278
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #26 : 01.05.2014, 14:23:56 »
Taitaa olla tulppa ihan vaan pölysuoja. Vuodesta toiseen seos pysyy samana ilman tulppaakin. Kovasta on käännylty, jos saatu kanta piloille. Cisakeillahan yleensä tapaa mennä laihalle, kun alkaa vuotaa kaasarin ja imusarjan tiiviste. Sitten kun aina lisätään seosta, niin tiivisteen vaihdon jälkeen on just ihan älyttömät arvot. 3.5 tais olla yläraja tuon vuosimallin autossa. 1.5 taas ohjearvo b200k.

Etutukivarsien takapuslista hajoaa vulkanoinnit. Itse kumit säilyvät hyvinä. Ja kummallekin puolellensa oli sitten omansa.

edit: tosiaan näytti olevan muovihylsy. Ainakin estää seosruuvin tippumisen, jos täysin auki.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2014, 21:56:30 kirjoittanut 240 »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #27 : 01.05.2014, 19:29:25 »
Joo tuo autohan ei käynyt tyhjäkäyntiä, kun oli nuo tiivisteet rikki. Viime viikonloppuna vaihdoin imusarjantiivisteen niin tein silloinkin taas uudet tiivisteet imusarjan ja kaasuttimen väliin varalta. Tyhjäkäyntiä oli ropellettu ainakin, kun hommasin ja ilmeisesti myös seosruuvia, kun oli kanta rikki. Päästörajat on tuossa Co:3,50 ja Hc: 600. Katoinkin motonetin sivuilta, että molemmille puolille on omat puslat. Ostin entiseltä työkaverilta vm-86 solex kaasuttimen ja imusarjan+ putsarinkotelon yms rompetta. Meinasin ottaa vaan tuosta kaasuttimesta tuon seosruuvin, mutta kierteen nousu on erilainen niin pitäisi nyt jostain melkeinpä löytää tuo seosruuvi.  :(

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #28 : 02.05.2014, 01:59:56 »
Mulle tuli kans tarra tuulilasiin just noiden päästöjen takia  >:( itel on ysi  :arkkupakastin:
Oliko kans Co koholla ? vai oliko jotain muitakin arvoja pielessä :(


Noni jatketaanpa tähän samaan.. wetterillä oulussa kävin tänään tilaamassa jonkulaisen seoksen säätöruuvin. Keskiviikkona soitin sinne ja kattoivat, ettei saa uutta ruuvia, noh tänään kävin niin alustanumerolla antaa 4 eri varaosanroa kaasuttimelle ja kahteen kaasuttimeen on aina sama seosruuvi eli 2 erilaista seosruuvia oli vaihtoehtoina.. Toista ei enää saanut edes ruotsista ja toista sai, niin se tuli tilattua ehkä kai vissiin tulee ensviikolla niin sitten näkee passaako. Kävin myös ostamassa tarviketorilta etu alatukivarren taaimmaiset puslat ja niitä aloin vaihtamaan niin sain vanhan irti ja uutta tilalle, niin uusi pusla oli väljä reikäänsä :( pitää huomenna käydä vaihtamassa ja ostaa samalla etummaiset puslat alatukivarsiin.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2014, 21:28:53 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #29 : 13.05.2014, 00:12:52 »
Noni tuli sitten viimeviikolla vaihdettua puslat etutukivarsiin. Lopulta homma meni siihen, että ostin molemmat tukivarret uudet, kun toinen oli lahonnut ja toisesta tukivarresta sai kaveri prässissä hajotettua yhden hitsisauman. Tosi tympeä oli painaa paikalleen etummaiset puslat vaikka oli uudet alatukivarret ja puslat tai no oikeanpuolen tukivarsi aiheutti päänvaivaa. Etutukivarren takimmaiset puslat oli kuitenkin helpommat vaihtaa nyt kun oli oikean kokoiset :D Vanhoista takapuslista oli toisesta pettänyt vulkanointi ja toisen kumi oli aivan päreinä. Sunnuntaina sitten vaihdoin alatukivarret alle.  Eilen maanantaina tuli sitten viesti wetteriltä, että säätöruuvi on saapunut ja kävin sen hakemassa. Hyvin arvonta osu kohdalleen, kun oli oikea ruuvi :) tuli vaan espanjasta asti volvolle ruotsiin ja sieltä sitten wetterille niin siksi meni toimituksessa yli viikko. :D Loppupäivästä sitten laitoin kaasuttimen takaisin paikalleen ja käyttelin jonku aikaa pienessä vesisateessa. Loppuviikosta jos sais leimattua vihdoin. Pitäisi myös ruveta katsomaan, että mikä vänkärin ajovalonpyyhintä vaivaa, kun katsastukseen sain jotenkin toimimaan sen ja nyt taas ei toimi vaikka heiluttelin liittimiä ja laitoin crc:tä, että jos varsi on jumissa :(

 

Elekma  Autoracing