Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kasikymppi - 18.01.2012, 17:49:23
-
S80 15 " peltivanteisiin kerääntyy lunta joka sitten jäätyy ja jumittaa koko pyörän.Varsinkin oikea takapyörä tarvitsee kunnon vasarointia että pääsee liikkeelle.Onko olemassa mitään keinoa estää tätä? Sama ongelma tuntuu olevan myös 16"aluvanteilla.
-
Takatukivarsiin saa volvolta "siankorviksi" kutsutut ilman ohjaimet, ne tulevat tukivarteen lähelle takarengasta. Vähentää huomattavasti lumen kerääntymistä vanteisiin. Tietty ne voi olla jo asennettunakin, ei täysin poista ongelmaa kaikissa autoissa.
-
S80 15 " peltivanteisiin kerääntyy lunta joka sitten jäätyy ja jumittaa koko pyörän.Varsinkin oikea takapyörä tarvitsee kunnon vasarointia että pääsee liikkeelle.Onko olemassa mitään keinoa estää tätä? Sama ongelma tuntuu olevan myös 16"aluvanteilla.
Ettei vaan käsijarru jumittaisi ? koska ei ole koskaan ollut juttua, että 15" peltivanteisiin kerääntyisi lunta/p...aa niin että jumittaisi koko pyörää, täristää tuo kertyminen voi, sekä alu, että peltivanteilla.
Tässä tapauksessa olen kyllä sitä mieltä, että käsijarru nauhat jää kiinni 8)
Itellä edesmennyt S80:n oli 16" talvialuilla, ja 17" alut kesäkiekoilla, ja ainoa mitä siinä oli, niin se, että talvella piti putsata taka vanteet sisäpuolelta, kun alkoi ravistaa,( siankorvista huolimatta ) mutta koskaan ei tosiaankaan mikään jumittanut.
-
Toi Teutorin pointti vois olla hyvä, ittellä V70 ykköskoppa ja talvikiekot (Volvon) 15" peltivanteilla
eikä moista ongelmaa ole koskaan ollut, tosin ei ehkä välttämättä täysin vertailukelpoinen S80:een.
-
V70 mkll. täällä pohjoisessa tuntuu olevan peltivanne hieman parempi, mutta sopiva sohjokeli , niin yli kahdeksankympin turha yrittää, jytistää aivan tajuttomasti. mulla on 205/55/16. noita "siankorvia" kokeilisin mielelläni, jos tietäs mistä ja miten tilata.
-
V70 mkll. täällä pohjoisessa tuntuu olevan peltivanne hieman parempi, mutta sopiva sohjokeli , niin yli kahdeksankympin turha yrittää, jytistää aivan tajuttomasti. mulla on 205/55/16. noita "siankorvia" kokeilisin mielelläni, jos tietäs mistä ja miten tilata.
Volvolta voi tilata ja taisi virallinen nimi olla ilmanohjaimet. Vielä kun selittää että tulevat takatukivarsiin niin eiköhän sieltä tule oikeat.
-
ittellä V70 ykköskoppa ja talvikiekot (Volvon) 15" peltivanteilla
eikä moista ongelmaa ole koskaan ollut
Jäätymisongelma koettu 15"peltivanteilla ainakin kolme kertaa.Heikoin esitys,kun vedetty uusi talvirengas pilalle.
Alu-vanteisiin vaihtamalla ongelma poistui.
-
Ässän perä tuntuu joo keräävän kunnon turbulenssin sinne. Monta kertaa talvessa koko takapuskuri täynnä lunta ja joskus joutuu pulttaamaan syksylläkin vanteet kokonaan irti kun on sisäkehällä niin paljon kivikovaa savea että irtoo paikat hampaista eikä lähde rei'istä ruiskuttamalla edes kuumalla vedellä kaikki. Onko noi ilmanohjaimet samannäköiset kun eturenkaiden kääntymisrajoitin (?) joka ottaa siihen tukivarren kumirullaan kiinni? Sanon ettei niistä oo tasan hevonpaskan iloa... Vähän väliä saa olla kopistelemassa lumia helvettiin vanteista. Yks syy miks k.o. Auto on hiljalleen alkanu kyllästyttää... Meinasin jo ostaa talvialut tänä vuonna mut aattelin etten viitti jos hankkiudun tosta ens kesänä eroon... Ikinä en oo kyllä rengasta sen takia jumiin saanu. Enkä käytä käsijarrua kun jos joutuu mäkeen jättää. Muuten pelkän P:n varassa pysyy.
-
Kyllä aivan satavarmasti kyse on vanteen sisäkehälle jäätynyt lumi ja jää.15"vanteen ja jarrusatulan väliin jää 5mm rakoa ,joten ei tarvi paljoa kerääntyä,kun pyörä jämähtää kiinni.Koettu useamman kerran ja käsijarrua ei ole käytetty.Kunnon vasarointi,joka onnistuu peltivanteilla ,auttoi asiaa.Nyt laitoinkin 16"alut,mutta kuulin S60 omistajalta samasta ongelmasta vaikka on 16"vanteet.Näistä Ilmanohjaimista olen kuullut huhua,täytyy kokeilla sellaisia.Ehkä ongelma syntyy,kun pitää aamulla lumentulon jälkeen "aurata"tie muille kulkijoille.Nykyään kun tuo aurauskalusto ei kovin aamusta ole liikkeellä.
-
17" vanteillä ei ainakaan ole jäätynyt/jumittanut.
-
16" talvirenkaat tiheäpuolasilla aluvanteilla oli lumipöllyssä ihan toivottomat.
Auto parkkiin 5 minuutiksi ja liikkeelle ei tahtonu päästä kun takajarrut nappas niin lujaa kiinni.
-
Peltivannetta en oo saanu ottaan kiinni, mutta ensin 80km. Maantieajoa ja sen jälkeen kaupunkiajossa muutamat valohidastukset jonon mukana->kuumat jarrulevyt->lumi sulaa vanteen ylälaidasta->kotimatkalla irtoo liha luista...
-
No nyt on alla 16" viisipuolaiset alut ja hankin volvolta ilmanohjaimet takatukivarsiin.Hinta oli 26 euroa/pari.Laitetaan paikalleen ja seurataan tilannetta.Laitan kuvia noista 15"vanteen sisäkehistä,kuinka niissä on jäätä,kunhan ehdin.
-
Paatko samalla näppäyksen niistä ilmanohjureista vaikka ihan irrallaan. Jos sitä vaikka itekkin investois olettaen ettei ne oo ne jotka siellä jo on, jotka ei ohjaa kyllä tasan yhtään mitään...
-
Edellisessä V70:ssä oli ja nykyisessä V70 on nuo tuulenohjaimet eli "siankorvat". Ajan paljon pikkuteitä missä lunta pöllyää talvella paljon. En voi kyllä sanoa että noista korvista mitään hyötyä olis. Työpäivän jälkeen kun parkista lähtee niin paukahtaen irtoaa jäät jarrusatuloista. Aluvanteet koko 15". Alla on kuva edellisen auton 15" peltivanteista. Pari kertaa talvessa piti ottaa vanteet irti ja pestä jäät pois. Aluvanteilla ehken hieman vähemmän tarttuu lumi kiinni.
(http://www.dvdplaza.fi/galleria/data/1132/V70_j_t_vanteissa.jpg)
Kesällä sitten vähän samantyylisen ongelman aiheuttaa hiekka. Vesisateessa soratiellä ajaminen ja sen jälkeen parkkiin niin hiekkamoska valuu renkaan alaosaan ja sitten kun lähtee ajamaan niin täryyttäähän se... >:(
-
V70 mkll. täällä pohjoisessa tuntuu olevan peltivanne hieman parempi, mutta sopiva sohjokeli , niin yli kahdeksankympin turha yrittää, jytistää aivan tajuttomasti. mulla on 205/55/16. noita "siankorvia" kokeilisin mielelläni, jos tietäs mistä ja miten tilata.
Noita "Siankorvia" eli kuraantumis suojia saa ihan Volvolta noin 15€:n parihintaan ( jos nyt ei parissavuodessa ole noussut hinta taivaisiin ::) )
Varmaa en ole, mutta tilausnumero voisi olla tuollainen, kun 31201701
No, tuolta kun aloitin alusta lukemaan, niin on näköjään noidenkin hinta tuplaantunut, alle kahdessa vuodessa,,,no, onhan äljyn hintakin noussut, miksei muovin. :)
-
Saakos moisia myös S60? Ite ajan hiekkatietä aika paljon ja kesällä on tuo kertyvä hiekkapaska aika ongelma. Viikottain pestävä vanteet. Luntakin kyllä kerää, mutta ei nyt vielä oo ainakaan juminu pyörät kokonaan. Jarrut kyllä takertuu aina paikallaan ollessaan.
-
Saakos moisia myös S60? Ite ajan hiekkatietä aika paljon ja kesällä on tuo kertyvä hiekkapaska aika ongelma. Viikottain pestävä vanteet. Luntakin kyllä kerää, mutta ei nyt vielä oo ainakaan juminu pyörät kokonaan. Jarrut kyllä takertuu aina paikallaan ollessaan.
Saa, itse viime talveksi laitoin. Sitä edellisenä talvena oli nuo orkkis 17" alut täynnä lunta.
-
http://imageshack.us/photo/my-images/856/img0087rw.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/88/img0084ng.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/861/img0085j.jpg/
Tässäpä näitä kuvia.tukivarsissa valmiit reiät ohjaimille.
-
Pari noita! ja pätkälle limpparia... Tuli ens viikolla käynti autosalpaan.
-
Saa, itse viime talveksi laitoin. Sitä edellisenä talvena oli nuo orkkis 17" alut täynnä lunta.
oliks s60 valmis pultinpaikka kans tolle korvalle? :)
-
oliks s60 valmis pultinpaikka kans tolle korvalle? :)
Kyllä pitäis olla. Jos oikein muistan niin laittoivat ne huollossa eivätkä laskuttaneet niiden asennuksesta niin ei varmaan ollut iso homma :).
-
Kyllä pitäis olla. Jos oikein muistan niin laittoivat ne huollossa eivätkä laskuttaneet niiden asennuksesta niin ei varmaan ollut iso homma :).
On siinä ja V70 myös. Asennus vie max minuutin/puoli, paitsi jos tiputat pultin tukivarren sisään.
-
On siinä ja V70 myös. Asennus vie max minuutin/puoli, paitsi jos tiputat pultin tukivarren sisään.
Mites sen pultin tuonne tukivarren sisään saa pudotettua ::) ???
-
(http://img835.imageshack.us/img835/3784/volvoc702wdrearsus.jpg)
Selällään pihalla pimeässä pulttia paikalleen laittaessa saattaapi se luiskahtaa sormista ja valua osan 6 sisäpuolelle. Ainakin mulle kävi niin :D
-
(http://img835.imageshack.us/img835/3784/volvoc702wdrearsus.jpg)
Selällään pihalla pimeässä pulttia paikalleen laittaessa saattaapi se luiskahtaa sormista ja valua osan 6 sisäpuolelle. Ainakin mulle kävi niin :D
Juu, kyllä pikkasen pitää tunkea että saa 8)
-
Reikä on melko päässä osassa 6,joten mutteria pystyy pitämään sormella aika hyvin.Pultin kun saa vähän kierteelle alapuolelta niin ei tipahda sisään.Itse laitoin montun päällä,mikä tietenkin helpotti asennusta.Aikaa meni tosiaan tuo minuutti/ohjain.
-
Viime talvena oli sen verran umpinaiset vanteet talvella että tahto kerätä, nyt avarammat ja nuo korvat niin ei ihme kyllä kertaakaan ole tarvinnu olla kuumalla vedellä jäätä huuhtelemassa poies vaikka on todella lumiset kelit ollu täällä päin suomea. Kannattaa säätää ne myös mahdollisimman lähelle rengasta
-
voisko joku heittää sen volvon koodin millä noi korvat sais suoraan?
soittelin siniselle ja myyjä puheli jotain jostain kampanjasta mikä olis aikanaan ollu ja mietti että saakohan niitä enää... lupas selvittää ja ottaa si yhteyttä.
-
Itse hain Wetteriltä,ja löytyi suoraan hyllystä.Kuraantumissuojan nimellä oli kuitissa ja volvon koodi 31201701
-
voisko joku heittää sen volvon koodin millä noi korvat sais suoraan?
soittelin siniselle ja myyjä puheli jotain jostain kampanjasta mikä olis aikanaan ollu ja mietti että saakohan niitä enää... lupas selvittää ja ottaa si yhteyttä.
Tässä pitäisi olla kuraantumissuoja sarja 8672299
S60 alustanumeroon 643119 saakka
-
voisko joku heittää sen volvon koodin millä noi korvat sais suoraan?
soittelin siniselle ja myyjä puheli jotain jostain kampanjasta mikä olis aikanaan ollu ja mietti että saakohan niitä enää... lupas selvittää ja ottaa si yhteyttä.
No, jos luit, niin ainakin vuosimalliin -03 - 04 on koodi 31201701
-
Viime talvena oli sen verran umpinaiset vanteet talvella että tahto kerätä, nyt avarammat ja nuo korvat niin ei ihme kyllä kertaakaan ole tarvinnu olla kuumalla vedellä jäätä huuhtelemassa poies vaikka on todella lumiset kelit ollu täällä päin suomea. Kannattaa säätää ne myös mahdollisimman lähelle rengasta
Niin, mites niitä säädät mahdollisimman lähelle rengasta ;) mulla ei siankorvissa ollu ku yhdet reijät, eikä ollut tukivarressakaan, joten se on juurikin siinä, mihin sen saa kiinni. :D
-
Itse hain Wetteriltä,ja löytyi suoraan hyllystä.Kuraantumissuojan nimellä oli kuitissa ja volvon koodi 31201701
Tässä pitäisi olla kuraantumissuoja sarja 8672299
S60 alustanumeroon 643119 saakka
kiitos, eiköhän oikeat löydy kun tiskillä käy huomenna :)
-
Niin, mites niitä säädät mahdollisimman lähelle rengasta ;) mulla ei siankorvissa ollu ku yhdet reijät, eikä ollut tukivarressakaan, joten se on juurikin siinä, mihin sen saa kiinni. :D
Kyllä tuossa mulla ainakin oli sen verran toleranssia "korvan istuvuudessa sivuttaissuunnassa että sitä pysty pelaamaan siihen lähemmäksi. Ruuvin reikiä on toki tasan yksi ja se on timmi.
-
31201701
8672299
sama koodi, eli 31201701 korvas ton 8672299
tilaustavaraks meni ja meinas että tuo olis vaan toisen puolen korva, että toisen puolen olis 31201702 mut myyjä varmistaa viel et tulee oikeat osat.
-
Tuli tänään kans käytyä Autosalvassa k.o. asian tiimoilta. Mutisi myyjä jotain sellaista, että noita olis ollu nelivetomalleissa kun kaiveli numeroita koneelta. Löysi kaksi eri mallia, joissa reiän paikka eri: toisessa kiinnitys"liuskan" etu- ja toisessa takapäässä. Sanoin et oon just ostanu hyvän poran että tilaa kummat vaan... Yksi numero on joo tosiaan vain toinen puoli, toiselle puolelle oma numero. Tilaukseen meni täälläkin, kappalehintaa tais olla 11,80, eli 23,60 jääpi parille. Tokaisin että kannattanee tilata muutama pari kun sana kiirii nin vois olla kysyntää. Ei myyjä reagoinut siihen mitenkään et en sitten tiedä aikoko tilata... No, ens viikolla pitäis tuleman.
Ja nyt kun tuli asia puheeksi, sai tosiaan antaa ässälle parkkikselta lähtiessä jonkin verran kaasua ennenkun nytkähti liikkeelle pamauksen saattelemana, et oli vissiin mullakin jäätyny kiinni, muttei ne koskaan vielä ole pyörimättä jääny...
Mietiskelin muuten vaan, että kun nuo lärväkkeet on kerran muovia, niin kuinkahan helposti taittuvat/murtuvat jos joutuu ajamaan esim. auran tekemän vallin yli tai peruuttaa kovempaan hankeen...
-
Tuli tänään kans käytyä Autosalvassa k.o. asian tiimoilta. Mutisi myyjä jotain sellaista, että noita olis ollu nelivetomalleissa kun kaiveli numeroita koneelta. Löysi kaksi eri mallia, joissa reiän paikka eri: toisessa kiinnitys"liuskan" etu- ja toisessa takapäässä. Sanoin et oon just ostanu hyvän poran että tilaa kummat vaan... Yksi numero on joo tosiaan vain toinen puoli, toiselle puolelle oma numero. Tilaukseen meni täälläkin, kappalehintaa tais olla 11,80, eli 23,60 jääpi parille. Tokaisin että kannattanee tilata muutama pari kun sana kiirii nin vois olla kysyntää. Ei myyjä reagoinut siihen mitenkään et en sitten tiedä aikoko tilata... No, ens viikolla pitäis tuleman.
Ja nyt kun tuli asia puheeksi, sai tosiaan antaa ässälle parkkikselta lähtiessä jonkin verran kaasua ennenkun nytkähti liikkeelle pamauksen saattelemana, et oli vissiin mullakin jäätyny kiinni, muttei ne koskaan vielä ole pyörimättä jääny...
Mietiskelin muuten vaan, että kun nuo lärväkkeet on kerran muovia, niin kuinkahan helposti taittuvat/murtuvat jos joutuu ajamaan esim. auran tekemän vallin yli tai peruuttaa kovempaan hankeen...
Kun itte nuo aikoinani ostin, niin tuotenumero oli 31201701 ja molemmille puolille tuli vielä samassa paketissa 8)
Eli, kauppias on huomannut, että kannattaa tienata, no, noiden hinta on näköjään noin tuplaantunut tosiaan parissa vuodessa,,kauppa se on ku kannattaa ::)
Niin, jos mallin numero on tuo minkä tuossa annoin, niin siihen on vain ja yksi lelu, et ilmeisesti antanut tuota numeroa kun tuotetta kysyit.
-
Sattumalta ajoin kuormurilla ohi niin tuli spontaanisti mieleeni käydä kysymässä. Ei tullu mieleenikään alkaa kaivella täältä mitään numeroita. Eipä nuo ny budjettia selätä vieläkään...
-
Tässä kuvat omasta S60 vanteista. Aika hyvin lumi sinne vanteeseen kertyy.
Etu vanne
(http://i850.photobucket.com/albums/ab68/1Ettan1/VolleS60/IMAG0172.jpg)
Taka vanne
(http://i850.photobucket.com/albums/ab68/1Ettan1/VolleS60/IMAG0169.jpg)
-
Tässä kuvat omasta S60 vanteista. Aika hyvin lumi sinne vanteeseen kertyy.
oho, ihan normi ajolla keränny noin paljon?
hain noi kuraantumissuojat torstaina ja yks kappale per paketti eli molempia koodeja tarvittiin 31201701 ja 31201702 ja hintaa oli 9e/kpl eli 18e yht.
-
oho, ihan normi ajolla keränny noin paljon?
hain noi kuraantumissuojat torstaina ja yks kappale per paketti eli molempia koodeja tarvittiin 31201701 ja 31201702 ja hintaa oli 9e/kpl eli 18e yht.
Helposti kertyy jos tiellä on paljon puuterilunta.
-
oho, ihan normi ajolla keränny noin paljon?
Kyllä, ihan normi ajolla maantiellä.
Helposti kertyy jos tiellä on paljon puuterilunta.
Kyllä, silloin oli paljon juurikin tuota puuterilunta.
-
Kyllä, ihan normi ajolla maantiellä.
Kyllä, silloin oli paljon juurikin tuota puuterilunta.
Tässä viikolla itellä jääty takarengas niin pahasti että töistä lähtiessä ei rengas enää pyöriny. Peruuttelin halliin eikä kuivalla betonilattiallakaan pyöriny. Mietin vaan miten tuo voi jäätyä noin pahasti että rengas ei enää pyöri. Käppäri ei ollu päällä, joten se tuskin on jäätyny. Eikä käyttöjarrukaan nyt pitäs kyllä tuolleen jäätyä. Vanne oli kyllä jäätä täynnä.. kai se sitten vaan tarttuu lopulta jarrusatulan selkään kiinni, mutta että noin pahasti. Sais nuo lirpakkeet haettua joskus niin jospa ne auttas.
-
http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/2004/Dirt-deflector-kit/1239550/8672299.html
Varmaan paremmat pystyis itse tekemään vaikka muovista tai alumiinistä hetken tuijottelun jälkeen. :D
-
http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/2004/Dirt-deflector-kit/1239550/8672299.html
Varmaan paremmat pystyis itse tekemään vaikka muovista tai alumiinistä hetken tuijottelun jälkeen. :D
Tuon kuvan perusteella en vielä alkais tekemään kun tuosta ei näy mitenkä nuo on muotoiltu. Eikä taida oikein päästä tuntipalkalle jos nuo maksaa 9€ kappale.
-
:hello: :hello:
Tuohon muovisien siankorvien kestävyyteen. Minun V70:ssä on ollut jo 2 talvea + tämä. Hyvin on kestänyt vaikka olen joutunut ajamaan huonoilla auraamattomilla teillä. Eikä nuo ole olleet moksiskaan auravalleista. Halpa osa ja helppo asentaa -> täydellinen keksintö noihin jäisiin vanteisiin.
Mielestäni tämän pitäisi olla vakiovaruste Suomi-Volvoissa......
-
:hello: :hello:
Tuohon muovisien siankorvien kestävyyteen. Minun V70:ssä on ollut jo 2 talvea + tämä. Hyvin on kestänyt vaikka olen joutunut ajamaan huonoilla auraamattomilla teillä. Eikä nuo ole olleet moksiskaan auravalleista. Halpa osa ja helppo asentaa -> täydellinen keksintö noihin jäisiin vanteisiin.
Ei toki täydellinen, mutta välttävää parempi 8)
Kyllä noista korvista huolimatta määrättyjen ilmojen sattuessa noita vanteita saan putsata noista huolimatta,,lähinnä sen takia, että kun paska lentää, ja jäätyy vanteen sisäreunaan, niin sitten kun ajat johonkin lämpimään parkkihalliin, niin tuo soosi sulaa osittan, ja valuu vanteen alaosaan,,ja sitte taas pakkaseen jolloin jäätyy,,,,,ja taas ravistaa aivan sairaasti.
Eli on kohtuu hyvät, mutta ei poista koskaan koko ongelmaa. 8)
-
Tuttu ilmiö sekä S60 että S80 osalta.
Ilmanohjaimia en ole kokeilllut, mutta tuo ongelma on oikein hyvä peruste avoimien isoreikäisten aluvanteiden hankintaan ;)
Lumipöpperössä ajon jälkeen voi harjata takavanteiden sisäpinnat puhtaaksi ja ongelma poistuu.
-
Tai vaihtaa autoa...
-
Ei toki täydellinen, mutta välttävää parempi 8)
Kyllä noista korvista huolimatta määrättyjen ilmojen sattuessa noita vanteita saan putsata noista huolimatta,,lähinnä sen takia, että kun paska lentää, ja jäätyy vanteen sisäreunaan, niin sitten kun ajat johonkin lämpimään parkkihalliin, niin tuo soosi sulaa osittan, ja valuu vanteen alaosaan,,ja sitte taas pakkaseen jolloin jäätyy,,,,,ja taas ravistaa aivan sairaasti.
Eli on kohtuu hyvät, mutta ei poista koskaan koko ongelmaa. 8)
Juurinkin näin.
Itsellä kokemuksia lähinnä puuterilumesta aiheuttavasta jäätymisestä.
-
Lerpakkeet haettu, varmaan viikonloppuun menee et pääsee asentaan, on niin stanan kylmä... Kyl kieltämättä tuli hieman sellanen tv-shop-olo kun noita läpysköitä katteli niissä pusseissaan. Ei ois tarvinnu kun jonkun sini-valko-kuvioidun ikkunallisen laatikon ja jonkun hypercool nimen niinku joku Cyclone Turbo tai Blizzard Tornado ja pullo motoruppia kylkiäisenä niin olis menny kyllä ihan täydestä...
-
tähän on kans hyvä apu nuo isommat vanteet, eli itellä 17" ja ei ole ollu minkäänlaista onkelmaa tuon lumen kerääntymisen kans vaikka nyt varoiks noi kuraantumissuojat hommasinkin. sit taas kaverilla talvivanteina 16" ja takavanteet täynnä lunta
-
Mulla taas oli V70ssä joku talvi sitten oli 17" Tethykset alla ja joka ajon jälkeen sai aina putsata vanteet kun olivat aina täynnä lunta ja perä tärytti jatkuvasti. Nyt autossa Thorit ja mitään onkelma ei kahteen talveen ole ollut. S60ssa taas 16" Persukset ja sielläkään ei mitään lunta ole ollut ja näitä läpysköit ei autoissa ole. Ja lunta kyllä piisaa >:(
-
Nostetaanpa näin talven lähestyessä aihe pinnalle.. Eli voisko joku kertoo mihin tämän alla olevan kuvan osa nro.41 tulee kiinni?
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1239550&ukey_assembly=240051
Kun olin tilaavinani ne siankorvat ja tuommoset tuli eikä ne oo likimainkaan samanlaiset mitä tarkotin..
-
Nostetaanpa näin talven lähestyessä aihe pinnalle.. Eli voisko joku kertoo mihin tämän alla olevan kuvan osa nro.41 tulee kiinni?
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1239550&ukey_assembly=240051
Kun olin tilaavinani ne siankorvat ja tuommoset tuli eikä ne oo likimainkaan samanlaiset mitä tarkotin..
osa nro 21 olis ne siankorvat
-
Perhana, vieläkään saanu omia asennettua. Voishan nuo käskeä korjaamon laittaa samalla kun tekevät etutukivarsien puslat ja takakallistuksenvakaajan pystytangot. Melkeen harmi ettei ehdi itte nauttimaan niistä...
-
Juu, hoksasin itekki että nro. 21 on sian korvat. Mutta kun myyvät noita nro. 41 kuraantumissuojan nimellä myös niin ihan mielenkiinnosta kyselin että jos joku ois tienny mihin ko. lärpäkkeet laitetaan kiinni ja mitä kohtaa ne suojaa kuralta.. :) se nyt on selvää että nuo lärpäkkeet pitää laittaa takasin ja tilata ne oikeat possunkorvat.. ;)
-
Ite en oo moista onkemaa havainnu V70 16" vanteet,auttasko jos silikoonia ruiskuttas vanteen sisäkehälle :P
-
Mulla ongelma lähinnä ahtaat peltivanteet joihin lumi menee herkästi mutta yks perse saada veke. Onkin tullu jo tavaks pitää rengasrauta ja kuminuija talvisin paksissa et saa hakata kököt irti.
-
Jaa, tän kun olis tiennyt niin ehkä olisin ostanut muut kuin Tethykset talvivanteiksi. Noh, aika näyttää.
-
Sujakka, tuo osa 41 näkyis tulevan samoille huudeille kuin nuo siankorvatkin
(http://img.photobucket.com/albums/v641/pasih/20121007_1606131.jpg)
-
Jaa, tän kun olis tiennyt niin ehkä olisin ostanut muut kuin Tethykset talvivanteiksi. Noh, aika näyttää.
mulla ei oo ollu minkäänlaista jäätymis/lumenkerääntymisongelmaa tethyksien kans :)
-
Sujakka, tuo osa 41 näkyis tulevan samoille huudeille kuin nuo siankorvatkin
Kiitoksia hiltuspasi kuvasta! :) Eli ne meidän tilaamat lärpäkkeet ovatkin käypäset ja äkkiseltään katottuna lujemman näköset kuin nämä ns. "siankorvat".. :) ja olihan ne ko. lärpäkkeet lempinimeltäänkin "norsunkorvat".. ;D
-
Ja jos olis tuo "kympintälli" ollut jo aiemmin paikallaan niin olis tuo muovinen alahelma säästynyt kivenhakkaamisilta... :(
-
Niin näkyy kivet rouhineen aika pahasti.. :(
-
Tuli tänään kans käytyä Autosalvassa k.o. asian tiimoilta. Mutisi myyjä jotain sellaista, että noita olis ollu nelivetomalleissa kun kaiveli numeroita koneelta. Löysi kaksi eri mallia, joissa reiän paikka eri: toisessa kiinnitys"liuskan" etu- ja toisessa takapäässä. Sanoin et oon just ostanu hyvän poran että tilaa kummat vaan... Yksi numero on joo tosiaan vain toinen puoli, toiselle puolelle oma numero. Tilaukseen meni täälläkin, kappalehintaa tais olla 11,80, eli 23,60 jääpi parille. Tokaisin että kannattanee tilata muutama pari kun sana kiirii nin vois olla kysyntää. Ei myyjä reagoinut siihen mitenkään et en sitten tiedä aikoko tilata... No, ens viikolla pitäis tuleman.
Ja nyt kun tuli asia puheeksi, sai tosiaan antaa ässälle parkkikselta lähtiessä jonkin verran kaasua ennenkun nytkähti liikkeelle pamauksen saattelemana, et oli vissiin mullakin jäätyny kiinni, muttei ne koskaan vielä ole pyörimättä jääny...
Mietiskelin muuten vaan, että kun nuo lärväkkeet on kerran muovia, niin kuinkahan helposti taittuvat/murtuvat jos joutuu ajamaan esim. auran tekemän vallin yli tai peruuttaa kovempaan hankeen...
jos oli Keravan Autosalvasta kyse niin siellä on varaosatiskillä aina ollut yhtä jäätävää kuin Speden rautakaupassa.
Ja itsellä V70 vm -03 on edellisen omistajan jäljiltä oikeanpuolimmainen siankorva, se toinen ei vissiin sitten kestänyt. Tuo vaihtoehtoinen lärpäke näyttää fiksummalta.
-
Noitten "norsunkorvien" varaosanrot ovat 30714564 ja 30714565.. Hintaa on varaosa.fi sivulla 10,30€/kpl ja on Volvo OE-tuote.. :)
-
Lahden autosalpa oli kyseessä ja sielläkin palvelu yhtä lämmintä kun kalmistossa...
-
mulla ei oo ollu minkäänlaista jäätymis/lumenkerääntymisongelmaa tethyksien kans :)
Sama täällä.
-
Sujakka, tuo osa 41 näkyis tulevan samoille huudeille kuin nuo siankorvatkin
(http://img.photobucket.com/albums/v641/pasih/20121007_1606131.jpg)
Onko tuo sama pultti millä jarruletkun kannatin on kiinni ELK
-
Onko tuo sama pultti millä jarruletkun kannatin on kiinni
On se sama pultti... :)
-
Mulla on jäätynyt kanssa peltitakavanteet, tai jarruthan siinä jäätyy, ongelmaa ei ole ollut sen jälkeen kun jätin pölykapselit pois takapyöristä.Ens talveksi sain alut niin ei tarvi vastailla kysymyksiin että missä sun pölykapselit on.Ai niin v70 mk2 on auto.
-
Joo, noi norsunkorvat ei passannukkaan minun kulkineeseen(v70 -03).. Vissiin vuosimallista -05 eteenpäin käyvät nuo isommat kuin nenä päähän.. Pittää tilata ne siankorvat ja laittaa paikalleen ennen lumikelejä, siinä mielessä vielä helpottaa että on entisten korvien jämät varressa kiinni, ei tarvii pulttia pujottaa.. ;)
-
Talvirenkaita paikalleen veivaillessa huomasin, että kulkineessa näkyy olevan paikallaan tuollaiset "norsun korvat" sekä toissa talvena asennetut "sian korvat". Ja kyllä vanteet (alut) jäätyy talvisin edelleen. Tosin työkaverin Skoda Octavia Scout tekee onneksi ihan samaa... ::)
-
Omassa V70:ssä ei ole ikinä jäätynyt vanteisiin minkäänlaisia lumi/jääkökkäreitä, eikä ole siankorvia asennettuna ;) Vanteet ovat 16" Volvon alkuperäiset.
Tiedä sitten onko autossa tai vanteissa jotain vikaa kun ei vanteet jäädy :2funny:
-
Lerpakkeet haettu, varmaan viikonloppuun menee et pääsee asentaan
No pikkusen kauemmin meni, mut nyt ne on asennettu:
(http://kuvaton.com/k/YwRF.jpg)
-
Mullakaan v70:ssä ei vanteet jäädy mutta ei tarvi olla ku saman kunnan alueella lunta niin kerää lokasuojat niin täyteen että renkaat nippanappa sopii pyörimään.
-
Onko noi "siankorvat" miten taipuisat/joustavat, jos ottavat osumaa. Mietin, että miten kestävät madalletussa V70:ssä ehjänä?
-
Onko noi "siankorvat" miten taipuisat/joustavat, jos ottavat osumaa. Mietin, että miten kestävät madalletussa V70:ssä ehjänä?
Itellä tuli sama mieleen, mut jos jäätymisongelmaa tulee niin taidan tehdä ihan roiskeläppäkumista lirpakkeet tuohon.
-
Onko noi "siankorvat" miten taipuisat/joustavat, jos ottavat osumaa. Mietin, että miten kestävät madalletussa V70:ssä ehjänä?
Tuntu olevan aika samaa materiaalia kun nuo kuraläpät eli melko kovaa muovia, luulisin että kovalla pakkasella jos peruuttaa kinokseen niin saattaa kappaleet lentää...
-
Onko noi "siankorvat" miten taipuisat/joustavat, jos ottavat osumaa. Mietin, että miten kestävät madalletussa V70:ssä ehjänä?
Samalla tavalla kestävät kuin madaltamatomassa ;). Ei tule matalemmalle sama miten madaltaa tai siis vähän voi muuttua korkeus, mutta ei yhtä paljon kuin auton madallus on.
-
Piti käydä siankorvat ostamassa kun tuntuu takavanteet paskottuvan hiekkateillä niin pahasti. Viime viikolla meni hermot kun huuhdoin autoa ja toiselle takavanteen puoliskolle jäi sontaa, josta seurasi armoton tärinä. Myyjä sanoi, että nämä tuntuvat olevan taas tähän aikaan vuodesta hittituote. Seurataan nyt tilannetta...
Edit: Kävin neljänä päivänä ajamassa sorateillä oikein kunnon vellissä niin, ettei autoa meinannut enää Volvoksi tunnistaa kun hieman oli kurassa. Siankorvissa oli muutaman millin paskakerros, mutta takavanteet sisäpinnalta puhtaat. Hitto nehän toimii! ;D
-
käykö noin "siankorvat" myös 1999 s80:een?
-
Kyllä ne käy,laitoin omaani aikoinaan.Ovat minusta paremmat kuin nuo "norsunkorvat",jotka on nykyisessä eivätkä paljoa auta.Onneksi on 16" harvapuolaiset alut,on helpompi putsailla lumet ja jäät vanteista.
-
16" kapeiden peltivanteiden kanssa auttaa -jonkin verran. Lunta edelleen kertyy vanteisiin joskaan ei niin paljon kuin ennen. Lerpakkeen ja kumin väliin jää aika paljon tilaa mutta kyllä ne jotain auttaa kuitenkin
-
Heh, löytyi oikea ketju ihan hakematta. On siis ominaisuus, eikä vika näissä. ELK
V70 siis kyseessä, ja vaimo ajaa lumisia pikkuteitä töikseen. Tänä aamulla katoin että oli pyörä jumissa lähtenyt pihasta.
Aukesi kyllä, mut olipa tavaraa vanteissa kun myöhemmin sitä katoin :o
Siankorvaa parempi vois olla "jumalan sormi" mikä olis jossain tukivarressa kiinni, ja pyyhkisi vanteen sisäpuolta vaikka sentin etäisyydeltä?
Toisaalta kun se kiinni jäätyy niin pitäis aika tukevaa tekoa olla...Pitää hommata alupyörät ens talveksi. :P
-
Pitää hommata alupyörät ens talveksi. :P
Viime kuussa ostin viisipuolaiset alut ja puhtaana pitäminen on kohtuu helppoa kun puolat ovat ohuet.
-
Joo, aluvanteista ei ole talvella muuta hyötyä kuin helpompi putsattavuus jo puolavälit on isot :) Takavanteet kerää kyllä aika ahressiivisesti lunta sisäänsä
-
Heh, löytyi oikea ketju ihan hakematta. On siis ominaisuus, eikä vika näissä. ELK
V70 siis kyseessä, ja vaimo ajaa lumisia pikkuteitä töikseen. Tänä aamulla katoin että oli pyörä jumissa lähtenyt pihasta.
Aukesi kyllä, mut olipa tavaraa vanteissa kun myöhemmin sitä katoin :o
Siankorvaa parempi vois olla "jumalan sormi" mikä olis jossain tukivarressa kiinni, ja pyyhkisi vanteen sisäpuolta vaikka sentin etäisyydeltä?
Toisaalta kun se kiinni jäätyy niin pitäis aika tukevaa tekoa olla...Pitää hommata alupyörät ens talveksi. :P
renkaassa voi olla tasainen kohta, tarkista. Siskolla meni rengas jumiin ja oli entinen rengas. :-\
-
renkaassa voi olla tasainen kohta, tarkista. Siskolla meni rengas jumiin ja oli entinen rengas. :-\
Laahasi vain alle 50m lumella, ei vaurioita. Lämpimiä parkkihalleja pitää kai välttää, ellei aikaa oo niin paljon, että kaikki kerkee sulamaan...
-
Tämä rengas meni jäätiköllä sileäksi ja muutaman kymmenen metrin matkalla. ???
-
Tämä rengas meni jäätiköllä sileäksi ja muutaman kymmenen metrin matkalla. ???
Tuntuu oudolta että jäällä menisi noin lyhyellä matkalla sileäksi. Absittomalla autolla monesti talvella jarrutetaan lukkojarrutuksia ilman että kumit menee pilalle.
-
Käsijarru jäässä ja saattoi olla hiekkaa jäällä. ???
-
Nyt on itsekin todettu jo aiemmin luettu että Tethykset kerää helvetisti lunta ja jäätä. Aikamoinen ravistus välillä käynyt ja paskamainen putsattava kun on niin tiheäpuolainen vanne. Pitää katella josko ens talveks jotkut avoimemmat samassa koossa.
-
Tuli Joulun aikaan ajeltua lumisilla teillä melko paljon.
Argot keräsivät jonkin verran lunta mutta ei itään ongelmia ole ollut.
Takajarrut jäätyvät kun lumi sulaa ja sitten jäätyy.
Sama 'vika' on kaikissa muissakin merkeissä.
-
Mulla on takavanteet taas niin täys lunta mutta ei nuo mun takajarrut oo silti ikuna jäätyneet kiinni.
-
S60.n alla 16'' Alession alupallot ja kyllä ne lunta kerää sopivalla kelillä sekä tietty kikkaillessa kuten tänä aamuna 7-8 cm lumessa. Tärinä alkaa yleensä vasta kun auto on seissyt ja joltain kohdalta on lumi päässyt karkaamaan. Jääskraballa putsasin vanteet, jarrusatulan kohdalla on vaan vähän ahdasta. Takajarrut on aika usein jäässä ja uskoisin että nimenomaan jarrulevyn ja -palan välistä. Kovemmilla pakkasilla ei ole sitä ongelmaa.
Noiden siankorvien pointti näyttäis olevan, että ne tekee alipaineen tuohon vanteen sisäpuolelle jolloin ulkopuolelta tulee ilmaa vanteen sisään jolloin lumi ja muu kakka ei sinne pääse. Pitänee harkita itsellekin, kunhan tulee taas asiaa Siniselle.
L
-
Mulla on V70:ssä noi alkuperäiset 16" alut talvella ja toiselta puolelta on toi siankorva poikki. Kahdesti on kahden talven aikana ollut rengas jumissa lumen takia, ja juurikin tuolta puolelta missä siankorvaa ei ole. Joten tällä otannalla sanoisin, että noista on hyötyä.
Se jäätynyt lumi on sitten mukava hakata ruukkarilla pois sieltä vanteen sisältä, kun noissa alkuperäisissä ei tuo puolaväli ole mikään suuri... :(
-
Jäät lähtee höyrynkehittimellä, autoon ei tule naarmuja. Huomattavasti tehokkaampi kun kuumailma puhallin. :)
-
Onkos kukaan asentanut moisia lärpäkkeitä V60:seen?
-
S60.n alla 16'' Alession alupallot ja kyllä ne lunta kerää sopivalla kelillä sekä tietty kikkaillessa kuten tänä aamuna 7-8 cm lumessa. Tärinä alkaa yleensä vasta kun auto on seissyt ja joltain kohdalta on lumi päässyt karkaamaan. Jääskraballa putsasin vanteet, jarrusatulan kohdalla on vaan vähän ahdasta. Takajarrut on aika usein jäässä ja uskoisin että nimenomaan jarrulevyn ja -palan välistä. Kovemmilla pakkasilla ei ole sitä ongelmaa.
Noiden siankorvien pointti näyttäis olevan, että ne tekee alipaineen tuohon vanteen sisäpuolelle jolloin ulkopuolelta tulee ilmaa vanteen sisään jolloin lumi ja muu kakka ei sinne pääse. Pitänee harkita itsellekin, kunhan tulee taas asiaa Siniselle.
L
P..kat, noilla " siankorvilla " mitään apuja saa, itellä oli 16" vanteet talvisin, ja noista huolimatta keräsi paskaa vanteille ( takapäähän ) joten ainoa tapa vähentää tuota täristystä on vanteiden puhdistus. 8)
Tuo on vaan niin jotenkin Volvon ominaisuus, tiedä sitten mikä siihen on syynä, mutta kaikilla tuntuu olevan samaa ongelmaa, on sitten siankorvat tai ei.
Vähentää nuo korvat sitä pikkasen, mutta ei poista ongelmaa.
-
Vähentää nuo korvat sitä pikkasen, mutta ei poista ongelmaa.
Ja siksi minä pidän niiden hankkimista kuitenkin kannattavana.
-
Ja siksi minä pidän niiden hankkimista kuitenkin kannattavana.
Totta kai on kannattavaa, jos pikkasenkin saa ongelmaa pienennettyä.
-
Eikä nuo silleen paha rasti ole jos jokusen kympin maksaa, on sitä turhempaankin rahojaan työnnetty...
Ja tosiaan, on huomattu että ainakin S80 nostaa taakseen sellaiset suihkuhävittäjätyyppiset pyörteet, joskus pöllyävällä kelillä (päiväsaikaan) on kiva karistaa perseessäroikkujia sillä että "vahingossa" hiukka koukkasee lähempää keskilinjaa ja nostaa sellasen pöllypilven taakseen että hinaaja katoaa kokonaan. Yleensä aika nopeasti tajuaa vinkistä että turvaväli ei ole ehkä ihan riittävä pysähtymiseen...