Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Ter_No - 05.10.2013, 21:38:05

Otsikko: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 05.10.2013, 21:38:05
Tämä auto tuli meidän perheelle 05.11.2012 vaikka sitä ennen olin vähän volvoja vastaan parin huonomman yksilön tähden tätä kävin katsomassa kokeilemassa ja päätin sitten ostaa pois, tämän jälkeen ei ole oikeen muut auto merkit innostaneet. Auto on ollut meitä ennen noin 55-60 vuotiaalla herrasmiehellä kymmenen vuotta, miehen kunto oli niin heikko että päätti luopua autosta. Huollot oli tehty ajallaan ja muutenkin suhteellisen siistissä kunnossa ei koskaan hitsattu miehen omistamalla ajalla. Tuli maaliskuu ja leimalle piti viedä vesikelien myötä tuli selväksi että kuskin ja apparin lattia kaipaa uutta peltiä näinhän se oli löytyi sieltä pari lisä paikkaa myös kun otti matot pois ja hakkasi rintapellin ja lattian läpi niin 4-paikkaa piti tehdä ja kaikista leikattiin kaikki mätä pois ja kunnon peltiä tilalle, myös jarruletkut edessä kaipasi vaihtoa ja sitten tuli taas vuodeksi ajoaikaa. Kesällä tuli käytyä ruotsissa sukuloimassa ja autoonkin kertyi mukavat 1450km reissun aikana ilman ongelmia tämän jälkeen ongelmia alkoi tulla takapään kanssa puslat aika loppu ja kaarteessa kiihdyttäessä rengas alkoi vipattaa jotain oli pielessä ekaksi piti ainoastaan vaihtaa puslat mutta kun auton nosti ylös niin ei ollut tarvetta availla pultteja ne oli aivan mädät tästä se kipinä sitten syttyi kun syksyllä tuli keskusteltua kaverin kanssa ja tallissa oli tilaa niin auto sinne ja siintä se ajatus sitten lähti -------------------->

Alkuun nyt olisi tarkoitus käydä alusta kokonaan läpi vaihtaa puslat, jouset, iskarit, vakaajat ym. Moottoriin tehdään remppa, auto muutetaan manuaaliksi ja moottori ohjaus saa vaihtua (lh2.2 paikalla) teho tavoite olisi kesäksi ~300hv.

(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/22112012746_zps1f5de51b.jpg)

Tästä on hyvä jatkaa.


-Tero
Otsikko: Vs: 94(5) 230ft+m90 -97 + 760 230ft
Kirjoitti: Ter_No - 30.11.2013, 11:36:16
Eilen tuli aloiteltua tallilla ährääminen auton kanssa sain nostettua pukkien päälle ja nyt on auton alla tilaa ihan ok. Sitten rupesin purkamaan taka akselia pois paikaltaan no ihan kivastihan se alko suurin osa pulteista lähti pyörimään auki ihan nätisti mutta (kelkan?) etummaiset isojen puslien pultit sano naps* molemmin puolin toisen puolen iskariin oli vaihdettu 6-kanta pultit vai orkkikset? no mutta ei kuitenkaan auki saanut ensin avain poikki ja sitten uudestaan toisella avaimella niin pyörähti. Paikallaan siis on vielä iskarit + yläpäät ja toinen tukivarsi kun ei saanut niitä iskarin pultteja auki.

(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/IMG_20131129_214449_zps4c7c79c4.jpg)

Huomaa asennus jakkkara.................... Jatketaan

-Tero

Otsikko: Vs: 94(5) 230ft+m90 -97 + 760 230ft
Kirjoitti: Ter_No - 03.12.2013, 22:01:28
Nyt olis taas yksi ilta tallilla ohi nyt ois purettuna koko taka akselisto ja kardaani. Taka akselia tuli sunnuntaina purettua pultit lähti aikamoisen jumpan jälkee auki mutta näyttää kokonaisuudessaan aika huono kuntoiselta että jos puhaltaa niin jää varmaa kasa hiekkaa jäljelle.

-Tero
Otsikko: Vs: 94(5) 230ft+m90 -97 + 760 230ft
Kirjoitti: Kaziganth - 03.12.2013, 22:17:03
Eipä taida onnistua retkuperän muunto jäykäks, toisinpäin kylläkin
Otsikko: Vs: 94(5) 230ft+m90 -97 + 760 230ft
Kirjoitti: Ter_No - 02.01.2014, 22:31:53
No niin pitkästä aikaa. Tänään tuli oltua tallilla ja sai siellä jotain aikaiseksikin eli keulasta purettu melkeen kaikki, moottorista otettu nesteet ulos, ilmastoinnin hiluja otettu pois ja moottorin johtosarja otettu irti koneesta roikkumaan auton viereen.

Jos sitä huomenna sais koneen nosteltua pois ja pääsisi availemaan sitä pikku hiljaa.

Jatketaan............... Myynti puolella osia myynnissä

-Tero
Otsikko: Vs: 94(5) 230ft+m90 -97 + 760 230ft
Kirjoitti: Ter_No - 03.01.2014, 18:07:57
Heipä taas! Tänään tallilla tuli otettua laatikko irti koneesta ja kone nousi pois. Downpipe:n mutterit ei tahtonut aueta lenkki avaimella jotenka se nousi sitten koneen mukana. Jos nyt sunnuntaina menisi seuraavan kerran ähräilemään purkamaan konetta ja ehkä etupalkki ym irti ja kyytiin niin saa vietyä puhallukseen ja maalaukseen. Jarruputkia pikku hiljaa irti + bensa linjat niin pääsee vetelee uusia putkia/letkuja miten kupari putken kestää RE85 polttoainetta, mitä sinne kannattaa laittaa linjaksi?

päivän loppu tulos

(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140103_16_02_52_Pro__highres_zps059ececc.jpg)

Jatketaan.................

-Tero
Otsikko: Vs: 94(5) 230ft+m90 -97 + 760 230ft
Kirjoitti: janne81 - 03.01.2014, 22:42:44
Tuota, ootko nyt ihan varma että haluat jäykän akselin tonne retkun tilalle?
Meinaan itse ainakin vaikka jonkun verran sijoittasin rahaa että pysyis multilinkki, on se sen verran paree vs. paskakärrynakseli.
Otsikko: Vs: 94(5) 230ft+m90 -97 + 760 230ft
Kirjoitti: Ter_No - 06.01.2014, 16:50:20
Tuota, ootko nyt ihan varma että haluat jäykän akselin tonne retkun tilalle?
Meinaan itse ainakin vaikka jonkun verran sijoittasin rahaa että pysyis multilinkki, on se sen verran paree vs. paskakärrynakseli.

Itse aisiassa kyllä olen tällä hetkellä sitä mieltä että vaihdetaan jäykkä akseli taakse, syy suurimmaksi osaksi on tuo multilinkin huono kuntoisuus jos löydän edullisesti "uuden" multilinkin "läheltä" helsinkiä niin pysyy kyllä sellaisena. Vanha akseli on siinä kunnossa että puslien pulttien korvakkeet aivan paperia niin myöskin aika lailla koko koppa eli hiekkapuhalluksesta jäisi kasa ruoste pölyä ja hiekkaa, tässä syy miksi tällä hetkellä jäykkä akseli tulossa.

-Tero

ps.Laatikko löytyi tulee getrag 260
Otsikko: Vs: 94(5) 230ft+m90 -97 + 760 230ft
Kirjoitti: Ter_No - 12.01.2014, 18:47:08
Terve taas tännekkin.

No niin taas olis viikonloppu ohi vaikka töissä on ollutkin molemmat päivät. Tulihan sitä auton parissakin oltua kun perjantai ilta kävin nostamassa moottorin pukkiin ja pikkasen purkamassa, sitten kävin hakemassa vp:n kiitos siitä (Likonen). Lauantaina töiden jälkeen suuntasin porvooseen hakemaan koko taka akselia ei ollut kyllä hinnalla pilattu mukaan myös tarttui lh2.4:sen johtosarja kiitos näistä (Amazon1969). Tänään su kävin purkamassa koneen sitten kokonaan ja muutama asia jäi mietityttämään.

Jatketaan...........
-Tero
Otsikko: Vs: 94(5) 230ft+m90 -97 + 760 230ft
Kirjoitti: Kaziganth - 12.01.2014, 21:10:05
Linnunluuthan ne siinä
Otsikko: Vs: 94(5) 230ft+m90 -97 + 760 230ft
Kirjoitti: Ter_No - 14.01.2014, 16:15:55
Päivää tännekkin...........

Nyt olis taka akselia vähän hiottu, putsailtu ja maalailtu 1 kerros väriä. Kaikkia ruosteita ei saanut pois noista nurkista kun ei oikeen työ paikan tallilla ole välineitä siihen mutta itse nyt olen "tyytyväinen". Tukivarret ym osat menee kaverille lauantaina puhallukseen ja sitten niihin saadaan maali päälle. Uretaani puslia olen mietiskellyt että vaihtaisi kaikki sellaisiksi, mistä näitä kannattaa kysellä rally race? muita? onko jollain noin hintoja tiedossa?

-Tero
Otsikko: Vs: 94(5) 230ft+m90 -97 + 760 230ft
Kirjoitti: Ter_No - 17.01.2014, 14:10:24
No niin tänään käyty tammer diesel:issä lohkon kanssa ja tuomio tuli että poraukseen ja minimi mäntä koko on 96,5 jotenka mäntien osto edessä ja sitten lohko poraukseen :-\. Tänään tuli putsailtua männät ja niin pois päin turhaan. Voipi olla että näillä näkymin auto ei starttaa toukokuussa/kesäkuussa :'(.

-Tero
Otsikko: Vs: 94(5) 230ft+m90 -97 + 760 230ft
Kirjoitti: Ter_No - 19.01.2014, 20:18:31
Iltaa tännekkin ei tullu takapään osien puhalluksesta mitään puhaltajalla muita menoja katsotaan ens viikonloppuna uudestaan. Tuli sellanen ajatus  tässä että miten tollasen t5 moottorin sais istutettua seiskaan :idiot2:? Katsellut tuolta myynti puolelta niin moottoreita saisi ~500€

Mietitään...............

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo
Kirjoitti: Ter_No - 24.02.2014, 12:47:23
Täällä ei oo kummosempia tapahtunut tekniikkaa pyöritellyt päässä että kumman sinne nyt tökkäis t5 vai b230. Flunssa häirinnyt tässä kolmisen viikkoo jos nyt alkais helpottamaan niin jaksais mennä taliille touhuumaan jotain. Autosta pitäis ottaa vielä tankki pois ja laskea laatikko tunkin päältä alas ja sitten alkaa tekemään kevyttä massan poistoa rälläkkä + teräsharja laikka menetelmällä ollut toimivia tähän asti. Tuli vietyä viimeinkin osat puhallukseen ne on ollut nyt toista viikkoa puhalluksessa eiköhän nekin ole kohta puhtaita, osa takapään "puslista" tuli haettua eli ne sorvattiin mustasta nylonista perään jää varmaankin 4kpl kumisia puslia loput nylonista. Moottoriin tuli haettua muutama osa pari viikkoa sitten mutta tiedä meneekö myyntiin suoraan. Toivottavasti tässä nyt jotain alkaisi tapahtua kesä lähenee kovaa vauhtia.

Tummanharmaa 940 tuli myytyä tuossa myös :-\.

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo
Kirjoitti: Ter_No - 26.02.2014, 21:32:29
No niin jos ei ole muuta tapahtunut niin moottori valinta on 5-moottori turbolla. Tänään tuli haettua vaari mökiltä ja siinä 10km päässä oli myynnissä B5252S moottori se tuli haettua sitten samalla kyytiin ja pitihän se illalla käydä pesemässä pahimmasta kurasta. Huomenna olisi tarkoitus purkaa moottori ja katsella missä kunnossa sylinterit ja muut osat sisuksissa on. Moottorilla ajettu 240tkm ja huollettu säännöllisesti. Tarkoitus olisi nytten laittaa t5 moottorin pipo lohkon päälle ja t5 männät jotka tulevat (volvosami:lta) h-profiileja ajatellut myös sisuksiin laittaa.


-Tero


Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Väpsy - 26.02.2014, 23:34:18
Ennen kun puristelet nylonista sorvattuja puslia paikalleen, niin pistä pultti puslan läpi, ja heitä vaikka vesiämpäriin vuorokaudeksi. Jos tämän jälkeen pultti pyörii, voi jatkaa harkintaa asentaako vaiko eikö. Nylonilla on ikävä ominaisuus imeä kosteutta ja turvota... Alkaa pian ahistaan kun auto on nipussa ja kosteella kelillä alkaa tukivarret tai niiden kiinnikkeet repeileen/murtuun.
Otsikko: Vs: 760 Turbo
Kirjoitti: Kisko - 27.02.2014, 00:00:55
...myynnissä B5252S moottori...
Tarkoitus olisi nytten laittaa t5 moottorin pipo lohkon päälle ja t5 männät jotka tulevat (volvosami:lta) h-profiileja ajatellut myös sisuksiin laittaa.
T-5 männät ovat 2 mm pienemmät kuin 2.5  ::) Vai ovatko männät jostain uudemmasta 260 hv isolohkosta?
Otsikko: Vs: 760 Turbo
Kirjoitti: Ter_No - 27.02.2014, 07:45:55
T-5 männät ovat 2 mm pienemmät kuin 2.5  ::) Vai ovatko männät jostain uudemmasta 260 hv isolohkosta?

Tästä olikin keskustelua että vapari on isommalla porauksella tuli mieleen vasta kun oli rahat siirretty ja pää oli tyynyssä eli männät taitaa jäädä yli määräiseksi. Pitää katsoa vakio männät missä kunnossa ja kuinka paljon eroaa t-5 männästä.

Nylon puslista on tieto että osa niistä ottaa kosteudesta itseensä. Pitää laittaa ämpäriin lämminvesi ja antaa olla yön yli ja mitata. Puslissa on pulteille metalli holkit joten en usko että pultteja alkaa ahdistaa vaan tukivartta puslan ulkoreunasta.

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 27.02.2014, 15:02:07
No niin tänään purettu kansi pois moottorista ja kurkattu sisään hyvältä näyttää sylinterien hoonaus jäljet löytyy aika lailla joka raunalta eli riittäneen kun käyttää lohkon hoonauksessa. Kampuran mutteria ei ole vielä avattu ja kysymys kuuluu onko oikea vai vasen kätinen kierre?

Sylinteri putket on 83mm koossa ja mietin että jos kävisi sorvauttamassa männistä koko ympärykseltä tavaraa pois niin että ura tulisi olemaan koko matkalle sama kun nyt on venttiili kolo. Kai tuosta tajuaa mikä ajatus oli  :buck2:

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 05.03.2014, 20:05:10
Tänään käyty ostamassa teräsharja sarja biltemasta ja kaiken näköistä muuta. Tallille kun pääsi niin piti rupee poistamaan massaa pohjasta eka ajattelin että kuumailma puhaltimella + lastalla mutta aika hanusrista tuo homma sitten teräsharja kiinni rälläkkään ja kone laulamaan no tällä alkoi vähän nopeammin massat lähtemään ongelma tuli siinä että massaa oli osittain "tarpeeksi" joten massa alkoi sulamaan ja leviämään tämän jälkeen kylmästi lastalla suurin osa pois ja sitten koneella perään niin siistimmin lähti. Pohjasta löytyi kaksi reikää toinen lämpösuojan alta toinen helman pokkauksesta nämä pitää siis hitsata. Tukivarret ja muut perän osat saan toivottavasti nyt lauantaina niin saa ne väriin ja taka-akselistoa paikalleen. Moottori pitäisi nyt saada levälleen kokonaan niin saisi osat pesukoneeseen lauantaina, tämä viikko oltu sairaslomalla niin en ole saanut  moottorille tehtyä mitään (moottori töissä).

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 13.03.2014, 22:48:01
Iltaa tännekkin.
Viikolla on saatu jotain tehtyä tähän rojektiin männät kävi sorvissa, kampuran haen huomena kiillotuksesta ja vien kannen plaanaukseen samalla osia tuli pestyä viikonloppuna. Massaa on tullut poisteltua korista aika reilusti ja pikku hiljaa voisi alkaa olemaan tuo massan poisto loppu suoralla alkaa kypsyttää tuo massa puru mitä on sitte joka puolella kun rälläkällä antaa mennä. Pari mätä paikkaa löytynyt korista oletus oli että on hyvässä kunnossa mutta massan alla piilee kummajaisia kun kunnolla putsaa ei kovin pahoja. Kantta kun tänään tuli pyöriteltyä "pöydällä" niin jostain ilmestyi jokin tappi mutta mikä :idiot2:?


(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140313_18_45_37_Pro__highres_zpse57d8025.jpg)
Osasia

Sunnuntaihin mennessä olisi tarkoitus saada tuo alusta siihen malliin että pääsee saumat liimailemaan ja maalaamaan. Koriliima vai pohjaväri ensin? Itse olen laittanut pohjan ja sitten liiman.

Jatketaan.....
-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Justus - 13.03.2014, 22:52:31
näyttäis ihan keskitystapilta, samalainen kun siinä kuva oikeassa laidassakin on.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 13.03.2014, 22:53:45
näyttäis ihan keskitystapilta, samalainen kun siinä kuva oikeassa laidassakin on.

Tätä ajattelin itsekkin mutta kun on pienempi ja paikkaa en löytänyt sille.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 14.03.2014, 18:50:44
Iltaa

Nyt on ropleema tuli käytyä kysymässä 960:stä volvoa varaosa autoksi lähinnä ö-pohjan ja kannakkeitten ym. osien takia MUTTA auto on moottoriltaan toimiva vaikka seissyt pari vuotta nyt siis mietinnässä että kannattaako tuollaista ehjää konetta "rikkoa" eli purkaa öljypohja ym pois ja muokkailla vitos koneeseen vai kannattaisiko tuo kutos kone laakeroida käydä läpi ja ahdistaa se keulalle kun on kokonainen. :idiot2: :idiot2: :idiot2: mielipiteitä kuunnellaan.

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: visa - 14.03.2014, 19:00:32
jos se on 2.5 ni miksipä ei multa saat vielä 5kpl t5 mäntiä siihen :) jos se on 3l niin jotkut on ainakin samalla porauksella olevista 5 koneista saanut sylinteriputket paskaksi.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 14.03.2014, 19:04:14
jos se on 2.5 ni miksipä ei multa saat vielä 5kpl t5 mäntiä siihen :) jos se on 3l niin jotkut on ainakin samalla porauksella olevista 5 koneista saanut sylinteriputket paskaksi.

Juu piti laittaakkin että 3-litranen malli. Tässä yrittänyt lueskella virityksistä ja miettinyt leima hommia onko se niin että 7-sataa sarjan tehokkaimmasta mallista saa teho nousta 20% vai alkuperäisestä tehosta? En muista nyt jos on malli sarjan tehokkaimmasta niin silloinhan tuon saisi leimattua 218 hevosvoimalla lailliseksi.

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Justus - 14.03.2014, 19:16:04
Iltaa

Nyt on ropleema tuli käytyä kysymässä 960:stä volvoa varaosa autoksi lähinnä ö-pohjan ja kannakkeitten ym. osien takia MUTTA auto on moottoriltaan toimiva vaikka seissyt pari vuotta nyt siis mietinnässä että kannattaako tuollaista ehjää konetta "rikkoa" eli purkaa öljypohja ym pois ja muokkailla vitos koneeseen vai kannattaisiko tuo kutos kone laakeroida käydä läpi ja ahdistaa se keulalle kun on kokonainen. :idiot2: :idiot2: :idiot2: mielipiteitä kuunnellaan.

-Tero

Paljos sillä on ajettu?
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 14.03.2014, 19:17:59
Olisko nyt ollut 311tkm
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Justus - 14.03.2014, 19:18:52
Olisko nyt ollut 311tkm

Käykö se nätisti?

Ei noita B6304 koneita suomenmaassa liikaa varaosakoneina liiku ja pyytävät ihan järkky hintoja jossain romiksilla niistä.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 14.03.2014, 19:19:55
Tässähän olis ajatus se että menis varmaankin hyvin paljon pienemmillä muokkauksilla koppaan ja sitä kautta ajoon harmi sinäänsä se että hain tänään kampuran kiillotuksesta ja kansi meni plaanaukseen mutta saahan ne ehkä myytyä eteen päin tai sitten hyllyyn odottamaan 6-koneen sylinterin antautumista

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Justus - 14.03.2014, 19:22:21
En välttämättä lähtis teurastaan hyvin toimivaa mosaa.

Mut saahan noita öljypohjia 2,5 litrasista ja niitä on varmaan enemmän rikkinäisenäkin tarjolla.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 14.03.2014, 19:22:37
Käykö se nätisti?

Ei noita B6304 koneita suomenmaassa liikaa varaosakoneina liiku ja pyytävät ihan järkky hintoja jossain romiksilla niistä.

Autoa ei ole siis käynnistetty vielä ensi viikolla olisi tarkoitus hakea auto pois. Akku oli tyhjä

Juu juuri tämän takia ajattelin pitää ehjänä koneen koska yhden öljypohjan löysin ja hintaa pelkällä pohjalla 250€ minusta suht suolainen hinta.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Justus - 14.03.2014, 19:31:18
Autoa ei ole siis käynnistetty vielä ensi viikolla olisi tarkoitus hakea auto pois. Akku oli tyhjä

Juu juuri tämän takia ajattelin pitää ehjänä koneen koska yhden öljypohjan löysin ja hintaa pelkällä pohjalla 250€ minusta suht suolainen hinta.
no se on niin suhteellista, jos Niemen purkaamo pyyttää 188tkm ajetusta koneesta 1950€   :o :o :o

Sillä kun saa koko toimivan autonkin...
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 14.03.2014, 19:32:02
Tarjosiko auton mukaan? :D :D :D :D
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Justus - 14.03.2014, 19:33:34
Juu ei
http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/stock/Autopurkaamo-M.Niemi/Volvo/VOLVO-960/1991_1997/Moottori/Moottori-Bensiini/Kaikki/

Nii j ahei tuohan on vielä 2,5l  :D :D :D


Ruotsissa koko bloki n.200€
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Brick - 17.03.2014, 10:33:43
Tätä vois sanoa jo edulliseksi purkaamo hinnaksi.
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1678028
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Herra-Jermu - 18.03.2014, 11:32:28
Tätä vois sanoa jo edulliseksi purkaamo hinnaksi.
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1678028

Sen verran edullinen, että piti ostaa pois.   :idiot2:  :D Tämä on nyt T5:lla? joten hyvä projekti tulossa.  :)
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 18.03.2014, 15:30:40
Sen verran edullinen, että piti ostaa pois.   :idiot2:  :D Tämä on nyt T5:lla? joten hyvä projekti tulossa.  :)

Hyvä että löysit moottorin. Tämä ei ole t5:lla tai millään muullakaan moottorilla vielä mutta valinta on b6304 vapari. Auto josta moottori otetaan siirretään tallin pihalle ja kone nostetaan pois ja käydään läpi. Katsastuksen suhteen tuli juteltua inssin kanssa ja mitä hän vaatii penkki paperin kertovan niin ahtopaine min 0.4bar, ahtimen malli ja coolerin koko. Pään vaivaa nyt tuottaa tuo 218hv max teho kun tarkoitus olisi leimata kaikki muutetut osat ja saada autosta "täysin lailinen" kai se jollain suppareilla ym onnistuu.

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Juuso_ - 18.03.2014, 16:28:21
Hyvä että löysit moottorin. Tämä ei ole t5:lla tai millään muullakaan moottorilla vielä mutta valinta on b6304 vapari. Auto josta moottori otetaan siirretään tallin pihalle ja kone nostetaan pois ja käydään läpi. Katsastuksen suhteen tuli juteltua inssin kanssa ja mitä hän vaatii penkki paperin kertovan niin ahtopaine min 0.4bar, ahtimen malli ja coolerin koko. Pään vaivaa nyt tuottaa tuo 218hv max teho kun tarkoitus olisi leimata kaikki muutetut osat ja saada autosta "täysin lailinen" kai se jollain suppareilla ym onnistuu.

Tulihan tuossa nyt takapään osillekkin tehtyä jotain
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140317_18_41_39_Pro__highres_zpse1d33950.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140317_20_23_50_Pro__highres_zps1dee63f1.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140318_11_57_43_Pro__highres_zpsec23587b.jpg)

Jos nyt kaikki suunitelmat menee niin kuin on ajateltu niin 960:stä tulee käyttöön
-Koko keula valot, loksut, puskuri ja konepelti
-Sisustaa meidän käyttikseen
-Moottori
-Taka valot käyttikseen
-Ylimääräiset tulevat myyntiin

Saako taka-akselin kiinnitys "pantoja" jostain uutena?
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140317_19_31_12_Pro__highres_zps7abda53b.jpg)

-Tero


Penkkilapun ahtopaineella ei ole merkitystä. Voi olla vaikka 0.05bar
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 18.03.2014, 16:31:36

Penkkilapun ahtopaineella ei ole merkitystä. Voi olla vaikka 0.05bar

Inssi sano että pitää henk kohtaisesti luotettavana 0.4 bar ja haluisi tolla paineella lapun nähdä.
-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Jussi.L - 18.03.2014, 16:43:42

Penkkilapun ahtopaineella ei ole merkitystä. Voi olla vaikka 0.05bar

Mullekkin sanottiin että täytyy olla 0,5bar, mutta kun katsastin auton niin inssi sanoi että on hyväksynyt 0,3bar ahdoillakin koska esim FK:ssa on vakiona sen verran. Trafin mukaan kuulemma pitäis olla toi 0,5bar mutta on niille 0,3bar kelvannut. Mutta en usko että alle 0,3bar hyväksytään.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Brick - 18.03.2014, 17:00:26
Pään vaivaa nyt tuottaa tuo 218hv max teho kun tarkoitus olisi leimata kaikki muutetut osat ja saada autosta "täysin lailinen" kai se jollain

Surkeet ennakot/ajoitukset ja suppari downpipeen niin kyllä se siitä.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: 8-pätkä - 18.03.2014, 17:03:06
ja suppari downpipeen niin kyllä se siitä.
Ite rajoittaisin imupuolta mieluummin, ettei vaan pakopaineella/lämmöllä sulata jotain...
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Brick - 18.03.2014, 17:05:42
Ite rajoittaisin imupuolta mieluummin, ettei vaan pakopaineella/lämmöllä sulata jotain...

Hyvä pointti. Vakio pakoputkisto riittänee pakokaasu jarruksi.

Onkos nää LH2.2 vähäpäästöisiä vai ei?
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)5
Kirjoitti: Ter_No - 18.03.2014, 18:34:24
Hyvä pointti. Vakio pakoputkisto riittänee pakokaasu jarruksi.

Onkos nää LH2.2 vähäpäästöisiä vai ei?

Ei oo tää mun kippo vähäpäästönen katti pitää olla kylläkin kiinni.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 22.03.2014, 15:02:20
No niin nyt on haettu purku auto ruutuun ja huomenna siirretään tallille. Moottorin ja muiden osien purku aloitetaan huomenna ja jatketaan ensi viikolla.

Lohko betonista kysellyt hieman ja kysyn nytten täälläkin että onko betonoinnin jälkeen lohko porautettava? Betonia olisi tarkoitus laittaa vesipumpun alatasoon asti.

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Brick - 22.03.2014, 16:02:34
No niin nyt on haettu purku auto ruutuun ja huomenna siirretään tallille. Moottorin ja muiden osien purku aloitetaan huomenna ja jatketaan ensi viikolla.

Lohko betonista kysellyt hieman ja kysyn nytten täälläkin että onko betonoinnin jälkeen lohko porautettava? Betonia olisi tarkoitus laittaa vesipumpun alatasoon asti.

-Tero

Suosittelen tätä tuotetta.
http://www.uspartsperformance.fi/moroso-35571-lohkobetoni
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 22.03.2014, 16:04:40
Suosittelen tätä tuotetta.
http://www.uspartsperformance.fi/moroso-35571-lohkobetoni

Kiitoksia tarvikemotilla hinta 39€ en sit tiedä onko saman kokoinen pullo
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Brick - 22.03.2014, 16:06:20
Kiitoksia tarvikemotilla hinta 39€ en sit tiedä onko saman kokoinen pullo

Sama pullo tarvikemotista sen itse tilasin.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: visa - 22.03.2014, 20:11:49
Tinalohkot jos jostain pettää niin se on yleensä sylinteriputkien yläpäästä.. jotkut laittaa rakotulkkeja sinne väliin vahvistaakseen siitä kohtaa, mutta jos betonoidaan ja ylikokoon porataan en osaa sanoa saavutetaanko hyötyä vai ei 
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Brick - 22.03.2014, 20:53:35
Tinalohkot jos jostain pettää niin se on yleensä sylinteriputkien yläpäästä.. jotkut laittaa rakotulkkeja sinne väliin vahvistaakseen siitä kohtaa, mutta jos betonoidaan ja ylikokoon porataan en osaa sanoa saavutetaanko hyötyä vai ei

83mm poraus on kyllä vaikea tapaus kun mennään 75hp/pytty tienoille. Ja pahenee vaan jos mennään ylikokoon porailemaan.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 23.03.2014, 21:49:04
Tuli napattua pari kuvaa purku autosta

Likainen
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/960/WP_20140322_17_38_03_Pro__highres_zps2471b349.jpg)

Pikkasen pestynä
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/960/WP_20140323_12_02_34_Pro__highres_zps59a12f88.jpg)

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Rusakko - 23.03.2014, 22:01:24
Jos autoa meinaat liikenteeseen tehdä niin eihän akselistorakennetta saa muuttaa.. Siis esim linkusta jäykäksi tai päinvastoin.
Niin minä olen ymmärtänyt
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Kaziganth - 23.03.2014, 22:09:12
Jos autoa meinaat liikenteeseen tehdä niin eihän akselistorakennetta saa muuttaa.. Siis esim linkusta jäykäksi tai päinvastoin.
Niin minä olen ymmärtänyt
mä olen ymmärtänyt että jäykästä saa muuttaa retkuun muttei toisinpäin
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 23.03.2014, 22:11:22
mä olen ymmärtänyt että jäykästä saa muuttaa retkuun muttei toisinpäin

Mikäs pointti tässä on että ei toisinpäin?
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: samupyh - 23.03.2014, 22:58:55
Mikäs pointti tässä on että ei toisinpäin?

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Pid1852280 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Pid1852280)

Tuon mukaan kumminkaan päin ei ole mahdollista ilman poikkeuslupaa normaalissa tapauksessa.

Mutta aken aikana olen kuullut ohjeistuksen, että jäykkäperäisestä -> retkuperään on mahdollista, muttei toisinpäin. Jenkkipuolella esim jaguarin akseleita on vaihdettu jäykän tilalle.

Tässäkin asiassa helpoimmalla pääsee, kun käy konttorilla kysymässä. Tässä varsinkin asiaa helpottaa se, että 760 on saanut jäykällä akselilla. Täten mallisarjasta löytyy jäykkä akseli -> ei ongelmaa nähdäkseni.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: AtAi - 23.03.2014, 23:51:39
Jos autoa meinaat liikenteeseen tehdä niin eihän akselistorakennetta saa muuttaa.. Siis esim linkusta jäykäksi tai päinvastoin.
Niin minä olen ymmärtänyt
Ööh, se on Volvo, niin se on ihan sama jos vaihtaa, ei vaan mee sanomaan sitä konttorilla että on vaihtanu, kun kumpaakin löytyy alunperin, se olis eriasia jos 240seen rakentais retkuperää...
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 12.04.2014, 22:05:36
Ööh, se on Volvo

Iltaa tännekkin. Pitkästä aikaa saatu jotain aikaiseksi työ vienyt muutamat illat ja viikonloppusin ei ole oikein tallille jaksanut lähteä. Eilinen meni massojen poistossa ja mätien poistossa nyt olis ruosteiset alueet putsattu massasta ja ruosteesta vielä pitää jollain litkulla pestä alueet että saa ihan puhtaaksi sen jälkeen värit ja massat. Moottori nostettiin tänään pois 960:stä olihan siinä taas oma jumppa.


(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140412_18_52_01_Pro__highres_zps90b396e1.jpg)
Huomatkaa tallin siisteys......................................... ..... :peetu:

Kai se tästä taas etenee hitaasti ja hyvin epävarmasti......... :-\

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 17.04.2014, 22:41:08
Taas on muutama ilta tallilla vierähtänyt nyt on kansi tammerdieselissä ja huomena lohkon kanssa käymään ja katsomaan minkä tuomion saa :-\ Eli moottori purettu kokonaan + vähän mätää leikelty korista pois yritin tuossa tehdä kollektoria pakosarjalle mutta aivan pitkin sitä meni koko homma kun ei ole muuta leikkuria kun rälläkkä ja rautasaha :idiot2:. Megasquirt tuli ostettua pitää alkaa sitä tutkimaan kun ei ole minkään näköistä käryä koko laitteesta ehkä kohta on :buck2: Tinneri jäi tänään ostamatta (unohtui) eli ei päässyt pohjaa "pesemään" kaipa sillä nuo loppu massan jämät saa pois? Onko kellään tietoa meneekö Volvon imusarjaan jonkun muun auto merkin plenumi on hirvittävän kokonen tuo vakio imusarja. Öljy paluu pitää ratkasta ja sitten tulo vielä.

(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140417_18_59_05_Pro__highres_zps10378fbb.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140417_18_59_15_Pro__highres_zps3cbe9be5.jpg)

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: migl - 23.04.2014, 17:58:27
Seuraillaan :) mikäs tuon 960 kohtalo on? Nuo takavalot pistää silmään  ::)
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 23.04.2014, 18:13:55
Seuraillaan :) mikäs tuon 960 kohtalo on? Nuo takavalot pistää silmään :roll:

Kiva että joku seurailee 960:sen kohtalo on purku myynti puolella enemmän jonkin verran myyty jo pois.

Päivitellääs nyt sitten muutenkin. Tänään megasquirt saapui kotiin ja sitä tuli pyöriteltyä hetki kädessä mutta ei kyllä yhtään sen enempää katsellaan sitä sitten kun on sen aika. Lohko sai tuomion "Miten tämä voi olla näin kulunut en ymmärrä" suur piirtein nämä sanat kuuluivat koneistajan suusta  :( Nyt tiedän yhden 2,5 litrasen lohkon jonka varmaankin haen viikonloppuna jos nyt p*rkele löytyisi sellanen lohko minkä saisi kasaan ilman porausta kun ei vain ole varaa uusiin mäntiin ja tuota 3,0 litrasta konetta turha heikentää. Kansi tuli haettua kylläkin plaanauksesta ja kampura oli hyvä.

-Tero

Yritetään.............
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 28.04.2014, 22:45:18
No niin nyt olisi auton pohja "pesty" maalattu ja massailtu jos olisi huomenissa sopivan kuiva niin voisi aloitta takapään niputuksen tukivarret mallailla paikoilleen ja pari reikää pitää porata takakontin puolelle pusla kannaketta varten. b6254 lohko tuli haettua porausta kaipaa kyllä sekin mutta nyt juuri äskön tuli sellainen mieleen että paljos tota 81mm porauksella olevaa lohkoa voi porata saako porattua 83mm jos tuo onnistuu niin silloin se tehdään ja kasataan uusilla männänrenkailla, h-profiileilla, tiivisteillä kietokangen laakereilla ymym. Tuo lohko tuli otettua mukaan ensi talvea ajatellen mutta nyt jos onnistuisi tuo poraus ym niin saisi sitten "timmin" moottorin kesäksi. :idiot2: :idiot2: :idiot2: :idiot2: :buck2:
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 04.05.2014, 22:13:54
Iltaa vaan tännekkin tämän viikon tapahtumista voisi vähän kirjoitella. Keskiviikkona vein lohkon ja männät tammerdieseliin ja sielä ne nyt poraa sen oikean kokoiseksi elikä poraus onnistuu tuohon 2,5 lohkoon  *taavih-> Sitten kävin viemässä terästarvikkeeseen mädät palkin palat että ne kanttaa uudet pätkät 3mm kamasta. Torstai oli ja meni. Perjantaina käväsin hakemassa palkin pätkät + 1-neliön peltiä ja neliö sähkösinkattua peltiä tämän jälkeen varaosa liikkeeseen hakemaan tarpeita ja mukaan tuli victor reinz yläpään tiivistesarja, männän renkaat, kansi pultit ja kk-laakerit. Illalla lähdin sitten tallille ja siellä tuli hitsailtua kuskin palkki, etu-lattia ja apparin palkki on tuo hitsaaminen sitten mukavaa näin 6kk jälkeen ja aivan tuntemattomalla laitteella no tulihan tehtyä. Lauantaina sain hakea matkahuollosta 1kpl h-profiileja nyt on kaikki 6kpl tallilla. Tänään menin illaksi tallille hitsailemaan nyt olisi apparin lattia myös hitsattu eipä tartte kohta enään hitsailla 2 paikkaa ja sit PITÄISI kaikki mätä olla pois ???

Ostin mustaa maalia ainakin oli mustan maalin hylly paikalla :D
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140424_18_29_00_Pro__highres_zps21102e81.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140502_20_00_46_Pro__highres_zpsfee445fe.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140502_20_49_27_Pro__highres_zps1bfeea0f.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140504_19_23_08_Pro__highres_zps41bb141c.jpg)

Kaipa tämä tästä..........

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 07.05.2014, 20:03:32
Jee jee tänään haettu lohko porauksesta ja sitten tuli haettua pakosarja johon vaihdetaan volvon laippa ja hukkiksen laippa.

(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140507_18_16_39_Pro__highres_zps076632da.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20140507_18_16_26_Pro__highres_zps3d9eebf7.jpg)

Nyt mietityttää tuo laatikko jos nyt sitten laittaisi tuon automaatin takaisin kiinni ja ajelisi sillä kesän jos saadaan ajoon. Mitäs noilla laatikon sähköillä on tekemistä vissiin pelkälle moottorin ohjaukselle toimiiko ilman sähköjä normaalisti? Talveksi sitten manuaaliksi muutto hommat.

Tässä olisi nyt tarkoitus viikonloppuna saada moottori kasaan ja nostella keulalle. Plenumin teko alkaa ehkäpä ensi viikolla katotaan mitä tulee ja rosterista olisi tarkoitus tehdä.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Justus - 08.05.2014, 00:27:34
onko toi joku bimmerin pakosarja?
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Sami K. - 08.05.2014, 00:38:41
Onko tuo joku bimmerin pakosarja?

Ei ole.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 08.05.2014, 16:10:55
onko toi joku bimmerin pakosarja?

Ei ole vaan Bmw:n m20 moottoriin tehty  :uglystupid2:. Huomattiin tuossa että nissan skylinen oliko nyt rb20det moottorin kiina satsissa ero oli suunnilleen hukkiksen toiseen suuntaan lähtö.

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Lankku - 08.05.2014, 16:12:16
Vaihteiston ja moottorinohjainlaitteet juttelevat keskenään. Pakko olla ohjainlaite automaattina. Manuaalimuutoksen yhteydessä ei tarvitse kuin ottaa laatikon boksista johto irti ja boksi pois.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 08.05.2014, 16:14:00
Vaihteiston ja moottorinohjainlaitteet juttelevat keskenään. Pakko olla ohjainlaite automaattina. Manuaalimuutoksen yhteydessä ei tarvitse kuin ottaa laatikon boksista johto irti ja boksi pois.

Mutta moottorin ohjaukseksi tulee megasquirt onko silti laatikolle pakko laittaa jotain infoa eikö toimi ilman sähköjä?

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Kaziganth - 08.05.2014, 17:09:32
Mutta moottorin ohjaukseksi tulee megasquirt onko silti laatikolle pakko laittaa jotain infoa eikö toimi ilman sähköjä?

-Tero
kyllä sille vissiin jotain, mutta mä olen myöskin nähnyt ohjeet miten saa rattivaihteet, eli formulatyyliin vaihdeltua vaihteita
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 08.05.2014, 17:12:04
kyllä sille vissiin jotain, mutta mä olen myöskin nähnyt ohjeet miten saa rattivaihteet, eli formulatyyliin vaihdeltua vaihteita

 :D Mistä tämä rattivaihde juttu tuli :D siis ois nyt kiva jos sen lootan sais toimii ihan vaikka kepistäkin :D :D
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Kaziganth - 08.05.2014, 17:18:44
:D Mistä tämä rattivaihde juttu tuli :D siis ois nyt kiva jos sen lootan sais toimii ihan vaikka kepistäkin :D :D
Kyllä mulle automaattikin kelpais jos sen sais rattivaihteilla toimiin :D
On vaan ikuisuus siitä kun näin enkä pikaisella googlauksella löytänyt.  :-\
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 08.05.2014, 17:19:37
Kyllä mulle automaattikin kelpais jos sen sais rattivaihteilla toimiin :D

Juu kyllähän se passais :D
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: bolinder - 08.05.2014, 17:22:11
:D Mistä tämä rattivaihde juttu tuli :D siis ois nyt kiva jos sen lootan sais toimii ihan vaikka kepistäkin :D :D

Oisko kazzi ihan meinanut joku "tarvike ohjelmoitava "poksi tohon aw lootaan esim suprastikki siinä on optiona just tommonen "käpälä " mahollisuus ja toinen että saa ohjelmoitua just toi sun keppitoiminta
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Kaziganth - 08.05.2014, 17:23:40
Oisko kazzi ihan meinanut joku "tarvike ohjelmoitava "poksi tohon aw lootaan esim suprastikki siinä on optiona just tommonen "käpälä " mahollisuus ja toinen että saa ohjelmoitua just toi sun keppitoiminta
voi olla että oli joku tarvikehomma vai tekikö ite alusta saakka
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 08.05.2014, 17:23:48
Siis mää tehtoo  saada vaihteen päälle vetämällä kepistä D, pakki R, P parkissa ym ym......
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 08.05.2014, 17:24:39
Siis mää tehtoo  saada vaihteen päälle vetämällä kepistä D, pakki R, P parkissa ym ym......

Eli tämä toiminto normaali ilman sähköjä?
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: sjos - 08.05.2014, 17:30:44
Eli tämä toiminto normaali ilman sähköjä?

Onko laatikko aw-30 jotain? Se kyllä tarvitsee omaa ohjainlaitetta.

Tästä jotain luettavaa iltapuhteeksi, http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=47229  ;)
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 08.05.2014, 17:35:42
Onko laatikko aw-30 jotain? Se kyllä tarvitsee omaa ohjainlaitetta.

Tästä jotain luettavaa iltapuhteeksi, http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=47229  ;)

Juu eiköhän se tuo aw-30 ole. Saas nähä kuin äijän käy. Perkeleen manuaalit kun tulee maksamaan niin perhanasti :-\
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Kaziganth - 08.05.2014, 17:38:51
No sjossihan sen löysi :D
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: sjos - 08.05.2014, 17:46:12
Ja Suprastick on aina hyvä vaihtoehto  ;)
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Brick - 08.05.2014, 22:09:00
Porattiinko tuo 2,5 lohko nyt 83mm ?
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Pumpe - 08.05.2014, 22:21:02
Mulla olis yks m90...  400 e. ::)
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 08.05.2014, 22:38:00
Mulla olis yks m90...  400 e. ::)

Siis tinakoneen m90?

Porattiinko tuo 2,5 lohko nyt 83mm ?

Joo kyllä porattiin kolme litrasen männille eli eiköhän se ole 83mm en ole mitannut.

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: dometic - 08.05.2014, 23:20:14
Kulmamieshän käytti Suprastickiä, kun asensi D5 koneen siihen 960 farkkuun. Ehkä hän osais auttaa?
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Justus - 09.05.2014, 00:12:18
Ei ole vaan Bmw:n m20 moottoriin tehty  :uglystupid2:. Huomattiin tuossa että nissan skylinen oliko nyt rb20det moottorin kiina satsissa ero oli suunnilleen hukkiksen toiseen suuntaan lähtö.

-Tero

No sitä lähinnä tarkoitin. En nyt kyllä luullu, että siinä tommosia vakiona oliskaan.
On noita bemuja tullu takavuosina ropailtuakin...
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: anone - 09.05.2014, 00:43:49
Kulmamieshän käytti Suprastickiä, kun asensi D5 koneen siihen 960 farkkuun. Ehkä hän osais auttaa?

Joo kulmamiehen projektipäiväkirjaa vaan lukemaan aiheesta. Selkeesti oli saatu 960:n aski toimimaan erillään ilman moottorinohjauksen kanssa keskustelua. (Ulkomuistista, eikai se D5:n tietokoneen kanssa alkanu keskustelemaan :) ) Mutta itsenäisesti kuitenkin.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Lankku - 09.05.2014, 00:54:12
Suprastick on vaan aika turha lisäkulu väliaikaiskäyttöä varten. Suoraan valmistajalta tilattuna 480 taalaa plus alvi ja tulli. http://www.latentsolutions.com/products.html Siihen hintaan ostaa M90:n.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: pukema - 09.05.2014, 01:52:48
Suprastickejä löytyy käytettynäki ku vähän etsii, ebayssa ollu esimerkiksi yks myynnissä 150 eurolla. Hyvin toimii 960 laatikon kans.

http://www.ebay.co.uk/itm/Suprastick-automatic-transmission-controller-/131107665167

Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Juke-Maza - 09.05.2014, 06:27:50
Joo kyllä porattiin kolme litrasen männille eli eiköhän se ole 83mm en ole mitannut.

-Tero
Paljonko meinasit ottaa tehoja ulos tuolla porauksella?
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 09.05.2014, 08:08:38
Paljonko meinasit ottaa tehoja ulos tuolla porauksella?

Otetaan se mitä sieltä saa 300+hv olisi nyt sellanen kesä toive mutta katsotaan. Yritetään pitää paikat nipussa

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Brick - 09.05.2014, 08:16:38
Otetaan se mitä sieltä saa 300+hv olisi nyt sellanen kesä toive mutta katsotaan. Yritetään pitää paikat nipussa

-Tero

Muista laittaa rakotulkit pyttyjen väliin, jos vaikka tulee haluja nostaa tehot 400hp.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: boost - 09.05.2014, 08:27:31
Tuo automaatti kannattaa unohtaa välittömästi. Tuosta sun 300hv:sta jää 200hv vetävälle pyörälle. Ihan oikeasti tuo 960 automaatti on aivan paska.
Olen kokeillu kahdessa ahdetussa kutosessa ja kumpaankin kun on laittanut manuaalin tilalle huomaa kuinka paljon tehoa hävii luistoihin ja muuhun öljynvatkaamiseen.

Se on hyvä aski toiminnaltaan kun ajaa kaupunkiajoa. Kaikki sen jälkeen on pelkkää tuskaa.

Niin ja tuo 3 litran poraus on ihan hapoilla 400hv tehoilla. Pieni säätövirhe ja huonosti käy. Lorauta pikkusen petonia alas (2-3cm) ja jyrsitytä holkit pyttyjen ympärille ja tämäkin on turhaa kun on tarjolla muutamalla satasella pikkusella porauksella olevia lohkoja. 

   
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 09.05.2014, 08:28:09
Muista laittaa rakotulkit pyttyjen väliin, jos vaikka tulee haluja nostaa tehot 400hp.

Tarkoittaako tämä rakotulkki homma nyt ihan mitta väline rakotulkkia? Minkä kokoiset ne pitää olla ja onko vaarana että putkien asento muuttuu tai että "luiskahtaa pois paikalta?

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 09.05.2014, 08:30:05
Tuo automaatti kannattaa unohtaa välittömästi. Tuosta sun 300hv:sta jää 200hv vetävälle pyörälle. Ihan oikeasti tuo 960 automaatti on aivan paska.
Olen kokeillu kahdessa ahdetussa kutosessa ja kumpaankin kun on laittanut manuaalin tilalle huomaa kuinka paljon tehoa hävii luistoihin ja muuhun öljynvatkaamiseen.

Se on hyvä aski toiminnaltaan kun ajaa kaupunkiajoa. Kaikki sen jälkeen on pelkkää tuskaa.

   

eli unohdetaan koko aw.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: boost - 09.05.2014, 08:32:22
NYT ON JÄRKI PUHETTA.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: boost - 09.05.2014, 08:37:40
Rakotulkki on ainakin 2.5 ja t6 lohkossa 0.8mm  menee pikkusella naputuksella paikoilleen, kannattaa vaan ensin putsata se originel ura.

Mulla oli 164:sen t6 lohkossa kansi ylhäällä ja rakotulkit oli vain sylintereiden leveydeltä paikoillaan, olivat pikkusen lähteneet liikkumaan, eli kyllä ne pytyt vatkaa...   Yhteen rata koneeseen tein rakotulkit niin pitkänä että ne ottaa kiinni myös sinne kansipulttien poteroihin asti, sillon eivät pääse liikkumaan. Ja ainakin  +800hv paketti on pysyny läjässä toistaiseksi???
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: boost - 09.05.2014, 08:39:14
Niin joo ja ei ne pyttyjä niin paljoa paina että sylinterin muoto muuttuisi.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 09.05.2014, 08:42:42
Tämä selvä. Suuttimia kun olen miettinyt niin olisko jotkut 550cc sopivat tonne 300-400hv.

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: boost - 09.05.2014, 08:51:40
Tina 6 koneessa menee tiettyyn rajaan asti niin että  minkä koiset on suuttimet niin paljon voi ottaa tehoa (Bensalla).

Mulla oli 440hv ja 440cc suuttimet aukiolo sen mitä vakio motikka 1.8 antoi (eli 80-90%)


550cc pitäisi riittää hyvin.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 09.05.2014, 11:46:39
Tina 6 koneessa menee tiettyyn rajaan asti niin että  minkä koiset on suuttimet niin paljon voi ottaa tehoa (Bensalla).

Mulla oli 440hv ja 440cc suuttimet aukiolo sen mitä vakio motikka 1.8 antoi (eli 80-90%)


550cc pitäisi riittää hyvin.

Polttoaine olisi tarkoitus vaihtaa re85 polttoaineeksi. Voiko tuon aineen kanssa tulla jotain suurempia ongelmia?

Nyt kun tuota manuaalia miettii niin tarvetta olisi kytkin + jarru polkimelle ja kytkimen työ ja pääsylinterille. Vauhtis vissiin passaa 5-koneesta sellanen löytyy mutta sitten mites näitten kytkinten kanssa bmw:n laatikolle mikä asetelma, levy, paininlaakeri ja silmälaakeri? M90 Vakio levy + asetelma? Jollain karkeeta hinta arviota tai oma kohtaisia kokemuksia? Mielellään suomesta kaikki.

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: siipiveikko - 09.05.2014, 12:06:55
Mulla on omassa tuplaturbo kutosessa 850:n kiinteä vauhtipyörä johon on porattu uusi jako Sachs -765 asetelmalle, 4-lapanen sintterilevy, bmw:n oma painelaakeri ja käpälään tehty 10mm korotus molempiin päihin.
Ajokokemuksia ei vielä ole mutta ei se enää kaukana ole.
Voin suositella Boost:n tekemää vaihdelaatikon muutostyötä ja tiedät mistä saat laatikon sopivasti.
Asetelma maksoi n.300e, sintteri tais olla 130e, jaonmuutos vauhtikselle paikasta riippuen 50-100e
Kytkimeksi voisi olla noille tehoille sopiva T-5R:n asetelma, kävis suoraan sun vauhtipyörään.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Juke-Maza - 09.05.2014, 14:50:58
Niin ja tuo 3 litran poraus on ihan hapoilla 400hv tehoilla. Pieni säätövirhe ja huonosti käy. Lorauta pikkusen petonia alas (2-3cm) ja jyrsitytä holkit pyttyjen ympärille ja tämäkin on turhaa kun on tarjolla muutamalla satasella pikkusella porauksella olevia lohkoja. 
Järkipuhetta.

Hommaa Ter_No vielä yksi 81mm lohko ja jätät sen porauksen vakioksi niin ei tarvii jännittää tuon keston kanssa.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 09.05.2014, 14:55:53
Järkipuhetta.

Hommaa Ter_No vielä yksi 81mm lohko ja jätät sen porauksen vakioksi niin ei tarvii jännittää tuon keston kanssa.

Joo kun löytyisi lohko mitä ei tarvitse porata ja hinta olisi sopiva mietitään sitä tämän moottorin hajottua tämä kone kasataan nyt kun siihen on kaikki valmiina ja valmiiksi porattu ei tätäkään moottoria tarvitse tahalleen riikkoa yritetään pitää tehot, paineet ym. maltillisena ja pitää moottori nipussa...... Nyt kun sanot että niitä löytyy pilvin pimein niin laitahan lisää infoa........

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: boost - 09.05.2014, 15:49:24
Nakutus on myrkkyä heikolle lohkolle ja heikoille männille... Ei kannata hakea mitään viimeisiä säätöjä ennakko puolelta...

Itse myin täysin virheettömän 2.5 lohkon 200e hintaan.  Ei ne tuon kalliimpia ole.

Re85 kanssa tuo 550cc suutin on melko rajoilla, pitäisi riittää kumminkin 400hv teholle . Laske 35-40% lisää bensalle niin ollaan hyvin lähellä...

 

 


 
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 09.05.2014, 15:54:26
Nakutus on myrkkyä heikolle lohkolle ja heikoille männille... Ei kannata hakea mitään viimeisiä säätöjä ennakko puolelta...

Itse myin täysin virheettömän 2.5 lohkon 200e hintaan.  Ei ne tuon kalliimpia ole.

Re85 kanssa tuo 550cc suutin on melko rajoilla, pitäisi riittää kumminkin 400hv teholle . Laske 35-40% lisää bensalle niin ollaan hyvin lähellä...

 

 


 

Uskon sen kyllä että lohkoja löytyy mutta joka kerta kun olen itse metsästänyt niin ei mutta mennään näillä mitä on
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 08.10.2014, 16:55:07
No niin herätellään tätäkin pitkästä aikaa. Kesä aikana ei ole tehty mitään autolle eikä tallilla ole juuri käyty tai oleskeltu nyt on viikon päivät yritetty hakea motivaatiota illan hämärissä ja on jotain saatu aikaan ensin tuli vähän pestyä osia ja sitten laiteltu vähän nippuun. Pakosarja on tekemättä vielä ihan hyvä sinäänsä niin saa pakopuolta vähän avareltua ja niin pois päin. Kansi pitäisi purkaa nytten ja käydä läpi onko kukaan laitellut isompia venttiileitä näihin koneisii/kansiin jos on niin mitä ja vakio männillä. Sylintereiden väliin ei mennyt 0.8mm lappu nyt on 0.75mm ja 0.55mm katsotaan jos toinen koko on sopivampi.

(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141004_18_32_01_Pro_zps76445a9e.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141004_21_15_46_Pro_zps8224bfd6.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141004_003_zpsd7599ede.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141006_22_28_31_Pro_zpse67e7783.jpg)

Hitaasti ja epävarmasti................

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Lankku - 09.10.2014, 01:15:55
Aika paljon pitää ottaa koneesta ahdettuna tehoa ulos, ennen kuin vakiot venttiilit ovat rajoittava tekijä.

0,8mm paksuisia rakotulkinliuskoja(tai pari ohuempaa jotka yhdessä sen verran) olen boostin tapaan omiin lohkoihin naputellut. Menee isommin pakottamatta sopivan tiukalle.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: boost - 09.10.2014, 08:17:40
Joo siis aivan turhaa keskittyy isompiin venttiileihin, ennemmin nokkaa  vaihtaa.  Itsellä on kanteen kaikki seetirenkaan vaihdettu ja imuventtiili siirretty pakopuolelle ja imu venttiilinä 34.5mm 16v vinokoneen venttiili. Jos ei ole tuttua kansi ukkoa niin maksaa aivan sairaasti homma.
Kannen saa virtaamaan vakio venttiileillä noin 350hv 11mm nostolla jos oikein hipistelee, se tuskin jää kuristimeksi mutta jos nokille ei tee mitään on hyöty pienempi.

Itsellä on 0.8 rakotulkit joka koneessa.  Vanhemmissa lohkoissa voi olla kertynyt hapettumaa uriin niin ne on poistettava ensin jollain...  Ne menee paikoilleen pikkusen naputtelemalla, huom. ei tarvitse isoa voimaa.  Suosittelen laittamaan niin pitkät rakotulkit että menee sinne kansipultteihin asti, nimittäin yhdessä koneessa oli lähtenyt liikkumaan tulkit.

   
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: vellu_volvo - 09.10.2014, 11:18:02
Nyt ihan mielenkiinnosta, mihin väliin naputtelette nuita rakotulkkeja?  :D
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: bolinder - 09.10.2014, 13:05:08
Sinne sylinteri "putkien" väliin niitä , siinä on semmonen rako . Tukee ja vahvistaa koko paketti
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: siipiveikko - 09.10.2014, 18:45:38
Ja siellä koloissa on usein kattilakiveä joka on tosi tiukassa, lähtee hyvin kun ruiskuttaa ohuella neulalla etikkahappoa sinne ja antaa hetken vaikuttaa. Sitten vaikka ohuemmalla rakotulkilla kaapii sen töhnän pois sieltä raosta.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 15.10.2014, 15:39:27
Päivää tännekkin tuossa viikonlopun aikana tuli kannesta puretuksi venttiilit siinä sitten hiottiin ne ja lyötiin takas kasaan. Yksi bmw merkkinen henkilöauto myös purettiin kaverin projektia varten voi jeesus kun siellä on sitä johtoa (535). Viikonloppuna olis tarkoitus käyttää loput moottorin osat pesukoneessa ja niputtaa loppuun nyt vaan tuo "rakotulkki" homma vähän hiertää tässä mutta eiköhän se siitä.
 
Ja siellä koloissa on usein kattilakiveä joka on tosi tiukassa, lähtee hyvin kun ruiskuttaa ohuella neulalla etikkahappoa sinne ja antaa hetken vaikuttaa. Sitten vaikka ohuemmalla rakotulkilla kaapii sen töhnän pois sieltä raosta.

Tuota etikkahappoa/jääetikkaa on nyt metsästetty ja heikoin tuloksin apteekista ei ole vielä löytynyt ja rautiasta kävin kysäsemässä niin ei sieltäkään löytynyt.

(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141009_001_zpse41cfb03.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141009_20_40_00_Pro_zps7cdb9a07.jpg)

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Justus - 15.10.2014, 15:59:46
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141009_001_zpse41cfb03.jpg)

Tuo venttiilivinka on ilmeisesti mallia biltema, mutta oot ilmeiesti modannut sitä jotenkin.
Onko tuo vakiona liian lyhyt vai mitä?

Itellä olis edessä venttiilin irrotus taas vaihteeks ja työkalu siihen on vielä hakusessa.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 15.10.2014, 16:04:12
Joo kyllä on mallia biltema modattu on vähän. Kannattaa öljytä kunnolla kierteet ja se kuppi mikä "pyörii"

Eli alunperin tuo latta tulee tuosta läpi:
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/Sellasta/WP_20141009_14_57_27_Pro_zps366b1e0c.jpg)

Sahalla saumat auki:
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/Sellasta/WP_20141009_15_16_15_Pro_zps87068490.jpg)

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Justus - 15.10.2014, 16:09:17
Hyvä, kiitos selvennyksestä.

Etikkhappoa saa mm. hunajatuotteita myyvistä firmoista:
http://www.hunaja.fi/wp-content/uploads/2014/06/Hinnastovo16.6.2014.pdf
http://www.kolumbus.fi/~kn2009/tarvikemyynti/tarvike.html
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: siipiveikko - 15.10.2014, 16:17:05
Tavallinen etikkakin saattaa toimia.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: boost - 16.10.2014, 09:08:27
Itse joskus raavin vain 0.6mm rakotulkilla välit puhtaaksi. Vetää kulmahiomakoneella poikki sen niin tulee terävä kulma.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 18.10.2014, 17:20:20
No nii nyt olis ne "rakotulkit" saatu sykintereiden väliin meinas usko kyllä loppuu ku alko naputtelee mutta kyllä se alakerta pyöri vielä asennuksen jälkeenkin sitten tuli pakosarjaa hitsailtua vaikka se piti tehdä jo viime keväänä? Kuvia vasta valmiista :D Aikamoista töhnää löyty sylintereiden välistä putsaukseen käytin mattoveistä sopi rakoon loistavasti.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141016_15_39_08_Pro_zpsd9fd5153.jpg)

Levyt paikallaan korkeus on 13mm
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141016_20_48_47_Pro_zpsb380225b.jpg)

Pakosarjan laippa pultattuna rautapalkkiin
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141016_17_25_21_Pro_zps40050986.jpg)

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Justus - 19.10.2014, 00:21:23
No nii nyt olis ne "rakotulkit" saatu sykintereiden väliin meinas usko kyllä loppuu ku alko naputtelee mutta kyllä se alakerta pyöri vielä asennuksen jälkeenkin sitten tuli pakosarjaa hitsailtua vaikka se piti tehdä jo viime keväänä? Kuvia vasta valmiista :D Aikamoista töhnää löyty sylintereiden välistä putsaukseen käytin mattoveistä sopi rakoon loistavasti.

Levyt paikallaan korkeus on 13mm
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141016_20_48_47_Pro_zpsb380225b.jpg)
-Tero

Minkäs paksuisia nuo tulkit on?

Ite sain tänään aikaiseks revittyä B6304 motin pois paikoiltaan.

Vois tommosia rakotulkkeja harkita, vaikka ihan vakiona meinaan tuon pitääkin, mutta eipä kai niistä haittaakaan olis.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Kalamies - 19.10.2014, 00:26:46
0,8mm rakotulkeista puhuttiin ainakin ylempänä. Lienee niitä tai suht lähelle?
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 07.12.2014, 20:06:13
Iltaa tännekkin motivaatiota on yritetty etsiä tallin nurkista ja on sitä jotain tehtykkin pakosarja valmis tukirautoja lukuunottamatta ja kone alkaa olla kasassa nyt kysymys kuuluukin "ventiilikopan kannen" kiristys momentti pulteille? itse laitoin nyt 25nm onko liian tiukka tai löysä? Liimaa tuli laitettua kevyt pinta yläkanteen ja kannen ulkoreunoille. Osia pitäisi hankkia muuta rahat finaalissa ja vero mätkyt ei kyllä jeesannut sitä ongelmaa.



-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Lankku - 07.12.2014, 23:45:27
25Nm on hieman liikaa, pultti on kuitenkin M7. Oiskohan Volvon kirja antanut 17-19Nm(?).
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: boost - 08.12.2014, 08:15:37
17nm
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 10.12.2014, 17:58:36
17nm

Kiitoksia tästä tiedosta nyt on pultit löysätty oikeeseen momenttiin. Moottori on nyt nostettu koe sovitukseen saa katseltua ahtimen asennon ja mittailtua plenunin koon.

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 11.12.2014, 17:35:24
Nyt tällänen visanen ja fiksu kysymys. Mikä jakopäähihna tähän pitää laittaa 152-hampainen vai 148-hampainen? Onko jotain merkitystä olen laskeskellut noita nokkien, kampuran ja vesipumpun hampaita vaikuttaako ne?


-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Kaziganth - 11.12.2014, 17:47:15
Luulis(in) että pyörien hammasluku vaikuttaa vain toisiin pyöriin, hihnan kiristimeen. Ts liian pitkällä hihnalla ei kiristimessä riitä jousto ja lyhyellä pohjaa/liian kireä
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 11.12.2014, 17:49:43
Luulis(in) että pyörien hammasluku vaikuttaa vain toisiin pyöriin, hihnan kiristimeen. Ts liian pitkällä hihnalla ei kiristimessä riitä jousto ja lyhyellä pohjaa/liian kireä

Niin joo olishan tohon voinu lisätä noi hammas luvut jos nyt oon laskenu oikein ni nokat 46-hammasta molemmat kampura 26-hammasta ja vesipumppu kumpi 21 vai 15-hampainen?

Täst on nyt hetki ku oon ton koneen purkanu ni saa nähä miten jakopään kanssa käy  :idiot2:

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: vpernu - 12.12.2014, 10:29:57
Eikö nokkapyörässä pitäis olla tasan 2xenemmän hampaita ku kampuran hammaspyörässä,vai oonko ymmärtäny väärin?
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: miikel - 13.12.2014, 09:18:11
Eikö nokkapyörässä pitäis olla tasan 2xenemmän hampaita ku kampuran hammaspyörässä,vai oonko ymmärtäny väärin?

Näinhän sitä voi olettaa, jos meinaa että nokka on oikeassa ajoituksessa muutakin kuin kerran päivässä ;D
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 13.12.2014, 11:15:29
Jakopää läjässä nyt vielä apulaitteita ympärille ja kone läjäs. Nyt alkaa moottoritilan putsaus johdot ym "turha" piiloon/pois kuvia en ole laitellut kun on toista konetta tullu käytettyä tai puhelinta kaipa niitä jossain vaiheessa tulee.

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 14.12.2014, 19:43:15
Iltaa tännekkin eli nyt olis loksut ja puskuri irroiteltu autosta ja mallailtu 960:in lokareita ja puskurii  tuli huomattuu että puskurin kannakkeet/törmäys iskarit jäi purkuautoon eli semmoset jostain pitäisi haalia lokarit istu ihan ok nopealla vilkaisulla. Konehan nyt on siirretty takas pukkiin ja mietiskelin että pitäisiköhän siihen hiukan väriä vaikka pensselöidä hopeeta kuitenkin olisi sitten "siisti". Taka-akselisto pitäis nostella sisään ja purkaa vaihtaa puslat ym. Akseliston kanssa on nyt taas mieli muuttunut eli 960:sen multilinkki on tulossa uretaani puslia yrittänyt katsella mutta taitaa olla aika kiven alla mitähän rallyrace ottaa jos siellä teettäisi onko jollain kokemusta? Jäykkä akselisto siirtyy myyntiin kaikkineen hiluineen tais olla 1031 ja 160tkm ajettu.

(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141209_19_23_11_Pro_zps30e4c1d5.jpg)

(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141130_18_24_13_Pro_zpsadd6a75f.jpg)

(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141213_19_38_58_Pro_zpsb7aec6b4.jpg)

(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/760/WP_20141212_21_42_20_Pro_zps970847cf.jpg)

-Tero
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 18.08.2015, 09:58:06
MOTIVAATIO KATO KOKEILLAAS JOS TÄÄ LÄHTIS VAIKKA PALASINA JOLLEKKIN KENELLÄ ON MOTIVAATIOTA MYYNNISSÄ SIIS KAIKKI.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: boost - 18.08.2015, 15:22:27
Perus settiä.
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Ter_No - 18.12.2015, 15:18:53
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään. Jollet ole varma että haluat lukea juuri tätä, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Päivää tänne pitkästä aikaan nyt on aikaa hieman kulunut ja osat joita Volvosta jäi/on ei mennyt kaupaksi ehkä hyvä niin taas on saatu vähän motivaatiota takaisin näihin auto hommiin ja tallikin tuli muutettua tuossa marraskuun puolella nyt Volvo lepäilee uudessa tallissa ja odottaa "uusia" osia joita nyt ei tunnu löytyvän ainakaan tarvikkeena Biliasta en ole vielä kysynyt (960 Multilinkin lähes kaikki puslat) eBay:stä ei tunnu löytyvän "järkevään" hintaan pitää alkaa soittelee ja kyselee firmoista jotka uretaani puslia sorvaa. Toiseen autoon pitää tehdä vähän "talvi" huoltoa ym ym pientä kaipa tämä tästä toivotaan että Volvo liikkuu 2017 kesällä omin voimin.

Parit kuvat talli muutoksesta.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/Sellasta/IMG-20151105-WA0003_zpsxcroi6g2.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/Sellasta/WP_20151212_009_zpszglpgpjb.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/Sellasta/WP_20151112_005_zpsik4mtcnb.jpg)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w664/tero_vaahtera/Sellasta/WP_20151112_004_zpsnv7ykqwm.jpg)

Kiitos ja anteeks

-Tero

Ps. Punaisen oven takana valmistuu 242
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: lester - 18.12.2015, 19:08:09
Tuolta löytyy ainakin puslia multilinkkiin http://www.retroturbo.com/?product=multilink-set-pu-760-960
Ei toki kaikkia mutta osa ainakin
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: Kaziganth - 18.12.2015, 19:12:39
Jokuhan täällä foorumilla mainosteli että sen isäukolla on joku firma Turengissa missä onnistuu noiden puslien teko jos vaan on mallit
Otsikko: Vs: 760 Turbo (T)6
Kirjoitti: razori - 18.12.2015, 19:18:23
Jokuhan täällä foorumilla mainosteli että sen isäukolla on joku firma Turengissa missä onnistuu noiden puslien teko jos vaan on mallit

Tarkoittanet varmaankin tätä  ::) ;

tervehdys.
mikäli kiinnostaa ihan täysin kotimaiset ja oman väriset sekä kovuiset puslat niin isäukkoni on tehnyt niitä jo päälle parikyt vuotta.

http://www.elisanet.fi/ville-pekka/ verkkokauppaa ei ole, koska kysessähän on aivan asiakkaan omantoiveen mukaisia puslia aina :)