Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Works - 06.12.2010, 06:13:35

Otsikko: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 06.12.2010, 06:13:35
Senverran iski tylsyys, et vois kirjotella tälläsestä hieman kieroutuneesta projektista, joka alko jo vuonna 2005. Ehkä se vielä tyydyttää jonkun perversion nälän.  :hello:
 
Eli ei siis merikontti vaan välikoppa, johonka tulossa pitkälti volvon tekniikkaa (Toisinsanoen 40% volvo / 60% kirosana):)
(B230FK+M90+1030 yms), myöhemmin sitten 16V, kunhan saa ton eka pelittelemään noilla romuilla mitä nyt löytyy.
Tarkotus on myös saada tää kilpiin ja kadulle/joskus myös radalle, eikä mihinkään jokkikseen.
Pahoittelut myös näin jo etukäteen kirjoitusvirheistä. (,,,,, ota siitä pari pilkkua ja lisää oikeisiin paikkoihin, jos siltä tuntuu.)  :buck2:

Sitten itse asiaan, tekniikka sisältää siis jotai täntapaista:

B230FK (531kansi) ajettu joku 300tkm, tuotu ruotsista 940"hearse" keulilta vm.98 http://s119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/?action=view&current=Picture240.jpg (http://s119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/?action=view&current=Picture240.jpg)
Megasquirt1 V2.2 extra / edis4
BMW M3 -618 SRE asetelma / 4-lapanen Sintterilevy / kevennetty/modattu vauhtipyörä http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Picture346.jpg?t=1291600929 (http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Picture346.jpg?t=1291600929)
M90 loota http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Picture345.jpg?t=1291600984 (http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Picture345.jpg?t=1291600984)
940? kardaani puol metriä lyhennettynä (ellei keksi parempaa vaihtoehtoa).
5linkitetty 1030 akseli, dana truetrac lukko / vetareiden pulttijako muutettu 4*108
"bosch" -044 pumppu

Kori on "valmistunut" 2005-2010, enkä käsittele sitä rakennusvaihetta sen ihmeemmin tässä, kun ei niinkään liity volvoihin (yv. emaililla voin vastailla parhaani mukaan, jos jokin siinä aiheessa kaivertaa, kuvia löytyy myös photobucketista.)

Korin speksit jotakuinkin:

4-linkit
Säädettävä panhardi
Säädettävät alatukivarret
Säädettävät Reaktiotangot
Teurastettu WC etupalkki
Jokkis turvakaaret + vähän lisätty ekstraputkea
Pystyiskarikotelot takana
Bilstein coilover isot tolpat / 300lbs jouset
Bilstein coilover takaiskarit / 170lbs jouset muistaakseen
Korin saumat vahvikehitsattu
Lasikuitu "konepelti" ja takaluukku
Takalasit vaihettu polykarbonaattisiksi
Lasikuituset puskurit
Pedalbox
2.8 Capri jäähdytetyt etulevyt/levitetyt m16 satulat
Vanteet: Minilite 8"ET0+225/50
Cobra classic CS jakkarat+jonkillaiset 4-pistevyöt
Akku takaloosterissa
Jaz 45L "turvatankki"
+tietty pohja paikattu, vahvistettu jne.
Varmaan unohtuikin jotain.

Muutama pikainen tilannekuva ja yhteenveto vuosien varrella tapahtuneesta:

Ostovaiheessa 2005 (oli tummennettua takalasia, pantterillon taljalla päällystettyä penkkiä, wunderpaumin hajua yms.)
http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/wrc3.jpg?t=1291595983 (http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/wrc3.jpg?t=1291595983)
Pakollinen dramaattinen kuva jostai vuodelta 2006 ilmesesti, purkuvaiheesta
http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Keula/keulaa.jpg?t=1291601835 (http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Keula/keulaa.jpg?t=1291601835)
joskus 2007:
http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/FIL5884.jpg?t=1291596218 (http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/FIL5884.jpg?t=1291596218)
Kasaamisvaiheessa 2009 kesällä, tosin sillon F**D:in omalla koneella, joka levisi about heti konttorillakäynnin jälkeen.
http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/IMG_6519.jpg?t=1291595795 (http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/IMG_6519.jpg?t=1291595795)
2010 syksy -> Otin rälläkän kauniiseen kouraan ja teurastin tulipellin ja puolet lattiasta pois ja eikun volvon kiuasta sovittelemaan, jonka löysin jo aiemmin 2009 syksyllä.
http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Picture454.jpg?t=1291596626 (http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Picture454.jpg?t=1291596626)


Projektin tänhetkinen tilanne on siis b230 moottorin istuttaminen paikalleen, kerta nurkkiin on siunaantunut lähestulkoon kaikki tärkeimmät osat (moottori/vaihdelaatikko/kardaani/sytytys ja ruokintapuoli). Aivan tuoreita kuvia ei ole tarjolla nyt, kun ei o jaksanu napsia.
Koneenkorvat on jo aika pitkälti tehty. Uus tulipelti on heftattu paikalleen, seuraavaks sitte kardaanitunnelin etupätkä vaihdekepistä tulipeltiin ja vaihdelaatikon korvakot pohjaan.
Hammastankoa pudotettu muutama sentti, että sai koneen mahdollisimman alas, niin ei tarvitse sitten myöskään teurastaa öljypohjaa niin raakalla kädellä.

Edessä ainaki vielä rattiakselin sijoittaminen normaalipaikasta sivumpaan. Startti tuli pahasti tielle, jotenka pakko toteuttaa ohitus mutkalla.
Kaikki pedaalit joutuu myös siirtää samalla sivumpaan, tai tulee ristiriita rattiakselin kanssa.
Vaihdekepin teline pitää tehdä ja nopeusmittarille keksiä joku ratkaisu.
Joku välijäähy ja vähän isompi syyläri ku alkuperänen, pitää sovittaa keulaan.

Kardaani pitäis mitata ja lähettää lyhennettäväksi jonnekkin. Miten noi 2-osaset kardaanit edes kestää isompia hevosia?
Vähän arveluuttaa tollasen härpäkkeen kesto, toisekseen se etupään kumimunkki menee varmaan heti ekana silpuks? (Vai onko se hyvä jättää siihen ikäänku sulakkeeks?)
Onko joku tehny jonkulaisen vaihtoehto ratkasun ton kardaanin suhteen (m90)?

Moottorin osalta visio alkaa olemaan aika selvä: Kokonaan uusiksi eka savujen/leiman jälkeen (16V kantta, isompaa fööniä yms. siitä enemmän sit ku ajankohtasta.)
Täyttääkö tää soppa projektin kriteerit ja kelpuutetaan tänne foorumille?   :-[
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Fileman - 06.12.2010, 12:04:15
Tämä vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Mukava välillä lukea näitäkin missä ei ole volvon koppa mut tekniikka kyllä. todella nätti voortti! tätä seurataa..
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 29.01.2011, 23:12:47
Pieni update tähänki pitkästä aikaa.

Hommat edistyy vähän kerrallaan (ainakin näin talvella kun ei o kunnon lämmitystä tallissa.)  :-\ romuakin hankittu nurkkiin lisää.

Kone leipäilee nyt jotakuinki sellasessa asennossa, mihin se lopulta jää. Piti pistää se alunperin pystyyn, mut startti tuli pahasti rattiakselin tielle ja imusarja ois osunu tonne "parvekkeeseen" ja ois joutunu muokkaamaan vähän sitäsuntätä, että sen ois saanu mahtumaan.
Vähemmän tilaa pakosarjan kanssa kone vinossa, etenkin 16V kannen kanssa, mut mahtuu ku tuo sen eteen.

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/1112-20100016.jpg?t=1296332083)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/1112-20100017.jpg?t=1296333910)

Kardaanitunneli lähestulkoon tehty, heftattuna paikalleen. Kepin telineen päädyin tekemään kokonaan uusiksi. (kuvassa keppi roikkuu jossai puoliks maassa, piti saada vasara reijästä)

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Kardaanitunneli/1112-201000116.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Kardaanitunneli/29120110011.jpg?t=1408737811)


Kardaaninkin teurastin ja aikatarkkaan puolmetriä siitä hävis, pitää vielä sovitella kunhan saa laatikon korvakot tehtyä ja hitsattua pohjaan, kuvia ei löydy vielä siitä.
Megaspruutta/edis4 yms härsdellit on jotakuinki tehtynä. Johtosarja mega/relepoksin välille pitää vielä tehä.

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/savun%20halvettya/2912011007.jpg?t=1408737770)

A nokka tuli kans hommattua ja se lienee eka viri kunhan koneen saa eka käymään ja romun leimattua.

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/23122010006.jpg?t=1296332061)

Sellasta tälläkertaa, lisää sit taas jossainvaiheessa.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: sitkuura - 04.04.2011, 19:48:31
Mitäs tälle kuuluu?

Nätti koppa ja asiallinen tekniikka tulossa O0, mutta mikä on leimasedän suhtautuminen tuohon paloseinä muutokseen? toivottavasti saat leiman noin mittavilla korimuutoksilla :-\
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 05.04.2011, 01:33:29
Edistyy se, vähän kerrallaan.
Viime keväänä kävin sitä konttorilla näyttämässä, eikä senjälkeen siihen o tapahtunu ku nää paloseinämuutos ja uus kardaanitunneli.
Sillon ainoo asia, mistä se marisi oli pedalbox. Vertailu lapussa luki, että pitäs olla tehostaja, ni se pyöri ja hääri siellä 3 tuntia! Kello kun löi 5, ni äijällä tuli kiire himaan ja iski lappuun muutoskatsastus kesken  ::)
Soitteli sitten myöhemmin, että oli selvitelly asiaa ja ei pitäs olla ongelmia sittenkään sen pedalboxinkaan kanssa, et tuo takasin näytille, koneeseen tuli sitte vaan laakerivika siinä välillä, ni ei tullu ikinä haettua sitä leimaa.

En ite ainakaan o löytäny pykälistä mitään kohtaa, missä rintapellin siirto kiellettäisiin?
Kunhan se on tehty vähintään saman vahvuisesta tavarasta, kunnolla hitsattuna, ni eikai siinä mikään pitäs estää?
Tein ton uuen tulipellin 2mm tavarasta vrt. original n. 0.6-0.7mm
Rallissahan toi toimenpide on aika monessa luokassa kielletty, mut sinne ei tällä o tarkotus mennäkkään.
Siirtämättä taaemmas tota möhkälettä, tulis varmaan aika audimainen puskutraktori, ku kone jäis palkin etupuolelle.  :P

Noniin louskutukset sikseen ja tallilla on tapahtunu viimeaikoina seuraavaa: (Valitettavasti kuvia ei o tullu otettua pahemmin lähiaikoina.)

Pedalbox tuli tehtyä kokonaan uusiksi. Piti siirtää kardaanitunnelin leveyden takia koko höskä n.5cm sivuun ja siinähän sitte meni pedaalit samalla uusiksi + lisäsin kolmannen sylinterin kytkimelle.

Rattiakselin lyhensin ite ja lähetin karpiolalle, tekivät sitten uudet spoorit akseliin sekä ylijääneeseen 30cm pätkään, niin sain tehtyä startin kiertävän mutkan, eikä pitäs olla konttorillakaan sanomista, kun ei o hitsailtu niitä ohjauksen osia millään tapaa.

Kardaanikin on jotakuinkin lyhennetty jo, mutta hiukka mystisiä ongelmia sen kanssa vielä. Spoori keskellä jostain syystä aivan helvetin jäykkä, eikä se liiku siinä muuta kun vasaralla houkuttelemalla. Liekkö eriparia tai jotain, en tiiä.
Pitäs lähettää sekin tasapainotettavaksi jonnekkin, itellä ei o sorveja yms. vehkeitä, tai edes tilaa sellasille.

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/932011007.jpg?t=1301951076)

Roinaa tilailtu ulkomailta ja hamstrailtu nurkkiin:

Nopeusmittari, jonka sovelsin original RS2000:n mittaristoon, halusin säilyttää sen suht alkuperäsen näkösenä.
Mittariston taustaan en o kyl vielä ihan tyytyväinen, hieman erisävyä kun kiekkamittari, täytyy tehä uus vielä:
Kuva valehtelee hieman salaman takia, ei se noin vaalea ole mitä kuvassa oikeesti.
Anturi haistelee sitten kardaanin pulteista nopeuden.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Mittaristo/2332011001.jpg?t=1301950112)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Mittaristo/2332011014.jpg?t=1301950869)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Mittaristo/23032011006.jpg?t=1301950630)

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/232011001.jpg?t=1301950152)

BDA:n safari spec syyläri tuli myös irkuista, pitäis lämmötki pysyy kurissa:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/1042011003.jpg?t=1301950151)

Kytkinhaarukka tosta M90:stä uupuu vielä, jos jollain löytyy ylimääränen niin tarjoa! Vai käykö jonkun toisen laatikon haarukka suoraan?
940 original välijäähyäkin voipi tyrkyttää.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: worten - 05.04.2011, 02:02:59
Tässä on kyllä jottain härskiä! :P Makia Forlvo sulla tulossa.. Ei oo varmasti joka talossa samallaista. :)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 06.04.2011, 15:14:30
Akelle soitin ja virallinen hyväksyntä rintapellin siirrolle tuli, ei nähny asialle mitään esteitä etteikö saisi tehdä.
Tai no tietenkin materiaalivahvuus oltava vähintään sama mitä alkuperänen, kuten aikasemmin jo totesin.

Nyt pitäis löytää mustaa valkosella vielä b230FK koneen painolle, virallinen paperi josta näyttää konttorilla paljonko toi malmikasa painaa. Sittenhän tää homma alkaa olla jo siunattu.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: sjs - 06.04.2011, 16:01:26
Onhan tossa jo asennetta! :D

Tuo syylari mietityttää, riittääkö se 2,3 turbokoneelle... 360 volvossakin syylari aivan eri kaliiperia jo kun tuo, puhumattakaan isoista volvoista joissa 2-3L koneita ja näillä syylareillakin alkaa olemaan siinä ja siinä jäähdytysteho kun ruvetaan ottamaan 3-400hv lukemia irti jos radalla ajaa. Tuo on jotain 40x40x5cm kennoltaan? Esim. 360 volvossa on about 60x35x4cm kenno ja isossa volvossa vielä isompi.

Mikskäs meinaat muutoskatsastaa sen tuolla 8v kannella, jos kerran olet 16v kantta aikomassa asentaa?

Ei tuolle B230FK:lle painoa tarvitse saada, vaan se mikä määrää on että etuakselin paino ei ylitä tyyppikyltissä lukevaa massaa uudella koneella (onkos tässä tyyppikylttiä?) ja tottai ettei taka-akselin massakaan ylity. Noita akselimassoja saa korotettua jos tekee auton alustan vastaamaan sitä raskaampaa vertailumallia, MUTTA kokonaismassaa EI pysty nostamaan.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Kulmamies - 06.04.2011, 17:12:40
Ei tuolle B230FK:lle painoa tarvitse saada, vaan se mikä määrää on että etuakselin paino ei ylitä tyyppikyltissä lukevaa massaa uudella koneella

Kröhöm :juhau: Lainaus Aken rakennemuutos tekstistä:

"...autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia"
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 06.04.2011, 17:36:59
Kennon mitat on: Leveys 515mm mukaanlukien korvakot x korkeus 500mm korkki mukaanlukien ja 60mm paksu.
Toi escon konehuone on vaan niin vammasen ahdas, ettei sinne saa mahtumaan paljoa isompaa, ellei teurasta sisälokareita ja samalla aiheuta x määrää uusia sopivuus-ongelmia.
Leveys tossa syylärin kohdalla sisälokarista toiseen 810mm, että ei siihen hirveen leveetä saa mahtumaan edes, jos meinaa ahtoputketkin saada sieltä jostain välistä.
Alaspäin turha myös jatkaa, kun naamapellissä ei ole alhaalla reikiä mistä ilma pääsisi läpi. Ja lisäreikiä en aio siihen enää tässävaiheessa tehdä.  :)
En usko, että lämmöt tulee olemaan ongelma, ja jos tulee ni sit keksitään jotain muuta.

Alkuun katsastan sen tolla ihan vakiokoneella, että pääsee vähän opettelemaan megan toimintaa ja kun/jos homma alkaa toimia, ni siirrytään seuraavaan vaiheeseen eli se 16V kansi yms.
Mut eiköhän toi vajaa 800kg koppa liikahda pienemmilläkin tehoilla, näin alkuun.
Alustamuutoksetkin on täysin testaamatta vielä, ni ehkä paras kun pääsee eka vaan hissukseen testailemaan vajaatehosella koneella, ettei paska me pöpelikköön heti ekassa mutkassa.  ;)

Paperi tarvitaan mistä selviää muutettavan moottorin teho/paino.
Tässähän tää pykälä tolle painolle on:
-autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia.

Vertailumoottorina RS2000 2.0 OHC 130Kg kuivana ilman lisälaitteita. Koriahan on kevennetty jo mm. siirtämällä akku takakonttiin ja lasikuitu kone"pellillä".
Mitä nyt käsin noita koneita käännelly ja pyöritelly ympäri tallia, painoeroa perstuntumalla volvo +30Kg vs ovaali.
Varmasti painoero menee pykälien sisään, mut kerpeleet vaativat mustaa valkosella, ni kai se paperi on vaan hankittava jostain.  :buck2:
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 23.05.2011, 01:05:05
Päivitetääs tätäkin vaihteeksi, kun ei o vähään aikaan kerenny. Käyttökiesin parissa menny kuukaus tai pari. :P
Ei senpuoleen, etteikö tässäkin olisi jotain tapahtunu.  8)

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/esko.jpg?t=1306097911)
Tuli silvottua keulaa jonkinverran ja tehtyä kiinnikkeet sylärille ja välijäähylle:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/keula/352011022.jpg?t=1306100794)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/keula/352011002.jpg?t=1306100771)
IC by Raatikainen:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/keula/19052011001.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/keula/19052011020.jpg)
Tilaa jäi vielä imevälle tuulettimelle:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/19052011026.jpg?t=1306098014)
Koneen koesovitukset ja kaikki tuntui sopivan muuten, paitsi startti paikallaan, ei paikalleen nostaminen onnistu, liian ahdasta.  :-\
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Picture499.jpg)

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/18052011008.jpg?t=1306097938)

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/18052011010.jpg?t=1306098209)
Pedalboksikin on jo tehty nyt kokonaan uusiksi, siirretty n.5cm sivuun. jotta polkimet mahtuu uuden kardaanitunnelin kanssa olemaan sovussa.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/542011006.jpg?t=1306097954)
Startin kiertävä rattiakselin muokkauskin on tehty nyt ihan leimakelvollisella tapaa, karpiola veisti uudet spoorit tohon katkastuun kohtaan, et sai nivelen väliin.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/542011002.jpg?t=1306100518)

Palapelin puuttuva palanenkin tuli postista, eli moottorin painolappu volvon leimalla&allekirjotuksella, luvat pitäs olla nyt enää dynolapusta kiinni.
Kytkinhaarukankin löysin ruottin puolelta, että pääsee naittamaan laatikon koneeseen kiinni lopullisesti jossainvälissä.

Seuraavana vuorossa olisi kannatinlaakerille kiinnitys pohjaan ja konehuoneenkin voisi jo maalata vähitellen uusiksi, sinne ei taida tulla enää muita dramaattisia muutoksia.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: sitkuura - 23.05.2011, 09:16:35
Palapelin puuttuva palanenkin tuli postista, eli moottorin painolappu volvon leimalla&allekirjotuksella, luvat pitäs olla nyt enää dynolapusta kiinni.

Lappu makso varmaan hunajaa ja mansikoita ::) mut minkälaisia numeroita oli sedät volvolla kirjotellu koneen painoks ja mitä apulaitteita siinä oli mukana vai oliko mitään? Olis kiva tietää "virallinen" paino tuolle volvon möhkölle, kiitos.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 23.05.2011, 11:23:11
Lappu makso varmaan hunajaa ja mansikoita ::) mut minkälaisia numeroita oli sedät volvolla kirjotellu koneen painoks ja mitä apulaitteita siinä oli mukana vai oliko mitään? Olis kiva tietää "virallinen" paino tuolle volvon möhkölle, kiitos.

Nojoo, 60e rosvosivat paperinpalasta.

Ja tällästähän siinä mm. lukee:

B230FK:n seuraavat tekniset tiedot.
Paino turbon kanssa n. 165kg (Ilman apulaitteita)

Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: sitkuura - 23.05.2011, 14:51:28
tattis :hello: eli varmaan n.150kg perusmoottori ilman imu-ja pakosarjoja ja turboa??
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 10.07.2011, 22:51:19
Pistetääs update pitkästä aikaa.
Ei o jaksanu kameraa rontata kokoaikaa mukana, ni tulee tälläsiä ennen-jälkeen päivityksiä enempi,
eikä miten mikäkin on tehty tilannezoomi-kuvien kera, valitan.

Jokatapauksessa, siellä se nyt sitten lepää:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/keula/100720110072-2.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/keula/10072011003.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/keula/10072011004.jpg)

Tolpat on myös nyt raidetangonpäitä vailla valmiit. Jarrutkin periaatteessa valmiit, sen kun pulttailee kiinni.
Jarrusatuloiden pultit vain uupuu, joku kerpeleen tuumakierre niissäkin.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Alusta/772011048.jpg)
(http://s119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Alusta/?action-view&current=772011046.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Alusta/772011050.jpg)

Sähköjä alottelin myös vetelemään uusiksi paikoilleen ja siinähän se aika vierähtääkin sitten ens kesään asti.  ::)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/savun%20halvettya/30082011005.jpg)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: miksu01 - 10.07.2011, 23:08:40
Todella hieno :D
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Timo_R - 10.07.2011, 23:47:45
Mielenkiintoiselta vaikuttaa  8)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 11.07.2011, 21:47:23
tattis :hello: eli varmaan n.150kg perusmoottori ilman imu-ja pakosarjoja ja turboa??

Otin pakosarjan turboineen irti tänään ja samalla punnitsin sen. n.12.5kg, eli jotain lähemmäs 150kg se taitaa olla joo.

Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: juhnu-79 - 11.07.2011, 23:44:59
komian näköinen värkki tulossa :) fuck risteytettynä moottorilla :P  tää on just sitä mitä pitäs enemmänkin nähdä!
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Jukkola - 13.07.2011, 20:04:17
http://s1103.photobucket.com/albums/g466/Jukkola/escort/

Siinä pari kuvaa kans mitä löyty koneelta. Eli vinokone voortiin tungettuna  :)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 13.07.2011, 23:53:51
mitäsmitäs, kohtalotoveri jolla on samat perversiot. 8)

Mitenkäs toi aparaatti käyttäytyy, kun kone on tossa ns. vakiopaikalla?
Arveluutti hieman, kun painopiste tais jäädä OHC:ta enempi palkin etupuolelle, vaikka mosa oli ihan kiinni tulipellissä.
Meikäläisen romussa on 10-15cm tosta vielä taaempana, toivottavasti ei tullu tehtyä turhaa työtä tulipellin siirron kanssa ja senmyötä xxxx määrän muiden ongelmien kanssa.  :idiot2:
Jos vaan voi pyytää, ni saisko parit konehuonekuvat lähempää kanssa, kovasti kiinnostais nähä miten mikäkin siellä on toteutettu ;)

Täytyy alkaa vissiin paukuttamaan hommia kahta kovemmin oman romun kanssa, et sais sen edes joskus valmiiks.  :-[

Jarrusatulan pultit sain hommattua, sekä oikeat raidetangonpäät. Nyt ois romu rullaavassa kunnossa.
Käsijarrun kun saa vielä toimivaksi ja säät sallii, niin tivolin voisi viedä ulos pestäväksi.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Jukkola - 20.07.2011, 22:51:24
Kyllä tuo kippo ihan ok käyttäytyy vaikka melko edessä on. Pikkaisen tuossa mullakin on tulipeltiä muokattu mutta kumminkin tosi vähän. Täytyy joku ilta tässä näpsiä konehuoneesta sulle muutama kuva... :)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 06.09.2011, 23:11:53
Jos laitettas update tähänkin taas, kun on saavutettu vaihteeks jonkinasteinen merkkipaalu.

Vuokrattiin talli kaverin kanssa n. kk sitten, nyt on romut siirretty uusiin tiloihin.
On lämmin talvellakin, naurettavan halpa vuokra ja enempi tilaakin kun vanhassa ja mikä parasta sijaitsee vaan parin korttelin päässä kämpältä, kyllä kelpaa taas  ;)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Talli/882011006.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Talli/882011010.jpg)

Sähkötyöt nyt jo siis aika hyvällä mallilla, auton sähköt on setvitty aikalailla kokonaan ja kaikki toimii. Johtojen niputukset vielä osittain kesken:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/30082011008.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/30082011009.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/savun%20halvettya/692011021.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/savun%20halvettya/692011037.jpg)

Megan johdotukset on myös tehty, mutta en o koittanu sen enempää että toimiiko, releboksissa releet ainakin naksahtaa, kun kääntää virrat päälle.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/savun%20halvettya/692011022.jpg)

Mega itessään vaikuttaisi myös toimivan, ainakin stimulaattorin jokainen potikka näytti tekevän jotakin megatunessa ja ledit vilkku vinhasti. Pitäis sitten alkaa perehtymään sen säätämiseen vähitellen vissiinkin.  ::)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/savun%20halvettya/692011001.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/savun%20halvettya/692011006.jpg)

Bensalinja, -044 ja suodatin asennettuna, paluuletku uupuu vielä.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/692011007.jpg)

Jarrulinjat on valmiit, senkun kaatelee pönttöihin nestettä.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/692011026.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/882011019.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/692011018.jpg)

Tollanen alumiininen hihnapyörä triggerikehällä tuli hommattua, säästy varmasti rahaa ja päänvaivaa, kun että ois alkanu soveltamaan rautasta triggerikehää alkuperäseen limppuun missä se värinäkumes siellä välissä, tai metsästämään täysrautasta limppua jostai hevonkuusesta. Boonuksena painoakin puolet vähemmän.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/692011016.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/692011012.jpg)

75mm läppäkin tuli laitettua imusarjaan, kun tuli kokeiltua osien puhdistusta jollain hapolla.  Se alkuperänen kaasuläppä sitten epähuomiossa *köh* suli.   :P
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/30082011007.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/692011011.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/692011014.jpg)

Putki tulee suoraan olemaan 3", tosin kun alkuun suunnittelin laittaa edellisen koneen kanssa ollu 2.5" hormi. Onpahan sitte sellanen tuomiopäivän pasuuna, ettei tarvi sitte alkaa heti rakentamaan isompaa. Downpipe ois jo tehtynä:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/692011013.jpg)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Volvomies89 - 06.09.2011, 23:55:09
Onko tuossa kaasun toimintakin nesteellä ??? vai miksi kolme neste säiliötä ?
Anteeksi jos tyhmiä kyselen -H-
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Wolvis - 07.09.2011, 00:03:35
Ettei olisi jarruille kaksi sylinteriä? ???
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: jake74 - 07.09.2011, 00:39:50
Ettei olisi jarruille kaksi sylinteriä? ???

näin on. bedal boxi kyseessä eli taka ja etupiireille omat pääsylinterit, tankojen vipusuhteita muuttamalla saa jarrupaineita muutettua kumpaa päätä jarruttaa enemän. kolmas on kytkimelle.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Juhu - 16.10.2011, 19:37:27
Miten aiot lämppärin toteuttaa?
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 17.10.2011, 04:24:09
Se asia on hieman auki vielä.
Muutamaa vaihtoehtoa pyöritelly mielessä kylläkin.

Vaihtoehto 1:
Tehä reijät tulipeltiin reunoihin ja ilmastointiputkella vetää viileetä hönkää ikkunalle sisäloksujen kautta. Johonki väliin putkia sitte sellaset veneen 12V puhaltimet.

Vaihtoehto 2:
Sama kun yllä, mutta ottaa se ilma jostain pakoputken läheltä, ni sais lämmintä hönkää tupaan. Tässä vaan ongelmana ilmanotto-putkien sijoitus.

Näillänäkymin kuitenkin vaihtoehto 1. Sillä se pitäs riittää konttorilla ihan hyvin huurteenpoistoksi.
Viimesissä testiajoissakin hiki vaan virtasi, vaikka oli myöhäis-syksy ja ikkunat levällään, että pitäs sitä lämpöä saada jotenkin poistettua eikä lisättyä.

Asian sivusta hieman: Ois tarvetta vanhanmalliselle peltiselle öljykorkille, jos joltain löytyis sopuhintaan.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Jukkola - 17.10.2011, 18:49:05
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1232

Minä tilasin töistä vastaavan kuin tuo. Hana vain väliin niin saa sekä kylmää että lämmintä. Löytyy kaksi nopeutta puhallukselle. Siitä vain puhallus mihin haluaa. Riittänyt ainakin minulle vastaava lämmitin.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 18.10.2011, 14:29:52
Juu noita oon katellu kanssa, mutta senverran isokokoisia, että tuskin mahtuu minnekkään siististi piiloon.
Jos ois puolet pienempi, ni ei siinä sit mitään.

Tulipelti kun on nyt sen ~20cm sisempänä kapyysissä, ni kardaanitunnelin päälle ei oikeen mahdu enää ja kojetaulun alla repsikapuolella sitten on se pyyhkijöiden moottori edessä. Kuskin puolella vasta ahdasta onkin pedalboxin takia.

Pitäs melkeen laittaa toi lämppäri sitten joko jommankumman penkin alle tai takapaksiin. Melkonen letkuhässäkkä siitä ainakin syntyisi.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Jukkola - 10.01.2012, 22:09:50
Mitäs tälle kuuluu?
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: järviin - 10.01.2012, 22:17:33
Miten on tuo täysalumiini trikkerikehä toiminut VR-anturilla?
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 10.01.2012, 23:23:17
Triggerikehä on kyllä iha rautaa, pultattuna alumiinilimppuun. -.^
Ei hirveesti ole viimesestä päivityksestä edistyny, kun on laiskottanu  ::)

Laitetaa ny samalla pien update, kerran tää kaivettiin esiin, mut mitään mullistavaa ei ole tapahtunu:

Venakoppaa tuli hinkattua pari kuukautta, kun ei oikeen muut hommat maistunu.  8)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/27122011002.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/27122011001.jpg)

Putki ois valmis, tänään laitoin viimesenkin kuristimen paikoilleen. (kuva on hieman vanha, hitsauskohat pohjasta on maalattu jo ja jne.) 3" koko matkalta, 0 vaimenninta, lisäillään sit jos tulee tarve  ;)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/26102011004.jpg)

Johdotukset on edelleen kesken kun ei o jaksanu tehä, PLX tuli hommattua jossainvälissä. Lambda on jo putkessa kiinni, mut pitäs kehitellä joku teline sille vielä kojelaudan alle ja johdottaa.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/27122011012.jpg)

Mittaristoon vaihtelin ledit vanhojen polttimoiden tilalle, ny jopa näkee valosassaki noi.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/27122011015.jpg)
Pissapojan säiliökin siirty takakonttiin ja tankin huohotuksen sai sopivasti ylijääneestä bensaletun pätkästä.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/kontti.jpg)

Ahtoputket on hommattu, alustavasti tehty ja viety hitsaajalle, mut ilmesesti sitäki laiskottaa, kun ei o kuulunu takasin vielä.

Triggerianturin telinettä alottelin tekemään uusiksi, en oikeen ollu tyytyväinen ekaan sätökseen.
Laitan tälläkertaa sen imusarjan puolelle, pikkasen ahdasta toisella puolen kun laturikin on siellä, ni joutuu väistelee hihnat ja kaikki.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: järviin - 11.01.2012, 16:31:24
Lainaus
Triggerikehä on kyllä iha rautaa, pultattuna alumiinilimppuun. -.^

Sitä minäkin. ;)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 15.03.2012, 18:24:32
Jassoo, laitetaas väliupdate, vaikkei mitään mullistavaa o tapahtunu vieläkään.

Jokatapauksessa, sain kuitenkin aikaseks uuden anturitelineen VR:lle, eka versio ei oikeen ollu toimiva ja hieman ahtaampi kun oli toisella puolella laturin kanssa:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/1532012006.jpg)
Lohkon päätyyn sitte joutavasta jakajasta tulppauslevy, kun kerran marmoritiskillä ei löytäny alkuperästä levyä siihen.
Asiaa ei kyllä varmaan auttanu sekään, että en tienny tarkalleen itekkään, että mistä mallista sellanen löytyy, mut ei ainakaan 240. >.>
Eihän toi mikään erityisen kaunis ole, onneks jää piiloon koneen taa. Pitää viiä vaan hitsautettavaks toi rööri umpeen keskellä.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/1532012014.jpg)

Pitäs alkaa tekemään jotain tolle kardaanillekkin vähitellen. Se ois siis lyhennetty jo sopivan mittaseksi, mut silti asiaa kismittää suunnattomasti, että se on kaks-osanen. Jotenkin kammoksun ihan yli kaiken noita kaks-osasia kardaaneja, missä on toi laakeri keskellä. Muutenkaan toi volvon keppi ei järin kestävältä vaikuta, melkeen ku joku hammastikku. Vastenmielisiä tekeleitä. The horror.....horror...  ::)

Miettiny vaihtoehtoratkasuja ja paras ois varmaan laittaa tojotan R laatikko, mut se kytkinkopan teko ei hirveesti kiinnostais, eikä taida valmiita saada täältäpäin maailmaa mistään? Dellowsilla ilmesesti olis, mut ei kyl kiinnosta maksaa lähes 1K€ pelkästä kytkinkopastakaan, jos nyt edes lähettäisivät australiasta tänne.

Jotenka sitte halvempi vaihtoehto ois muokata tota volvon kartaania hieman erilaiseksi, et kadottas ton keskilaakerin huitsin helvettiin ja laittas sen jouston etupäähän, niikun näkyis oleven jossain triumph TR? kartaaneissa:
(http://2.bp.blogspot.com/_mO5ipFIx-HY/S7f4NYiTC9I/AAAAAAAAALE/bw8UrbZBZmg/s1600/driveshaft.jpg)
(http://4.bp.blogspot.com/_mO5ipFIx-HY/S7lnq8XZmNI/AAAAAAAAALs/Wj4wi8OAx3s/s1600/driveshaft+2.jpg)

M45/47 laatikoitten laippa ei vaan taida käydä M90? Pitäs siis tehä sekin uusiks myös.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/1532012016.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/1532012018.jpg)
Ois tollane lähes käyttämätön voorttin kardaani missä volvon takalaippa, lienis kestävämpi vaihtoehto, jos siitä teurastais etupään pois ja naittas siihen volvon ton spooriosan. Tuhoontuomittu idea?  ::)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/1532012019.jpg)



Loppukevennykseksi vielä, miten sain käännytettyä lähes henkeen ja vereen tojota kaverin muuttamaan suunnitelmia ja laittamaan ehtaa malmia pellin alle:  ;D

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/1532012008.jpg)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: TVS - 15.03.2012, 18:31:08
Meleko seppä oot jos voimalla sen kardaanin rikot.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 31.03.2012, 00:52:37
Meleko seppä oot jos voimalla sen kardaanin rikot.

Kuullostaa jotakuinki haasteelta.  ???

Jokatapauksessa päädyin kuitenkin ratkasuun, että kaks-osanen siitä tulee, vaikka niitä edelleenkin kammoksun.
Vaihan viimeistään sitte, kun laatikko vaihtuu johonki yks-osasta suosivampaan malliin.
Kanki lähetetty ko-metille viimeviikolla, saa nähä mitä tulee takasin ja milloin.

Megan iskin kiesin johdotuksiin ekaa kertaa, (ei noussut savua mistään) kaikki anturit ja PLX vaikuttas toimivan ja näyttävän jopa oikeita arvoja.
Mut ettei kaikki ois niin helppoa, niin koko edis4 hässäkkä antureineen ei anna minkäänlaisia elonmerkkejä. Kytkennät on tarkistettu ainakin pariin otteeseen,
mut ei vaan keksi missä vika. :idiot2: Täytyy vielä testata toisella edis:sillä, kun muistaa ottaa mukaan tallille. Helvetin voortit...

Tarvis ton vähintää 100 kiloa painavan boschin pesukone mallisen laturin tilalle jotain kevyempää (denso?) ja laihempaa starttia, jos jollain sattuu olemaan sopuhintaan myytävänä?
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: TVS - 31.03.2012, 10:27:37
Kuullostaa jotakuinki haasteelta.  ???
Ei kenties huono tulkinta. Pahoitteluni hymiöpuutteesta, mutta se volvon karpaasi kyllä oikeasti on ihan luja tekele, kytkinpommilla slikseillä taitaa olla ainoa mahdollisuus oikeasti rikkoa se, nuita kuitnekin on vakikardaanilla ihan tehokkaissakin autoissa käytetty (sun autoas toki väheksymättä). Lisäksi fordsonissa on kevyenlainen koppa, jollonka luistava kohta siirtyy karpaasista renkaalle, taas säästää voimalinjaa. Rallimiehet ajaa vakiokardaanilla (monet nyt ainakin).
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: jake74 - 31.03.2012, 12:41:48
kaverilla kävin eilen ja se kerto että volvon kartaanissa putki antautuu, ristikot kyllä kestää mutta putki menee keskeltä mutkille/punneille. näin ainakin jokkisautoissa hajoneet.
tarkotan tuota 51mm putkela olevia kartaaneja.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 17.08.2012, 22:11:02
Herätellääs tätäkin taas eloon kesätauon jälkeen.

Kardaani palas takasin kometilta viimeinkin. Oli kuulemma sinne lähetetty kardaani senverran loppu, että tekivät sen sitten kokonaan toisesta.
Kannatinlaakeri vissiin ainoa joka jäi vanhasta. (joka sekin oli uusi, kun vaihdoin sen pariviikkoa sitten) :x

Mielestäni hyvää jälkeä, eikä ollut edes kallista:

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/1782012024.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/1782012032.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/1782012028.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/1782012035.jpg)

Sitte alottelin ovien tekoa uusiksi, senverran noi paskasti istuvat peltiräppänät on syöny miestä jo pitkän aikaa.
Jotenkin eivät vaan halua mennä kiinni kunnolla, kun tiivisteet ovat paikallaan ja roikkuvat vaikka miten säätää, sekä kuskin ovesta on pettänyt tinaukset, kun sitä on vtutuksessa paiskottu aika rankasti.

No ei muutakun alotin tyhjältä pöyältä uusiksi.
Tälläkertaa kaivoin varastosta esiin auton maalanneelta maalarilta saadun zakspeed ratakilpurin muottisarjan ovimuotit.
Muoteista puuttuu karmit kokonaan, niin joutuu tekemään nekin erikseen. Sopivasti mulla on myös yhdet ylimääräset karmit, mitkä joskus laitoin talteen ihan tätä varten.
Koitan tehdä myös niistä muotit, niin saisi kokonaan kuituset ovet, mut ellei onnistu niin naitan nuo rautaiset sitten oviin.

Kohtuullisen hyvin onnistuivat ainakin noi sisä ja ulkopuolikkaat, siihennähden, että oli ensimmäinen kerta, kun koitin jotain lasikuiduttaa.
Toki pientä korjattavaakin jäi, mutta eiköhän noista jotain synny:

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/1782012014.jpg)
Kahva, Lukko ja rs2000 peili sovitettuna luukkuun:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/1782012007.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Muotit/27042011004.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Pintapuoli/myynti014.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Pintapuoli/myynti033.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Muotit/2982012002.jpg)

Sellasta tälläkertaa.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 23.09.2012, 20:58:17
Update:
Kuskin ovi alkaa jo vähitellen istumaan. Kiinnikkeet kahvoille yms romuille tehtynä:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013050_zps7ef0137e.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013046_zps1707601e.jpg)

Repsikanpuolen ovesta uupuu saranat, tilasin saksasta viimeset 2kpl, eikä niitä tunnu löytyvän edes käytettynä mistään prkl.
Käyvät kyllä ristiin toisellekkin puolelle, mut tarvis jostain vielä parin.

Ikkunahissit jätin kokonaan pois, kun jotain härskiä suunnittelin jo tilalle, mut jääköön seuraavaan päivitykseen.

Karbonaatit tekis mieli laittaa sivuikkunoiksi kanssa, mut mitenköhän se nyt sitten menee, kun en huomannu pykälissä kieltoakaan moisille.
Valonläpäisykyky pitää olla 75%, mut ei kyl mielestä missään lukenu, että lasia pitäisi olla?

Turbon öljyputkea vaihtaessa letkuun totesin, et huoltoepäystävällinen pesukonelaturi siirtyy eläkkeelle siltä seisomalta ja uus laturi imusarjan puolelle. Tuli tilattua tilalle joku 1.3 corollan denson laturi, kun näytti mukavan pieneltä.
Samalla ton öljysuodattimen jalan saa mukavasti eteenpäin:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/2392012017_zps2fbdcaf2.jpg)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 30.09.2012, 21:36:11
Rollan laturi olis jotakuinkin nyt siellä mihin sen halusinkin, vähän siistimistä ja maalia telineelle, ni se alkaa olemaan valmis:

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/300923012001.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/300923012003.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/300923012006.jpg)
Toivottavasti VR anturi ei ota häiriötä laturista, kun on noin lähellä?  >.>

Kokovertailua rollaattorin densokopio vs pesurumpu. Ei tullu valitettavasti punnittua vielä.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/2692012003.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/2692012002.jpg)

Hommat alkaa vähitellen taas maistumaan, kun saa jotain aikaseks. Parin päivän aikana saanu enemmän tehtyä, mitä koko kesän aikana.  :P
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 22.03.2013, 20:59:26
Heräillääns vähitellen talviunilta  :buck2:

Hirveesti ei ole tapahtunu talven aikana tällekkään, mut nyt ku pääs taas töihin, ni hamsteroidaan sit kamaa pahan päivän varalle. Haudassa voi sit säästää tjsp.

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/kansi001_zpsa37288c0.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/kansi007_zps03b976df.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/kansi006_zpsd14c5fa2.jpg)

Ensviikolla pitäs vielä tulla jotain kuvista uupuvaa kkd:n suunnilta.  :pomo:
Ja sit lähiaikoina parit-kolmet kannet lähtee koneistettavaks, tuo 531 mukaanlukien, täytynee varmaan vähän siistiä kanavia siitä ite ensin.

Löin asiat lukkoon kannen osalta ja 8V pysytään. 16V tuottaa senverran ongelmia tilan kanssa mm. et hautasin asian sen suhteen. Ehkä sit joskus myöhemmin otan asian uudelleenkäsittelyyn.

Ahtoputket yms alumiinikäkkylät on ollu hitsattavana jo 4kk, vähän jo ootellu, et sais nekin jo takasin vähitellen.
Muuten ois kiesi sellasessa mallissa, että vois koittaa antaako kipinää ja jos antaa, niin menovettä tankkiin ja testiä mitä senjälkeen tapahtunee.  ::)

Nii ja sit oli ihan avoin kysymyskin, et milläs osilla toi jakopää tolla leveellä hihnalla (8V) kasataan? Mikä hihna, mikä kiristin?
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/jakopaumlauml001_zps1b86a279.jpg)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 27.03.2013, 11:41:33
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/2732013006_zpsd83d0628.jpg)
Jeh, pooring peruskaavoilla mennään siis.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/2632013019_zps50810971.jpg)
Tarvike vr anturi otti ja hajos paloiksi, korvakko irtos ja runko murtus puoliksi irrotettaessa, ni joutu tekee telineen puoliks uusiks. tää uus anturi nääs on hieman lyhyempi.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/2632013002_zps600c6159.jpg)

Houston meillä on myös kipinä. Aletaan siis olemaan aikas lähellä H-hetkeä vähitellen.

Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 11.04.2013, 17:02:06
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/11413003_zpsd90f0b19.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/11413001_zps0d9170ae.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/11413002_zps0ee8f533.jpg)
Imusarja edistynee. Ei o vielä päättäny tuleeko suuttimet suoraan kanteen vai imusarjaan.

Pakosarjaakin tuli testattua, eikä mahtunu paikoilleen vaikka teurastin wg:n lähdön kokonaan pois, täytynee vaan kääntää kone pystyyn jossainvälissä.

Sit megan kanssa ongelmia. Pyörittelin konetta ja huomas, et suutin #1 vaikuttaa roiskivan normaalisti #2 & #3 suunnilleen samanverran, mut silti vähemmän kun #1 ja sit #4 ei tule mitään.
Suuttimet ei o tukossa, kun siirtää #1 piuhan toisiin (#2,#3,#4), ni sit roiskii kyllä. >.>
Johdotukset pitäs olla käyty läpi jo pariinkin kertaan, ettei niissä pitäs olla mitään.
Lisähuomio iski stimulaattorissa, kun I1 ledi syttyy aikasemmin kun I2.
I2 syttyy vasta myöhemmin ~3000?rpm). Ilmesesti noi I1 & I2 pitäs syttyä samaan aikaan vai mitä helv?  :idiot2:
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 01.05.2013, 17:48:10
Savut otettu tänään!  8)
Laakista käymään ja pysyy tyhjäkäynnillä 1k rpm, äänet on vaan melko brutaalit, täytynee varmaan lisäillä pönttö tai pari ihan vaan katsurin mieliks :P

Vika ei ollukkaan megassa vaan hr koodissa. Jotenki se sotkee koko paskan, kun kerran tökkää tunaristudion päälle. Inj2 pankki lakkaa toimimasta kokonaan senjälkeen (testattu 2.2 ja 3.0 levyillä ja molemmilla sama oire?) >.>
Ehdin vaan turhaan hommaamaan ms1 v3.0, ku aattelin etten jaksa alkaa ettimään vikoja kissojen ja koirien kanssa siitä v2.2 levyltä. No ei ainakaan vika ollu kolvaajassa tälläkertaa -.-

Imusarjakin on viety hitsaajalle viimeviikolla. Seuraavana kansi koneistamoon.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 03.11.2013, 22:26:09
Päivitystä piitkästä aikaa.

Ovien saranat löydetty jokunen kuukausi takaperin ja innostuin jatkamaan sitten taas ovien tekoa. Tällähetkellä ikkunamekanismit yms. kahvat on sovitettu vakio kohdille niin, että ovipahvit sopii paikoilleen normaalin tapaan.
Hienosäätöä lähinnä enää, että pääsee hiomaan ja maalauttamaan luukut.

Eilen ajoin rassilla ekaa kertaa eestaas pihalle ja takasin talliin, kun kaverin korollavolvo lähti tallin perältä seuraavalle omistajalle. huoh  ::)
Tilalle siirtyy sitte serkkupojan vanhakoppa esko ^.^

Imusarja ja kansi on edelleen hitsaajalla, vois varmaan hakea pois vähitellen, kun ei o vieläkään kerkinny hitsaamaan sitä. Joskus keväällä taisin ne viiä sille. huoh x2  ::)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 17.12.2013, 00:07:21
Kohta ollaan jo lähes voiton puolella. (ehkä) ::)

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013037_zps5993d43e.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013039_zps8f07692c.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013041_zps23f7fed4.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013046_zps1707601e.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013040_zps450d0b78.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013038_zpse3ffaf1a.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013050_zps7ef0137e.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013052_zps612d6db2.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013051_zps689f8c11.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013049_zps2aec4c75.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013054_zps6a7dce75.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013044_zpsb5668d97.jpg)

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/16122013057_zps35dd5ebb.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/16122013055_zps2ac24123.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/16122013056_zpsdbfcdb0f.jpg)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Teemu- - 17.12.2013, 11:23:41
Kakkoskoppanen escortti on kyllä jotain niin seksikästä.  S*
Onko tuolla taustalla ykköskoppanen escorttikin?  :o
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: cossie - 17.12.2013, 11:38:54
Kakkoskoppanen escortti on kyllä jotain niin seksikästä.  S*
Onko tuolla taustalla ykköskoppanen escorttikin?  :o
mikä toi vanhakoppanen on?
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Haxu.R - 17.12.2013, 12:13:38
Tommonen mk1 keulapala oli jossain myynnissä... Vai sääkö sitä myyt vai oot just ostanu?

Nii ja jottei mee ihan ooteeks ni tää on hieno projekti, tätä on seurattu tarkkaan  ;)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 17.12.2013, 12:38:57
Juuh se on serkun pojan esco, se osti sen keulapalan mikä oli myytävänä, haettii se joku 3vko sitte. Se meinas tehä jotai samanhenkistä lasikuituohjusta kanssa.
Tosin siihe ei kyl volvon konetta tule kuuleman mukaan, liikaa sovittelua.  ::)

Tyhjä hylsy tällähetkellä vielä, niinkuin näkyypi kuvasta:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/esco%20mk1/16122013034_zpsa167d64e.jpg)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: cossie - 17.12.2013, 17:43:30
http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Ovet/16122013046_zps1707601e.jpg

toi missä sulakkeet  tuo alumiini levy ookko ite vääntäny tai kenties ostanu jostain??
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 17.12.2013, 20:45:30
Ööh, juu tuota noin, se oli joskus *köh* lumenkaatopaikka liikennemerkki ;)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 19.08.2014, 17:19:27

Imusarjakin on viety hitsaajalle viimeviikolla...


Huom. päivämäärä...
ja nyt se on VALMIS!  :P

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Imusarja/imusarja002_zpsdf7de7a0.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Imusarja/imusarja003_zpseeb07dce.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Imusarja/imusarja005_zpse11c9604.jpg)

Sekänotta toi 531 on vieläkin viemättä koneistamoon, vaikka kaikki osat siihen jo löytynee. Tai senverran se kävi paikallisessa koneistamossa kääntymässä, että suuttimenreijät ilmestyi kanteen.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Imusarja/2952014005_zpsbdcf468a.jpg)

Seuraavana sit holsetille vääntämään kippuroita.

Vähän hitaanpuoleisesti rojekti etenee, tai onhan se edenny jo 9vuotta, ni ei vuos tai pari lisää tunnu juur miltään.
Pääsis jatkamaan tätä taas, muttakun noita kaikenmaailman muitakin paskojakin pitää ruuvvailla kanssa.   :pomo:
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Kontti76 - 21.08.2014, 23:14:34
Kun asia on pyhä, ei ot liene pahasta: tuo allekirjoituslista täynnä mitä mielenkiintoisimpia Dorfeja; olisko jotain linkkiä mistä niitä voisi tuijotella?
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 22.08.2014, 06:39:23
Kun asia on pyhä, ei ot liene pahasta: tuo allekirjoituslista täynnä mitä mielenkiintoisimpia Dorfeja; olisko jotain linkkiä mistä niitä voisi tuijotella?

Kyl tolla samalla photobucketin tilillä löytyy jotain niistäkin:
http://s119.photobucket.com/user/hunnilaitos/library/ (http://s119.photobucket.com/user/hunnilaitos/library/)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: MH91 - 23.08.2014, 08:38:34
Tosi hieno projekti! Ittellä kanssa tallissa odottaa soodapuhallettu välikopan kori, että sen ku alkais rakentaan, ehkä sitten kun saa oman volvo projektin valmiiksi. Mielessä kanssa pyöriny joku mielenkiintoinen vähä nykyaikaisempi tekniikka laittaa.. Rx7 wankel, typer Civicin kone ahdettuna tms ..  :buck2:
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 15.12.2014, 23:50:23
Laitetaas update taas välillä, kun vaihteeks on jaksanu ja kerenny tallillakin olla tekemässä jotain.
Kesä meni valkoisen sutenöörikranaatin hiomisessa ja maalauksessa ja coupekin siirretty talviteloille, niin nyt muut oheistoiminnat rauhoittui senverran taas, että pääsee keskittymään itse asiaan.

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Granada%20Coupe%20XL%2075/romut_zps918078ba.jpg)

Imusarja oli siis valmis jo jonkunaikaa sitte, pitäs vielä hieroa kantit ja kulmat siisteiksi ja kiillottaa koko höskä:

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/15122014005_zps5d148e98.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/15122014001_zpsc928a5b4.jpg)

Nyt meneillään on holsetin sovittelu ja pakosarjan teko vielä ja melko haasteellinen on tuon tilan vähyyden takia. Tuo paikka on vasta karkea sovitus ja todennäkösesti sen paikka vielä muuttuu alemmas tuosta, sillä tuossa se ainakin sulattaa kone"pellin", kun väliin jää muutama sentti. Poikkitankokaan ei mahdu noilla asetuksilla. Kompurakotelon lähtökään ei tiedä mihin vittuun se osottaisi, eli toisinsanoen ihan päin helvettiä koko paska vielä.  ^_^

600 EV14 hommasin suuttimiksi.

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/15122014006_zpsf8e22649.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/15122014007_zps56916c15.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/15122014009_zps706a505a.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/15122014013_zps984d98e3.jpg)

Kannesta järsin alustavasti imupuolelta purseet ja pakopuolelta hieman enemmänkin tavaraa pois. Tod.näk pistän sen koneistamoon vielä tälläviikolla, kun siihen on nyt kaikki osat valmiina.
46/38 rst venat, pronssiohjurit, tuplajouset, 38mm saabin kupit jne.

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/15122014018_zpsbd7f454a.jpg)

Uudenvuoden jälkeen sitte vähän SPM:lle tilausta alakerran rojuille ja tili sileeksi.  -.-
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: 8-pätkä - 16.12.2014, 20:14:53
Tuo vanne/rengas/kaari-yhdistelmä on ihan silkkaa seksiä... S* Takaveto-Fordit olleet aina jollain muotoa sydäntä lähellä ja tämä näyttää kyllä maukkaalta, tuolla tekniikalla luulisi välikotelon liikahtavankin ihan tarpeeksi! O0
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: oh850 - 16.12.2014, 21:11:16
Näkyy olevan tosissaan innostusta rakennella, hatunnoston paikka  ;) ja ehdottomasti seurantaan :)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 20.01.2015, 23:21:35
Kärmeksenpesästä on otettu niskalenkki viimeinkin. Pariviikkoa meni jo pelkästään pakosarjaa suunnitellessa ja koesovitellessa yms. ämpyillessä.
Tein siis uudet koneenkorvat+vaihdelaatikonkorvakot (taitaa olla jo neljännet menossa) Nyt malmikasa on lähestulkoon pystyasennossa, vain muutama aste kallellaan.
Imusarjan saanee vielä pois, kunhan vaihtaa lyhyet pinnapultit, tai laittaa pulteilla kiinni. Omasta mielestä ainakin hyvään paikkaan sijoittui loppupeleissä, painopiste jäi alas ja etutolppien takapuolelle.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/20150111_180126_zpscad8dcaf.jpg)
Sori kännykuva, ku ei ollu sillon kamera mukana, enkä äsken tajunnu ottaa imusarjan puolelta kuvaa.  :idiot2:.

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/2012015008_zps47243d7f.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/2012015007_zpse042716e.jpg)

Etupuolellekkin jäi runsaasti tilaa vielä härpäkkeille.
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/2012015005_zps10b8c3ba.jpg)

Hukkaportin putki vielä on hitsaamatta kiinni, senjälkeen hiekkapuhallukseen, pintojen oikaisu ja jotain keramiikkapinnotetta yms. päälle.
Kansikin on toimitettu n.kuukaus sitte Porvoon moottorikoneistamoon, mut ei o ilmesesti kerenny vieläkään tekemään mitään sille, kun ei ole kuulunu mitään.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 07.03.2015, 21:12:36
Jaahas sitte ois moottori pois keulilta...taas (sori kännykuvat taas, alkaa jo tosissaan ote lipsumaan.)

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/20150225_120019_zpsvynwi6y5.jpg)

Ja sitten kansi pois:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/20150225_123335_zpsuwcfjked.jpg)

Sylinterit näytti olevan suhteellisen hyvässä kunnossa:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/20150225_123327_zps2ne6xayc.jpg)

Ja lopulta sitten purin koko paskan  :buck2:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/20150228_203945_zpsxtoos266.jpg)

Sitten postikusti polki vähän pakettia ovelle:

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/vole%20006_zpsqkq2m7of.jpg)

Tarvittavat moottorin osaset alkaa olemaan jo kasassa vähitellen, putsailin jo irto-osia siihen malliin, että himassa voi hypistellä. Konehan kasataan kotona sisällä tietysti, taas.  8)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/vole%20010_zpsg65vbkkt.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/vole%20011_zpsf2xqbk6z.jpg)

Kansi edelleenkin on koneistamossa, tiedustelin viimeviikolla ja sen pitäisi olla seuraavana jonossa työn alle. Lohko lähtee näillänäkymin 2 viikon päästä, kun sattuu olemaan kouluviikko, niin on aikaa sopivasti ajella.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 01.06.2015, 23:19:02
Jaa, vois iskee päivitystä taas välillä.

Lohko on ollu valmiina (koneistettuna) jo jokusen viikon, iskin maalit vielä pintaan ja ronttasin himaan ja tuolla se nurkassa nyt kärvistelee.
Sille siis tehtiin poraus ja tasopinnan oikasu, kampi ja vauhtipyörä tasapainotettin ja kammen kaulat kiillotettiin. Kanget ja männät tarkastivat samalla ja yhessä kangessa oli sanottavaa tappipäässä, sekin on nyt mitoissaan.

Pääsee vähitellen alottelemaan kasailua:

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/230_zpsmm1ou50f.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/mosa%20017_zpst9w51dxj.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/mosa%20010_zpswir7z2s3.jpg)
Öljypohjaksi tuli toi b20:n öp, jonka sain kaverilta pumpun kera, mut päädyin kuitenkin lyhentämään orkkis pumpun jalkaa ja tuttu tiggaa sen takasin kiinni.
Öljypaluuseen kiersin M26 kierteet ja ostin yhen hitsattavan an12 liittimen, mihin koneistamo teki toiseen päähän M26 kierteet.

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/mosa%20008_zps77lnys7t.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/mosa%20016_zpspyzj8b2a.jpg)

En kyllä hirveen vakuuttunu noitten spm runkopukkien pinnapulttien laadusta ole:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/mosa%20023_zpsrrcgjnzt.jpg)

Kahessa noissa muttereissa selvät valmistusvirheet. Yhessä tollasta syöpymää/röpelöä ja toisessa reikä on kaikkea muuta kun keskellä mutteria.
En taida kyl riskeerata kasata noilla.

Kansi vaan on edelleen toisessa koneistamossa, mut jotain pientä sille oli ilmesesti keretty tekemään kuitenki.  ::)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 26.06.2015, 21:39:27
Nonniin, kansikin on viimein valmis ja taisi olla koneistajan viimeinen työ tältä kesältä.

Mååttårpårnå, fy fan:

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20016_zpsqzesamdq.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20033_zpsyohropdk.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20014_zps8skhb6nx.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20018_zpsd5s0sceb.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20030_zpsuoosmcoi.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20023_zpsf1uipejm.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20024_zpso2ab4kmr.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20001_zpsb7kyyx0l.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20024_zpso2ab4kmr.jpg)

Summasummarum:

Ventiilinostinpesien suurennus
Jousen pohjan työstö
Tasohionta
Istukoiden koneistus isommille venttiileille
Ohjainten vaihto
Ohjainten lyhennys, pään muotoilu
Venttiilien sovitus
Pakopuolen katkenneiden pinnapulttien korjaus (helicoilit)
ym kasaus, tarkistukset jne.

Nokka-akseliksi tulee sitten hiottu, uhraan tuon A nokan jos siitä saa tehtyä. Täytyy vielä nokan tekijöiltä kysellä.


Paluumatkalla piti käyä paikallisen purkaamon romuja penkomassa, ni löyty orvon 240 keulilta ihan iskemätön öljykorkki  8)
Kunnon helmi, kiilti ku timantti paskakasassa. Pitihän se pelastaa talteen siitä:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20022_zpsu6wprwab.jpg)

Öljypumppuja ft/fk vs. b20 vertailin, kun täyttä selvyyttä niiden eroista ei oikeen halunnu löytyä mistään.
Aattelin, että senkus ottaa b20 pumpun sihtiosan ja lyö toisen pumpun päälle niin se olisi siinä. No eihän se tietenkään niin mennytkään.

Kiville karahti heti kättelyssä, pulttijaot ihan eri:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20003_zpswsru6gli.jpg)

Kaiketi se b20 pumppu osuu vielä kammen vastapunttiin, niin asia pihvi. Eli ei muutakun ft pumpun sihdistä reilu siivu välistä pois:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20006_zpsasumxjyw.jpg)

Plörts tikkiliimaa päälle:
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/26.6.2015%20005_zps3uiy0lsa.jpg)
B20 öljypohjan ja pumpun väliin jäi joku reilu 10mm tilaa, luulis riittävän. Dremelillä siistii vielä ja iskee takasin kasaan.

Seuraavana vuorossa koneen koekasaus.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 09.10.2016, 01:05:55
Jos nosteltais välillä tätäkin, ettei tää häviä/poisteta kokonaan. Hiljaa hyvä tulee, vai miten se menikään. (eihän tää savotta olekkaan kestäny, kuin vasta 12 vuotta) :P

Oikeestaan tää projekti ollu aikalailla kokonaan jäissä nyt pari vuotta, kun piti mennä alottamaan hieman coupe granadan epämääräisten ruostekukkien poistoa ja yllätysyllätys, ei se(kään) ihan läpihuutojuttu ollut ja sekin projekti "hieman" laajeni. ::)
Ja jotta tekeminen ei pääsis loppumaan, niin siihen lisäks tuli vielä kilpavene hommattua samaan konkurssiin, niin on aika mennyt tehokkaasti ihan muissa projekteissa.

Kaiken muun sirkuksen ohella kuitenkin eskorttiakin pitää välillä edistää, esmes kansi on ollut GT-Motorsilla keväästä asti.
Ilmoittivat, että nokka on nyt hiottu siihen ja koko hoito pitäs saada takasin ihan näillä näppäimillä, niin pääsee sitten jatkamaan mosan kasailua.
Korin puolelta lähinnä kuituovet on edelleen viimestelyä vailla, ei siinä hirveästi muuta olekkaan, kuin kasailua sitten kun koneen saa nostettua keulille.
Tarvittavat osatkin on pääpiirteittäin jo hankittuna.

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/20160218_184747_zpswwfm9tvv.jpg~original)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Phase%20II/Moottori/mosa_zpshxdkc4fj.jpg~original)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Granada%20Coupe%20XL%2075/20160930_210358_zps3k6qyz9y.jpg~original)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 11.12.2016, 00:34:36
Puolentoista vuoden odotuksen jälkeen kansi haettu takaisin koneistamolta hiotun nokan kera:

(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/20161210_204147_zpsw4ixs2tj.jpg)
(http://i119.photobucket.com/albums/o145/hunnilaitos/Rojektia%20pukkaa/Moottorit/vole%20002_zpsy2ju2eac.jpg)

Sit ois aikalailla kaikki osat hankittuna, paitsi kanspahvin paksuus pitäs vielä selvitellä ja pistää tilaukseen.
Plus pientä oheistoimintaa mm. turbon öljypaluu värkkää ja muut letkuhässäkät/liittimet.

Minkäs värkin jakoremmi passais, et sais käytettyä ton pentan kiristimen?
Löytyy 123x24 (liian lyhyt) ja 146x24 (liian pitkä) Kaikenlisäks on vielä pyöreehampaiset rissat.
Oikea pituus ois varmaan jossain 127-137 hampaisen väliltä.
Tekisi vaan mieli käyttää tota kiristintä, kun tuli se hankittua aiemmin 16V kantta varten(minkä sitten myin eteenpäin) ja oli kalliski ku prkl.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 10.01.2017, 22:53:33
Homma töksähti taas vaihteeksi: Tarvis kampiakselin päähän sen alarattaan lukituskiilan.

Jos jollain on myydä, tai tietoa mistä putkasta saa ostaa, niin viskoo yv.

(Edit: Kiiloja saa ainakin SPM:ltä 100SEK + 50SEK Postit)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 26.09.2019, 15:36:45
Jahas, lähes kaks vuotta vierähtäny viime päivityksestä. S-Etukortin kanssa on tällänen on/off suhde, että välillä etenee ja välillä ei vaan jaksa tehdä sille mitään.
Mutta, nyt kun hieman venähtänyt (4vuotta ::)) granada projekti on saatettu ajokuntoon, voisi taas jatkaa ääskorttia.

Johan toi kone on kerännytkin hallin perällä pölyä tarpeeks kauan, että nyt se pitää kyllä jo viimein saada keulille.
Pölyjen putsailua, Reinzin pahvi väliin ja kansi momenttiin ym pientä, sekä uus öljypaluu oli pakko tehdä öljypohjaan, kun tuo kulma lohkon takareunaan olis jäänyt turhan loivaksi:

(https://i.ibb.co/W5JZ3ZQ/20190926-103527-1.jpg) (https://ibb.co/qjQKnKz)
(https://i.ibb.co/Pr7dc4h/20190926-103535-1.jpg) (https://ibb.co/hgPSBHW)
(https://i.ibb.co/6bK0dSG/20190925-190857-1.jpg) (https://ibb.co/7V3t9DB)
(https://i.ibb.co/7K6DSWG/20190926-120756-LI.jpg) (https://ibb.co/m4MKRqH)

Kohta kiinasta pitäis tulla kuparimutterit pakosarjaan ym. niin vois houkutella moottorin keulille.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 26.09.2019, 19:22:46
Ja siitä se lähtee, kun jaksaa vaan alottaa:
(https://i.ibb.co/xsP3rGc/20190926-185316.jpg) (https://ibb.co/8BTXQ2R)
(https://i.ibb.co/mhsJw4N/20190926-185331.jpg) (https://ibb.co/h25sjVY)

Melkein oli päässyt jo unohtumaan, miten asentajaepäystävällinen tuon koneen laittaminen tuonne paikoilleen on.
Lähes jokainen irto-osa käy vaan tietyssä järjestyksessä paikoilleen, eikä hirveästi jää ylimääräistä hukkatilaa. :buck2:
(https://i.ibb.co/jb1CFjd/20190926-185338.jpg) (https://ibb.co/sbMTrXh)
(https://i.ibb.co/qCdvYGn/20190926-185358.jpg) (https://ibb.co/ypXrFTR)
(https://i.ibb.co/RzhHn5c/20190926-185402.jpg) (https://ibb.co/f480RcH)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 20.02.2021, 19:11:41
Ylösnousemus, viimekertasesta päivityksestä vierähtänykin jo tovi, ellei jopa toinenkin. Pölyä se tässä onkin kerännyt viimevuodet senkin edestä, kuten saattaa huomata.

Puoltoista vuotta kesti saada nosturikin toimintaan ja nyt, kun ei tarvi enää ryömiä auton alla, niin innostuin taas jatkamaan tätä projektia. (Liekkö tullut vanhaksi tai mikä on, kun ei enää maistu möyriä auton alla ::) )

Pohjaa pääsi siis nyt taas tutkimaan pitkästä aikaa ja todettua keskenjääneiden edellisten teräspunospolttoaineletkujen muuttuneen kivikoviksi, vähän kun taivutti niin naps ja poikki, eli ne kaikki menee uusiksi.
Jaz tankki tulikin jo aiemmin pöllittyä tästä toiseen projektiin, sekä moottorinohjaus.

(https://i.ibb.co/LnC6SYB/IMG-20210220-121149716-HDR.jpg) (https://ibb.co/WgcFnG7)
(https://i.ibb.co/Pz4wDDs/IMG-20210220-121045661-HDR.jpg) (https://ibb.co/HpYnhhL)
(https://i.ibb.co/0qckM6t/IMG-20210220-121028423.jpg) (https://ibb.co/b1PxBCJ)
(https://i.ibb.co/NZMV9f7/IMG-20210220-121011000.jpg) (https://ibb.co/86HKrGX)
(https://i.ibb.co/71bRPHs/IMG-20210220-120948292.jpg) (https://ibb.co/bK72Txc)

Hommasin tähän nyt uuden alumiinitankin sekä kovat alumiiniset polttoaineputket an-liittimillä, niin pitäs kestää.

(https://i.ibb.co/C8h5gcx/IMG-20210220-140136470.jpg) (https://ibb.co/fF4Yfgm)

Jaz tankille tehty kaukalo ei tietenkään sopinut tälle uudelle, niin laikkasin sen auki ja teen uuden. Samalla pumpun ja suodattimen sijainti siirtyy muualle.
(https://i.ibb.co/nBLt4sj/IMG-20210220-144300355.jpg) (https://ibb.co/ypQ7Knq)

Putket vedetty palkin reunaa pitkin.
(https://i.ibb.co/x7ktKCw/IMG-20210220-170314345.jpg) (https://ibb.co/DRJHPVm)

Kiinnostus tän projektin kanssa hieman onkin ollut viimevuosina on/off ja oonkin tehnyt 2 muuta projektipirssiä tässä päivityksien välissä "valmiiksi"
Pitäisi vaan raakasti myydä pois noita liikaprojekteja ym. turhuuksia, niin joutaisi keskittyä olennaisiin.
Pistän nyt itelle haasteen saada tää edes kesään mennessä käymään.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 07.06.2021, 21:25:49
Viimeinki sain tehtyä putken, polttoainelinjat, kontin lattian ja tankin asennettua. Pohja tuli samalla maalattua valkoseksi, kun oli vaan pohjamaaleissa.
Pahoittelut perunalaatusista kuvista, yritän enskerralla saada vähän parempia.

(https://i.ibb.co/cgyVnF4/IMG-20210607-200128.jpg) (https://ibb.co/7YSLmWs)
(https://i.ibb.co/Tt2pgfP/IMG-20210607-200214.jpg) (https://ibb.co/bXmqK0N)

(https://i.ibb.co/cTn4Lp9/IMG-20210607-200300.jpg) (https://ibb.co/MN0F6jH)

Huohotin ja kaatoventtiili on vielä asentamatta.

(https://i.ibb.co/rmSd7wh/IMG-20210531-142210.jpg) (https://ibb.co/qdfJyr8)

Testimielessä koitin granada 2.8/Diesel satuloita mitkä oli bolt-on, paitsi leveydeltä 22mm/24mm

(https://i.ibb.co/BTyKNML/IMG-20210607-200449.jpg) (https://ibb.co/dkPJgYB)
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: Works - 27.06.2023, 21:32:01
Päivitellääs rojektin kulkua, johan se on "hetki" päässyt vierähtämään taas sitten viimepäivityksestä.

Vetäsin viimeinkin liipasimesta ja tilailin vähän tähänkin rojektiin osasia, jos viimein tääkin saisi ansaitsemaa edistystä ja ennenkaikkea intoa jatkaa sitä.
(Pölyn määrästä voi päätellä ettei hirveästi ole tapahtunut autolle viimevuosina ja kun on pakko vääntää 4 projektia samanaikasesti, niin ei vaan ehdi jokapaikkaan)  :idiot2:

maxxecu race hankittu ja vähän testisijoittelua minne mitkäkin tulee. Ecu tulee taakse, kun kojelaudan alla senverran ahdasta, ettei mahdu. Aika pitkä map letkun veto, mutta kai noita noin kauas on asennettu ennenkin?
(https://i.ibb.co/R0H5CzP/IMG-20230626-131819-179.jpg) (https://ibb.co/nckWDzf)

Työkaveri piirti cadillä ja teki muovisen testiversion puolatelineestä venakopan päälle, alumiininen olisi valmisteilla. ign-1a puolat on notkuneet hyllyssä jo jonkin aikaa odottelemassa.
(https://i.ibb.co/TRQnS8k/IMG-20230626-131846-125.jpg) (https://ibb.co/Mpzj4Vs)

Tulipa teurastettua päätyjakaja ja tehtyä siitä tulppa kannen päähän aikoinaan ja nyt sitä tarvisi ehjää jakajan runkoa nokkatunnistinta varten, näin ne suunnitelmat muuttuu...
(https://i.ibb.co/CbsKb8q/IMG-20230626-131855-850.jpg) (https://ibb.co/v3v43qb)

Vanhemman mallinen uustuotantomaski tuli myös samalla ostettua, niin sai varastossa vuosia lojuneet "uudet" golffin umpiot viimeinkin soviteltua paikoillensa.
(https://i.ibb.co/GFn2K3x/IMG-20230626-183524-603.jpg) (https://ibb.co/g6mT5Fj)
(https://i.ibb.co/Gc79Nsr/IMG-20230627-141731-102.jpg) (https://ibb.co/9snhSwd)

Sitten ei enää muutakun loput.
Otsikko: Vs: Forlvo mk2 -79
Kirjoitti: TomppaT4 - 27.06.2023, 23:51:22
Asiallinen meininki!