Samppasport  Futurez

volvo 240 -83 *vanhaa koulua*

  • 107 Vastauksia
  • 46407 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
« : 13.11.2012, 18:51:21 »
Joo eli tollasen vanhuksen hain eilen joka on muuten ensimmäinen volvoni. Auto on ihan karvalakki malli, mutta kovapeltinen ja menee pehmeesti. Ensin oli sävelet selvät..ajellaan hetki vakio moottorilla ja sen jälkeen ahdetaan volvo, joko omalla vinomoottorilla tai saabin moottorilla. Suunnitelmat kuitenkin alkoivat pikkuhiljaa muuttua kun huomasin että noita 240 volvoja ahtavat lähes jokainen kyseisen auton omistaja ja loput ovat alkuperäiskuntoisia. Nyt jonkin aikaa miettinyt että mihin suuntaan alkaisi volvoa viemään, ja nyt kun volvon moottori sai uuden kannen+kaasarin ja ensi kiihdytykset, varmistui suunnitelmat...sanoin kaverille että "sävelet selvät, tämä pysyy kaasarivaparina", tuota en enää kahta kertaa miettinyt, vaan siltä istumalta päätin että volvon tyyliä haetaan hieman 80 ja 90-lukua ja tietysti 2000-lukuakin.

Eli mm. seuraavaa mielessä:
  Moottoria:
LÖYTYY   -B230ET lohko+kampura (lohkosta siivua pois niin että männät jää 0,15mm yli dekin)
               -Littupyörä kevennettynä
LÖYTYY   -13mm kanget
LÖYTYY   -B230f männät (sorvattu tasalakisiksi)
               -Kansi hieman auki vielä, kannen tekijä sanoi että tehdään 531 kansi
LÖYTYY   -H-nokka
                  -45 tai 50mm vakaimut+omateko imusarja (kopio misabista)
LÖYTYY  -4-2-1 Peltisarja (marteliuksen sarjan mukaan tehty)+2,5" omavalmisteputki

Toinen moottorivaihtoehto on B230 pitkäiskuna ja h-profiileilla jota kaveri tarjosi, hinta kuulemma edullinen :)

  Voimansiirto:
                  -Tuo M45 vaihtuu M47:n
LÖYTYY        -Lukkoperä
                  -Omatekoinen shifter

  Koria:
               -Pyritään pitämään alkuperäisenä, eli ei levikkeitä/spoilereita..munapussit pois
LÖYTYY   -coilit
LÖYTYY   -16"  peltivanteet
              -peltityöt
               -Ohjaustehostin

hiukan infoa volvosta:
-hopea
-B19K+tuunattu 530 H-nokalla
-ajettu 196tkm

25.2 haettu -83 240 johon siirretään kärjetön sytkä ym. hilppeet punasesta volvosta

Risut, ruusut ja muutenkin kaikki järkevät ideat ovat tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2014, 18:34:24 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
« Vastaus #1 : 13.11.2012, 18:58:44 »
Onnee rojektille kyllä näitä tänne mahtuu   :D
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
« Vastaus #2 : 13.11.2012, 20:29:42 »
kiitoksia..tosiaan vielä ei mitään ihmeellistä tapahdu. Hieman jo mietitty seuraavaa moottoria, vaihtoehtoja löytyy B234L trionic 5 (saab 9000/900 -94-->) tai vinomoottoria, toisaalta mieli tekisi tuota saabin moottoria tuon ruiskun vuoksi ja tuollainen mosa löytyisi jo..se kehräisi vakiona 200hp ja pienellä softauksella 280hp..mutta asia kerrallaan, pääasia että hyvä aihio on hommattuna.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
« Vastaus #3 : 13.11.2012, 20:35:40 »
Et voi laittaa mitään moottoria minkä lähtötehot on yli 184hv joka on 240 sarjan suurin sallittu tehomäärä. :-\
Mites tuo trionic passais volvon moottoriin?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
« Vastaus #4 : 13.11.2012, 21:10:18 »
pieni tarkennus jäi pois..siis tuo B234L moottori kun on alkujaan turboversio, ja tuosta on kahta versiota...LP (170hp@??bar) ja FP (200hp@0,9bar), erona on että FP:ssä on magneettivena ja LP:ssä ei.

periaatteessa tuon voisi saada vinomosaan sopimaan, T5:sa on kampuran asentotunnistin (onko volvon lohkossa paikkaa tolle??) ja se kuuluisa sytkäkasetti :) muuten en keksi miksei sopisi.
Mutta luulen että jollain erillisellä ohjaimella saa ohjattua sytkää vaikka hukkakipinällä. Mutta sitte tulee vastaan kannattavuus, eli tuohon menevä euromäärä saattaa riittää jo megaankin. Mutta tutkimisen arvoinen asia on.
Ja tuo trionic on sen verran laaja käyttöinen ECU, että n. 400hp/500NM softa maksaa noin 400€ ja esim. perus stage softat pyöri siinä 100-200€ huitteilla. Mutta joo..tämähän on volvo foorumi ::) 8)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
« Vastaus #5 : 20.11.2012, 19:39:45 »
volvo on ruvennut jäähdytin nestettä syömään ihan kiitettävästi..reilu puoli säiliöllistä n.15km >:(, muutoin pelaa hyvin.
Toisen 530 kannen kävin hakemassa kaverilta niin paikallinen kansivelho saa ajaa kanteen R-seetit, siistiä hieman kanavia ja plaanata n.1.5-2mm pois. Lisäksi tällä viikolla haen Weber DGV kaasarin.
Huomenna yritän koulussa tehdä säädettävää nokkapyörää.

Noita turbo ja ruisku hiluja haalin pikkuhiljaa varastoon ja jossain vaiheessa vaihdan 5v. lootan ja ohjaustehostajan tuohon.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
« Vastaus #6 : 21.11.2012, 15:10:42 »
Et voi laittaa mitään moottoria minkä lähtötehot on yli 184hv joka on 240 sarjan suurin sallittu tehomäärä. :-\
Mites tuo trionic passais volvon moottoriin?

Pilkun nussimista mut se on 186hp..  ::) 155*1,2 = 186hp
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
« Vastaus #7 : 27.11.2012, 21:01:34 »
eipä oikeestaan erikoista tapahtunut..perus fiksailua kuten kojelaudan lamput laitettu toimimaan, pyyhkijän moottori vaihdettu, talvirenkaat alle ja laikka madallus ::) Edestä otin 3 kierrosta pois ja takaa kierroksen (toisenkin vois ottaa)

Jäähdytin nestettä tuo vie ihan homona n. säiliö per päivä, luultavasti ensi viikolla saan tuon toisen kannen johon on ajettu nuo R-seetit, kanavia siistitty ja tiputettu milli. K-nokkaa olen yrittänyt tuohon metsästää ja DGV:hen odotellaan huoltosarjaa free teknicsiltä..ja jos paketti toimii eikä bensan kulutus nouse nykyisestä niin tuolla kokoonpanolla mennään siihen asti kunnes toinen moottori tehdään tulevaisuudessa.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
« Vastaus #8 : 28.11.2012, 16:13:35 »
Tuossa kuva melkein valmiista nokkapyörästä..tuossa nyt enää pientä fiksaamista (nuo soikeat reijät 1mm leveemmäksi+muuta pientä hipostelua)


Tossa kuva Lankusta illan pimeydessä..tai niin kun 7-vuotias poikani sanoo..."rokkivolvo" :) .Ja tosta näkyy että takapäätä saa tuoda vielä alemmas ;).
« Viimeksi muokattu: 28.11.2012, 19:00:42 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
« Vastaus #9 : 06.12.2012, 21:36:05 »
Tossa pari kuvaa vielä nokkapyörästä


Tänään kirvotin mittariston pois ja otin kellon pois, koska tunnissa pyörii n.puoli tuntia ::) toinen syy oli kierroslukumittarin asennus, ostin kiekkamittarin volvoon. Mittari on jotain 75mm halkaisijaltaan ja mielestäni sitä ei saa oikein hyvin asennettua mihinkään niin päätin yrittää asennusta mittaristoon kellon tilalle  :-\  ::)


Siinä kuvat niin näkee kummosta mittaria olen laittamassa :) Eli tuo tulee alkuperäisellä pohjalla kiinni jota muokkaan hieman.

Kantta venaillaan saapuvaksi alkuviikosta..kaikki asennukseen tarvittavat hilut on hommattu (jakoremmi+kiristin, tiivisteet, öljyt+suodatin, kannen pultit ja DGV:n huoltosarja) ja ilmanputsari+bp säädin saapuu ensi viikolla.

Onko noilla kamoilla hyötyä paremmasta pakosarjasta vai välttääkö tuo valusarja??
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86 -aluksi miedolla vapari virityksellä-
« Vastaus #10 : 07.12.2012, 12:37:45 »
Orkkis pakosarja riittää hyvin pitkälle.. taidettu ottaa 180hv lukemia..  :idiot2:

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86 -aluksi miedolla vapari virityksellä-
« Vastaus #11 : 09.12.2012, 01:16:30 »
Eilen hain kannen, hintaakin kertyi huimat 80€+nokka :)

-1mm+R-seetit


Imu-ja pakopuoli siistitty



H-nokka


jotain hipostelua
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86 -aluksi miedolla vapari virityksellä-
« Vastaus #12 : 09.12.2012, 21:23:13 »
Kaasarin putsaaminen menossa


Fiksattuna


Kertokaahan viisaammat mihin tuommonen liitin tulee??? löytyy kojelaudan alta, rattiakselin vasemmalta puolen.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240DL B200k -86 -aluksi miedolla vapari virityksellä-
« Vastaus #13 : 09.12.2012, 21:55:13 »

Kertokaahan viisaammat mihin tuommonen liitin tulee??? löytyy kojelaudan alta, rattiakselin vasemmalta puolen.

Tuohon liittimeen tulee bensapumpun rele K-jetronic ruiskutuksen omaavassa autossa.
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86 -aluksi miedolla vapari virityksellä-
« Vastaus #14 : 09.12.2012, 22:21:46 »
Tuohon liittimeen tulee bensapumpun rele K-jetronic ruiskutuksen omaavassa autossa.
Selvä, tuossa volvossa on vaan kaikennäkösiä johtovirityksiä edelliset omistajat laittanut että ei oikein ota selvää mikä kuuluu mihinkin. Kiitos sulle
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

 

Elekma  Autoracing