Carcom Oy  Elekma

volvo 240 -83 *vanhaa koulua*

  • 107 Vastauksia
  • 46405 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86 -virikansi+weber vaihdettu-
« Vastaus #15 : 17.12.2012, 13:05:55 »
No niin...viikonloppuna vaihdettiin tuo paranneltu kansi ja weber, ensituntuman perusteella hylkään ahtamisen tämän auton osalta vaikka viimeaikoina on ollutkin tiukka periaate että "vapari ei ole vaihtoehto"..mutta tässä tapauksessa kiinnostus heräsi vapari viritykseen, lisäksi varmuuden päätökseen antoi se, että näitä 240 volvoja tuntuu olevan turboprojektina suht monella..ja siksi ajattelinkin jalostaa tästä yksilöstä jotain muuta :)
Eli nyt auto on vasta niissä säädöissä että käy ja liikkuu=nokka ajoittamatta, sytkään ei ole kajottu ja kaasari 1600 fordin jäljiltä..mutta volvo tuntuu silti antavan hyvät kyydit ja hetimiten ihastuin 2-kurkkusen+sprint filtterin tuomaan imuääneen S* :)

Muutama säätöön liittyvä kysymys:
-onko muilla ollut tuota DGV kaasaria B200 moottorissa, niin että pystyisi antamaan vinkkejä minkä kokoisista suuttimista kannattaa lähteä säätöjä hakemaan? (tällä hetkellä ilmat 160/165 ja pääsuuttimet 140/140)
-Oireena autossa on sellainen kun toisiokurkku aukeaa, auto nytkähtää jonka jälkeen vastaa taas kaasuun..mikähän tähän vaikuttaa?
-siellä imusarjan alla on se muovinen? mötikkä joka on kiinni imusarjassa, voiko sen jättää pois ja kiinnittää bensaletku kaasariin suoraan pumpulta+paineentasaaja väliin?

Mulla on kaasaritietämys jäänyt tuonne mopo asteelle, joten auton kaasarit ja niiden säätöön liittyvä tietämys on lähes olematon..tästä johtuen kysymykset saattavat vaikuttaa tyhmiltä :)

Koitan saada vaikka jotain kuvaakin tänään volvosta tänne.

EDIT: tossa on huono kuva, kyllä niitä parempiakin kuvia on tulossa kun kerkeis vaan räpsimään päivän valossa :)
« Viimeksi muokattu: 17.12.2012, 16:27:31 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa apexi89

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86 -aluksi miedolla vapari virityksellä-
« Vastaus #16 : 18.12.2012, 20:09:25 »
Ainakin free technicsiltä saat suuttimien koot selville.  ;)

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo 240DL B200k -86 -virikansi+weber vaihdettu-
« Vastaus #17 : 19.12.2012, 17:45:33 »


Muutama säätöön liittyvä kysymys:)
-Oireena autossa on sellainen kun toisiokurkku aukeaa, auto nytkähtää jonka jälkeen vastaa taas kaasuun..mikähän tähän vaikuttaa?
-siellä imusarjan alla on se muovinen? mötikkä joka on kiinni imusarjassa, voiko sen jättää pois ja kiinnittää bensaletku kaasariin suoraan pumpulta+paineentasaaja väliin?



- Jumittaako sitten toinen kurkun läppä vähän tai sopan puute
- Imusarjan alla oleva muovinen mötikkä taitaa kerätä "bensa höyryt talteen" tietääkseni ja monikin on jättännyt sen pois huoletta
En tiedä onko pois otosta ollu hyötyä tai haittaa?
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200k -86 -virikansi+weber vaihdettu-
« Vastaus #18 : 19.12.2012, 20:25:43 »

- Jumittaako sitten toinen kurkun läppä vähän tai sopan puute
- Imusarjan alla oleva muovinen mötikkä taitaa kerätä "bensa höyryt talteen" tietääkseni ja monikin on jättännyt sen pois huoletta
En tiedä onko pois otosta ollu hyötyä tai haittaa?
Tuon kaasarin huolsin ennen asennusta ja testasin että kaikki läpät toimii niinkuin pitääkin (tuo ei tietysti pois sulje etteikö ne jumittaisi), voisihan sitä tietysti koittaa rasvalla herkistellä. Seokset ovat tosiaan 1600 OHC escortin jäljiltä eli varmaan väärät nykyiseen moottoriin.
Niin meinasinkin, kokeilen ottaa pois tuon "höyrysulun"...saahan sen myöhemmin takaisin.

Kiitos vastauksista
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
« Vastaus #19 : 31.12.2012, 12:34:38 »
nyt kun alkoi vesikelit niin lamppuja pimeni (liekkö ilmankosteudesta johtuva vika)..eli takaa kuskin valo ja rekkarikilven valot pimeni ja edestä apukuskin parkki, polttimoita vaihtelin mutta ei vaikutusta. Tarkotuksena on vaihtaa putkisulakkeiden tilalle uusi sulakerasia lattasulakkeille..ei pitäisi olla sen jälkeen ainakaan noissa vika.

Lisäksi kaasarin ja imusarjan välistä alkoi vuotaa bensaa :-\ pitää uudet tiivisteet vaihtaa. Viikonloppuna koitetaan saada nokka ajotettua ja kaasaria säädettyä..jos volvo innostuisi toimimaan muutakin kun täyskaasulla.

Vielä palatakseni tuohon veden kulutukseen joka oli ennen kannen vaihtoa..oli joku viimäsenpäälle asentaja vaihdellut klemmareita ja kaikki oli löysällä/irti...eli vettä lensi/tihkui joka letkun juuresta.

Ei muuta tällä erää, parempia kelejä odotellessa kun ei omaan talliin vielä pääse :(
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa volsse360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
« Vastaus #20 : 03.01.2013, 10:46:50 »
Kun saat tietää minkä kokoiset suuttimet toimii tossa dgvssä toimii b200koossa niin laittappa vaikka yv.tä :)
nykyiset.
Volvo V90 D4 AWD käyttis

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
« Vastaus #21 : 03.01.2013, 12:57:39 »
Kun saat tietää minkä kokoiset suuttimet toimii tossa dgvssä toimii b200koossa niin laittappa vaikka yv.tä :)
voin laittaa. Itellä ei oikeastaan ole kuin villi arvaus suutinkoosta.
Viikonloppuna ajotetaan nokka volvosta ja samalla porataan suuttimia isommaksi, nyt nuo 140/140 ja 160/165 ja on liian pienet.

Kuvat siirretty photobuckettiin: http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/library/
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa volsse360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
« Vastaus #22 : 03.01.2013, 15:27:09 »
juu kiitoksia. ja volvo näyttää hyvältä!  ;)
nykyiset.
Volvo V90 D4 AWD käyttis

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
« Vastaus #23 : 05.01.2013, 17:29:16 »
Tänään volvoa säädeltiin ja suuttimia porailtiin..muuttui aika paljon paremmaksi, alakierroksien puutuminen hävisi kokonaan ja vetoalue tuli ylemmäs. Joitain pieniä hienosäätöjä tuo vielä kaipaa koska säätö tapahtui testaamalla ja tulppien väriä katsomalla, nokan ajoitukseen ei kajottu..oli ihan hyvä, sytytys ennakkoa muutettiin ja suuttimia porattiin isommiksi.

Äänet muuttui sen verran isommaksi/erilaiseksi että pitää putkistoa ruveta suunnittelemaan :)

Edit: onkos muuten keinoa tuohon jälkikäyntiin?? sytytysennakko on säädetty 5000rpm 30ast. myöhäselle
« Viimeksi muokattu: 05.01.2013, 22:26:21 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
« Vastaus #24 : 09.01.2013, 19:59:39 »
tänään käyty tsekkaamassa hiukan päästöjä ja öljyt vaihdoin.
Päästöt muuten ok mutta CO oli 8.7-9.8...eli saa soosia :) tuo varmaankin selittää tollasen 18-25L/100km kulutuksen :) noo..muutamia jutttuja ja sitten katellaan säädöt penkissä, tehojen perässä sinne en mene vaan että volvo olisi mukava ajaa ja kulutus maltillinen.

Imusarjan irrottelin ja huomenna tarkotus kohdistaa kaasuttimen kanava imusarjaan..myös uuden koroke levyn tein imusarjan ja kaasarin väliin.
Voipi olla että kelit kun lämpee niin tuplat löytää paikkansa konehuoneesta..kaverilla olisi solexin tuplat ja hintakin olisi aika maltillinen 0-50€/pari, kunnon saan selville viikonloppuna, sitte tietysti tiivisteet, suodattimet ja imusarjan teko sun muuta pikku näpräämistä, mutta siks tän ostin että jotain tekemistä on...aina kun jotain moottoriajoneuvoa on roplannut niin ei sitä osaa olla tekemättä niihin mitään :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
« Viimeksi muokattu: 10.01.2013, 23:44:16 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
« Vastaus #26 : 11.01.2013, 08:44:47 »
Alkuperäset R-Sport Solex C 40 ADDHE:t?
Suuttimia ja muita osia Solexeihin on aika vaikeesti saatavilla, toki jos ovat alkuperillä suuttimilla niin ei paljon tarvi suuttimia muutella. Japsien Mikuneista kuulemma löytyy sopivia. Monet noita haukkuu mutta oman kokemuksen mukaan pelaavat paremmin kuin lortot tai webrut, riittää kun säädöt on vähän sinnepäin ja aina laulaa.
Mitäs vikaa noissa imutorvissa on?
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
« Vastaus #27 : 11.01.2013, 13:55:35 »
Alkuperäset R-Sport Solex C 40 ADDHE:t?
Suuttimia ja muita osia Solexeihin on aika vaikeesti saatavilla, toki jos ovat alkuperillä suuttimilla niin ei paljon tarvi suuttimia muutella. Japsien Mikuneista kuulemma löytyy sopivia. Monet noita haukkuu mutta oman kokemuksen mukaan pelaavat paremmin kuin lortot tai webrut, riittää kun säädöt on vähän sinnepäin ja aina laulaa.
Mitäs vikaa noissa imutorvissa on?
nuo tuplat on abarth 130tc:stä peräisin (alkuperäinen putsarikoppakin löytyy).

Samaa olen kuullut että nuo ADDHE:t ovat kaasareita joita ei suositella mihinkään, mutta nyt kun muutamalla kympillä sain nuo niin ajattelin huoltosarjan ostaa ja kokeilla pitääkö väite paikkaansa.
Suuttimia en kyllä löytänyt mutta huoltosarjan löysin. Mites muuten kun freetechnics myy huoltosarjaa 60€/70€ kahelle kaasarille ja moposportista löytyy sarja hintaan 49,90€, niin onko tuo mopo-sportin huoltosarja yhelle kaasarille? muissakin osissa olen huomannut freetechnicsin olevan jonkunverran kalliimpi..esim.tuon DGV:n huoltosarjan hintakin olisi ollut 13€ halvempi mopo-sportilla.

Imutorvissa ei varsinaisesti mitään vikaa ole, muuta kuin että ovat tuossa levyssä kiinni ja sitä en ajatellut laittaa tuohon vaan ihan tavalliset laipalliset suppilot ja http://www.moposport.fi/fi/ilmansuodatin-sukka-imutorvelle-pipercross-/C1051/dp?closeGroup=8125#.UO_9fpFDu5k tollaset.

EDIT: soitin mopo-sportille ja sanoivat että sarja on kahdelle kaasuttimelle. Tilauksen tein ja samalla otin myös sen alumiinilevysarjan ja 45mm pitkät imutorvi aihiot.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2013, 14:10:42 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
« Vastaus #28 : 11.01.2013, 22:57:27 »
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00567_zpsf1e6b295.jpg.html
Purku kuvaa toisesta kaasarista, huomenna haen polttoöljyä ja kaasarit osineen liotukseen. Ens viikolla pitäis tulla huoltosarja, misabin alutiivisteet ja 45mm pitkät imutorvi aihiot.

http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00569_zpsfd724678.jpg.html
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00568_zpsb4f06ef0.jpg.html
Jos jollakulla löytyisi tollanen ehjä ryyppy mekanismin kansi, voisin ostaa pois

http://www.youtube.com/watch?v=Q6XsFuicYXw&feature=youtu.be
Tollanen ääninäyte n. päivä kaasarin ja kannen vaihdon jälkeen
« Viimeksi muokattu: 13.01.2013, 00:48:51 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k DGV--->solex tuplat
« Vastaus #29 : 14.01.2013, 15:38:27 »
jotain pientä näpräilty..eli otin DGV:n imusarjoineen pois ja avarsin sitä kaasuttimen puolen kurkkua hieman DGV:lle sopivammaksi, eli pituutta  n.5-7mm lisää sekä uudet, 10mm pidemmät pinnapultit tein rosterista.

Pari photoo ihmisten naurettavaksi :)
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00575_zps36d162d6.jpg.html?sort=3&o=0
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00576_zps71a01662.jpg.html?sort=3&o=1
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo