Futurez  Kulkukoira

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196541 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #15 : 16.02.2011, 19:20:06 »
Missä liikkeessä kävit? Muutenkin specksit ja hinta?


70 / 480 & 70€ hervannan autotarvike.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #16 : 16.02.2011, 19:21:37 »
Ah arvolla ei tosiaankaan ole juuri markkinointiarvoa suurempaa merkitystä. Tärkeämpi arvo normaalikäytössä on juurikin CCA arvo, eli kylmäkäynnistyksessä irtoava maksimi virta. EN normin mukaan tuollainen perus 60Ah akku antaa skaalalla 350-500A, tuosta voi sitten alkaa päättelemään kumpi on parempi.

Halpisakut on jotain 300 rapiat, ja ns. laatuakut lähempänä 500:taa. Molemmat siis tuon 60Ah. Enää ei valitettavasti merkkikään kerro koko totuutta, sillä mm. Exide valmistaa akkunsa Romaniassa (juu tottakai laatukriteerit on eurooppalaisella tasolla, kuten tietysti muillakin...)

AGM akuista juttelin erään ko. tuotetta edustavan myyjän kanssa, ja hän taas kertoi että AGM on hyvinkin tarkka lataus virrasta. Liian suurella virralla ladattaessa akku kuumenee, ja tuhoutuu sen myötä totaalisesti. Tästä syystä AGM:iä ei mielellään myydä venekäyttöön, sillä niissä on useimmiten teholaturit jotka puskee virtaa liikaa, ja sen myötä tuhoaa vajaassa varauksessa olevan akun.

Optima lienee paras, vaikkakin kallein. Sitä suositaan ainakin hälytys ajoneuvoissa, joissa joudutaan syväpurkaamaan akkua useammin kuin siviilikäytössä. Normi kalsium-kalsium nesteakku kun ei kovinkaan hyvin kestä jatkuvaa syväpurkausta.   
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #17 : 16.02.2011, 19:23:22 »
Mielestäni peruskäyttökoslaan ei kannata uhrata mitään erittäin kallista akkua. Veikkaan että monet erikoisakut eivät edes tykkää elämästään pelkkänä käynnistysakkuna.
Isoin kyytiin mahtuva akku mahdollisimman korkeilla CCA-arvoilla on hyvä valinta käyttövessoihin. Näissähän oli ne EN ja DIN normit joista varmaan Google tai gurut voivat saarnata.

Omissa autoissa akut kestäneet poikkeuksetta hyvin. Käyttö normaalia käyttöautohumppaa, sillä erolla että mitään älytöntä pätkäajoa ei harrasteta ja pakkasilla vehkeitä säästellään sen verta että heti ei isketä kaikkia mahdollisia ja mahdottomia sähkölaitteita päälle.
Volvossa on Bosch AGM, se oli ~130e:n hinnallaan jo kipurajalla. Rangeen vaihdoin 2003 ostetun Yellow Top:n tilalle uuden perusakun, lievää jännitteenvähyyttä pakkasilla joka ei haittaa käynnistyvyyttä mutta sekalaiset vikaherjat varoittelevat että sähkö ei ihan 100% enää riitä.

Metsäryskyssä jotkut Global:n perusakut. Ne on ajettu aivan tyhjäksi vinssillä, ja useaan otteeseen yhdessä kisassa virta loppui totaalisesti tyhjäkäyntiongelmiin(jatkuvaa starttailua). Menivät niin kyykkyyn että auto sammui lopulta vinssatessa eikä edes mittaristonvalot palaneet. 15min odottelu ja taas olivat elpyneet.
Tämmöiseen käyttöön ne erikoisakut ovat omiaan.

EDIT: tohon jo tulikin samoja ajatuksia...
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #18 : 17.02.2011, 12:43:12 »
Mielestäni peruskäyttökoslaan ei kannata uhrata mitään erittäin kallista akkua. Veikkaan että monet erikoisakut eivät edes tykkää elämästään pelkkänä käynnistysakkuna.
Isoin kyytiin mahtuva akku mahdollisimman korkeilla CCA-arvoilla on hyvä valinta käyttövessoihin. Näissähän oli ne EN ja DIN normit joista varmaan Google tai gurut voivat saarnata.

Varmaan vähempikin kuin maksimi Ah:t riittää kunhan huolehtii, että akku on täyteen ladattu. Taitaa alijännite ja vajaa lataus tuottaa enempi ongelmia kuin itse akun kapasiteetin loppuminen.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #19 : 18.02.2011, 14:48:28 »
Volkkarissa on (tai oli) Duralast akku, kannessa luvataan 7 vuoden takuu. Ikinä ennen en ole kuullutkaan moisesta merkistä, Jenkkilässä on näköjään tehty. Noh loppui siitäkin virta ja laitoin lankussa olleen Tranen tilalle ja latasin Duralastin laturilla täyteen, pitää seurata pitääkö se vielä virtaa vai ehtikö paleltumaan pilalle. Trane ainakin tuntuu toimivalta kun syksyllä nostin lankun keulalta kylmään talliin ja viikko sitten sillä melkein sai lankun käyntiin (kesti startata useamman minuutin).
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa duster

  • Tarrabongari #1
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #20 : 19.02.2011, 11:44:19 »
onko jollakin kokemuksia hankookin akuista. ajattelin että sellaisen voisi ehkä hankkia seuraavaksi, kun ovat tarjouksessa paikallisessa varaosaputiikissa, sitten kun tuo varta lopullisesti nuukahtaa.
V70 2.0T -98

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #21 : 23.02.2011, 11:05:38 »
Menin sitten eilen hakeen akkua motonetistä... paikalle selvittyä hyllyt tyhjinä.. ollu kuin vapaa-ajan akkuja ja sitten traktoreihin tarkotettuja sekä pikku autoihin tommosia 55Ah akkuja... Tilasin sitten itelle Boschin akun 77Ah/780A joka tuntui minusta hyvälle, entinen oli/on edelleen Vartan E11 74Ah/680A joten josko tuo uusi olis vähän parempi käynnistykseen talvipakkasessa...

Tuntuu olevan hyvä kauppatavara akku nykyään varsinkin diiseliin  :D
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #22 : 23.02.2011, 13:47:50 »
Tuodaampa esiin valttikortti nimeltä biltema

Syksyllä 2009 ostin 62ah/600a "hopea-kalsium akun" ja ihan tyytyväinen oon ollu, uutena kun löi kiinni niin tuntu että ois boosterilla antanu virtaa kun pyöritti niin ilosesti starttia.

Akkuliikkeessä oli exiden joku akku samalla 600a virralla jotain 130e muistaakseni ja takuu olisiko ollut yksi vuosi? Biltema makso 65e ja 4 vuoden takuu  ::)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #23 : 23.02.2011, 15:00:04 »
Bilteman pienemmät, mootoripöyrän akut on olleet kestäviä. Samoin vapaa-ajan akku. Hyvä hinta-laatu-suhde akuissa. Saattaa niidenkin valmistaja vaihdella ja laatu sen myötä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #24 : 23.02.2011, 16:07:00 »
Bilteman pienemmät, mootoripöyrän akut on olleet kestäviä. Samoin vapaa-ajan akku. Hyvä hinta-laatu-suhde akuissa. Saattaa niidenkin valmistaja vaihdella ja laatu sen myötä.
Ainiin ostinhan mää mopediin kaksi akkua biltsusta joskus, ensimmäinen kesti aika tasan kaksi vuotta ja hajosi sen takia kun oli menny virtajohto oikoseen (ihme ettei palanut koko laitos..) ja purkautui, oli seisomassa about puol vuotta pakkasessa, varmaan jäätyi..

Nuissa hopea kalsiumi akuissa on se hyvä että ainakin numeroina tuo käynnistysvirta suhteessa ah on iso ja eivät ole silti turhan kalliita vehkeitä, nykyään tosin se 66ah akku oli jotein 95 euroa.. en ehkä ostaisi.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #25 : 23.02.2011, 17:00:49 »
Ainiin ostinhan mää mopediin kaksi akkua biltsusta joskus, ensimmäinen kesti aika tasan kaksi vuotta ja hajosi sen takia kun oli menny virtajohto oikoseen (ihme ettei palanut koko laitos..) ja purkautui, oli seisomassa about puol vuotta pakkasessa, varmaan jäätyi..

Nuissa hopea kalsiumi akuissa on se hyvä että ainakin numeroina tuo käynnistysvirta suhteessa ah on iso ja eivät ole silti turhan kalliita vehkeitä, nykyään tosin se 66ah akku oli jotein 95 euroa.. en ehkä ostaisi.

No eipä tuolla hinnalla kannata enää ostaa kun siniseltäkin saa akun tuolla rahalla. Vanha Volvon orkkisakku on kova vääntäjä vaikkei arvot päätä huimaa. Made in Germany, 520 A.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #26 : 23.02.2011, 17:13:14 »
Tällä hetkellä peltien alta löytyy Bosch ja Salama.
Vara-akkuna oleva vanha Hankook jaksaa ongelmitta vääntää vinokoneen käyntiin vaikka lepojännite ei enää pysy edes 12 voltissa.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #27 : 23.02.2011, 17:26:40 »
onko jollakin kokemuksia hankookin akuista. ajattelin että sellaisen voisi ehkä hankkia seuraavaksi, kun ovat tarjouksessa paikallisessa varaosaputiikissa, sitten kun tuo varta lopullisesti nuukahtaa.

Oli vähällä virralla yksi edellisen talven tuon 244GL 79 pellin alla, lähti apuvirralla keväällä käyntiin. Nyt on nyykähtänyt tuohon pihalle lumen alle ja virtaa jäi senverran ettei enää lähtenyt käyntiin mutta pyöritti. Jäi unohduksiin joten katsotaan mitä keväällä sanoo, vieläkö elpyy toisen kerran. Akku oli silloin uusi, kun auton ostin.Toissa kesänä.

Noista kiinalaisistakin on senverran tietoa että yhdessä fiestassa oli käytössä 8vuotta ja ilmeisesti se nyt vasta on sökö, kun on umpijäässä, tai mistä sen tietää. ::)

Nämä Vartat ja Boschit on toimineet ihan ok, useinmiten ovat varmaan 6-10 vuoden ikäisiä. Mitään Optiman kaltaisia erikoisakkuja en ole pistänyt edes kilpa-autoihin, sen rahan käyttää kyllä mieluimmin johonkin muuhun. 8)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa V70 D5-07

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #28 : 23.02.2011, 17:51:31 »
Bilteman yleisakku(60 Ah) on ollut käytössä tossa harrastepelissä 10v.11v alkaa huhti-toukokuun vaihteessa.Että kyllä halpakin voi kestää!
Edelliset:2Xv40 ja S60 D5 Aut.V70 D5 Aut.
Nyt: Cooper-66,Can-am outlander 650 abs-18.Volvo V60 D4 AWD-20.Valmet 604-83.Valmet 361D-62

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #29 : 25.02.2011, 08:14:14 »
Nyt on tullut hiukan negatiivisia kokemuksia Vartan Blue akuista.
Emännän ex-seattiin ostettiin tuollanen akku, kun vanha simahti. Uusi akku (Varta Blue) oli viikon kiinni ja meni oikoseen. Takuuseen sai kumminkin uuden.
Nykyiseen Nissaniin jouduttiin kanssa viimeviikolla uusimaan akku kun vuoden ikäinen Varta Blue jäätyi.
Nyt kokeessa on Bosch S2.

Tosin omassa volvossa tuo vartalainen on ainakin syksystä asti pelannut moitteetta.

Onkos muilla ollu onkelmia näitten samojen akkujen kanssa, vai onko meikäläiselle sattunu maanantaikappaleet?
Volvoton

 

Ateho  Elekma