Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: janne81 - 15.12.2020, 17:08:09
-
Xc60 2011 ja TT V Webasto.
Viime talvena toimi mukavasti eikä ollut ongelmia.
Tähän kauteen lähtiessä teki pari kertaa aamuisin sen että ei ollut käynnistynyt ajastimella, vikakoodien perusteella tilasin uuden polttimen ja vaihdoin sen. Nyt siis savuttaa rankasti käynnistyessään, mutta kun syttyy kunnolla niin savutus loppuu ja toimii hyvin. Ei ole temppuillut muuten eikä ole jäänyt käynnistymättä. Mikähän tuota vaivaa?
-
Usein savutus viittaa ilmakupliin polttoaineessa. Polttoaineputken liitokset pumpun ja tankin välissä kannattaa käydä läpi vaseliinin kanssa.
Tämän palstan perusteella ohjainlaitteitakin hajoaa, mutta usein kannattaa lähteä liikkeelle yksinkertaisimmasta viasta.
Rouvan V40:n Eberissä oli vuosi sitten sama vaiva. Ehdin myös hommaamaan siihen uuden polttimen, mutta vaseliinikikka sen lopulta taisi korjata.
-
Ilma tosiaan tekee kyllä savutusta, täytyy kokeilla seuraavan kerran nosturilla rassata liitoksia.
Tuntuu vaan pirun hullulta että ois polttimen vaihdossa tullut ilmavaiva.
Ainut liitos mikä oli auki oli se viimeinen pikaliitin, mutta osaisko se imeä siitä vaan ilmaa kun on kuitenkin painepuolella? Sekä viimeinen klemmariliitos totta kai oli irti mut siinäkin on uus klemmari.
-
Savutus tuli siis vasta uuden polttimen myötä?
Ei painepuolen polttoainevuoto aiheuta savutusta.
-
Juu kyllä, vanhalla polttimella ei savuttanut yhtään ja pelasi hyvin kunnes aloitti sen että ei aina lähtenyt ekalla yrityksellä polttamaan.
Vanha poltin oli melkoisen karstainen kyllä sisältä, mutta suutin ei ollut tukossa eikä eriste halki eli vika oli kaiketi ehkäpä hehkussa.
Uusi poltin on muuten jollain netistä löytämälläni numerolla tilattu webaston varaosana ei Volvon laatikossa. Mikäli oikein muistan niin on tarkoitettu VAG-konsernin TT-V Webastoon, mutta on oikea malliltaan eli ilman solenoidia ja esilämmityksellä. Edelliseen V70 2010 autoon laitoin saman polttimen ja se pelaa hienosti edelleen kun on kaverin rouvalla käytössä ollut yli vuoden.
Voiko olla että uudessa polttimessa ois liian iso suutin? Jotenkin hämärästi muistan että joku jossain joskus olisi sellaista kirjoitellut.. varmaa tietoa en ole itse löytänyt.
Webaston ohjehan sanoo että co2 säätö tulisi tehdä remontin yhteydessä, mutta eihän mulla semmosta mittaria oo..
Pitäsköhän nostaa summassa vähän puhaltimen jenkaa Vidalla?
-
Minusta puhaltimen kierroksia pitäisi mieluumminkin laskea, koska nyt ilmaa on liikaa suhteessa naftaan. En osaa sanoa, vaikuttaako säätö myös käynnistysvaiheeseen vai ainoastaan normaaliin käyntiin. Ei siis välttämättä saa säädöllä kuntoon, mutta eipä se siitä mene rikki, vaikka kokeilee.
Jännä homma, jos polttimia olisi useammalla eri kokoisella suuttimella. Tarkottaisi, että volkkarissa on myös erilainen polttoainepumppu, koska se on luonteeltaan vakiotilavuuspumppu eli sylkäisee aina saman määrän polttoainetta yhden syklin aikana.
-
Vaikuttaa että uusi poltin ei voi olla väärän kokoisella suuttimella.
Tämä on asennettuna: https://www.ak24.fi/fi/tavarat/varaosat-defa-webasto-calix-lammitysjarjestelmat/poltinsarja-tt-esilammittelylla-9021763a
Tämän perusteella tuo numeor on ihan oikea Volvoon: https://www.mtmhuolto.com/epages/mtmhuolto.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014111903/Products/WEB9021763A
-
Mulla 2010xc60 ihan sama oireet ku sullaki ennen poltinyksikön vaihtoa!ja just sama vaiva vaihdon jälkeen siis tuolla numerolla olevalla polttimella.paukku ja savutti käynnistyessään!nyt vaihdettiin 9016335A malli ja pelittää hienosti.polttimet on ulkoisesti samat liittimineen mutta ilmanotto erilainen!
-
Mulla 2010xc60 ihan sama oireet ku sullaki ennen poltinyksikön vaihtoa!ja just sama vaiva vaihdon jälkeen siis tuolla numerolla olevalla polttimella.paukku ja savutti käynnistyessään!nyt vaihdettiin 9016335A malli ja pelittää hienosti.polttimet on ulkoisesti samat liittimineen mutta ilmanotto erilainen!
Onko tosiaan joku ero ilma puolella? Se kyllä selittäisi homman.
Vaihdoin jo tohon omaan uuteen polttimeen alkuperäisestä Volvon polttimesta suuttimen, mutta se ei auttanut yhtään mitään.
Mistä tilasit tolla numerolla?
-
Minäpä tarkistan tänään.korjaamolla kaveri vaihto ja tilasi.varmistan vielä numeron.hienosti lähti pöhiseen aamullakin -20.
-
Nakkasin YV,llä
-
Elikkäs oikea poltinyksikkö on tuo 9016335A joka on tilattu kahalta numerolla 9023100A.poltinyksikössä on todellakin eri kokoiset/muotoiset ilmanottoaukot.en tiedä onko eri toimittajilla omat numeronsa tuolle,mutta itse polttimessa täytyy olla numerot 9016335A toivottavasti tuolla rupee pelittään!
-
Katsoin kuvia vanhasta puhelimesta ja totta tosiaan, tossa uudessa polttimessa on paljon vähemmän ilmareikiä kuin vanhassa volvon asentamassa polttimessa!
Viikonloppuna siis taas webasto auki ja yrittää rakentaa 2kpl vanhasta ja 1kpl vähän käytetystä polttimesta toimiva ;D
En vielä tuuleta ratkaisun toimivuudesta, mutta usko on vahva ;D Jos savutus loppuu niin heti uus oikealla numerolla oleva tiluuseen.
Palataan asiaan.
Onko joku keksinyt hyvää tiivistettä siihen keraamin ja paloputken väliin? Aika kuuma paikka ilmeisesti kun se tiiviste on aina ihan hapero käytetyssä.