Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > FAQ (takavetoiset)

700-900 sarjan hammastangon kiristys

(1/2) > >>

hevonen:
No voihan sitä tankoa koittaa kiristää. Joku velho on sen tehnyt ilman että on täysin irroittanut autosta... Onnistuu niinkin, pudottaa tankoa vain vähän alaspäin.
Itse oon pudottanut tangon pois, ei oo hirveä työ. Rattiakselin nivel löysälle ja öljyputkien banjot auki(astia alle), raidepäät irti tolpista.
Sitten vaan ne kiinnityspultit auki apurungosta ja tanko alas. Kannattaa vaikka jumittaa ratti paikalleen jollain niin ei tarvii asentaessa hakea asentoa niin paljoa, tai sitten vaan pitää sen suorassa.

Tuon voi tehdä auton ollessa vaikka pyörillään, tai sitten rampeilla, ei ne pyörät mihkään vinksahda.

Siinä hammastangossa on rattiakselin kohdalla sellainen muovimutteri jota voi sopivalla työkalulla, vaikka kärkipihtejä apuna käyttäen kiristää. Häviää ne turhat klopinat aika hyvin.
Varo ettet kiristä liikaa, ohjaus ei palauta.

Sitten vaan tanko takasin, tehostimeen uudet öljyt ja ilmaus.
Öljyä kannattaa laittaa säiliö täyteen ja sitten käynnistää auto, saatat nopsana ehtiä lisäämään öljyä ennen kuin horasee taas ilmaa.
Ilmaus tehdään kääntelemällä ohjausta hitaasti reunasta reunaan moottorin käydessä, mieluiten etupyörät ilmassa, olen itse toki tehnyt tuon pyörät maassakin liukkaalla alustalla(lumi,sora...).

Homman kustannukset ovat itse tehtynä 1 puteli atf:ää.

TVS:
Lisättäköön, että sen ainakin jollakin putkiversiolla saa tehtyä irrottamatta putkia tehostimesta, eli varmistuu ettei pääse roskia järjestelmään. Tanko kiinnikkeistä irti (myös se rattiakseli) ja laskee sitä alaspäin sen mitä tulee, samalla kiertäen renkaiden normaaliin pyörimissuuntaan koko tankoa, sieltä pääsee justjust näkemään senmuovikiekon, sitten vaan semmosilla kulmamallisilla kärkipihdeillä narskaus kireämmälle siitä mutterista ja rokki soi.

Hyvä yleissääntö kiristykselle, jos otat tangon irti putkista tai kokonaan autostakin irti: pyörittele tanko jompaankumpaan äärilaitaan, kokeile sormin rattiakselin nysästä pyöritellä tankoa eestaas, kiristät hitusen, kunnes huomaat sormin voimantarpeen kasvun rattiakselin pyörittämiseen. Sitten just sen verran takasin että rattiakseli pyörii sormin herkästi ja romut kasaan.

Se ohjauksen tärinä nesteiden poislaskun jälkeen voi kestää yli 100km, parhaiten se tuntuu ilmautuvan kun kääntää niin rauhallisesti, että ohjaus ei täristä.

Kasipätkä:
Onko tietoa S90 hammastangon kiristyksestä? Ohjausvaihdehan on tuossa vähän erilainen.

Pääseekö tuota kiristämään mitenkään tangon ollessa täysin paikallaan?

Laiska kun on niin ei viitsisi purkaa irti :-\

Turbo 242:

--- Lainaus käyttäjältä: TVS - 30.01.2011, 12:16:13 ---Se ohjauksen tärinä nesteiden poislaskun jälkeen voi kestää yli 100km, parhaiten se tuntuu ilmautuvan kun kääntää niin rauhallisesti, että ohjaus ei täristä.

--- Lainaus päättyy ---

Mulla 242:ssa ohjaus täristää oikealle käännettäessä ja sen se tekee vain kun öljyt on lämmenny. Voikohan se johtua ilmasta järjestelmässä?  ??? Vika on ollut päällä siitä lähtien kun tehostettu hammastanko asennettiin autoon.

Pepo:
Miten pitkään teillä on hammastanko kiristyksen jälkeen kestänyt?
Yritin näiden viestien pohjalta inttää vanhemman asentajan kanssa että sitä pystyy kiristämään. Hän sanoi että rattaat on kuluneet silloin väljäksi, ja että kun niitä menee kiristämään, se syö ne hyvin äkkiä loppuun.
Hän on kuulemma rallissa näitä paljon vaihtanut.
Onneksi omassa 940:ssä ei taida olla vielä liian väljä vaikka kopinaa kuuluu kun kääntelee rattia.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta