Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Mursu - 14.12.2010, 17:41:31
-
tota niin olin viämäs autoa tallille ja ihmettelin kun ei näe 5 metriä pidemmälle ja näytti siltä että on helvetisti sumua mutta kun tallille pääsin nii siälä mitää sumua ollu ja justiin on vaihdettu 60W polttimot ja silti valoteho tuntuu täysin olemattomalta....jos muilla samaa ongelmaa ollu nii mitähän on kehitelty tilalle?
-
Kunnolliset lisäpitkät keulalle. ne on kyllä onnettomat ne valot, uudet umpionlasit auttaa vähän mutta eipä se paljoa... uudelleen johdottaminen releineen akulta antaa vähän lisää valoa kun tulee kunnolla virtaa, saman asian ajaa ne +xx% valotehoa polttimot.
-
Sama se vaikka laittas 90/100W polttimot mutta silti ei näe yhtään sen paremmin kuin alkuperäisilläkään, eikä ainakaan ne onnettomat vakiopiuhat ainakaan asiaa yhtään paranna.
Suosittelen kans että jos haluaa nähdä yhtään paremmin, niin laitat joko xenonit tai sitten lisävalot. Itse laitoin tuohon 460 turboon lisävalot niin parani kummasti valoteho. Halvatkin lisäkynttilät tuovat hyvin apua näkemiseen.
-
Sama se vaikka laittas 90/100W polttimot mutta silti ei näe yhtään sen paremmin kuin alkuperäisilläkään, eikä ainakaan ne onnettomat vakiopiuhat ainakaan asiaa yhtään paranna.
Suosittelen kans että jos haluaa nähdä yhtään paremmin, niin laitat joko xenonit tai sitten lisävalot. Itse laitoin tuohon 460 turboon lisävalot niin parani kummasti valoteho. Halvatkin lisäkynttilät tuovat hyvin apua näkemiseen.
xenoneita ei vissii saa pistää normi umpion sisään ja noihi volvoihin ei vissii edes saa niitä xenonille tarkotettuja umpioita tai näin mä oon ymmärtäny
-
ja mulla on lisävalosarja mutta se on viälä paketis kun en ymmärrä niiden kaavioiden päälle yhtäämitää :D
-
ja mulla on lisävalosarja mutta se on viälä paketis kun en ymmärrä niiden kaavioiden päälle yhtäämitää :D
Selvitä kaaviot niin alkaa näkyä ;)
-
Voihan ne xenonit laittaa mutta omalla vastuulla ;), ja onhan tuossa allekirjoituksen 940:ssäkin omissa kaukovaloissa H3 xenonit eikä kukaan ole niistä mitään tullut kyselemään, ja kyllä muuten on näkyvyys vähän eri luokkaa kuin 55w H3 halogeeneilla.
Mutta ei se niiden kytkeminen tosiaan ole mitään rakettitiedettä, eli vähän kun perehdyt niihin kaavioihin niin homman pitäisi olla helppo :)
Eikös siinä paketissa pitäisi olla kytkentäohjeet mukana ?
-
Voihan ne xenonit laittaa mutta omalla vastuulla ;), ja onhan tuossa allekirjoituksen 940:ssäkin omissa kaukovaloissa H3 xenonit eikä kukaan ole niistä mitään tullut kyselemään, ja kyllä muuten on näkyvyys vähän eri luokkaa kuin 55w H3 halogeeneilla.
Mutta ei se niiden kytkeminen tosiaan ole mitään rakettitiedettä, eli vähän kun perehdyt niihin kaavioihin niin homman pitäisi olla helppo :)
Eikös siinä paketissa pitäisi olla kytkentäohjeet mukana ?
on siinä ohjeet ja johdot ja kaikki mutta kysyyn jos kaveri pääsis apuu ettei tarvi sorkat kohmees kiroolla niiden kans :D kattoo sitte jos vähä paranis näkyvyys :D
-
jossaki oli juttua niistä valovahvistimista että onkohan niistä mitää hyätyä O.o (en kyllä löytäny semmosta vaikka kävin autojen osa sivuja läpi)
-
Motonettihän noita myy tai ainakin möi. periaate sama kuin uusissa johdoissa ja releissä elöi enemmän virtaa valoille ja tais tuo vahvistin hakata jännitettäkin ylöspäin...
-
Noista valonvahvistimistahan olisi eniten hyötyä juurikin tuollaisten 90/100W polttiomoiden kanssa. Sitä en tiedä paranisiko se valoteho mitenkään älyttömiä tuollaisilla, että olisi vaivan väärti ???
Motonetissä näkyi maksavan 49.90e tuollainen valonvahvistin.
Edit: Tuolla onkin juttua valonvahvistimesta 440:ssä (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=41163.0)
-
Omakohtaisena kokemuksena Motonetin vahvistinsarjasta voin kertoa, että omassa 855:ssa valotehon lisäys oli huomattava! :pomo: Nyt ollut nuo H1+H1 vahvistimet 1,5 vuotta ongelmitta, ihan alussa toinen vahvistinyksikkö alkoi pätkiä, mutta sain takuuseen uuden ilman ongelmia. Polttimoina oli aluksi Osramin night breakerit, joista lähti valkoista valoa ja paljon, mutta näiden polttimoiden kestohan ei ole kovin kummoinen muutenkaan ja saattaa olla että nostetulla jännitteellä ei senkään vertaa ??? Nyt käytössä Osramin ihan vakio +30% premiumit ja toimii hyvin: valoa ja kestoa näkyy riittävän ainakin toistaiseksi. Minusta tuo valovahvistinsarja on hintansa arvoinen :D
-
se valovahvistin antaa vissii lisätehot vaan ajovaloille?
-
Juu se on vain ajovaloille tarkotettu mutta voi sen säätää sumareillekkin jos haluaa... ihan omasta osaamisesta kiinni miten kytkee... jos en oo ihan väärässä niin nuissa olis ihan kaikki valmiina sen kuin iskee kiinni, eli H4-sarjassa olis liitin polttimoon valmiina jne.
-
joo ku miätiin että jos lisävalot ei valaase nii hyvin ku luulis että jos niille pistäs tehostimen mutta sitte pitääs olla varmaa 2kpl ja syää varmaa akkua ihan kiitettävästi :D
-
Lisävaloille vaan paksummat johdot se on sama asia kuin tuo valonvahvistin kun lisävalot tulee suoraan akulta ja sit pistät vielä 100w h3 sinne lisävaloille niin näät niin hyvin kuin niillä lisävaloilla voi nähä... jotkut halvat lisävalot on paskempia kuin 400 vakiovalot ;)
-
onko muute 440 siinä kojetaulus valoja vakiona siis siinä missä on lämpösäätimet ym niin onko niiden takana jotain polttimoita että näkis ne säätimet pimees?
-
Muistaakseni pitäis olla mutta kyllä ne noista omistakin taitaa olla pimeinä :D
-
mitenköhän ne paneelit lähtee irti kun ei uskaltanu pahemmin ruuvarilla kammeta ettei mee rikki :D
-
hae haynesin korjaus opas siinä kerrotaan... vetämällä taisi lähteä 400-ssakin mutta en nyt vanno.
-
Vanhemmissa ainakin pitää purkaa se mittariston muovikehys irti, 4 ristipääruuvia muoviläpysköiden alla ja sitten toiset 4 ristipääruuvia jotka kans tuollaisten läpyslöiden alla. Sitten se lähtee vetämällä kaikkine säätimineen.