Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: scoffa - 26.01.2011, 15:58:19

Otsikko: SRS-diagnosointi
Kirjoitti: scoffa - 26.01.2011, 15:58:19
Tuli ostettua taloon katsastamaton 460 vuodelta 92. Kävin katsastuskonttorilla ja monen muun vaivan lisäksi yksi hylky tuli siitä, ettei SRS valo syty. Tongittuani huomasin koko SRS-valon lampun olevan viety pois :D

Nyt on valo laitettu mittaristoon ja palaa jatkuvasti (testasin liittimen molemminpäin). Konehuoneesta löytyvä diagnosointiboksi ei sano SRS:lle yhtään mitään, edes ok vilkutusta. Näissä kuitenkin pitäisi muita ketjuja luettuani olla SRS:lle omakin diagnosointiloota ilmeisesti jossain tuolla keskikonsolilla piilossa. Osaisiko joku kertoa tarkan sijainnin ennen kuin revin koko keskikonsolin mäsäksi?
Otsikko: Vs: SRS-diagnosointi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 26.01.2011, 18:09:43
Käsittääkseni sen pitäisi olla sen käsinojan/keskilokeron tuhkakupin takana.
Otsikko: Vs: SRS-diagnosointi
Kirjoitti: scoffa - 26.01.2011, 20:06:27
Sieltä se löytyi, kiitokset. Harmi että ehdin purkaa puolet keskikonsolista jo, mutta tärkeintä että SRS-valo on resetoitu ja nyt toimii kuten pitää.

Tiedoksi muillekin joille tulee tarvis päästä diagnosointiin tai resetointiin käsiksi:
Kolminapainen liitin sijaitsee keskikonsolin takatilan tuhkiksen alla, ruuvit kun avaa että muovikotelon saa nostettua hiukan niin käsiksi pääsee. boksia ei tarvitse etsiä kun käsille tulee suoraan piuha jossa liitin kolmella navalla.

Itselläni herjasi liian suuresta vastuksesta ratin airbagissä, mahtaneeko olla ratti vaihdettu joskus. Nollasin ja homma ok.
Otsikko: Vs: SRS-diagnosointi
Kirjoitti: Juniku - 26.01.2011, 22:14:43
Tiedoksi muillekin joille tulee tarvis päästä diagnosointiin tai resetointiin käsiksi:
Kolminapainen liitin sijaitsee keskikonsolin takatilan tuhkiksen alla, ruuvit kun avaa että muovikotelon saa nostettua hiukan niin käsiksi pääsee. boksia ei tarvitse etsiä kun käsille tulee suoraan piuha jossa liitin kolmella navalla.

Mitä sitten kun se liitin on kädessä? Miten vikakoodit nollataan?
Otsikko: Vs: SRS-diagnosointi
Kirjoitti: scoffa - 26.01.2011, 23:38:44
Hyvä pointti, voisi nuo tässäkin kertoa ettei tarvitse miljoonasta lähteestä hakea.
Ohjeet diagnosointiin: http://i175.photobucket.com/albums/w154/_Tume_/Muuta/460_93_accessing_srs.jpg
Vikakoodit: http://i175.photobucket.com/albums/w154/_Tume_/Muuta/460_srs_vikakoodit.jpg
Ohjeet nollaukseen: http://i175.photobucket.com/albums/w154/_Tume_/Muuta/460_93_erasing_srs.jpg
Otsikko: Vs: SRS-diagnosointi
Kirjoitti: Juniku - 27.01.2011, 12:17:53
Sieltä se löytyi, kiitokset. Harmi että ehdin purkaa puolet keskikonsolista jo, mutta tärkeintä että SRS-valo on resetoitu ja nyt toimii kuten pitää.

Tiedoksi muillekin joille tulee tarvis päästä diagnosointiin tai resetointiin käsiksi:
Kolminapainen liitin sijaitsee keskikonsolin takatilan tuhkiksen alla, ruuvit kun avaa että muovikotelon saa nostettua hiukan niin käsiksi pääsee. boksia ei tarvitse etsiä kun käsille tulee suoraan piuha jossa liitin kolmella navalla.

Itselläni herjasi liian suuresta vastuksesta ratin airbagissä, mahtaneeko olla ratti vaihdettu joskus. Nollasin ja homma ok.

Hyvä pointti, voisi nuo tässäkin kertoa ettei tarvitse miljoonasta lähteestä hakea.
Ohjeet diagnosointiin: http://i175.photobucket.com/albums/w154/_Tume_/Muuta/460_93_accessing_srs.jpg
Vikakoodit: http://i175.photobucket.com/albums/w154/_Tume_/Muuta/460_srs_vikakoodit.jpg
Ohjeet nollaukseen: http://i175.photobucket.com/albums/w154/_Tume_/Muuta/460_93_erasing_srs.jpg


Eli:

1. IGN virrat päälle, ÄLÄ KOSKE AVAIMIIN ENNEN KOHTAA 8!!!
2. Odota 15 sekuntia.
3. Kytke hyppylangalla yhteen keskikonsolin takaosassa olevan kolmenapaisen SRS liittimen nastat 1 ja 3 (reunimmaiset), odota 2-5 sekuntia ja poista hyppylanka.
4. SRS valo vilahtaa kerran vahvistuksena vikakoodien lukutilaan siirtymisestä.
5. Nyt SRS boksi antaa vikakoodinsa, laske välähdykset ja kirjaa ne ylös.
6. Kun SRS boksi on ilmoittanut kaikki vikakoodinsa, SRS valo jää palamaan.
7. Vikakoodien lukemisen jälkeen kun SRS valo edelleen palaa, kytke SRS liittimen nastat 1 ja 3 hyppylangalla yhteen kolme kertaa viiden sekunnin sisällä, nyt SRS valo sammuu neljäksi sekunniksi ja syttyy kolmeksi sekunniksi, merkkinä siitä että vikakoodit on nollattu.
8. SRS valo sammuu, sammuta IGN virrat.

Menikö se näin?
Otsikko: Vs: SRS-diagnosointi
Kirjoitti: Juniku - 27.01.2011, 12:25:53
Eli:

1. IGN virrat päälle, ÄLÄ KOSKE AVAIMIIN ENNEN KOHTAA 8!!!
2. Odota 15 sekuntia.
3. Kytke hyppylangalla yhteen keskikonsolin takaosassa olevan kolmenapaisen SRS liittimen nastat 1 ja 3 (reunimmaiset), odota 2-5 sekuntia ja poista hyppylanka.
4. SRS valo vilahtaa kerran vahvistuksena vikakoodien lukutilaan siirtymisestä.
5. Nyt SRS boksi antaa vikakoodinsa, laske välähdykset ja kirjaa ne ylös.
6. Kun SRS boksi on ilmoittanut kaikki vikakoodinsa, SRS valo jää palamaan.
7. Vikakoodien lukemisen jälkeen kun SRS valo edelleen palaa, kytke SRS liittimen nastat 1 ja 3 hyppylangalla yhteen kolme kertaa viiden sekunnin sisällä, nyt SRS valo sammuu neljäksi sekunniksi ja syttyy kolmeksi sekunniksi, merkkinä siitä että vikakoodit on nollattu.
8. SRS valo sammuu, sammuta IGN virrat.

Menikö se näin?


1 - SRS-ohjausmoduuli - vaihda uusi moduuli
2 - SRS ohjausmoduulin kondensaattori - tarkista johdotus
3 - SRS merkkivalo - tarkista johdotus
4 - Kuljettajan airbag - matala resistanssi
5 - Kuljettajan airbag - korka resistanssi
6 - Turvavyön esikiristin - johdotus, matala resistanssi
7 - Turvavyön esikiristin - johdotus, korkea resistanssi
8 - SRS ohjausmoduuli - sytystyspiirin oikosulku +12V
9 - SRS ohjausmoduuli - sytytysvirtapiitin oikosulku maihin
10 - SRS ohjausmoduuli, sisäinen vika.

FAQ osioon.
Otsikko: Vs: SRS-diagnosointi
Kirjoitti: scoffa - 27.01.2011, 12:44:22
Jep, näin meni ainakin tarkastus ja nollaus. Resistanssi tarkoittaa varmaankin fyysistä eikä sähkövastusta airbagin osalta, olettaisin ainakin.
Otsikko: Vs: SRS-diagnosointi
Kirjoitti: Juniku - 27.01.2011, 13:02:36
Jep, näin meni ainakin tarkastus ja nollaus. Resistanssi tarkoittaa varmaankin fyysistä eikä sähkövastusta airbagin osalta, olettaisin ainakin.

Mistäpä sitä tietää, tuo matala/korkea resistanssi voi tarkoittaa myös sitä että johto on oikosessa plussaan, maihin tai se on poikki, liitinnastojen jännitteestä se SRS boksi arvailee tilannetta ja antaa vinkkejä. Ainahan niitä vikakoodeja pitää vähän miettiä että mistä ne oikeasti johtuu, ruiskuboksi sanoo että seos liian rikas, onko syy rikkonaisen lambdan, bensapaineensäätimen vai tulppien?

Suora käännös, ei aina hyvä mut informatiivinen kylläkin.