Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

kaasu/volvot

  • 139 Vastauksia
  • 56862 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa novocaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #90 : 30.10.2019, 18:29:04 »
Uusi kaasuttelija tässä terve! Ostin tommosen 2016 vuoden V60:n, 145000 km mittarissa. Ei ole aikaisempaa kokemusta noista kaasujärjestelmistä ja olisikin kysyttävää: kylmällä koneella kaasulle siirryttäessä konehuoneesta kuuluu kovaääninen jatkuva naksutus, ikäänkuin magneettiventtiili tms. ajaa nopeasti kiinni ja auki. Kun painan kaasunapista kaasun pois päältä, naksutuskin loppuu. Sama naksahdus kuuluu kerran  start-stop -järjestelmän sammuttessa ja käynnistäessä moottorin kaasulla. Pitääkö tuosta olla huolissaan?
Volvo V60 BIFUEL

Poissa novocaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #91 : 31.10.2019, 10:30:32 »
Moro,

Täältä ilmoittautuu uusi kaasuvolvon omistaja. Menopelinä V60 t5 bi-fuel 2016. 500 km olen vasta kerennyt ajamaan.

Kulutuslukemat ihmettänyt hieman itseäkin. Bensaa mennyt n. 20 litraa vaikka kaasulla ajanut koko ajan. Kohtuu reippaalla kaasujalalla seka-ajossa näyttänyt 9 l/100 km. Tämä siis pelkällä kaasulla ajaessa. Eli tätä ei siis kannata paljon tuijotella ja oikea kulutus tulisi laskea itse?

Käyttääkö auto bensaa muuhun kuin käynnistykseen? Ajotietokoneesta häipyi tänään 40 km kun ajoin saman matkan kaasulla. 2 pykälää näytti kaasumittari. Tuntuu että kilometrit häipyy mittarista reippaammin ajaessa aika vauhdilla.

Start/stop järjestelmähän tässä nyt on aika turha jos joka käynnistyksessä kuluu bensaa?

Mulla samanlainen kulkupeli nyt alla. Nollasin ajotietokoneet kun otin omaan käyttöön. Nyt pidemmällä maantiepätkällä JKL-Kuopio-JKL -koko matka kaasulla, pientä korttelirallia kummassakin päässä ja maantiellä talvinopeusrajoituksilla ajotietokoneen mukaan reissun keskikulutus 7,6 l /100 km, 335km matkaa.  Kaasutankin täyttö reissun jälkeen 12,6 kg. Kirjanpito kilometreistä ja tankkauksista alkoi, katsotaan minkälaisiin lukemiin asettuu pidemmällä aikavälillä. Liikennevaloissa lämpimällä moottorilla en havainnut start-stopin käytössä, että olisi käynyt bensiinin puolella. Ehkä se kaasuvalo ei ilmoitakaan bensalla käynnistymistä, tai sitten se tosiaan käynnistyy lämpimänä suoraan kaasulla.
Volvo V60 BIFUEL

Poissa ocram

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #92 : 01.11.2019, 07:28:29 »
Mulla samanlainen kulkupeli nyt alla. Nollasin ajotietokoneet kun otin omaan käyttöön. Nyt pidemmällä maantiepätkällä JKL-Kuopio-JKL -koko matka kaasulla, pientä korttelirallia kummassakin päässä ja maantiellä talvinopeusrajoituksilla ajotietokoneen mukaan reissun keskikulutus 7,6 l /100 km, 335km matkaa.  Kaasutankin täyttö reissun jälkeen 12,6 kg. Kirjanpito kilometreistä ja tankkauksista alkoi, katsotaan minkälaisiin lukemiin asettuu pidemmällä aikavälillä. Liikennevaloissa lämpimällä moottorilla en havainnut start-stopin käytössä, että olisi käynyt bensiinin puolella. Ehkä se kaasuvalo ei ilmoitakaan bensalla käynnistymistä, tai sitten se tosiaan käynnistyy lämpimänä suoraan kaasulla.

Eikö nämä Volvon kaasu- autot käytä bensaa koko ajan, jäähdytykseen. Eli vähän bensaa menisi koko ajan myös kaasulla ajettaessa.
Polestar 2 PPP, aiemmin liuta Volvoja

Poissa Retuperä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #93 : 01.11.2019, 18:16:46 »
Minulla on V70 AFV malli (2,5) ja ekana vuonna meni n.100litraa bensaa ajomäärän ollessa 25tkm. Käynnistyi aina kaasulla. Jos se ajon aikana käyttää bensaa niin ei sitä ainakaan paljoa siis mene.
Volvo V70 2.5T bi-fuel -11

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #94 : 02.11.2019, 09:33:19 »
Minulla on V70 AFV malli (2,5) ja ekana vuonna meni n.100litraa bensaa ajomäärän ollessa 25tkm. Käynnistyi aina kaasulla. Jos se ajon aikana käyttää bensaa niin ei sitä ainakaan paljoa siis mene.

bensalla varmaan...
Dacia Duster 10 Blue dCi 115 4x4 -20
Volvo V70 2.0 BiFuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa tuppu00

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #95 : 02.11.2019, 12:06:18 »
Minulla on V70 AFV malli (2,5) ja ekana vuonna meni n.100litraa bensaa ajomäärän ollessa 25tkm. Käynnistyi aina kaasulla. Jos se ajon aikana käyttää bensaa niin ei sitä ainakaan paljoa siis mene.

voiko AFV mallilla ajaa etanolilla? mulle on jäänyt epäselväksi. Eikä moottorinnumero kerro onko se FT vai pelkkä T.

Poissa Retuperä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #96 : 02.11.2019, 16:24:45 »
Kirjoitusvirhe tosiaan eli aina käynnistyy bensalla.
Volvo V70 2.5T bi-fuel -11

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #97 : 02.11.2019, 18:11:31 »
Eikö nämä Volvon kaasu- autot käytä bensaa koko ajan, jäähdytykseen. Eli vähän bensaa menisi koko ajan myös kaasulla ajettaessa.
Kuulostaisi enempi suorasuihkutuksen puuhastelulta. Imusarjaruiskutuksessa sitä jäähdytystä saa vain mättämällä polttoainetta reilusti yli tarpeen = täyskaasukiihdytyksissä.

Poissa kfriman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #98 : 04.11.2019, 10:37:21 »
voiko AFV mallilla ajaa etanolilla? mulle on jäänyt epäselväksi. Eikä moottorinnumero kerro onko se FT vai pelkkä T.

Bi-Fuel ( tietyissä vuosimallissa AFV-merkki takaluukussa ) käy bensalla ja/tai kaasulla, ei etanolia, ainakin näin taisi olla maininta jossain, kun sellainen oli minulla.
Moottori lienee sama kuin FT-malleissa, mutta kaasun kanssa ei taida etanoli tulla kyseeseen muuta kuin sen verran, mitä on bensan seassa.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #99 : 11.12.2019, 16:53:15 »
Taas pääsee ottamaan tuntumaa huoltopalveluihin.

Kahdella viimeisellä yrityksellä on lähes tyhjään tankkiin saatu tungettua vain 1-1,2 kg kaasua kerrallaan. Kaasulla ajo vielä toimii ja kilometrejä on tullut sen verran, ettei voi olla tankeissa hanat kiinni ainakaan silloin, kun kaasua halutaan käyttää.

Webbisivujen perusteella Carpalo ei enää kaasuautoja huolla, joten seuraavaksi testiin kait Espoon AD autohuolto Combi.

Katsastus sentään meni auton osalta ongelmitta läpi. Kastastusasemalla sen sijaan pienoinen ongelma - kuulemma pitäisi vuodonilmaisimella kaasuautot nuuhkia, mutku niitä tulee katsastukseen jopa 1 vuodessa, niin ei oikein motivoi laitetta ylläpitämään (säännölliset kalibroinnit ym.).  ::)

Edit: Tyhjään säiliöön taas ~normaalit 13 kg kaasua. Mikä ihme nyt tuli - ennen on onnistunut tankkaus, vaikka kaasua on ollut jäljellä. Onneksi ei tarvi huoltoa alkaa perumaan, kun pari aiheen tiimoilta lähetettyä sähköpostia ei vastakaikua aikaansaanut  :)
« Viimeksi muokattu: 14.12.2019, 17:16:42 kirjoittanut insinörtti »

Poissa VolvoRR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #100 : 12.12.2019, 11:12:10 »
Hei vaan, itsellä 2015 V60 bifuel 2,0t 5-pyttynen versio automaattilaatikolla. Kysymys kuuluu, onko täällä porukalla havaittu eroa vaihteiston toiminnassa ajettaessa kaasulla versus bensalla? Tässä tuntuu, että kaasulla pykältää vaihteita aika herkästi alas esim. Loivassa ylämäessä kun taas mielestä bensalla ei. Tämän lisäksi täyskaasukiihdytyksessä esim. 90km/h kaasu pohjaan niin kutosvaihde tulee vaihtuu todella myöhään ja kuin "halolla päähän" tyyppisesti.  Onkohan ominaisuutta vai kaasujärjestelmässä jotain pielessä?
Kaasujärjestelmä on tarkastettu vuosittain mutta paineensäätimen suodatin&cng suodatin on vaihdettu viimeksi 65tkm ja pelkkä säätimen suodatin 100tkm ja sen jälkeen vain "tarkastettu" nyt kilsoja 166tkm. Auto on ollut mulla vasta pari kk. Kuinka tiheään nuo suodattimet tulisi vaihtaa ja kuinka usein järjestelmä tarkastaa?

Poissa VolvoRR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #101 : 15.12.2019, 15:04:21 »
Jatkoa; "hypoteettinen" kysymys, mitähän seuraamuksia saattaisi tulla jos havaittaisiin, että 2 vuotta sitten maahantuoto ajoneuvo olisi rekisteröity bensiini/metanoli käyttöiseksi vaikka onkin bensiini/kaasu? Hyvin mahdollista että olisi näinollen myös väärin perustein maahantuonti verotettu. Eli suomessa olo aikana ei olisi maksettu vuosittaista käyttömaksun "lisäosaa", vakuutusmaksuissa saataisi olla eroa? Mahdollinen jälkiverotus uudelleen rekisteröinnin yhteydessä? Tms.?

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #102 : 15.12.2019, 15:34:50 »
Metanoli? Nyt vähän menevämpi vehje kyseessä?  ;D

Jos en väärin ymmärtänyt, niin autoverotus riippuu vain ja ainoastaan CO2 -päästölukemista. Tehdasasenteisilla kaasuautoilla CO2 lukema on kolmanneksen bensakäyttöistä alempi, mikä pienentää veronkin määrää mukavasti. Tässä siis mahdollista, että veroa on peritty liikaa.

Tästä voisi veron määrää koittaa arpoa
https://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/veronmaaranlaskenta.do?topmenu=1

Käyttövoimaveroa voi puolestaan arpoa täältä.
https://laskurit.trafi.fi/ajoneuvoverolaskurit

Vaihtoehtoa etanoli ei listalla ole, joten verotus varmaan normi bensan mukaan. Kaasuskäyttöisyydestä sakotetaan luokkaa 250 €/vuosi. Toisaalta perusvero tipahtaa aikalailla, jos kaasuautolle on matalampi CO2 päästölukema.

Poissa VolvoRR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #103 : 15.12.2019, 17:50:03 »
Kyllä, juurin näin lukee rekisteriotteessa ja traficom ilmoittaa myös polttoaineeksi bensiini/metanoli ja päästö 182g/km. Olen ollut itse siinä luulossa, että bifuelin käyttömaksut menisi niin, että bensan mukainen käyttömaksu+n. 200€ lisärankku siitä, että ajaa ympäristöystävällisemmällä autolla.. Ja voisin kuvitella, että 2017 tuodun bifuelin vertailuhinta saattaisi olla korkeampi vs. Bensa? Ja verotus tuon 182g/km mukaan määräytyvä veroprosentti. Tällä meinasin, että tuontivero saattaisi olla ollut määrältään pienempi mikäli tulille/verottajalle auto on ilmoitettu bensiini/metanoli käyttöisenä.

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #104 : 15.12.2019, 18:36:38 »
Käyttövoima
Bensiini/CNG
Veron peruste
Päästöt (g/km)
164
Vero n. 508e

Näin mulla lukee trafin sivuilla 2.0 Bifuel v70 2013
Dacia Duster 10 Blue dCi 115 4x4 -20
Volvo V70 2.0 BiFuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

 

Samppasport  Futurez