Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Peltityöt kerralla niin että kestää?

  • 103 Vastauksia
  • 89659 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Keepu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #60 : 17.05.2012, 22:15:15 »
Joo paikkauset suunnittelin puskusaumalla, mutta hyvä kuitenkin tietää tuo jos joutuu päälle lätkimään. Eli näin olisi siis toimiva pohjassa: Happo/epoksipohja -> Panssarimaali -> Massaus? Sisäpuolella taas näin : Happo/epoksipohja -> Panssarimaali? Tuo Panssarimaalihan on pensselillä vedettävää eikös?

Mitenkäs näissä kyljissä sitten? Kyljissä maalipinta hyvää eli ei olla puhaltamassa tai hiomassa pellille missään tapauksessa. Eli kyljet yleisesti vain hiottaisiin, pohjamaalattaisiin, ja sitten pinta. Mutta kuinka tuo kohta josta kitti irronnut ja pelti pintaruostunut? Sekä kuinka esimerkiksi uusien helmapeltien ja lokaripeltien maalaus? Tässäkin melko edullista ratkaisua haettaisiin.  :)

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #61 : 17.05.2012, 22:33:19 »
Tuo panssari menee pensselillä mutta paremman ja paksumman pinnan saa ruiskulla. Ja siinä on itsessäänkin ruosteenestoaineita, joten jos oikein hyvin saa puhdistettua paikkaukset esimerkiksi hiekkapuhaltamalla tasaisen pellin niin voi varmaan vetää ihan suoraan peltiin tuon.

http://www.starkki.fi/ProductImages/XK93_1.jpg

Litran purkki oli muistaakseni 18.90e tjsp.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #62 : 27.02.2014, 19:49:29 »
Nostellaanpas tätä ketjua..

Olisi pientä ruosteenkukkaa havaittavissa mm. lokasuojan reunoissa, takakuraläppien alla ja ovien alareunoissa. Ruoste on pahinta kuraläppien alla, muualla lähinnä maalin aaltoilua ja ruskeaa värjäymää esimerkiksi liitoskohdissa. Antakaapahan nyt vinkkiä urpålle, miten kannattaisi lähteä korjaamaan? Kannattaako aloitella näin keväästä puolilämpimässä tallissa vai odotella kesää? Miten noiden kuraläppien kanssa varmistutaan, ettei keräänny muta ja sora jatkossa ruostuttamaan? Miten kannattaisi toistaiseksi ehjien ovien alareunat suojata ruosteelta? Onko muuta vinkkiä auton alustalle ja sen ylläpitämiselle? Tekisi mieli viedä se johonkin ruostesuojauspajalle ja laittaa oikeasti hyvin kuntoon, mutta se varmaan maksais tonneja..  :( Joten ite on tehtävä, vaikka peltihommissa en mikään ihmelapsi olekaan.

Varmaan pistän jonkinnäköisen showroom-öljynvaihto-päiväkirjan pystyyn sitten kun oikeasti aloittelen, jotta on helpompi saada neuvoja, mutta jos nyt edes jostain saisi punaisesta langasta kiinni niin vois lähteä toteutusta suunnittelemaankaan..  :D
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #63 : 27.02.2014, 20:32:10 »
Antakaapahan nyt vinkkiä urpålle, miten kannattaisi lähteä korjaamaan? Kannattaako aloitella näin keväästä puolilämpimässä tallissa vai odotella kesää?
Muut varmaan lisäilee, mutta ensiapuna itse käytän öljyä. Jotain sopivan notkeaa nurkista löytyvää (jopa nämä spräy tuotteet) ruosteisiin kohtiin toppaamaan ruostepeikon leviämistä / lisätuhoja. Lähtee sitten aikanaan pois kun puhdistelee hieman reilummin liuotinaineilla ennen maalausta.
Sitten kevään tullen lämpimässä maalaushommat? Ainakin ite oon kokenu hitaan kuivumisen hankaliksi liian viileässä, yleensä kosteat työskentelyolosuhteet eli ilman kosteus kovempi...

Miten noiden kuraläppien kanssa varmistutaan, ettei keräänny muta ja sora jatkossa ruostuttamaan? Miten kannattaisi toistaiseksi ehjien ovien alareunat suojata ruosteelta? Onko muuta vinkkiä auton alustalle ja sen ylläpitämiselle? Tekisi mieli viedä se johonkin ruostesuojauspajalle ja laittaa oikeasti hyvin kuntoon, mutta se varmaan maksais tonneja..  :( Joten ite on tehtävä, vaikka peltihommissa en mikään ihmelapsi olekaan.
Kuraläppien taakse kirkas koriteippi/suojateippi/mikä se oikea nimi onkaan.
Kotelosuoja-ainetta ja kaupan halvinta öljyä sekaisin, on osoittautunu toimivaksi ovien sisustoihin yms. kun käyttää ovipahvia irti.
Tuo sama sekoitus toimii sinne alustan palkkeihinkin. Jos kompura löytyy, ja puuhapukit jostain, ni halpakaupasta massaruisku hankintaan ja likaisiin hommiin.
Tietysti kannattaa pestä painepesurilla ja harjailla sitä alustaa puhtaammaksi ennen suojauksia ja antaa rauhassa kuivaa.

Jos käytät alustamassaa niin monet niistäkin on kohtuu jäykkää kamaa. Tarvittaessa niitäkin on tullut kotelosuojalla notkistettua ennen käyttöä...

Näillä opeilla ite on tullut puuhasteltua mm. maasturin runkoja...

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #64 : 27.02.2014, 22:02:01 »
Miten kannattaisi toistaiseksi ehjien ovien alareunat suojata ruosteelta?

En sano että tämä olisi paras tai varsinkaan ainoa oikea menetelmä mutta ainakin toimiva. Ellei ruoste ole niin paha, että se välttämättä pitää korjata, juuri ovien alasaumoissa ja sellaisissa reunoissa mihin voi laittaa öljyä, ruostumisen voi pysäyttää ja estää ennakolta kokonaan öljyämällä. Öljyä pitää laittaa vuosittain, jopa kahdesti vuodessa. Ei ole iso vaiva tai kustannus. Suihke ovien sisään kesällä kuivalla ilmalla niin että valuu vesireijistä. Jos tekee kahdesti vuodessa ei varmasti ruostu, jos tekee kerran vuodessa todennäköisesti riittää sekin.

Itse olen käyttänyt CRC:n sinistä Multilubea. 10€ suihkepullo riittää yhdelle autolle muutamaan luukkujen alareunojen käsittelyyn ja käsittely vie aikaa noin 10 minuuttia kerrallaan. Varjopuoli on, että tippuva öljy kerää pölyä ja on tahraavaa. Ovien alareunoista voi joutua pyyhkimään liinalla pölyistä öljyä pois - riippuen omista puhtausvaatimuksista. Jos tuo on liikaa niin kai sinne voi panna melkein mitä tahansa öljyä mutta tämä Multilube vaikuttaa pysyvän hyvin kun se ei näytä emulgoituvan veden kanssa, on helppo käyttää eikä haise pahalle.

"Oikeat" ruosteenestoaineet vaikuttavat aikansa (muutaman vuoden) jos ne saa kuivaan ja puhtaaseen pintaan kuten uudessa autossa. Lopulta ne irtoavat. Öljy toimii pölystä ja ruosteesta riippumatta mutta veden läpi sekään ei tahdo tunkeutua.

Auton pohja on sitten haastavampi juttu

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #65 : 27.02.2014, 22:54:15 »
Kotelosuojaa saa myös sprayna (jos kompuraa ei ole käytettävissä), on vähän hintavaa mutta levittyy aika kattavasti pitkää suutinkärkeä käyttäen. Tuota on myös auton pohjaan tullut laitettua ruosteita korjatessa, menetelmällä rostex-kotelosuoja-kiveniskumassa. Kannattaa huomioida että spray-kiveniskumassat ei pysy välttämättä kotelosuojan päällä kauhean hyvin.

Maali- ja hiontahommat ehdottomasti kuivalla kelillä. Kesäyötkin voi olla kuivumisen kannalta ongelmallisia eristämättömässä tallissa. Monesti ruostepilkut pysyy pitempään piilossa kun puhdistetun pellin päälle saa vedettyä vähän muovipakkelia.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #66 : 27.02.2014, 23:12:03 »
Minä olen huomannut että kaiken paras pohjamaali näihin korjailuihin on sinkki/kylmägalvanointispray. Ainoa pohjamaali jonka läpi ei hiluksissakaan ruoste puskenut (kyseinen rakkine alkoi olla ovenkahvoista alas tehty uudestaan pääosin suorasta pellistä  :idiot2:)

Ja tosiaan pohjassa oleviin korjauksiin pohjamaali-kotelonsuoja-alustamassa. Sitten johonkin projektiautoon jonka saa hiekkapuhallettua tyhjänä hylsynä puhtaalle pellille niin pohjamaalin päälle 2-komponentti uretaani työkonemaali ja sen päälle sitten massa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #67 : 28.02.2014, 18:50:06 »
Kiitosta vaan neuvoista  -H-
Tänään on otettu kakkosauto ("kesäauto") ajoon, joten Volvo saa siirtyä tallin puolelle. Tässä kun rupesin kartoittamaan, mitä vehkeitä löytyy, niin tilanne on aika hyvä: painepesuri, massaruisku, hiekkapuhallusvermeet löytyy - eiköhän noilla jotain saa aikaiseksi.  :)

240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #68 : 24.11.2014, 18:45:40 »
Jees, elikkä oma kulkine on alkanut jo hieman kukkimaan. Helmojen takapäät ja pohja ylipäätään. Mikäs ois raadinmielestä paras tapa fixata esim vaikka tuo helman takapää? Valmista kantattua helmaa löytyy. Oma näkemys tämä. Ruosteista helmaa pois niinpaljon kun löytyy, uuteen helmanpalaan sinkkisprayt pintaan (eikös tota sinkkisprayn päälle pysty hitsaamaan?) pala hitsaten kiinni ja päällipuolelle maalit ja sisään kotelosuojaa sisään nii perkeleesti.

Toinen on auton pohja. Pintaruostetta löytyy myös. Olisko pelkkä kotelosuoja pohjaaan ja toivoa parasta? Kuulemma tuo kotelosuoja pysäyttää alkaneen ruosteen?

Vinkkejä tähänsuuntaan, ei kiinnostais periaatteessa ihan hyvästä autosta luopua ruostepeikon takia.
Volvoilusta parantunut

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #69 : 24.11.2014, 18:58:01 »
En kyllä ulkopintaan jättäisi ruostetta alle. Periaatteessa ruostuminen ei etene jos metallin kapseloi tiiviisti, mutta entäs sitten kun siihen massaan kopsahtaa kiveniskemä tai hiekkasuihku hioo sen puhki. Mätä jatkuu siitä mihin se jäi.

Menetelmiä on erilaisia mutta lähtisin siitä että ruoste poistetaan. Sinkkausta tai ruosteenestopohjamaalia tms puhtaan terveen pellin päälle ja sitten maalia ja massaa suojaksi.

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #70 : 24.11.2014, 19:24:58 »
Jeps. Intinaikana ei vaan tahdo löytyä rahaa eikä aikaa tuommotteelle prosessille. Faija kun entisöi vanhoja kuorma-autoja niin tokas että kun kerran ruoste pääsee pesiytyyn niin ei siittä eroon pääse.
Volvoilusta parantunut

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #71 : 25.11.2014, 18:30:14 »
Itse on tullut hiottua se mikä helpolla lähtee pois, sitten päälle rostex, kotelosuoja ja massa. Tuolla reseptillä kestää sen verran mitä tonniluokan romuissa tarvitseekin. Jos haluaa hyvän tarvitsisi kyllä melkein puhaltaa ja maalata jollain oikealla pohjamaalilla.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #72 : 25.11.2014, 19:09:21 »
Itse on tullut hiottua se mikä helpolla lähtee pois, sitten päälle rostex, kotelosuoja ja massa. Tuolla reseptillä kestää sen verran mitä tonniluokan romuissa tarvitseekin. Jos haluaa hyvän tarvitsisi kyllä melkein puhaltaa ja maalata jollain oikealla pohjamaalilla.
Ei ihan huonoin mahdollinen toimenpide varmaan, mutta eikö topiikin idea juurikin ollut että tehdään kunnolla?

Paitövei, ilman tuota rostexia voisi olla jopa parempi, varsinkin kun lotraisi esim dieselillä tai crc:llä ennen kotelosuojaa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #73 : 26.11.2014, 13:18:04 »
Rostex on ainakin omien kokemuksien mukaan huono pohjamaali autoihin.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #74 : 26.11.2014, 18:36:59 »
Ei ihan huonoin mahdollinen toimenpide varmaan, mutta eikö topiikin idea juurikin ollut että tehdään kunnolla?

Paitövei, ilman tuota rostexia voisi olla jopa parempi, varsinkin kun lotraisi esim dieselillä tai crc:llä ennen kotelosuojaa.

Joo, tarkoitus oli kommentoida tuota ruosteiden jättämistä mutta ajatus ei muotoutunut tekstiksi saakka. ::) Rostex ei varmasti ole paras, käytännössä tuntuu olevan päällemaalaamatonta. Pitää kuitenkin paksuna kerroksena ruosteen allaan pari vuotta.

Eli edelleen, jos ne peltityöt tehdään kunnolla niin kaikki ruosteet pois ja jokin oikea pohjamaali (+pintamaali) päälle.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

Samppasport  Futurez