Samppasport  Futurez

Peltityöt kerralla niin että kestää?

  • 103 Vastauksia
  • 89439 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #90 : 12.05.2015, 23:58:40 »
Teräsharjalla irtoileva "suihkittava massa" irti, kotelosuoja pensselillä ja kuivatus, päälle ruiskittava massa (ei niitä spray juttuja..), massaa on myös päällemaalattavana jos haluaa helmat väriin...

Spraymassan ajattelinkin syypääksi. Ei näemmä kiinnity kunnolla tuohon pintaan. Tuskin kiinnittyy kauhean hyvin muihinkaan pintoihin vaikka aiemmat kokemukset ihan hyviä, joten pitänee tuon käyttö unohtaa.

Mulla on yleensä noita hommia tehdessä mahdollisuus käyttää toista autoa, joten kauheaa kiirettä ei tarvitse pitää. Kun edellisenä iltana ruikkii kotelosuojan pellille niin seuraavana iltana voi hyvin laittaa päälle tavaraa (kesällä).
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #91 : 13.05.2015, 18:09:35 »
Samaa kuraa ollut kilon purkissa, myös kingin massaa ja vedetään pensselillä.

En oo tota 4941-massaa tavannu vielä sudittavana versiona? Onko sellastakin?

Mulla on niistä sudittavista vaan huonoja kokemuksia just sen pysyvyyden takia, oli merkki mikä hyvänsä. Yleensä joko kuivaa koppuraks ja sitte iskusta irtoaa. Tai sitte sitä on vedetty niin paksu mälli että halkeilee kuivaessaan ja karisee tielle...

Punasen seiskan runkopalkkiin töräytin paikan tossa syksyllä, epoksimaalasin ja päälle vedin Würthin alustamassaa ruiskulla kun ei muuta ollu. Sitte alustapesun yhteydessä se kuoriutu kaikki pois yhtenä levynä... >:( Hain Motonetistä paukkupullossa tota vahamaista tavaraa, ja se onkin sitte kestäny siellä ainaki tähän asti.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

s73

  • Vieras
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #92 : 13.05.2015, 18:32:02 »
En oo tota 4941-massaa tavannu vielä sudittavana versiona? Onko sellastakin?

Mulla on niistä sudittavista vaan huonoja kokemuksia just sen pysyvyyden takia, oli merkki mikä hyvänsä. Yleensä joko kuivaa koppuraks ja sitte iskusta irtoaa. Tai sitte sitä on vedetty niin paksu mälli että halkeilee kuivaessaan ja karisee tielle...

Punasen seiskan runkopalkkiin töräytin paikan tossa syksyllä, epoksimaalasin ja päälle vedin Würthin alustamassaa ruiskulla kun ei muuta ollu. Sitte alustapesun yhteydessä se kuoriutu kaikki pois yhtenä levynä... >:( Hain Motonetistä paukkupullossa tota vahamaista tavaraa, ja se onkin sitte kestäny siellä ainaki tähän asti.
Saman valmistajan tavaraa, purkissa ei ollut linkissä mainittua tavaraa.
Kuumentamalla olen saanut pensselillä levitettävän massan pysymään muualla paitsi helmoissa ja tunkin korvakkeissa.
Pitää kokeilla massaa paukkupullossa ja ehkä tervamaalia.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #93 : 15.05.2015, 18:39:26 »
ehkä tervamaalia.

Pääsääntöisesti ihan paskaa mihinkään. Halkeilee tervan kuivuessa, valossa olevilta osilta hajoaa ja murenee pois parissa vuodessa.

2-K PUR teollisuusmaali kestää paremmin, jopa paremmin kuin monet spraymassat.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #94 : 21.05.2015, 10:26:17 »
Miten auton pohja kannattaisi tehdä niin, ettei ole ruosteessa taas pian? Tarvisi alkaa nyt kesällä, kun intti päättyy, alkaa tekemään volvoa eteenpäin. Pohjassa ei pitäisi montaa paikkaa enää olla paikkahitsattavaa, mutta kukkaa/enemmän ruostunutta paikkaa on varsinkin takapäässä. Parashan olisi ku hiekkapuhaltaisi koko pohjan ja siihen suoraan kunnon maalit/tökötit. Mutta aika homma alkaa purkamaan koko autoa ja sitten korigrilliin, ja vielä tarvisi saada kuskattua hiekkapuhallukseen korigrillissä, ja siitä mahdollisesti vielä takaisin hitsuuteltavaksi, jos menee paikkapaikoin reikäjuustolle. Mahtaakohan riittää jos vaan kunnolla teräsharjalaikoilla ja "ne***ritukkalaikoilla" rassaa pohjan puhtaaksi. Siihen sitten kunnon 2k maalia päälle.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #95 : 21.05.2015, 20:03:07 »
Mahtaakohan riittää jos vaan kunnolla teräsharjalaikoilla ja "ne***ritukkalaikoilla" rassaa pohjan puhtaaksi. Siihen sitten kunnon 2k maalia päälle.
Tuo on ihan toimiva resepti. Loppupuhdistukseen kannattaa käyttää mahdollisimman paljon somalilaikkaa, vaikka teräsharjalla joutuukin ahtaimmat paikat ajamaan. Teräsharja tavallaan kiillottaa metallin ja jopa jäännösruosteen ja jättää tumman pinnan.

Vanhojen massojen ja kittien poistamiseen olen havainnut parhaaksi instrumentiksi "sopivasti" teroitetun leveän taltan, jolla voi vuolla vaikka kerroksen kerrokselta peltiin asti. Laikat menee mössöistä vaan tukkoon ja saa paskat silmilleen. Toimii myös sisälattian pikimattojen poistossa, tarvittaessa voi avittaa vasaralla.

Ja muistaa, että jokainen puhdistamaton rako tai ruostepiste on potentiaalinen uudelleenruostumisen aloittaja, noin lähtökohtaisesti...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #96 : 20.01.2016, 00:00:33 »
244 Volvossa olis helmanvaihdon aika, joten pari kyssärii.
Olis tarkotus vaihtaa ulkohelmat kokonaisuudessaan ja hitsata samoin kuin tehtaalta eli pisteillä alta ja päältä.

Millä ootte suojanneet pellit pistehitsien kohtaa? kun ottaa hitsatessa lämpöä eikä mikä vain maali siinä pysy, eikä pysty jälkeen päin sinne pellien väliin mitään suihkimaan.

Ostin motonetistä uudet täyspitkät helmat, joissa on sama muoto koko matkalta. Mitenkä tuo b-pilarin kohta kannattaa toteuttaa? Kun nykyinen ulkohelma on samaa palaa pilarin sisäosan kanssa. Pisteillähän tuo nykynen helma on pilarin ulkopellissä kiinni. Ootteko leikelly uuteen helmaan vaan loven vai kuinka? Kuvat toteutuksista selventäis suuresti.
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #97 : 20.01.2016, 16:22:16 »
Saumoihin kannattaa sivellä volvon hitsprimeriä. Varaosanumero löytyy goooglella helposti "volvo svetsprimer".

Tuon helman b-tolpan olen tehnyt siten että katkaissut tolpan sisäosan just helman yläpuolelta, porannut b-pilarin pistehitsit auki siitä "tassusta" ja sisäpuolelta. Sisähelmaa en ole koskaan vaihtanut kokonaisena kun ei ole rohkeus riittänyt. Kattelin kun kaveri vaihtoi omaansa ja sen jälkeen ei oikein ovet istuneet.

Itse olen tehnyt korjauspellin alareunaan, kaksi 90 asteen kanttia (lopullinen muoto puolikas hakaristi). Mitoittanut sillai että ne pellit tulee päällekkäin. Toisille moinen kötöstys ei kelpaa mutta aika piilossahan tuo on.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #98 : 20.01.2016, 17:55:36 »
Saumoihin kannattaa sivellä volvon hitsprimeriä. Varaosanumero löytyy goooglella helposti "volvo svetsprimer".


Kiitoksia muistutuksesta, tämän tökötin olinkin jo unohtanut. Amiksessa oli joskus kyseistä tököttiä käytettävissä, oli kyllä toimivaa. Muistin vain, että purkin kyljessä luki Volvo, ja väriltään sinistä. Pitänee hommata itsellekin purkki.



Vanhojen massojen ja kittien poistamiseen olen havainnut parhaaksi instrumentiksi "sopivasti" teroitetun leveän taltan, jolla voi vuolla vaikka kerroksen kerrokselta peltiin asti.

Tähän hommaan on kätevä myös puukko, josta on pätkäisty kärki pois ja teroitettu sen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2016, 17:09:03 kirjoittanut Amanssi »

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #99 : 09.02.2016, 09:19:26 »
Tossa massojen poistossa paras kuumailmapuhallin ja joku terävä lasta tai taltta. Kädet kannattaa suojata, jos ei halua palovammoja ::)

Millä kannattaisi sisähelmat ja ulkohelmojen sisäosat maalata kun ovat vielä hitsaamatta kasaan? Tietty jotain kotelosuojaa kun paikat hitsattu kasaan. Tuolla volvon hitsprimerilla pistehitsauksien kohdat maalaan. Käyttöautolta tuota ostin reilu 50e 250ml purkki.

Pintapelteihin ajattelin 2k epoksiprimeri, kittaus, 2k epoksiprimeri, (hiontapohjamaali), joku 2k pintamaali ja lakka.
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #100 : 09.02.2016, 21:44:37 »
Olen massoja putsannut teräsharjalaikalla kulmahiomakoneeseen sopiva hiomalaikan oloinen ei kuppimalli , 2k epoksi on hyvää siihen hyvälle pohjalle .3m pistehitsausmaali on hyvää tulppa hitsin pohjalle ensin .

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #101 : 16.02.2016, 21:15:06 »
Se korjauspalojen maali kannattaa poistaa. Jos sen jättää 2K epoksin alle niin kosteus etenee siinä varastomaalissa tosi hyvin. Mulla mätäni 240 aika nopeasti uudestaan varapyöräkoteloista, vaikka oli takasisäloksut ja suojattu kotelosuojalla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #102 : 20.05.2016, 19:39:30 »
Kokemuksiani maaleista...

Ennen maalausta ruosteenpoisto joko sitruuna- tai fosforihapolla (Annitrol) ja teräsharjalaikalla, pesu tinnerillä tai jarrukliinerillä.

1. CRC Zinc spray

Hapotettuna:


10 kk jälkeen:


CRC Zinc tuntuu kuivuvan todella hitaasti, hangatessa tarttuu väriä sormeen. Kuohuu pois väkivaltaisesti jos joutuu Annitrolin kanssa tekemisiin. Nyt 10 kk jälkeen ei enää irtoa väriä ja kestää kynnellä naarmuttamista. Ei yksinään jaksanut pitää ruosteen kukkimista pois pihalla makaavasta 8-pätkän raadosta ihan joka paikasta.

2. CRC Zinc spray + Motox Mattamusta (spray-alkydimaali)

Hapotettuna:


CRC Zinc:


Motox mattamusta päälle, kuvattu 10 kk jälkeen:


Kuivuu siedettävässä ajassa, pinta on 10 kk jälkeen säilynyt aivan samanlaisena. Tuota takaluukkua ei kyllä ole raahattu pitkin kutostien suolaliemiä, mikä olisi se todellinen testi maalin kestävyydelle.

3. Biltema vene-epoksi + polyuretaani

Bilteman venepuolen maalit pääsivät kunnon testiin pensselillä sudittuna talvipeltivanteisiin.

Lähtötilanne:


Hapotettuna:


Epoksi pohjalle:


PUR pintaan:


5kk ja 7tkm ajettuna:


Lopputulos on erittäin paksu ja reunoilta lohkeiluherkkä pinta, mikä näkyy talvikauden jälkeen vanteiden reunojen lohkeilukohtien kiivaana ruostumisena.

Julkisivu:


Peltivanteen rako on paha kohta, kaikkea ruostetta ei saanut fosforihapolla sivelemällä pois, ja kukkaa alkaa puskea maalin alta. Kannattanee hankkia sopiva astia ja kylvettää koko vanne sitruunahapossa.

4. CRC Galvacolor

Testi on sikäli kesken, että osat eivät ole olleet asennettuna autoon.

Hapotettuna:


Maalattuna:


Ei tartu sormeen enää seuraavana päivänä. Kestää naarmuttamisen kynnellä. Saksen kärjellä kokeiltaessa naarmuuntuu, mutta ei (ihan heti) läpi asti. Ei liukene myöskään öljyyn, jota ruiskuttelin maalauksen jälkeisenä päivänä lisäsuojaksi öljypohjan toiselle puolelle.

Testit jatkuvat vähintään siihen asti että saan virallisen kehotuksen siivota autonromut pihalta pois :P
« Viimeksi muokattu: 20.05.2016, 20:04:25 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #103 : 23.05.2016, 21:36:26 »
Tähän sopinee myös linkki volvon hitsiprimerin (1161816) testiin: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=24723
Lyhyesti: peltipalan päädyt olivat maalattuja ja keskiosa ei. Pala oli ulkona 1,5 vuotta. Ei eroa siinä aikana oliko pinta hiottu ennen maalamista vai ei.

 

Autoracing  KL-varaosat