Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: VolvoRJ - 05.11.2015, 12:07:40
-
Terve. Tuli eilen maalattu takakontti autosta. Siihen tuli sitten appelsiinipintaa jonkinverran ,onko kellään kokemusta miten hyvin tuolla vesihiomalla lähtee ja myllyttämisellä ?
Myös roskia näyttäis olevan ,mutta ei paljoa.
-
Ite aloittanut vesihionnan 800 paperilla ja runsaasti saippuavesiseosta.
Kun isoimmat möykyt on lähtenyt, niin sit 1200, ja taas kun on hyvä niin 1600 ja lopuks 2000. Mut täytyy muistaa, että ikinä ei saa hioa kuivaa pintaa, runsaasti kokoajan sitä saippualiuosta, toinen vaikka kaataa kokoajan hiljalleen ja toinen hioo.
Sit vaan koneella vaha pintaan. Ensin aloittanut cleaner vahalla, joka vielä hitusen hioo pintaa. Sit kiiltovahaa vaan koneella pintaan, mut muista käyttää laatuvahoja että saa kiiltämään, en ala tässä suositteleen mitään vahoja, sillä sanomistahan siittä tulee ;)
-
Kiitos nopeasta vastauksesta ! Noilla ohjeilla on hyvä lähteä alkuun.
-
Ja sitä helpommalla pääsee, mitä hienommaksi pinnan hioo :) Itse ennen myllytystä hion aina 4000 asti, tosin itselläni aloituskarkeuskin on aina yli 1000 paperilla.
Meguiarsin diamond cut compound on todettu oikein hyvin toimivaksi, ja sillä onnistuu suoraan karkeasta loppukiillotukseen ilman välivaiheita. Sitten vaan hyvä vaha päälle ja kappas, valmista tuli :)
-
Onko totta ,että jos paha appelsiinipinta niin sitä ei voi saada tasaseks ?
Tässä pitäis koko auto vielä maalata ja saada loppu pinnasta suht kiiltävää. Vittuttais kiillottaa koko auto :(
-
Kannattaa myös muistaa se, että mitä hienommalla paperilla homman alottaa, sitä vähemmällä työllä pääsee.
Kannattaa siis ensin kokeilla vaikka P1500 josko se sillä alkais helposti lähtemään.
Jos ruiskutuksen jäljiltä jää aplari niin ei sitä oikein muuten korjaa kun hiomalla/kiillottamalla taikka uudelleen maalaamalla.
Kannattaa vaikka hieman enemmän ohentaa maalia jos tuntuu aplaria jäävän :pomo:
-
Kannattaa myös maalipinnan hetken antaa kuivua/kovettua. Saattaa vierähtää muutamakin päivä ennenkuin alkaisin hioa. Riippuu tietenkin hirveesti maalauspaikasta ja lämpötilasta
-
Mirkan Abralon (http://www.mirka.com/fi/fi/tuote/#/8A0) on aikas pätevä hommaan. Karkeuksia löytyy neljään tonniin asti. 150mm epäkeskoon kiinni ja hivenen sumuttaa vetta pullosta.
-
^Tuota Abralonia suosittelen itsekin hiontahommaan.
-
Joskus oon nähny niin hurjaa aplaria, että lakka on paikoitellen jo hiottu puhki ennenku kaikki aplari on hävinny.
Tohon omaan keltaseen tuli muutamaan kohtaan aplaria reippaammin. Hiottiin tasaseks + mataks, sitte uus kierros lakkaa, uus hionta ja kiillotus viimeseks.
Konepelti on lakattu kolmesti, eikä se vieläkää oo hiano...
Jotkin lakatkin on niin pirun kovia että saa hioa ihan tosissaan. Ja jotkut taas ottaa pirusti aikaa että kaikki liukkarit haihtuu ja pinta tasottuu.
-
Tähän ei tuu lakkaa kun 2k maalia ,mutta eihän se olisi pahitteeksi.
-
Mitä hiomalaikkoja tohon myllytyskoneeseen kannattaa laittaa ton hiomavahan kanssa ja mitä hiomavahaa suosittelisitte ?
Tarkotus olisi poistaa aplari ilman hiomapaperia.