Futurez  Kulkukoira

-89 B200F Iso käyntiongelma -> IMM kulunut. Vinkkinä myös muille!

  • 8 Vastauksia
  • 3631 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Terve

Tälläinen oire tuli jotain aikaa sitten. Eli kylmänä kun painaa kaasua niin "röpeltää" hetken ja kohta ottaa ihan normaalisti kierroksia. Jos hölläät ja painat uudestaan kaasua
niin röpeltää taas 1-2 sekunttia ja sitten käy normaalisti? Lämpimänä ongelma poistuu.

Mistähän tämä voisi johtua? Lämpöanturi menossa huonoksi? Vaiko joku sytkäosa? Jakajankansi, tulpat, tulpanjohdot ja puolanjohto on vaihdettu 2-3 vuotta sitten. Muuten
kone on tehtaan jäljiltä.

Voisko ilmamassamittarissa olla kökköä/hämminkiä?
« Viimeksi muokattu: 17.08.2013, 21:33:44 kirjoittanut Customer »

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: -89 B200F Pikku käyntiongelma kylmänä, sytytyspuolella?
« Vastaus #1 : 27.06.2013, 22:10:25 »
En usko että ainakaan mikään jakajan osa on menossa koska yleensä kun jakajassa on vikaa niin tekee toisinpäin, Eli kylmänä toimii mutta lämpimänä ei.. Mutta puola voi temppuilla noin.

Kato ekana että onko imuvuotoja imusarjan letkuissa tai tiivisteessä, Koska jos siellä on pieni reikä niin kylmä ilma on ohuempaa niin silloin saattaa imeä reijästä ja kun auto lämpee niin imu ilma koostumus suurenee niin ei ota enää ilmaa reijästä.. Tässä mun vinkit mitä ite tekisin. jos sulla on ruiske pullo niin suihkuta vettä imusarjan juureen kun auto käy niin näet parhaiten vuotaako imusarjan tiiviste..

Jos on mahdollista niin kannattaa kokeilla toisilla tulpilla tai massamittarilla?
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: -89 B200F Pikku käyntiongelma kylmänä, sytytyspuolella?
« Vastaus #2 : 28.06.2013, 00:42:37 »
LE- ja LU-jetit käyvät kylmällä koneella (2-3min käynnistyksestä) juuri tuolla tavalla melkeenpä jokainen joutokäyntiä. Ei ole ihan selvää, onko tuo alunperinkin esiintyvä "vika" komponenttisuunittelussa, sillä tuo johtuu siitä että seos on kylmällä aivan turhan rikas. Briteissä jotkut ovat boksin vastusarvoja muuttamalla saaneet tiputettua tuota kylmänä syötettyä polttoainemäärää järkeville tasoille, millä tuo ongelma poistuu, mutta tuosta ei ole ihan täyttä selvyyttä, korjataanko tuossa itse vikaa, vai aiheuttaako joku muu asia tuon polttoainesyötön rikastumisen turhanpaljon kylmällä koneella vanhemmiten. Tuota on esiintyy nimittäin ihan ehjillä ilmamäärämittareilla, lämpöantureilla jne... varustetuilla ajoneuvoilla, joten hankala sanoa.

Itse olen melkeenpä jokaisen LE-jetillisen auton nähnyt käyvän kylmänä juuri tuolla tavalla, että käynti on kylmällä koneella hieman röpöttävä jos antaa paikallaan kaasua. Jos tuota esiintyy muuten kuin joutokäynnillä, eli ajaessa, niin sitten on jossain häikkää. Tietysti jos käynti on aivan sekaisin kylmällä koneella, että ei edes ota kierroksia tai meinaa sammua jne... niin sitten on jossain isommin vikaa.

Tuolla on juttua jonkunverran tuosta huonosta kylmäkäynnistä ja käyttäjä nimimerkillä "pettaw" on kirjoitellut foorumille tuosta Le-jetin huonosta kylmäkäynnistä melkeen jokaisessa ajoneuvossa enemmänkin:

http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=2&t=2043

LE- ja LU-jetit on vähän henkimaailman juttuja, kun ovat LU-jetin lambdan korjausikkunaa lukuunottamatta täysin analogisia vehkeitä, eli polttoainekartoille ei ole minkäänlaista muistia/piirilevyä, vaan polttoainesyöttöön tarvittavat pulssinleveydet luodaan kokonaan analogisilla komponenteilla. Konkat ja vastukset jos muuttavat arvojaan ajan saatossa, tai johonkin tulee huono kontakti, vaikuttaa tuo myös polttoainekarttojen toimintaan. Hankalampia diagnosoida kun digivehkeet.

Lämpöanturin, kylmäkäynnistysrikastuksen piirin, sytkäpuolen ja ilmamäärämittarin (sekä sen lämpöanturin) elektronisten arvojen tarkastukseen yleisimittarilla löytyy ohjeet Haynesin ja Alfamerin manuaaleista, sekä myös Volvon vihreäkantisista (löytyy Volvo300manian technical-osiosta PDF:nä). Volvon vihreäkantista täytyy tosin vähän tulkita mitattavien arvojen osalta, jos mittailee yleismittarilla, koska Volvon kirjoissa oletuksena on että käytetään Volvon testilaitteita.

Itse mittasin kaikki mahdolliset, mitä mitata voi, boksin maadoituksia yms... myöden ja koneremontinkin jälkeen tuo 2-3min hieman epätasainen joutokäynti kylmällä koneella esiintyy edelleenkin, eli en jaksa siitä stressata, kun tilanne normalisoituu heti kun kone lämpenee, eikä vaikuta kylmällä koneella ajossakaan. ;)

« Viimeksi muokattu: 28.06.2013, 00:51:25 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: -89 B200F Pikku käyntiongelma kylmänä, sytytyspuolella?
« Vastaus #3 : 29.06.2013, 23:07:06 »
Imupuoli on rempattu keväällä, eli pitäs olla hyvä.

Ei tuota ongelmaa ole ollut kuin nyt 2-3 viikkoa. Ja röpeltää ja vähän pätkyttääkin myös vedolla kun kylmä. Lämpimänä ihan normi.

Voi toki johtua siitäkin kun ajelen 50/50 viinabensa seoksella.

Pitää ihmetellä ja tutkia asiaa, kiitokset linkeistä ja kattavista neuvoista!

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: -89 B200F Pikku käyntiongelma kylmänä, sytytyspuolella?
« Vastaus #4 : 02.07.2013, 22:24:05 »
Perus remppa sytkäpuolelle tuli tehtyä ja alkoi taas käymään. Tulpat tarkistettu, oli ne lisähatut tulpan päässä löysällä. Jakajan kannessa oli jo kohtuullisesti hapettumaa jotka
rapsuttelin pois. Myös jakajan akselinpää mihin pyöriä tulee, tuli rappailtua ruosteista.

Joten eipä ollut paha vika.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: -89 B200F Iso käyntiongelma, sytytyspuolella?
« Vastaus #5 : 14.08.2013, 22:49:44 »
Ei toimi auto, ei ollenkaan. Tuota röpöttystä alkukaasulla on esiintynyt tähän asti. Imuvuotoja ei ole, kaikki putket ja letkut kiinni.

Nyt kokeilin myös ilmamassamittaria putsailla ja polttoainesuodattimen vaihdoin, ei vaikutusta. Myös kaasuläpän asentoanturaa kokeilin vaihtaa merikontista päikseen, ei vaikutusta.

Tuossa ennen sippausta sitten käyttelin koneen lämpimäksi ja tein useita kaasu pois kaasu pohjaan käyttöjä, röpötystä ei lämpimänä enään esiintynyt mutta kone simahti täysin noin viiden kaasu pois kaasu pohjaan käytön jälkeen, eikä enään käynnistynyt. Mikä hele siinä on??

Onkohan sellasta sattunut kenellekkään koskaan että apuakselin putkisokka katkennut ja tämmösten rajujen kiihdytysten aikana sitten apuakseli jäisi jälkeen ja sytkä sekasin??
Tämmönen voisi viitata lähimmäs kun noin simahtaa kesken kaasuttelun. Bensaa tulee, kokeilin myös huikkaa pyttyihin suoraan mutta siihenkään ei reagoinu mitenkään.

Sain sen käymään tosi nuhasesti n. 300rpm. Tämäkin viittaisi siihen että apuakseli olisi jäljessä?

Vai onko se sitten massamittari/kampiakselin asentotunnistin vaiko puola hajalla?

Apuja kiitos, hötsikin lähestyy! :hello:

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: -89 B200F Iso käyntiongelma, sytytyspuolella? HELP!!
« Vastaus #6 : 15.08.2013, 22:17:57 »
Vaikuttaisi siltä että vika löytyi. Syynä kulunut massamittari. Se jotenkin juuttuu vähän väliä.

Kokeilin yhtä ja toista tänään, lopuksi ohitin tyhjäkäyntimoottorin ja sain auton pysyyn itekseen tyhjäkäynnilla n. 200rpm. Siinä pääsi sitten roplaileen konehuoneeseen ja päätin motata massamittaria ja kappas toimii. Tähän päädyttiin kun aikaisemmin mittaria putsatessa huomasin että sen läppä oli raapinut runkoon, että voisiko se juuttua ja voihan se.

Sitten testailua taas samaan malliin -> kaasuttelua tyhjäkäynniltä täys kaasulle ja ainakun alko booaan niin nyrkkiä mittarille ja aina alko pelaamaan.

Eli uusi etsintään.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: -89 B200F Iso käyntiongelma, sytytyspuolella? Ratkaistu?
« Vastaus #7 : 15.08.2013, 23:16:40 »
Juu nuo kuluu väljäksi siitä akselista niin, että saattavat jumittaa vanhemmiten ja myös se hiilisilta kuluu.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: -89 B200F Iso käyntiongelma, sytytyspuolella? Ratkaistu?
« Vastaus #8 : 17.08.2013, 21:31:53 »
No niin nyt on auto taas iskussa. Kuin uusi auto!

Kaverilta löyty nurkista 80-luvun Opel Recordin mittari joka oli liittimeltään just samanlainen. Laitettiin kiinni ja sehän toimii paremmin kuin ikinä ennen!

Tuo auton oma on ollut jo huono sillon neljä vuotta sitten kun auton ostin. Siitä johtui myös se vika että lämpimänä kun käynnistää ilman että painaa kaasua
niin moottori jäi vaan yskiin ja tuhiseen kun IMM juuttui alussakin niin ettei saa tyhjäkäynti-ilmaa. Nyt tuo oli niin loppu että jumitti vähän millon missäkin ja
läppä nitisi ja natisi kun sormella käänteli.

Nyt kulkee niin pehmeästi ja pintakaasulla että voi makia ja tyhjäkäyntikin on ihan tasainen :pomo:

 

Samppasport  Futurez