Ateho  Elekma

740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86

  • 355 Vastauksia
  • 134173 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« : 02.03.2014, 23:48:16 »
Specs:
740 vm -90, katti >:(
-98e5
-Turbo mallin pumppu auton alla, tankissa vakio vaparin pumppu
-b230f+13c uudemman mallisella pakosarjalla, vakio imusarjalla
-@1bar, Ebay bleedi,fk:n kello
-9,8:1 puristukset, vakio F:n männät,
-337cc suuttimet ja FK:n suutintukki
-940 vakio cooleri
-b200et downpipe, muuten vakio vaparin putkisto,
-Tonin lastut sytty ja bensabokseissa, syttyboksissa tytärkortti
-bilteman tuplakartio 3"putsari
-Turbomallin kytkin pottapyörässä
-m47
-1031 jossa g80
- +500tkm joista ahdettuina noin 30tkm
-varmaan 200hp/300nm näin perstuntumalta, penkissä en ole käynyt
-alusta ja jarrut vakiot

joo eli tämän volvon tarina alkoi kun tuossa viime keväänä ostin itselleni ensiautoksi 740 volvon ennen kuin edes kortin sain, ostohinta oli 350e, koska leima oli loppu ja autoa oli kolhittu ja kittailtu, ja veljen työkaverilta ostin  :) kesän aikaan laittelin leimakuntoon (käsijarru ja putki kuntoon :D) ja syyskuun lopussa leimattiin ja lokakuussa tuli kortti :) joulukuun jälkeen on jo tullut 10tkm ja en edes muista paljon sitä ennen että on ollut kovassa käytössä :D


ja asiaan, kesä tulee, tehot loppuu kesken, tarvitaan lisää voimaa  ;)
monta yötä vrcf:n myyntipalstoja lukien löytyi lopulta sopusuhtoisiin hintoihin osat.
osat ja niiden hinnat:
td04h-13c ahdin,pakosarja,välijäähdytin, melkein kaikki ahtoputket ja letkut (paitsi yksi 90-letku),ahtimen öljynpaluuputki, suuttimet, bensanpaineensäädin ja etuvastukset purettu 940stä pakettina sopivaan hintaan 280e foorumin miehiltä


öljyn tuloletku by hydroscand 33e, jos oikein muistan niin pikkumitsun öljyn tulossa kierteenä m12x1,5 ja lohkoon banjoputti 1/4" kierteellä ja niiden väliin teräspunosletku kunnon puristetuilla päillä.

lh2.4 ezk syttypurkki tytärkortilla ja turbon lastulla 90e+lh2.4 bensaboksi -561 turbon lastulla 60e=150e foorumin ukolta
b200et downpipe 20e, foorumin ukolta, sopii kun valettu  :pomo:
se puuttuva 90-silikonimutka motonetistä 29,90e
turbomallin ruiskupumppu motonetistä 59.90e
ahtopainemittari by biltema, 15e
=587e,

ahtaminen on jo aloitettu
eilen 17-06 ja tänään 12-20 touhusin pajalla ja kaikki muu tehty paitsi suuttimien etuvastukset kytketty ja ilmanputsarin asennus :pomo:
öljynpaluun poraaminen lohkoon oli hiukan ongelmallista kun loppui porasta koko kesken :( tarvitsi 16mm reijän, mutta ei ollut kuin 15mm terä. vingulla piti sitten loppu hinkata :D hidasta kotikonstein, suosittelen että koneistamolle viette, ei varmasti montaa markkaa maksa eikä tule tollainen räpellys ::)  tosiaan sytytystä myöhäistetty suoraan 6 astetta kun on vaparin männät ja puristuksia 9.8:1, toivotaan ettei nakuta. tuo downpipe kyllä yllätti positiivisesti, b200et:stä jossa garretti, ja kävi suoraan b230f vakio kattiin, ja pikkumitsun laippaan :)
rajapaineventtiili tilaukseen ebaysta, 10e ilman postikuluja, tulee halpoja hevosvoimia :D

perjantaina takasin pajalle, kyllä se siitä :)

nuo puskurit olivat aivan järkyttävän näköiset kun olivat haalistuneet. kotikonstein saa tehtyä hyvän. puhdistaa ja sitten kuumailmapuhaltimella lämmittää,varovasti sitten että ette koske siillä puhaltimella siihen kuumaan muoviin, tulee ikävää jälkeä, noh virheistä oppii, joulun pyhinä maalattiin tuo kulmakin,raja jäi näkyviin, maali kovete ja ohenne 20e, sp-automaalit oy:ltä
ennen

jälkeen

ja maalauksesta, vähän harmillinen tuo raja


kuvia turbotuksesta
http://imgur.com/3brHjRt,zxB9uks,dLUePi3,BuiBYFF,h27EbrE,FINMjeq,TlKntQf,M4TeWIA,PyUtFI7,HBY8LNK,eE9cicg,e6NiE57#1
pahoitteluni kuvanlaadusta, puhelinkuvia eikä käsi pysy vakaana :idiot2:
ensi viikonloppuna varmaan lisää kuvaa ja teksiä!
« Viimeksi muokattu: 12.05.2015, 18:04:31 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
suuttimien vastukset kytketty ja koitettu käyntiin .voihan vitsi miten on mahdollista että lambdan valo alkoi palaa himmeänä ja startatessa yrittää vähän käynnistyä ja kierrosmittari heittelee 0-7000 välillä. vika moottorinohjauksessa?
Edit: tämä vika johtui melko tyhjästä akusta.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2014, 21:48:22 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
en tiiä varmaa syytä kiekkamittarin hyppimiselle kun ei itsellä sellasta ollut  :idiot2: kuitenkin omassa 240:ssä hyppi nopeusmittari välillä jos pitkään startattiin (0-100km/h). Mutta palautu heti kun auto käynnistyi. Lähtikö tämä käymään ?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
en tiiä varmaa syytä kiekkamittarin hyppimiselle kun ei itsellä sellasta ollut  :idiot2: kuitenkin omassa 240:ssä hyppi nopeusmittari välillä jos pitkään startattiin (0-100km/h). Mutta palautu heti kun auto käynnistyi. Lähtikö tämä käymään ?

EDIT: ilmeisesti yrittää käynnistyä muttei käynnisty? Ootko kokeillut vaparinboksilla?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
joo siis yritti käynnistyä mutta ei se sitten käynnistynyt.  :( jos ecu kerta luulee että kierroksia on 1000-7000 kierrosta startatessa niin voi suihkuttaa pikkasen väärään aikaan  :D pinni 19 otettu pois maista eikä vaikutusta. ei tänään kerennyt kunnolla katsomaan kun auto on korpilahdella ja pitää jyväskylässä koulua käydä. ::) tosiaan se vauhtipyörän alaosan peittävä palanen mikä ikinä sen nimi onkaan, on vielä irti. voisiko se trikkeröidä sitten miten sattuu ja siksi ei starttaa?

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
mitäs kaikkia ihmeen letkuja sinne imusarjan alaosaan tulee? voiko olla vaikutusta? ja vaparin pa-kiskossa oli yksi letku enemmän joka menee sinne imusarjan alaosaan päin?  tyhjäkäyntiventtiilin letkun laitoin siihen ahtoputkeen ennen kaasuläppää, niinkun sen kuuluukin? sieltä veikkaan vian löytyvän.
 mitä tuohon imusarjaan pistetään kiinni ja mitä ei?
heiluva kierrosmittari oli kaverin 318 bmw:ssäkin ongelma, autossa oli imuvuoto, sen korjasivat ja vika katosi. veikkaan että itselläkin on nyt jotain ylimäärästä kiinni/tulppaamatta imusarjassa... olisipa kerrankin aikaa tehdä asiat kunnolla niin varmaan onnistuisikin :D
niin ja päivityksiä hintoihin. 11e tuli lisää kun biltemasta hain vapaavirtaussuodattimen koska vaparin vakio suodatin ei mahtunut millään sinne akun päälle. turbossa ja vaparissa kun on toiste päin akun ja ilmanputsarin paikat
« Viimeksi muokattu: 03.03.2014, 22:14:21 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
se "ylimääränen" letkulähtö bensakiskossa on kylmärikastussuuttimelle. Siellä ei saa sitten olla yhtään vuotoa bensakiskon painepuolella. Mulla sihisi paineensäätimen o-rengas josta aiheutu käynnistymättömyys. Ei siellä muita merkittäviä alipainelähtöjä taida olla kuin huohotus. Joka tarvii hoitaa jotenkin muuten ettei ala puhaltamaan alakeraan... Jos lupailee muttei käynnisty niin ei se isosta viasta voi olla kiinni  ;)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
kyllä se sieltä perjantaina varmaan käyntiin lähtee, kun kerta noinkin lähellä käy :) miten olette tuon huohotuksen itse toteuttaneet, tai ennen kaikkea miten se on b230fk/ft:ssä? eikös se periaatteessa toimi jos vetää sen letkun vaan ilmamassamittarin ja turbon väliin? itsellä imm on ennen turboa eikä painepuolella. tuleepas huvittavan mittainen letku kylläkin

« Viimeksi muokattu: 03.03.2014, 22:46:01 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Tuollain se on vakiossakin toteutettu. Letku menee venakopan yli.  :)

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
niin eli se letku ottaa siis bensaa kylmäkäynnistyssuuttimelle. uskaltaakos sen sitten vaan tulpata ja/tai irroittaa johdoista? starttaakohan enää pakkasilla?

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
eikös tämän ikäisissä (90-)ole jo kaikissa järestään nuo 13mm veivit ja 1031 perä? kemppilukko voisi olla seuraava kehityskohde 8)
Edit: linnunluut
« Viimeksi muokattu: 10.07.2014, 23:27:31 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
mulla on itellä samanmoinen seiska (-90 b230f) vaihdoin kk-laakerit niin selvis että mun tapaus on ainakin linnunluilla. siihen kankien varmistukseen oli jokin keino mekaanisen bensapumpun kolosta...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
mulla on itellä samanmoinen seiska (-90 b230f) vaihdoin kk-laakerit niin selvis että mun tapaus on ainakin linnunluilla. siihen kankien varmistukseen oli jokin keino mekaanisen bensapumpun kolosta...
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=257212
No kun halvalla sai.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
paljon kiitoksia näistä ohjeista! eli jos kanta on upotuksissa niin 13mm :pomo:
eli imusarjaan ei periaatteessa tarvitse muutakun tyhjäkäyntiventtiilin letku kiinni ja kaikki muu  tukkoon? eikös tässä olekkaa map-anturia? tämän kaavion mukaan ei ainakaan näytä ainakaan turbomallissa olevan: http://www.upload.ee/files/399924/1990_20740_20wiring_20diagrams.pdf.html
ja noissahan näyttäs kaikissa nakutusanturi olevan valmiiksi että mitä tuo ezk tekee sillon kun se nakuttaa?
 
« Viimeksi muokattu: 04.03.2014, 16:07:50 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Ensin vetää sytkän myöhäselle, ja jos ei riitä niin antaa lisää kakkua
Volvoilusta parantunut

 

Kulkukoira  Proturbo