Ja mulla kysymyksiäkin ois:
-Fusellahan taisi olla omassaan kyseinen korisarja? Onko se alkuperäsesti muovia vai lasikuitua?
Pikkunen huomio noihin lasikuituihin liittyen, niissä puhutaan painosta grammoina per neliömetri. Edellä onkin tuosta hartsista jo tärkeimmät, venemuovi on polyesterihartsia eli sitä halvinta tavaraa. Kovetteen määrät on tuotekohtaisia, polyesterillä normaalisti se 1-3%, epokseilla jopa 50%. Sen kanssa pitää muistaa, että styroksi ja finnfoam sulaa sen hartsin alta, tuo uretaani vissiin kestää, itse en ole kokeillu sitä.Mulla oli näköjään mutuna tehtynä lankun tuuliohjaimen teossa hiukan krouvit otteet, mut kyllä se uretaani-sydämellä kuiteski suht hyvin mallissaan pysyi.... kuhan jaksais tuon viimestelyhionnan ja paklauksen ihan tappiin asti vain tehdä.... ;D
Itse vetäisin tuon uretaanin päälle ekana jonkun kodinsisustus(halvan) pakkelin, jolla hakis valmiimman pinnan Kuituakin voi laittaa, jos tarttee jäykistää tuota plugia. Jos paikallaan pystyy muotin tekemään niin ei oo välttämäti tarpeen. Topcoatilla tehdään siihen plugiin viimenen pinta.
Irrotusvahan päälle vedetään gelcoat (käytännössä sävytettyä hartsia, normi hartsi pitäs käydä) annetaan kovettua hieman ja sitten kuitua perään, kevyttä mattoa muistaakseni suositellaan ensimmäiseen kerrokseen. Kuitukerroksien määrää voi vähän säästää kun laittaa jäykisteitä muotin pintaan, katuharjan varsia yms sopivaa.
Itellä kokemus on paremmin venepuolelta, mutta aineet ja tekniikat on samoja.
Lurvio
Edit: Eli sen topcoatin päälle ei voi laminoida, ei pysy vahan takia kiinni. Samoin pitäs saada koko osa aina tehtyä valmiiks ennenkuin hartsi on täysin kuiva, muuten pitää hioa ja/tai pestä pinta asetonilla ennen seuraavaa kerrosta.
Jatkuu; kartturinpuoli on aikalailla muodossaan. Tuota alareunaa pitää vielä ainakin työstää lisää.Jatka tuo puskurinpää tuonne lokarin kaareen asti,mun ehdotus loppuu tuollai niinku vähän kesken.
(http://i950.photobucket.com/albums/ad343/Customer_9/Korisarjaa%20kolmisataseen/DSC_0778.jpg)
(http://i950.photobucket.com/albums/ad343/Customer_9/Korisarjaa%20kolmisataseen/DSC_0784.jpg)
http://s950.photobucket.com/albums/ad343/Customer_9/Korisarjaa%20kolmisataseen/ (http://s950.photobucket.com/albums/ad343/Customer_9/Korisarjaa%20kolmisataseen/)
Voishan tuon tieten maalata kiiltävänmustaksi + lakka niin näkisi onko se monttunen. Saa alkaa kohta kahteleen Gelcoatit ja muut
vermeet.
Sanokaas muut jotka olette tehneet samalla reseptillä, Vaha - irrotusaine - gelcoat - kuitu; Näkyykö hiomajäljet
varsinaisessa osassa kun muotinrunko on hiottu 80:llä, eli häivyyttääkö nuo vahat ja gelcoat nuo hiomajäljet
niin ettei ne enään varsinaisessa osassa näy, vai pitääkö mun hioa vielä hienommalla paperilla läpiasti?
Ainakin itellä on hiomajälet näkyny. Hyvä tulee ku hioo jonnekkin 800 - 1000 karkeuteen asti, mutta on kyllä aikamoinen työmaa. Paras tietty ku hialtaa 2000 asti ja sit viel hiomatahnalla ;D Tuleepahan kiiltävä muottipinnasta. Saathan sie tietty aina pakkeloitua lopullisesta kappaleesta hiontajäljet pois. Minkäslaista vahaa meinasit käyttää? Niitäkin on niin monta erilaista että riippuu siitäkin että minkälainen pinta "riittää". Osa vahoista antaa vähän anteeks hiontajälkiä.No minä nyt kävin ostaan 320 paperia ja 800 paperia. Ja alotin hienosäätämisen oikealta puolelta. Sussiunatkoon tässä
Torstaina tosiaan hakea aineet. Mitäpä Suoli meinaa, kantsii varmaan kokeilla muotti ottaa esim nuista vanhoista
pikku sivulirpakkeista jotka tässä ennen oli :) Ja semmostakin olen miettinyt että mahtaako esim ihan perus vaseliini
olla ihan väärää ainetta pistää "irrotusaineeksi"? Tuli vaan mieleen ei siis ole aikomuksena käyttää.
Vedätkö lippaan maalin ja lakan sprayllä vai ruiskulla? Itse kun aikoinaan tein noita osia, niin tuli huomattua että hyvistä irroitus aineista huolimatta hartsi (sekä myös gelcoat) suli jostain syystä spray lakkaan ja muotin teko meni pers**lleen. Ilmeisesti 2 komponenttinen lakka kestää paremmin tuota hartsia ja siitä muodostuvaa lämpöä eikä sula kiinni laminoituun kappaleeseen.
Muotin irroitukseen jos löytää muottivahaa niin se on pätevää tavaraa ja kestää pitkään vaikkei ihan älyttömän halpaa olekaan.
Joutuuko päädyt leikkaanHenkilökohtaisesti olen sitä mieltä että kun muotti irroitusvalmis niin katkaise keskeltä, saat siitä sivuille päin vedettyä pois muotin ehjänä, ja muotin saumasta mahdollisesti jäävä jälki lopputuotteessa on helpoin hävittää tossa keskellä.
irti pyöränkaaren kohdalta jotta muotti lähtee irti?
Kylläpä nuihin muotteihin oli isompiakin ilmakuplia jäänyt mistä geeli lohkeili. Muutama 1x5cm kaistale muutamassa paikassa.
Tuumailin että mitä näiden kanssa tekisi ja päätin että ei täyttele niitä millään, reippaasti vaan vahaa niihin. Varsinaiseen
osaan jäisi sitten näiden kohalle kohoumat jotka hioo vaan pois.
Kävin justiinsa vetämässä pienen koealueen geeliä muottiin, lähinnä siksi että kokeilen kestääkö vahakalvo suoraan
geelin alla. Mutta uskoisin että ongelmaa ei ole. Iltasella rapsutella testialuetta että irtoaako hyvästi.
Geeliä halkeili, en tiiä sitten johtuko vain vääntelyistä mitä kappaleeseen kohdistu vai siitä että kuidutusta
tehdessä geeli sulas aikalailla hartsin sekaan.
En hirveä 300:a sarjan fani oo koskaan ollu, mutta tää on hieno! :pomo: S*Samoilla linjoilla ollaan :hello:
Polkisin kuin vierasta sikaa! :D
Mielenkiintosta että tähän aiheeseen vastailee suurimmaksi osaksi ennenkuulumattomat nimimerkit. Taitaa vakioviestijät olla
enempi nuita tehoturboviriviri miehiä.
Kummalla ET luvulla sitä nyt sitten onkaan enempi? Onko kenelläkään kokemuksia näistä
retro-vanteista missä olisi max halkasia 15, leveys vaikka vähintään 7, ja lippaa sais olla alkaen n. 5cm.
Pienempi ET = levittää enemmän ulospäin, eli enemmän lippaa. Mikäs pulttijako näissä muuten on?
Toinen seikka on että pitäskö tuo pinta jättää nyt 80 karheudelle ja vetää siihen maali ja lakka niin voisi se folio/irrotusainekkin
pysyä paremmin, sekun osottautu kuitenkin melko välttämättömäksi aineeksi. Kun se varsinainen lippa hivastaan kuitenkin ennen
maalia niin sillä niin väliä olisi vaikka karhea pinta tulisi muotista.
Tämän vuoden GTI-vanne-extrassa oli komiat uutuusvanteet, retrotyyliset kennovanteet jossa ne kennot ei kulkenut noin perinteisestiainut pinkki retrovanne mikä silmiin sattui oli AXIS OG SAKURA:
kuin esim. lensossa ja näissä compoissa jotka alla nyt. Ne oli muotoiltu hiukan lennokkaammin. GTI:ssä se oli pinkin värisenä kuvassa,
mutta sitä sai muistaakseni kultasena ja mustana. Justiin kultasina voisi olla makiat. Nyt vaan on merkki ja malli hukassa
Homma lähti nyt v*******matta käyntiin sillä kekasin miten irrotusaineet saa huitastua tosta vaan pintaan ja niin että ne pysyy aloillaan.
Pyyhkäsin vielä kymenennen vahakerroksen ja jätin sen kiillottamatta niin johan tarttu irrotusaineet. Vetäsin samontein sitäkin 2 kerrosta.
Että kyllä pitäs irrota.
miksi muotti vedetään poikki ?
Nyt et mällää sillä mihikään tolppaan! ;D
O0 Eihän tuota viitsi auton alle laittaa. :2funny:Sitä minäki tos ihmettelin kun kasasin :D Pakko nyt sitten pistää taka-akselikin viimesenpäälle.
Ohoh! Todella vaikuttavaa jälkeä. O0 Eihän tuota viitsi auton alle laittaa. :2funny:
Kivan näköstä jälkeä! saa aina omankin motivaation nousemaa! :pomo:Mukava kuulla :) Minkälaista prokkista sulla on?
Mukava kuulla :) Minkälaista prokkista sulla on?
Kävin tiedustelemassa miten hiekkapuhallus onnistuisi, niin tuntuhan se onnistuvan. Keskiviikkona veis rojut puhallettavaksi.
Sitten oliskin seuraavaksi aika rueta rapsutteleen peräpään pintaruostekohista irtonainen tavara ja tervaus ja seuraavan päivänä massaus.
Samalla käsitellä peräpään palkit kotelosuojalla.
Tässä takajarru sylinterit purkasin. Hyväthän nuo on kun on aina pelannu täysin. Tosin tiivistesarja pitäs alkaa saada jostain uusi koska pölysuoja-
kumeissa oli alkavia halkeamia ja painetiivisteiden kyljissä näky jo pieniä hiusmurtumia. Ruostetta ei ole sylintereissä eikä männissä. Jotain epä-
määrästä kökköä tuolla sylinterissä oli, mistä lie sinne menny. Ja pinttymiä sylinterien seinissä, että eiköhän nuo pikku hoonin pyöräytyksellä selviä.
Kattella nyt sitten että saako mistään edes tiivistesarjaa että pitääkö hommata koko sylinterit vai saako niitäkään mistään.
E:http://www.fixusnet.fi/~fhdTx0000001/?Y999=PIF&Y104=70418&Y216=43353&Y219=4473&Y223= (http://www.fixusnet.fi/~fhdTx0000001/?Y999=PIF&Y104=70418&Y216=43353&Y219=4473&Y223=)
Eihän nuo koko sylkyt näköjään mitään maksas, eriasia sitten että mitä se laatu sitten onkaan..
Jos joku tietää niin mahtaako missään muissa merkeissä olla samanlaisia sylintereitä, niin tietäs vähä miltä merkeiltä vois tiivisteitä kysellä.
katoin tosta sun aloitusviestin linkeistä noita kuvia niin sielä oli kirkkaat etuvilkkusen lasit.Ei niitä taija saada. Ei muistaakseni ole olemassakaan semmosia tehastekosina. Muistelen että joku paino niitä ihan ite, oli muotin tehny orkkislasista.
saako niitä jostakin??
Puskurit on maalautettu ammattilaisella. Hyvin pysyny neljättä vuotta. Etupuskuri lähtee näissä kätsysti; irrota etupuskurin variaattorin tuuletuskanavien peitelätkät niiden alla on puskurin pultit. Sitte vaan kiskase puskuri irti. Lokarit on kiinni pyörän kaarista, konepellin alta ja edessä puskurin alta.
Hieno, jäi vaan rosteripannat hapottamatta. :(Tätäkö meinaat?
Tätäkö meinaat?en saa linkkiä auki, hapottamalla olisi hävinnyt nuo hitsauksen aiheuttamat epäpuhtaudet. :(
http://www.euro-inox.org/pdf/map/Passivating_Pickling_FI.pdf
Pojat keskittyy nyt ihan epäolennaisiin asioihin. Autohan on käyttöpeli jolla liikutaan kevät-syksy aika säällä kuin säällä paikkaan kuin paikkaan. Hitsatut alueet
jää piiloon, enkä usko perusjamppakaduntallaajan menevän auton alle etsimään tankinpantojen hitsauksien palojätteitä. Ainoa mikä näkyviin jää on nuo 10mm
mutterit joista ripustetaan käsijarruvaijerit, kuten näkyy niin niissä ei hitsiä juurikaan ole ja lähtee kun pyyhkäsee metalliharjalla. Tärkeintä oli saada vanhat mäelle
ja pistää kestävät tilalle.
Mutterit tossa on siksi kun kello oli varttiavaille kymmenen torstai-iltana kun näitä tein ja oli jo valmista kun huomasin että pitäskö niille käsijarruvaijereille tehä
ripustimet. En sitten siinä enään viitsinyt alkaa taivutteleen asiallisempia.
Nyt olis olennaisinta saada niitä asennuskokemuksia nuista laakereista että ruukaako niissä olla se pikku välys.
saakohan noita tankin pantoja mistään? kun pitäis ens leimaan vaihtaa kun toinen oli poikki kun viimmeksi kävin leimaamassa ja toinen menee kans varmaan minähetkenä hyvänsä.
Pakko kommentoida vanhan pierunkin, että hiukan hienoa jälkeä tulee ja vielä aikalailla massasta poikkeavaan autoon.Kiitokset, arvostan tätä :hg:
Hienoa. O0 :hg:
360 ehkä rumin malli omasta mielestä, mutta jälkin on kyllä todella siistiä :) Voi kun kaikki antais autolleen rakkautta samalla lailla ^^
360 ehkä rumin malli omasta mielestä, mutta jälkin on kyllä todella siistiä :) Voi kun kaikki antais autolleen rakkautta samalla lailla ^^Makuasioita, mun mielestä taas 200 sarja, etenkin uudemmat mallit on ihan hirveen näkösiä, ja 300 sarja taas miellyttää silmää. 100 ja 200 sarjaa on kiittäminen volvon traktorin maineesta muuten, 300 sarja tuskin on tätä aiheuttanut. :D
360 ehkä rumin malli omasta mielestä, mutta jälkin on kyllä todella siistiä :) Voi kun kaikki antais autolleen rakkautta samalla lailla ^^Makuasia sanoi mäyräkoira, kun muniaan nuoli. 300 sarja on aikansa lapsi eikä edes huonoimmasta päästä.
Mulla oli sianpäässä samanlainen pönttö, toi on kokonsa puolesta kun tehty tohon.Mä luulen että mullakin oli omassa samanlainen pönttö (muistaakseni dynomax merkkinen), kun se oli vielä vaparikoneella. Virtaa ainakin huomattavasti paremmin ku vakio, ja äänet asialliset, ku oli tupla-ulostulo ja mutkat, ja vielä päädyissäkin vaimennus.
Ja hieno on auto.
mahtavaa jälkeä :p itse ostin juuri 360 projektiksi ! osaatko vinkata kuinka saisin sytkäennakon kohilleen kun ei tunnu auttavan vaikka kuinka virranjakajaa pyörittelee ?Jos koneena B200 (kaasari tai ruisku) saat pyörittää jakajaa vaikka kuuhuh asti, se ei vaikuta mihinkään (paitsi jos pyörität jakajaa niin paljon ettei kipinä enää osu oikeaan pyttyyn). Näissä on Renix kärjetön sytytys, ja ennakkoanturi on kampiakselilla, lohkon takapäässä vauhtipyörää lukemassa. Ennakkoa ei tarvitse eikä ole tarkoitus säätää (lukee muuten auton käyttöohjekirjassa).
Mulla ei oo sytkä ongelmia ollu niin ei kummempia kokemuksia. Joo tosiaan niinkö sjs sano niin siellä on tosiaan se antura vauhtipyörää lukemassa jos ruiskuvehe. Tuo anturahan tieten voi olla jotenkin perstavunu tai mykistynyt? Mutta sillon ei taida käydä ollenkaan. Oma kokemus on että ainakin jos jako hyppää niin sytytys on pahasti pielessä.
...sitten pitää kehittää jotain muuta pinta ratkasua.hiilariteippiä päälle ::)
hiilariteippiä päälle ::)Ei ikinä hiilaria kiitos :)
Aika komiaa :) Paljonko nyt yks kotelo painaa?Mitähän tohon menis valehtelemaan. Varmaan jossain 3kg tietämissä per zipale. Pitää punnita jos tallilla nyt joku vaaka oli.
ja kuulemma pyyhkiät hyppi ja kontinluukku taipu. :hello:Varmaan jossai riisikupissa, saa volvossa (vaikka onkin hollantilainen) olla vähä rajummin jytkettä, ennenku tollasia efektejä tulee. ;D
kilpi pärisee ja takalasin rappuset tärisee.sikamassaa väliin :2funny:
mitenkäs tuon kuitukotelon se ylälevy kiinnitetään mihin subi tulee siis millä kuitu tulee puuhun kiinni ?Tä :)
Nyt olisikin suunnitelmissa alkaa hommaan säädettävät iskarit, kimppatilausta pystyyn petes? :)
Vika on ilmeisesti moottorin akselin väljissä
puslissa. Välillä toimii ihan ok.
la-su välisenä yönä n.3 aikaa bongasin tämän laitoksen särkkien liikenneympyrässä :hello:
...Näyttiinkö olevan kiltisti? ::)
Keula ois kasassa. Meni päivä ku hipostelin tuota keulaa paremmaksi mitä ennen;
ootko suunnitellut tankinkorkin maalausta? Omaan silmään hiukan hyppää.Näissähän on aluperinkin ollut maalattua tankinkorkkia, tosin se on ulkomuodoltaan hitusen erilainen kun toi normi.
tosi asiallista ja miten 3-satku voikaan näyttää mun silmissä NÄIN hyvältä S*
Tämä kun pomppasi melkein vuoden tauon jälkeen etusivulle näkyville niin nopean vilaisun sijaan tulikin luettua kaikki 28 sivua, siis todella hienoa harrastamista P> Eikä oma mielipidekkään ole neljässä vuodessa muuttunut, on tää vaan nätti S*Saman tein kun oli aikaa. Aika paljon on nähty aikaa tähän. Varsinkin nuo etu- ja takahelmojen teko. Moni ei olis alkanu muotteja säätämään :)
Onko tämä sama auto joka näkyy siivous aine mainoksessa?Eihän tuo oo yhtään samannäkönen
https://youtu.be/LHizW4PLw2Q
Musta nuo vilkut näyttäs hyvältä just noin. Tainnu joskus nähä tän seinäjoella?Juu Seinäjoella liikkuu.
Onko tämä sama auto joka näkyy siivous aine mainoksessa?Ei ole sama. Taitaa video olla brittiläinen, siellähän näitä on.
https://youtu.be/LHizW4PLw2Q
Kylläpä sä oot harrastanu O0 muuttuko käynti lambdan vaihdolla?Juu vähä taas tullu harrastettua ::) Ei käynti ainakaan huonompaan suuntaan mennyt. Mitä siinä käytteli ja hieman pääsi tallia kiertämään
Ehdottomasti oranssit vilkut :)