Carcom Oy  Ateho

V70R -98 / Elämäntapafarkku

  • 304 Vastauksia
  • 117497 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
V70R -98 / Elämäntapafarkku
« : 08.11.2010, 13:54:16 »
Eli auto on tosiaan V70R -98 ja etuvetoisena manuaalina.
Värikoodiltaan tuo on 417.
-06 tuotu sakulandiasta suomeen, ensimmäisenä omistajana ollut Bosch, kuulemma joku esittelyauto ollut...

Auton ostin Elokuussa -09, kävin sen hakemassa Sotkamosta, ei kerran lähempää löytynyt ::)

Tuolta se näytti kotiintullessaan:



Tietenkin totaalisen puunauksen jälkeen.

Kuvassa näkyy jo XC-maski, jonka ostin jo ennen itse autoa ;D

Ensitöikseni sain mennä rengaskauppaan, oli takarenkaat kankailla sisäreunastaan. Oikealla puolella ei ollut kaukana, ettei puhjennut koko pyörä, melkein valo näkyi läpi kun rengasliikkeessä tuota ihmeteltiin :-X
Eipä tullut ostohetkellä ryömittyä auton alla, vaikkakin myyjä sanoi että takapyörät on heikot...
Noh uutta Roadstonea pykälään kokona 225/40/18 ja taas mentiin, mukavasti hiljenikin kun sai taas kumia tien ja vanteen väliin.

Pian alkoi rassaamaan repsottava vaihdekepin nuppi, eikä mikään tuning-pilipalikiikotin oikeen napannut, eli siniselle ihmettelemään.
Myyjä kertoi nupin hinnaksi 55€ jota jo hieman kohahdin, noh laitoin mokoman tilaukseen ja lähdin.
Meni kai 10min ja soittivat perään; "tota joo, me sitä nuppia ihmeteltiin.... se olikin se perusmallin muovinen ku maksaa 55€, nahkainen äRRän nuppi on 105€...."
Hyperventiloiden tilasin tuollaisen, samalla ajattelin että onhan se kuitenkin halvempi, mitä Heicon nuppi ::)

Uusi vs. vanha.




Seuraavaksi alkoi nyppimään äänentoisto, joka oli suhteellisen surkea.
Noh, pientä selvitystyötä ja päädyin ostamaan muutaman paketin vibroplastia ja DLS MS6A-erillissarjan.
Noiden sovittaminen oviin ei ollut mikään helpoin homma, mutta hermoja kun varasi mukaan reilusti, niin sai homman onnistumaan.
Aluksi piti oven sisäpeltiin tehdä reilunkokoinen reikä, että elementin magneetti mahtui oveen sisään, elementin piti myös päästä hengittämään oveen sisälle.



Seuraavaksi istutin ostamani adapterit oviin, kiinnitysten alla piti laittaa koroketta ettei magneetti ottanut ikkunaan kiinni.
Vuorasin rinkulat vielä kunnolla vibrolla, jotta olivat värähtelyvapaat.



Molempiin oviin meni vibroa reilu paketillinen, ehkä enemmänkin olisi voinut laittaa, mutta....
Elementistä verhoiluun jää tilaa ehkä reilu sentti, jopa kaksi.



Diskantit laitoin aluksi kojelaudalle alkuperäisiin ritilöihin kiinni kuljettajaan suunnattuna, mutta tuo ei oikein toiminut.
Otin ovet uudestaan auki ja piilotin jakosuotimet ovipahveihin sisään. Diskantit ruuvasin peilikolmioiden taakse, jossa kuulostivat heti paljon paremmilta.

Kaverilta ostin vielä soittimeksi Pioneerin DEH-P88RS:n ja siihen ipod adapterin, eipä tarvitse niitä iänikuisia mp3-levyjä poltella kaiken aikaa ja pyöritellä niitä pitkin autoa.
Adapterin sain piilotettua hansikaslokeron alle ja johdon vedin hansikaslokeroon.

Vahvistin ja subbari pyöri aluksi takaluukussa, mutta vahvistimelle löysin sopivan paikan takaluukun lattian luukusta.
Ruuvasin vahvistimen sekä konkan sen taaemman luukun alapintaan kiinni, sillä on turvassa kolhuilta yms.

Subbarina toimi aluksi SPL Dynamics järkyttävän kokoisen refleksikopan kera, mutta alkoi ärsyttämään tuo koppa takaluukussa sekä tuttujen kommentit farmarin hyödyllisyydestä kun takatila on subbaria täynnä. ::)

Markkinapaikalta löysin vastaavaan autoon kuidutetun kotelon varapyöräkoteloon, kaikenlisäksi oli ilmainen.
Ajelin noutamaan tuon kopan tyytyväisenä, ettei itse tarvitse alkaa sottaamaan hartsin kanssa.
Kotelo oli kahdelle 10" elementille ja itse olin siihen laittamassa yhtä 12" elementtiä malliltaan GrondZero Hydrogen 30X.
Pientä puuhastelua erinäisten työkalujen avulla ja kotelo muuntui sopivaksi.
Kotelon pulttasin pohjasta läpi, toki reilun kotelosuoja-aineen kera.
Tuohon siis tulee vielä sen taaemman luukun muotoinen levy päälle.



Tuosta kuvasta puuttuu vielä vaimennukset tuosta varapyöräkotelosta.


Ahtomittari oli tietenkin pakko saada, joten laitoin slamitista sen ylihintaisen telineen tilaukseen.
Mittarin ostin JuhaU:lta -H-




Syksyn edetessä puuhailin jotain pientä sinnetänne, korjasin jumittuneen takapyyhkijän ja vaihdoin takaluukun kaasujouset.
Myös kaikenlaista pientä kulutusosaa tuli laitettua.
Kovimpien pakkasten tultua ilmeni kuitenkin ongelma, sillä auto ei lämmennyt millään.
Ensimmäisenä vaihdoin termostaatin, mutta lämpöä ei silti tullut kunnolla, puhallin huusi täyttä eikä koppi lämmennyt.
Foorumia luettuani aloin varmistua epäilyksistäni sisäkennoa kohtaan, joten kävin tilaamassa uuden kennon AD:lta hintaan 110€, merkiltään tietenkin Hella/Behr. Siniseltä hain vielä uudet O-renkaat kennoon.
Purin vanhan kennon pois ja totesin, että oli se vuotanut hieman. Kennosta oli lattialle tippunut muutama tippa sillointällöin, eli lattiat olivat tahmeam mönjän peitossa.



Laitoin uuden kennon kiinni ja samalla vaihdoin koneen alavesiletkun sekä jäähdytysnesteet.
Alkoi tarkenemaan, aikaisemman lehmänhönkäyksen sijaan puhallusilmasta tuli aivan kuumaa. Myös jäähdytysnesteiden ja alaletkun vaihto oli ihan ajankohtaista, letku oli nirhautunut melkein puhki ja neste oli tumman lilaa, eli kaikkia värejä oli vissiin sekaisin.
Laitoin systeemistä vielä puhdistusaineen läpi ja pelkkää vettä tuon jälkeen peri kertaa kunnes ulostullessaan oli aivan kirkasta.


Takarenkaiden kuluminen alkoi myös mietityttää, pähkäilin että perän roikahtaminen parkissa varmasti aiheuttaa tuon.
Takana kun oli vielä nivot ja niiden kanssa aivan väsähtäneet jouset, perä tippui yön aikana yli 3cm eli aamulla kun lähti liikenteeseen, roikkui perä aluksi.
Budjettiratkaisuna ostin markkinapaikalta vähänkäytetyt takaiskarit ja lesjön jouset. Iskarit osoittautuivat KYB:n excel-g:ksi jotka toimivat hienosti, mutta jouset olivat väärät.
Jouset kun vaihdoin alle, niin perä tippui aivan tonttiin, keskiöstä kaareen oli alle 29cm.
Pienen selvitystyön jälkeen selvisi, että myyjällä oli mennyt 740 farmarin ja 850 farmarin jouset sekaisin.
No, seuraavana päivänä motonetista farkun vahvistetut kuormajouset joista otin kierroksen pois, jotta perän sai järkevään korkeuteen.
Noiden kanssa tuntuu aika hyvältä, perä ei ole ollenkaan niin pintakova kuin ennen, mutta kurveissa kuitenkin jämäkkä.
Auto jäi noiden jousien kanssa tuollaiseen korkeuteen:



Kuvasta myös näkee miten alimittaiselta nuo talvipyörät näyttää.
Renkaina kun on ihan valmistajankin antama koko 205/50/16, mutta jotenkin jää liikaa tilaa kaariin. Saisivat olla 205/55/16 tai tuumaa isommat ::)



Voimavarojen kasvattaminen on myös ollut mielessä alusta alkaen, vaikkakin tuolla kyllä tuntuu ehtivän ihan vakiotehoillakin.
Ajatuksena oli ostaa ensin 3" downpipe ja sen jälkeen käydä esim. Deralla lastutuksessa.
Noiden valmiiden downpipejen hinnat ovat kuitenkin niin järkyttäviä, että päätin tehdä itse ja säästää.
Tuosta sitten alkoi ihmettely, että millainen laippa tuossa omassa 18T:ssä on.
Siitä lisää tuolla: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=49696.0

Eli oikeanlainen laippa oli 81,5mm pulttijaolla ja pultit symmetrisesti.
Laipan otin 76mm reiällä, jotta 3" putki meni siitä mukavasti läpi.

Mutkapalat hain biltemasta, samoin jouston. Lambdan mutterin löysin motonetista ja 3" Magnaflow:n katin tilasin Racer's place:sta.
Kaikkineen tuli tilpehöörit maksamaan noin 200€, eli alle kolmannes noista nettikauppojen hinnoista...

Nate:n kanssa alettiin tuota tekemään aamukymmeneltä, valmista oli 12h myöhemmin, eli jonkin aikaa sitä värkättiin.
Aluksi aikaa meni vanhan irroittamiseen, sillä lambda oli täysin naimisissa putken kanssa ja meinasi vaan mennä kulmat pyöreäksi, lämpöä antamalla lähti kuitenkin irti.
Heti alkumutkan piti olla hyvinkin jyrkkä, jotta putki lähti taittumaan oikein kohti auton keskiosaa. Tulipellissä olevat ardicin vesiputket eivät ainakaan helpoittaneet hommaa yhtään, myös bilteman jousto osoittautui suht järkyttävän kokoiseksi.
Kovalla sovittamisella saatiin kuitenkin heppailtua tuo kasaan.
Joutopalasta jäi noin sentti vakaajaan ja saman verran lämpöpeltiin, eli ahdasta oli.
Lopuksi vielä kuumakestomaalia putken pintaan, jospa siitä vaikka jotain iloa olisi...



Aluksi kun auto lyötiin tulille hallissa sisällä kuulosti äänet suht kovalta, mutta ulkona ei pahasti kovemmalta kuin ennenkään.
Ajossa äänet jopa hiljenivät tietyillä kierroksilla.
Käyttäytyminen muuttui kyllä hyvinkin radikaalisti, ahdin alkoi heräämään paljon alempana ja herkemmin. Pienikin kaasunpainallus aikaansaa kivan *ppsssssssiiiiiuuuuu* äänen kun ahdin lähtee pyörimään, tuollaista ääntä ei ennen ollut kuulunut ollenkaan.
Alavääntöä siis tuli roimasti lisää, valoista liikkeellelähtökin on paljon helpompaa, sillä kone vääntää heti tyhjäkäynniltä alkaen.
Kovemmissa kiihdytyksissä voima tulee paljon tasaisemmin, eikä mitään tehopiikkiä enää ilmene.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2011, 15:39:50 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #1 : 08.11.2010, 14:02:11 »
Ahtojen käyttäytymistä aloin seuraamaan tuossa kun teiden pinta vähän suli ja pääsi kiihdyttelemään. Usein saattoi tehdä niin, että nosti vain esim. 0,5bar asti ja vasta kovemmilla kierroksilla pomppasi siihen 0,8-0,9bar tuntumaan.
Myös huippuahdoilla oli selvästi välillä pientä huojuntaa, eli ahdot pomppi hieman.
Käsin tunnustelemalla hukkaportti tuntui suht kireältä, eikä mitään kovempia sihinöitä kuulunut, eli aloin epäillä tuota TCV:tä eli ahtopaineen säätöventtiiliä.
Sinisellä tuo möykky ilmeisesti on luokkaa 70€, mutten kuitenkaan mennyt sieltä hakemaan, sillä monet ovat täälläkin noita Pierburgin venttiileitä kehuneet aivan susiksi.
Hieman surffailtuani löysin tällaisen: http://www.ipdusa.com/version.asp?strPageHistory=category&numSearchStartRecord=0&strParents=128,372&P_ID=4131&CAT_ID=372&V_ID=10274

Jota ainakin jenkkilänpojat kovasti kehuu. Ainoastaan tuo hinta hieman syletti, sillä tuohonhan tulee vielä rahti, tullit ja alvit päälle, eli jotain luokkaa 110€ vissiin joillain tuo on tullut maksamaan.

Noh, yön kun käytti tehokkaaseen googlettamiseen, niin pian olikin vastaava venttiili pöydällä itse koottuna, hinnaltaan vain alle puolet tuosta iPd:n venttiilistä ;D



Laitoin venttiilin kiinni ja lähdin koeajolle, iPd:n sivujen käyttöohjeen mukaan pitäisi venttiilin kanssa tehdä sisäänajo, että ecu oppiin tuon, en kuitenkaan oikein löytänyt sopivaa paikkaa tuolle ohjeistetulle sisäänajolle, joten jätin sen vähän vajaavaiseksi.

Lähdin motarin rampilta, löin kaasun auki ja voi että, hymy nousi kasvoille :D
Ahdot nousi hienosti 0,9bar ja pysyivät siinä jämäkästi.


Nyt kuitenkin eilen kävin motarilla kokeilemassa, eikä ahdot nousseet kuin 0,7bar asti. Hieman ihmettelin ja tutkin jopa kaikki ahtoletkut läpi jos olisi jotain vuotoja, joita ei kuitenkaan löytynyt.
Ajattelin, että pakko sen on olla kiinni tuosta venttiilistä ja sen huonosta "opetusajosta" jossa tosiaan ecun pitäisi oppia tuon venttiilin toiminta.
Tein tismalleen kuten iPd:n ohjeessa neuvotaan ja kappas, ahdot nousi taas normaaliin. Eli taitaa olla tarkkaa, että tekee tuon ohjeen mukaisesti...
tuon venttiilin pitäisi kestää auton loppuiän ja uskon kyllä kestävänkin, on hieman erilaista tekoa tuon alkuperäisen kanssa.

Ajattelin kuitenkin vielä kokeilla säätää tuota hukkaportin tankoa tiukemmalle, tai vetää kompuralta tulevan letkun suoraan kellolle ja katsoa että nostaako 0,3bar asti kuten pitäisi...



Tänään tuli tehtyä vähän pieniä ostoksia autoon.
Tuollaiset pitäisi varmaan ensi viikonloppuna punnertaa paikalleen.



Myös jakajan kannen ja pyörijän vaihdoin, ollut jo pitkään listalla "pitäis kun jaksais".
No, ei vissiin ollut mitenkään liian aikainen hetki nuo uusia, olivat molemmat alkuperäisiä.
Kansi aika heikon näköinen.


Samoin pyörijä oli ihan loppu.
Tyhjäkäyntiäkin alkoi heti käymään aivan erilailla. Vielä kun saan noi volvon omat tulpat paikalleen, niin pitäis olla kipinän kunnossa.
Ehkä vielä jossain välissä johdot uusiksi, Bougicordit tietenkin...



Nyt on sitte noi takapuslat painittu paikalleen.
Ei tosiaankaan mikään läpihuutojuttu, aikamoinen ähertäminen niissä oli.
Vanhaa puslaa sai kaivaa aika kauan irti, tuskin olisi ilman lämmittämistä lähtenytkään. Volvon erikoistyökalulla tai vastaavalla olisi varmaan ollut ihan suht simppeliä, mutta eipä ollut moisia käsillä.
Myös uutta puslaa sai hakata aika kauan paikalleen, sitäkin kun pitää lyödä siihen muovikauluksen reunaan jotta uppoaa.

Oli hommasta kuitenkin hyötyä, eron vanhoihin pusliin huomasi heti kun lähti ajamaan. Perä on paljon jämäkämpi eikä autoa tarvitse enää ohjata suoralla tiellä. Myös kuopissa jousitus ja vaimennus toimii nyt paremmin, aikaisemmin tuntui kuin vaimennus ei oikein pysyisi mukana terävissä kuopissa, mutta nyt on huomattavasti kiinteämpi. Luultavasti vanhat vetelät puslat antoivat pystysuunnassa niin paljon periksi.
Vielä suuntaukseen ja sitte pitäis olla taas toistaiseksi alustan kondiksessa.
Ne Konin keltaiset sitte kun on nappulaa... ::)

Jokin päivä vielä toi HD bypass paikalleen, myös tulpat tulee varmaan lähipäivinä...



Tänään sai taas jotain aikaiseksi.

Vaihdoin postissa tullleet volvon omat tulpat paikalleen, sekä laitoin tuon iPd:n HD bypassin.
Bypassin vaihto ei tainnut vaikuttaa mitenkään, mutta ompahan tulevaisuutta ajatellen vähän jämäkämpi jousi sisässä.
Tulpat ehkä vaikuttivat hieman alakierroksilla, mutta jotenkin vaikea sanoa kun ei ollut PeDy kalibroituna...
Ahdot pomppi vieläkin hieman siinä 0,7-0,9bar välillä kun antoi kunnolla saapasta. Taitaa mennä hukkiksen kello seuraavaksi syynäykseen, ajattelin laittaa ainakin jonkinlaisen apujousi viritelmän, jos sillä saa jotain muutosta niin sitten mahdollisesti uutta ja jäykempää kelloa tilalle.

Nyt kun otin vanhat tulpat pois, niin ehkei ne nyt niin kovin vaaleat ole.
Suht lähellä sitä oikeaa "maitokahvin" väriä.


Tuo bypassin vaihto ei ollut mikään erityisen hankala operaatio, sillä tajusin hakea tuollaisen:
on siis 10mm kooltaan.

Ylemmän ahtoputken kun otti pois, niin sai aika hyvin tilaa tuohon yläpuolelle.


Alin pultti lähtee ainakin etuvedossa parhaiten alakautta. Nelikossa vissiin on kulmavaihde tiellä.
Tuosta saa hieman käsitystä, että on siellä ihan hyvinkin tilaa:


Vanhassa oli kalvo ehjä, eikä jousikaan tuntunut erityisen löysältä. Noh, ompahan sekin vaihdettu.
Tuollaiselta vanha näytti:


Siellä uusi paikallaan, samalla sai putsailtua tuota kompurapesää aika hyvin, oli aikamoisen mönjän peittämänä.



Tuossa vielä nuo takapuslat, jotka viikonloppuna painin paikalleen:



Samalla kevään ensimmäiset kuvat kesäpyörät alla:
« Viimeksi muokattu: 08.11.2010, 14:20:23 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #2 : 08.11.2010, 14:06:01 »
Laitoin tänään hukkaporttiin pari apujousta, jospa saisi sen pienen ahtojen humppaamisen pois.
Reikänauhaa löysin kaapista ja biltemasta hain jousivalikoiman.
Tuon näköinen viritelmä:

Reikänauha on siis kiedottu kellon ympäri, eli pysyy tukevasti siellä päässä. Tankoon sain nauhan kätevästi tuon pään ja sen kiristysmutterin väliin. Pitäisi kestää vähän jämäkämpääkin jousta...

Selvästi oli vaikutusta, nyt sain pysymään ahdot välillä aika pitkään 0,9bar, mutta kuitenkin vieläkin humppasivat hieman.
Nuo bilteman jouset on aivan liian löysiä, jäykempi tilalle ja pitäisi alkaa toimia...

Biltemassa on niitä jarrukenkien asennussarjoja aika kätevästi esillä läpinäkyvissä pusseissa, niistä voisi löytyä sopiva jousi ;)



Dodiin, V2.0 tehty jousivirityksestä.

Tältä näyttää nyt:


Jousi on jälleen biltemasta, mutta nyt vähän jämäkämpi.
On siis crossipyöriin tarkoitettu pakoputken jousi, eli tämä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=82336&sivu=82336.htm&ryhmaid=300

Nyt pitää ahdot siinä 0,9bar rajoittajaan asti, eikä humppaa yhtään  :)



Pientä näpertelyä taas harrastettu.
Tuloksena tarkka ja napakka vaihteensiirto, melkein kuin jossain japanilaisessa  :)

Tuossa kun vaihdettiin Nate:n autoon TCV:n letkuja, niin satuttiin huomaamaan, että vaihdevaijereiden puslat olivat ihan loppu.
Vaijeri siis klappasi vaihtajaan nähden ainakin sentin.
Noh, vähän sähkärin teippiä väliin jolloin pusla ei päässyt enää klappaamaan ja heti tuli paljon parempi.
Katsoin omasta ja myös siinä toinen pusla oli revennyt. Helpommin ilmeisesti hajoaa se keulasta katsottuna vasemman puoleinen pusla.

Hieman googletusta ja tärppäsi.

Puslan tilalle sopii suoraan laakeri nro. 608, eli mitoiltaan 8x22x7mm.

Edullisesti sai tuolta: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=41451.htm&tuote=41451&ryhmaid=

Tuon lisäksi vielä prikkoja kooltaan 8,4x16mm ja 8,4x24mm.
Prikoilla korjataan tuon laakerin "paksuus" oikeaksi, sillä on vain 7mm.

Tuossa menossa paikalleen:

Prikat siis järjestyksessä alhaaltapäin; pieni, iso, pieni, laakeri, pieni ja lopuksi päälle se originaali iso prikka ja sokka.

Siinä paikassaan:

Laakerin saa lyötyä paikalleen esim. sopivaa hylsyä käyttämällä, ei vaadi mitään järkyttävää voimaa, mutta hieman on piukka.

Toinen siirtäjä:

Tuohon laakerin saa ehkäpä pihdeille puristamalla paremmin paikalleen, kovaa ei ainakaan kannata lyödä jottei tuo vipu väänny.

Tuossa vielä laakeri ja vanha pusla vierekkäin. Kuvassa se ehjä pusla, toinen oli revennyt rikki.



Eli taas tällainen muutaman euron korjaus, mutta autosta tuli aivan erilainen ajaa. Enää ei tarvitse arpoa niitä vaihteita silmään, on tosiaan kuin jossain japanilaisessa jossa vaihteensiirto on jämpti ja napakka.



Tänään sain vihdoin ne bensanpaineet mitatuksi.
Olivat mitä pitääkin, eli 3bar yli imusarjan paineen.
Tyhjäkäynnillä siis noin 2,5bar ja ahdoilla 4bar, pumpussa tai paineensäätäjässä ei siis vikaa.

Tuollainen viritelmä tuli kyhättyä, kaikki tarpeet löysin töistä :)



Eli sielumeisselillä ( ;D) siitä jakotukin päässä olevasta venttiilistä sielu pois ja siihen letku kiinni.


Vaihdoin myös öljyt koneeseen, Teboilin 5W-40 Diamondia sinne taas meni...



Taas oli kusti polkenut ja tuonut jotain pientä autoon.

Tuollainen tuli laitettua sen kammottavan metallisen häkkyrän tilalle.
On aika paljon kliinimpi perä.



Uskalsin myös laittaa tällaisen:

Aikaisemmin en ole tuollaista laittanut, sillä mukavuuden tavoittelijana on pelottanut lisääntynyt tärinä korissa.
Pelko oli kuitenkin turhaa, ei tuo normaaliajossa tuo mitään lisätärinöitä tms.
Kiihdytyksessä lähinnä ääni muuttui, nyt on aika munakas ääni kun antaa koneelle happea :)
Vaihteenvaihto parani entisestään, sekä ärsyttävä nytkyttely moottorijarrulta kaasulle siirryttäessä katosi.
Kaikenkaikkiaan todella suositeltava parannus...

Vielä olisi siihen alatukeen Powerflexin pusla, katsotaan josko vielä tulisi erilaisemmaksi kun sen saan paikalleen.



Taas suoritettu askartelua auton parissa.

Laitoin vielä moottorin alatukeen sen suuremman puslan tilalle Powerflexiä.
Vaihteenvaihto parani taas entisestään. Tuon ylätuen lisäksi ihan suositeltava parannus.
Eli tuo siis:

Vanha pusla tippui itsestään pois kun tuon puslapesän veti kaasuliekillä kunnolla kuumaksi.


Vaihdoin myös uuden lambdan. Bosch kun antaa vaihtoväliksi 160tkm, niin ajattelin varmuudeksi sen vaihtaa.
Ebaysta taas halvalla kun sai aidon ja alkuperäisen plug&play mallin hyvinkin edukkaasti.


Vanha ei ollut enää niin valkoinen kun viimeksi sen irtiollessa DP:tä tehdessä. Ei siis mitenkään järkyttävän laihalla mene ainakaan kokoaikaa.
Lambdan vaihdossa vaikein kohta oli saada se liitin auki, on nimittäin aika ahdas väli...



Noniin, tänään käytetty aikaa ja vaivaa jarrujen laittamiseen.

Satulat, kannakkeet ja levyjen reunat ja keskiöt siis maalattu.
Edessä uudet Zimmermanit paikallaan ja ne TRW:n palat, katsotaan ovatko mistään kotoisin...
Jarrunesteet myös vaihdettu.
Tuli taas jarrutuntumasta aika paljon parempi :)

Tuon näköiset niistä tuli:
(Heikkoja kännykamerakuvia)





Nyt on poikkituki kiinni.
Ensivaikutelmat on aika hyviä, sisustan narinat yms. tosiaan väheni ja on paljon jämäkemmän oloinen mutkissa.
Eteenkin rajummissa vauhdeissa ei enää tunnu siltä, että koko auto menee kieroksi kun lataa kurviin...

Pari säälittävää kännykuvaa jälleen:



Hyvinkin suositeltava parannus :)
« Viimeksi muokattu: 08.11.2010, 14:48:06 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #3 : 08.11.2010, 15:17:38 »
Väsähtäneen näköinen kaveri toi ruosteisella mersulla tänään tällaiset:


Lähipäivinä jos saisi nuo alle.
Eteen jos tilaisi vielä tuollaiset...



Postin epätoivoisesta paketin hukkaamisyrityksestä huolimatta sain eilen tuollaisen käteen:



Tänään ois tarkoitus ruuvata iskarit taakse paikoilleen ja laittaa tuo uusi kello.



Iskarit alla ja hukkiksen kello kiinni.

Iskarit väänsin siihen "+" asentoon, eli 180-astetta löysimmästä tiukempaan.
Tuntuvat pirun hyviltä, nyt on sopivan jämäkkä ja kuopat ottaa aivan erilailla vastaan, myös kurveissa pysyy paremmin kadussa kiinni...
Eteen vielä tuollaiset ja avot... :)

Hukkaportin kellon vaihto ei ollut ihan niin läpihuutojuttu kun odotin, on nimittäin ne pultit aika p*skamaisessa välissä.
Hommaa ei helpottanut yhtään se, että imuputken klemmari oli aivan omituisessa asennossa, eli sitä ei meinannut päästä avaamaan mitään kautta.
noh, kirosanojen ja veristen käsien kera onnistui tuo homma.
Nyt ahtaa aivan erilailla, ahdot nousee nopsaan tasan siihen 0,9bariin ja pysyy siinä, ei mitään humppaamista tai piikkailua.
Tuo apujousi oli ihan toimiva viritys ensiavuksi, mutta kyllä toi uusi kello toimii hienosti.
Nyt toimii myös toi ahtojen rajaus 1. vaihteella, eli antaa vaan sen 0,5bar vissiin, apujousivirityksen kanssa ei jaksanut avata hukkista niin äkkiä, eli anto sen 0,8-1bar ykköselläkin kun polkaisi lapun lattiaan, sai kivasti kyllä kumin sulamaan ;D


Samalla jumpattiin Nate:n autoon tuo KL Racingin 50mm cooleri paikalleen, oli vähän askartelemista...
Tosin kuljettajan kertomat positiiviset ensituntumat sai vähän houkuttelemaan ostamaan itellekin tuollaisen coolerin, jospa ennen Harisella käyntiä vielä laittais ::)
50mm cooleri oli ihan siinä ja siinä, että mahtu paikalleen, myös ahtoputkien kanssa meinas tulla ongelmia.
Ajattelinkin jos ottais itelle sen 40mm coolerin, mahtaako tuolla saada parannusta vakioon nähden...?



Dodiin, cooleri paikallaan ja hyvin toimii...

Se ois muuten ollu se vartti ja vanha pois ja vartti, niin uus on paikallaan, mutta...
Eihän se homma taaskaan menny niinku elokuvissa. Kun aloin irrottamaan niitä kahta isoa pulttia, jotka pitävät koko paketin ylhäällä, niin eikö siitä toisesta lähtenyt se korimutteri pyörimään, oli senverran ruostunut pultin pää, että laittoi hanttiin.
Noh, sitä korimutteria ei tietenkään saanut millään pidettyä kiinni, eli oli pakko porata se vanha pultti pois. Tuossa ährätessä meni aika tovi.

Muutoin asennus sujui ihan ilman suurempia ongelmia. Vanhasta tosiaan ne sivupellit irti ja poppareilla uuteen kiinni, kuvaa en muistanut ottaa...

Coolerin yläreuna vissiin väänsi keulamuovia jotenkin niin paljon, että ei meinannut konepelti aueta enää kun löin sen kiinni. Eli tuulihaka ei auennut tarpeeksi. Sain kuitenkin ronkittua tuon auki siitä konepellin raosta.
Puukolla pari milliä pois siitä tuulihakasen kolosta ja taas pelaa :)



Noniin, visiitti Harisen pajalle tehty...



Kuten meikäläisen hommiin kuuluu, ei taaskaan mennyt ihan niinku piti.

Aluksi näytti lupaavalta, kun vakiosoftalla mitattiin 186kW / 360Nm, eli putki ja cooleri eivät olleet laskeneet tehoa ;D
Harisen mukaan hieman viileämpi ilma olisi varmaan tuonutkin pientä parannusta tulokseen...

Noh, softaa boksiin ja uusi veto...
Tulokseksi 197kW / 440Nm.
Softaa muokattiin muutamaan kertaan, muttei millään tehoa saatu ylemmäs.
Vääntö on ihan mukava, mutta teho jää alas sillä ahdot tippuu yläkierroksilla.
Ahdot ei noussu tuosta ylemmäs vaikka hukkiksen kellosta nyppäsi letkun irti, pakopaine avaa hukkiksen korkeammilla kierroksilla.
Kello on uusi ja tanko on tiukalla...

Harisen Anssi arvaili, että saattaisi putki ahdistaa, jolloin pakopaineet karkaa.
Ajattelinkin kokeilla ensimmäisenä ottaa putken liitoksen auki siitä kohtaa, jossa 3" -> 2,5" ja mennä koeajolle.
Ei oikeen kyllä keksi, että mikä muu siinä voisi laittaa vastaan ???

Sovittiin, että kun vika on selvillä niin samaan rahaan katsotaan vielä huipputehot ja tehdään hienosäädöt, jos tarvii tehdä.

Tuossa vielä dynokäppyröistä printti:

Musta käppyrä siis vakiosoftalla veto ja vihreä virisoftalla.



Tänään vähän uhrasin taas aikaa ja ajatuksia tuon tutkimiseen.
Otin putken irti siitä kohdasta, jossa 3" -> 2,5" ja kävin koeajolla, aivan helvetinmoisen äänen lisäksi ei mitään muutosta.
Eli ainakaan putki ei ahdista, kattiin en myöskään usko, sillä on niin uusi vielä ja kuitenkin 3" kooltaan.

Vaihdoin myös jäykemmän hukkaportin kellon, tuo taitaa olla Garretin kello ja peruspaineeltaan vissiin 0,8bar, ainakin pirusti jäykempi mitä mitsun vakiokello.
Muutosta tuli senverran, että paineet piikkaa vähän ylemmäs, mutta kierroksilla laskee kuten ennenkin. Painepiikki siinä 3000-4000rpm tienoilla käy jossain 1,3bar tienoilla. Tuossa kohtaa menokin on jo ihan liukasta, alkaa pito loppua kuivallakin asfaltilla. Yläkierroksilla kuitenkin meno "puutuu" eli se paras jää tulematta.

Ei oikeen enää keksi mitään muuta kuin, että tuo ahdin vaan on valmis. Nyt kun oikeen yritin sitä akselia heilutella kompurapuolelta, niin kyllä siinä jonkinverran klappiakin on, mutta öljyä ei tosiaan kuluta.
Eli seuraava etappi on uusi ahdin / nykyisen huolto.... Ihanan kallista :)



Vetarin suojakumi vaihdettu, eipä ollut paha homma tuohonkaan sitä tehdä.
Otin nivelen navasta irti jonka jälkeen irroitin nivelen akselista, kunhan ensin olin löytänyt sen lukkorenkaan sieltä rasvan alta.
Napamutteri lähti auki 500mm pitkän jatkovarren kanssa, vaikka aluksi ajattelin että vaatii pyssyn.
Olkatukea sai tarpeeksi ulospäin kun irroitti alapallon.
Laitetaan oikein tällainen "ohje" tuosta hommasta:

Tuolta kumi siis näytti:


Tuollaisella avaimella mutteri aukesi. Biltemasta peräisin ja erittäin pätevä laite. Tuossahan on 3 erimittaista vartta.


Alapallon pultti siis tuolta pois:


Olkatukea saa vedettyä niinpaljon ulospäin, että vetarin saa irti navasta. Vaati pientä suostuttelua vasaran kanssa, että irtosi.


Seuraavaksi kumi halki puukolla ja suurimmat rasvat pois, niin löytyi se lukkosokkakin sieltä. Sokkaa on hyvä levittää lukkorengaspihdeillä ja samalla napauttaa nivel vasaralla irti.
Sokka näkyy tuossa nivelen keskellä.


Seuraavaksi uusi kumi paikoilleen ja rasvat sisään.
Kumin mukana tulleet siteet oli luokkaa pilipali, joten ostin motonetista tuollaiset vähän paremmat. Oikeanlaisten pihtien puutteessa nuo saa puristettua kireälle esim. sivuleikkureilla.




Hetken kun ähräsi, niin yht'äkkiä huomasin konehuoneesta puuttuvan jotain:


Eipä siinä kovin kauaa mennyt, kun möykky oli pöydällä. Hetken joutui taputtelemaan keskiosaa irti pakopesästä.
Ja itse itselleni vastaten: banjojen prikat on kooltaan 12mm sisä/15mm ulko.

Tuon näköinen laitos se siis on:


Keskiö lähtee siis huoltoon ja kompurapuoli kotiin ja astianpesukoneeseen ;D

Edelleen pakosiipi oli aika valkoinen:

Ja laihalla ei ole käynyt, että en sitte tiiä mistä johtuu...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #4 : 08.11.2010, 15:36:50 »
Kompurakotelokin tuli kummasti paremman näköiseksi pesukoneen jälkeen:


Eilen sain ahtimen huoltajalta, oli ne pienetkin välykset poissa. Kuulemma pakopuolella oli aika paljon karstaa, eli olisi varmaan pian alkanut pölläyttelemään...

Laitoin ahtimen paikalleen uusien tiivisteiden kera, oli ne kaikki banjot saman kokoisia.

Ensimmäisten tuntumien perusteella lähtee ehkä ahtamaan vähän herkemmin alhaalta.
Yläkierrosten ahtojen tippumiseen ei kuitenkaan mitään vaikutusta, eli vianhaku jatkuu.... ::)

Seuraava askel on varmaan kissan nylkeminen...

Ajattelin myös tilata MSD:n puolan, tuskimpa siitä haittaakaan on.

E: Tutkiskelin hieman intternetin maailmassa, mutten kyllä löytänyt mistään tietoa, että moniko kennoinen tuo Magnaflow 94009 on.
Keraamisella sisustalla se on, eli ilmeisesti virtauskyvyltään paljon metallikennoista heikompi.
Ellei katin poistokaan helpota, niin sitte menee kyllä sormi suuhun...



Eilen kävin ahtoputkistoa silmämääräisesti lävitse ja pari mahdollista vuotokohtaa löysinkin. Yksi ahtoputken klemmari oli aika löysässä ja välistä oli tullut öljymäistä huohotusmönjää (joka on hyvä paljastamaan ahtovuotoja), myös tyhjäkäyntiventtiilin yläletkun välistä oli tullut tuota öljyä, siinä onkin paikallaan ne alkuperäiset pikaklemmarit, jotka on suhteellisen löysät. Tänään pitää korvata nuo kunnollisilla...

Hukkaportin tankoa lyhensin myös hieman, nyt on esijännitystä noin 4-6mm.

Sain myös MSD Blasterin postista ja laitoin paikalleen. Tyhjäkäynti parani hieman ja alakierroksilla tuntuu vetävän paremmin.

Koeajolla ahdot pysyivät ehkä karvan ylempänä suurilla kierroksilla, johon varmaan tuo hukkiksen kiristys vaikutti eniten.
Muutaman rajun kiihdytyksen jälkeen kävin taas toteamassa, että pakopesä helotti punahehkusena, eli pakopainetta taitaa olla.
En vaan ymmärrä, että mistä tuo johtuu, pitäisihän tuon #7 pesän virrata vielä noita 300hv lukemia ilman suurempia ongelmia. Vinolla lähdöllä virtaa vissiin hieman paremmin, mutta pitäisi tuon suorallakin lähdöllä olevan virrata...
Taitaa tosin olla suht normaalia, että pakopesä alkaa punoittamaan kun hieman enemmän riivaa, eli ei tuo välttämättä ole mikään oire.
Pitää varmaan kokeilla kiristää hukkista vielä lisää, jospa vaikka auttaisi...

Kuvia puolan asennuksesta voin ottaa myöhemmin.



Noniin, pitkään listalla pitäisi tehdä ollut pakoputken vastapaineen mittaus tehty.

Porasin lambdatulppaan ensin 5mm reiän läpi asti ja 9mm reiän puoleen väliin, johon väänsin M10x1,25 kierteen, siihen jarruputki tuollaisella kierteellä olevalla nipalla. jarruputkesta letku jonka liitin ahtomittariin, ei ollut muita tarpeeksi tarkkoja mittareita käsillä.

Täyskaasukiihdytyksessä paineita näytti karvan vajaa 0,3bar, ehkä 0,25bar. Eli ei ainakaan omaan silmään näytä liian suurelta...
Taitaa siis pakoputki olla epäilyksistä vapaa :)

Vaihdoin myös ne tyhmäkäyntiventtiilin yläletkun klemmarit kunnollisiin.

Kotimatkalla pääsin yhden kunnon kiihdytyksen tekemään ja olin ihan että mitävit... wtf... paineet laski vaan 1,1bariin.  ???

Pitää tänään käydä vielä kiihdyttelemässä ja tarkastaa, että näinkö vaan unta, vai oliko tää kaikki kiinni niistä kahdesta v*tun klemmarista...



Laitoin vielä uudestaan sen jäykemmän kellon paikalleen, sama 1,1bar pitää ennen rajoittajaa. Pitäisi varmaan vielä kokeilla ottaa hukkiksen kellolta letku irti ja kokeilla, että onko tuo softassa rajattu paineet vai loppuuko vaan ahtimen tuotto...
Jokatapauksessa vetoja on paljon paremmin nyt, mitä silloin kun laski pahimmillaan 0,8bar asti yläkierroksilla.

Jäykemmän kellon kanssa ahdot nousee nopeammin ja pito irtoaa herkemmin, kakkosella on siis pelkkää sutimista... ::)

Pesin myös konetilan, jonka tekoa välttelin jo kauan, enkä yhtään syyttä....
Pesun jälkeen kävi neljällä, mutta alkoi käymään kaikilla kun puhaltelin tulpanreiät ja jakajan kannen kuiviksi. Ei kuitenkaan alkanut toimia kunnolla vaan kiihdytyksessä hirveä rötääminen, löi siis läpi jostain...
Käytin koneen kuumaksi ja otin tulpanhatut yöksi irti ja kas... alkoi toimia. Eli pieni kosteus tulpanrei'issä aiheutti sen rötäämisen.
Puhdasta ainakin tuli, käytin Wurthin moottoritilan pesuainetta, jossa oli PH muistaakseni 14, eli aika jämäkkää tavaraa.

Teen vielä tuolle MSD:n puolalle kunnollisen telineen ja otan vaikka pari kuvaa.

Harisellekin pitäisi kai mennä vielä uudestaan nyt kun ahdot sai pysymään edes jotenkin ylhäällä...



Vapaa-aika niin vähissä, ettei ehdi kunnolla edes autoa laittaa >:(
Pitäis varmaan lopettaa tällanen turha töissäkäynti, niin jäis aikaa olennaiseen... ;D

Eilen ehdin senverran kuitenkin tekemään, että vaihdoin sen oikean etusatulan. Motonetista oli männät ja tiivistesarjat loppu ja tilaus tulisi ehkä joskus...
Eli Biltemasta satula â 64€ ja paikalleen, jälleen kerran pitää kehua tuon biltsun satulan hinta/laatu -suhdetta, kaikki valujäljet yms. ovat aivan vastaavat kuin alkuperäisessä, ainoastaan tekstit "Volvo" ja "Ate" puuttuu.

Pitäisi keksiä jostain aikaa senverran, että ehtisi vaihtaa sen orkkiskellon paikalleen, välillä piikkailee tuon jäykän kellon kanssa aika reilusti jolloin TCV korjaa liian rajusti ja ahdot alkaa pomppia, näin ainakin ite sen pähkäilin.

Suureksi ilokseni huomasin, että tuulilasin alareunaan on ilmestynyt sellainen 10cm halkeama, ei kuitenkaan näy mitään kiveniskemää tms.
Mun tuurilla jatkaa matkaansa suoraan halki koko lasin... Tietää taas, että miten käyttää 190€.



Vissiitti Hariselle tehty, tälläkertaa näytti jo paremmalta...

211kW ja 496Nm oli tulos.

Väännön kannalta alkaa olla jo sopivaa, eli alakierroksilla on ahtoa riittävästi.
Yläkierroksilla ahdot laskee hieman, eli huipputehoa ei saa tuon enempää...

Harisen Seppo oli sitä mieltä, että noin se on paras ajaa ja toimii parhaiten. Ei ole mitään järkeä väkisin saada sinne yläpäähän lisää ahtoja ja järkyttäviä pakopaineita.
Tuolla ahtimella ei vaan kuuhun mennä....
Seppo sano myös, että kyllä siitä saatais muutamia kilowatteja vielä puristettua jos laihentais seosta yläpäässä, mut sit sen toimintavarmuus kärsii ja jos oikeesti alkaa vetämään lämä tiskissä, niin saattaa käydä paikkojen päälle.

Ekalla kerralla suurimmat ongelmat oli varmaan ne ahtovuodot ja liian löysällä ollut hukkiksen säätö. Kauan sitäkin sai ettiä ::)

19T vinolla lähdöllä tai uudemman ärrän KKK olis varmaan ratkaisu jos vielä kaipais lisää. Veivit pitäis kuitenkin ensimmäisenä vaihtaa.

Tuossa vielä se dynolappu:




Talvirenkaat ja vanteet ostettu.

Renkaiksi tuli Hakkapeliitta 4 kokoa 215/45/17
Vanteiksi tuli ne OZ:n volvolle valmistamat VIP:t, eli TÄLLAISET kun esim. Rikkellä on.


Laitoin myös lohkolämppärin sisähaaralla.
Vastukseksi Defan 773 eli letkuun tuleva.
Ohjeessa käskettiin laittaa lämppärin yläletkuun, mutta laitoin alaletkuun, sillä oli huomattavasti helpompi. Tuossa kun lähtee siitä ne Ardicin putket auton alle, niin ne lämppärin letkut on erilaiset, mitä perusmalleissa. Tuskin tuosta mitään haittaa kuitenkaan on..?
Auton alta otin ne Ardicin putket ja letkut pois, sillä alkoivat olla heikossa kunnossa, pari klemmaria oli niin ruostuneita, että mureni käsiin...
Pian olisi alkanut vuotaa nestettä niistä.



Vissiin ryssin sen lohkiksen vastuksen asennuksen jotenkin, ei nimittäin lämpene enää >:(

Asensin vastuksen siis lämppärin ylempään letkuun, suht alas. Koekäytin tuota ensimmäisen kerran parin päivän ajon jälkeen, että on kunnolla ilmaantunut.
Pidin lämppäriä päällä vajaa puolisen tuntia lämpimässä (20c) hallissa, sen jälkeen ei enää lämmennyt. Olikohan hallissa liian lämmin ja vastus paloi...?

Tuossahan on ne ardicin putket siinä lämppärin yläletkun yhteydessä, voisko ne haitata jotenkin tuon toimintaa...?

       



Soittelin tuosta vastuksesta sinne varaosaliikkeeseen että saanko takuuseen uuden vai miten...
KAHA kuulemma nostaa kädet pystyyn tuontiautojen kanssa, eli tuontiautoon asennettua vastusta ei korvata vaikka olisi hajonnut esim. valmistusvian takia?! >:(
Noh, soittelin vielä KAHA:n Defan edustajalle ja kanta oli selkeä, väärän auton vastus asennettu, ei korvata.
Tuota 773 vastusta kun tarjotaan Defan kataloogissa vain 850 turboon, ei takuu korvaa kun se on asennettu teknisesti täysin samanlaiseen, mutta mallimerkinnältään erilaiseen autoon.
Eli, vaikka vastus olisikin tarkoitettu tähän autoon, ei se mene takuuseen koska kyseessä on tuontiauto...
Tuli sanottua ehkä vähän pahasti puhelimessa sille KAHA:n edustajalle....  >:(

Noh, varaosaliikkeessä ei sanottu mitään tuosta, ettei takuu ole voimassa kun ei mene 850 volvoon.
Vielä varmistin, että tässä on vuoden takuu ja myyjä vastasi "kyllä on..."
Aion vielä mennä sinne liikkeeseen tuosta neuvottelemaan.


Otin vastuksen letkuista pois, samalla otin ne ardicin putket rintapellistä pois, aivan turhaan sisäkennolle menevä neste kiertää niiden kautta.
Sahasin putkihässäkästä tuon pätkän irti, joka menee tulipellin liittimeen, siihen liitin letkun.


Tutun VW-mekaanikon kautta sain tuollaisen VAG-konsernin laitteistoon tarkoitetun säteilyvastuksen, joka on tarkoitettu öljypohjaan asennettavaksi.
Tuo meni lähes heittämällä Volvonkin öljypohjaan kiinni:

Tuntuu myös toimivan, hetken kun tuo on ollut päällä alkaa öljypohja lämpiämään tehokkaasti. Kovemmallakin pakkasella tuolla vastuksella saa öljyn varmasti lämpiämään.

Kyseessä siis tällainen vastus:


Asennusohje: http://www.defa.com/doc/800/2867.pdf josta selviää, että myös autoissa joihin tuo on tarkoitettu on öljypohjan kylki "rivoitettu" kuten Volvossa, eli ei ole koko alaltaan kontaktissa öljypohjaan.
Tuo on siis ohjeen mukaan vielä asennettu ;D
Ainoat modaukset piti tehdä tuohon kiinnikerautaan, eli sitä piti taivuttaa hieman jyrkemmäksi jotta se painaa vastusta kunnolla öljypohjan kylkeen.
Tuosta kannatinlaakerin pukista piti ottaa sellainen pienenpieni reuna pois viilalla, jotta tuo rauta istui kunnolla.



Kyllä huomaa selkeän eron tuon vastuksen kanssa kun näissä pikkupakkasissa on aamulla lyönyt auton käymään.
Lähtee paljon pehmeämmin käymään kun öljy on lämmintä, myös lämmintä alkaa puhkua hieman aikaisemmin...
Ja tuo sisätilaa lämmittävä Termini on aivan loistava kapistus, parin tunnin lämmityksen jälkeen autossa on oikeastaan kuuma ja lasit on varmasti sulia.
Laitoin tuon "roikkumaan" hanttarin jalkotilaan sinne kojelaudan alamuoviin kiinni, eipä ole tiellä yhtään.


Hetken mielijohteesta etusivulaseihin tuli 50% kalvot, eikä voi olla kuin tyytyväinen.
Ulospäin näkee pimeässäkin yhtä hyvin kuin ennen, mutta ulkoa ei näe sisälle yhtä hyvin, auto ei myöskään näytä enää pakettiautolta, kun takalaseissa on jotain 10% kalvoa ja etulasit oli kirkkaat.
Liikennevaloissa voi kaivaa nenää, ilman että se näkyy kaikkialle ;D

Kalvot laittoi Autokalvoasennus Tomi Monto ja hyvää jälkeä tuli :)




Oli pakko kokeilla pari kertaa, että miten taittuu se 80-120kmh väli, nyt kun on vielä kesäkumit alla.
Hieman sutien oli kolmen peräkkäisen vedon aika 3,3s, ei siis kovin huono...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
  • Recycle Racing #08
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #5 : 09.11.2010, 20:00:56 »
Kiva laitos, ei muuta kun kunnon ahdin paikal. :hello:
PS. kovat pakolämmöt on ollut kun pakosiipi oli noin valkoinen.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #6 : 09.11.2010, 21:32:59 »
Kiva laitos, ei muuta kun kunnon ahdin paikal. :hello:
PS. kovat pakolämmöt on ollut kun pakosiipi oli noin valkoinen.
Pitää vaan vaihtaa kunnon kanget ennen sitä kunnon ahdinta ::)
Joo, tota pakosiiven väriä ihmettelin aika pitkään, muttei sille löytyny mitään varmaa selitystä. Arvelin, että varmaan pakopaine sitte vaan nostanu pakolämpöä vaikka seos on kohdallaan ollukkin...


Eilen vaihdoin talvipyörät alle, kuvia laitan kun saan otettua...
Suureksi ilokseni totesin, että kesävanteista jopa yksi on suora, kolme kieroa. :-\
Tiesin, että ainakin yhdessä vanteessa on pieni heitto, mutten odottanut että kolme on noin kieroa.
Kesällä ajoin pimeässä & märässä kelissä johonkin saatanalliseen reikään asfaltissa, se noi pari vannetta varmaan kieroutti, en tietenkään tajunnut heti ottaa yhteyttä tienomistajaan, vai miltä sitä korvausta nyt voikaan hakea, nyt se reikä on jo paikattu...

Enivei, noiden oikaisu tulee varmasti halvemmaksi mitä uudet vanteet. Onkohan Turussa yhtään paikkaa, joka noita suoristaa...?

Laitoin kattovaloon ja jalkotilan valoihin ledipolttimot, aika paljon tekee näköä. Valotehoa noissa kanssa on ihan kivasti.
Takakahvojen napaisuus tosiaan on väärin päin, johtuen siitä katkaisijasta...

Autossa odottaa vielä 40kpl valkoisia ledejä ja 200kpl vastuksia, mitäköhän niistä keksis ::)
« Viimeksi muokattu: 09.11.2010, 21:41:21 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #7 : 12.11.2010, 18:22:10 »
Kerrankin oli kamera matkassa valoisaan aikaan.
Tuossa nyt kuva talvipyörät alla:


Posti toi jo toisen USA-mallin etuvilkun, vielä toista odotellessa ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #8 : 30.11.2010, 00:27:01 »
Nyt kun tiet on liukkaita, eikä teholla tee enää mitään siirtyi mielenkiinto hieman muihin kohteisiin.
Vuosi sitten nuo soittolaitteet piti laittaa kunnolla, mutta mielenkiinto lopahti vähän turhan nopeasti ja monet asiat tuli tehtyä helpoimmalla tavalla.
Nyt lukuisten säätöyritysten jälkeen en vieläkään ole täysin tyytyväinen tuon sointiin, DSP:llä ei saa äänikuvaa sopivaksi.
Nykyinen 0,5F konkka on myös auttamattoman pieni, valot välkkyy kun innostuu huudattamaan polkkaa, eikä virranpuute ainakaan paranna äänenlaatua.

Noh, ammattilaisten ohjeita noudattaen muutan tuon etupään MS6A:n aktiiviseksi. Toistaiseksi ne UP1C diskantit saa olla, mutta ellei sointi ala miellyttää, niin tilalle saattaa tulla nobeliumit.

Asennusta odottelee DLS RA50 pääte ja Stingerin SPC111 konkka, kaikki kaiutinpihat vedän uudestaan Macromin pyöreällä kierretyllä johdolla ja virtapiuhaksi tulee 50mm2 nykyisen 21mm2 tilalle.
Kaiutinjohdot pitää vetää A-pilarista oviin poraamalla, sillä siihen alkuperäiseen haitarikumiin ei mitään uutta saa.
Myös varapyöräkotelossa oleva subikotelo pitäisi viimeistellä ja elementin päälle hommata jokin ritilä.


Nyt on ne USA-mallin vilkut paikallaan, samassa vaihdoin umpioihin uudet lasit, toisesta kun tuli nasta/kivi läpi. On auton ilme hieman erilaisempi kun valot on kirkkaat ja uudet.
Laitoin myös pitkiin 55w xenonit, mutta eivät oikein toimi kunnolla. Toinen polttimo saattaa jäädä välillä syttymättä ja jos syttyykin, niin valo värisee syttymisvaiheessa aika paljon. Lämmettyään toimivat kunnolla ja kyllä muuten näkee Cool
Laitoin jo tilaukseen relejohtosarjan noita varten, aika suurella varmuudella valoilta loppuu vaan virta syttymisvaiheessa, tuollainen 55w setti nappaa varmasti virtaa aikalailla syttyessään.
Lyhyissä oleva 35w setti toimii kuten pitääkin ja 4300K värisävy on juuri passeli, valoteho on hyvä ja valo on kirkkaan valkoista eikä sinertävää.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Zero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • ihme hyypiö,old school takaveto.
    • kuvia.
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #9 : 30.11.2010, 22:43:45 »
näppärä vekotin. on oikeen näkönen projekti päiväkirja,hitosti kuvia ja paljon mielenkiintosta tekstiä(luin kaikki läpi)  O0
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #10 : 01.12.2010, 00:03:25 »
Nykyinen 0,5F konkka on myös auttamattoman pieni, valot välkkyy kun innostuu huudattamaan polkkaa, eikä virranpuute ainakaan paranna äänenlaatua.

Asennusta odottelee DLS RA50 pääte ja Stingerin SPC111 konkka, kaikki kaiutinpihat vedän uudestaan Macromin pyöreällä kierretyllä johdolla ja virtapiuhaksi tulee 50mm2 nykyisen 21mm2 tilalle.
Mulla oli 1,2F konkka. Tämä sillattuna 3 kanavaiseks. Subit ajoin 2 ohmiin joten tehosta ei tietoa mutta virtaa vei   ::). Kaapelina oli 35mm2 ja riiti. Ei vilkkunu valot isommin kunnossa olevalla akulla.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #11 : 01.12.2010, 14:22:54 »
näppärä vekotin. on oikeen näkönen projekti päiväkirja,hitosti kuvia ja paljon mielenkiintosta tekstiä(luin kaikki läpi)  O0
Kiitoksia :) Lähiaikoina vaan kuvien otto jäänyt vähemmälle, ikinä ei muista ottaa kameraa mukaan...


Mulla oli 1,2F konkka. Tämä sillattuna 3 kanavaiseks. Subit ajoin 2 ohmiin joten tehosta ei tietoa mutta virtaa vei   ::). Kaapelina oli 35mm2 ja riiti. Ei vilkkunu valot isommin kunnossa olevalla akulla.
Joo, toi 50mm2 piuha on ehkä karvan verran liioittelua, mutta eipähän ainakaan jää siitä kiinni, eikä se koskaan kyllä liian järeääkään voi olla.
Ja antaahan toi RA50 jatkuvaa tehoa 2ohm kuormalla 805W, eikä hyötysuhde kuitenkaan ole 100%, eli saa tuollekin jo suht hyvä piuha olla.


Eilen sain virtakaapelin vedettyä ja vahvistimen sekä konkan kytkettyä. Samalla vedin uudet RCA-piuhat keskeltä autoa, piuhat on DLS:n ultimatea.
Kyllä huomaa äänessä eroa, vaikka etupää onkin vielä passiivisena, mutta kyllä tuolla RA50 vahvistimella pitäisikin jotain vastinetta rahalle saada kun vertaa sen hintaa tuohon vanhaan CA41 vahvariin...
Ja ainakin järeämpi virtapiuha ja parempi konkka tuntuu toimivan, ei saa enää valoja vilkkumaan :)

Pitää varmaan kerätä huomiseksi motivaatiota ja vetää ne kaiutinpiuhat etuoviin, tuo kun vaatii poraamista ja ovien pois nostamisen, niin ei ole mikään pala kakkua...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #12 : 01.12.2010, 14:40:20 »
Joo, toi 50mm2 piuha on ehkä karvan verran liioittelua, mutta eipähän ainakaan jää siitä kiinni, eikä se koskaan kyllä liian järeääkään voi olla.
Ja antaahan toi RA50 jatkuvaa tehoa 2ohm kuormalla 805W, eikä hyötysuhde kuitenkaan ole 100%, eli saa tuollekin jo suht hyvä piuha olla.

ei ole mikään pala kakkua...
Eihän siittä haittaakaan ole.   :pomo:

Jatkakaa, muista kuvat!   ;)

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #13 : 18.12.2010, 11:53:33 »
Kröhöm.....  ::)  :2funny:

Olisko sulla jotain kuvia? ;D
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70R -98 / Elämäntapafarkku
« Vastaus #14 : 02.01.2011, 01:21:51 »
Hieman ollut muuta lähiaikoina mielessä, eli jäänyt kuvienkin laitto vähän unohtumaan...

Yritän ottaa lähipäivinä kuvia viimeisimmistä muutoksista... ::)
Eipä mitään suurta tai mullistavaa ole tapahtunut, eli älkää pidättäkö turhaan hengitystä niitä kuvia odotellessa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

KL-varaosat  Race.fi