Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Team Recycle Racing Finland - 850 T5 -> T4

  • 368 Vastauksia
  • 166402 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Noi käyräthän on aivan päin veetua. Ja kyllä aivan varmasti huomaat ajossa, kun saat kuopat tasoitettua.

No myönnetään - kyllä se ahtojen seilaaminen tuntui sittenkin. Nyt paineet ovat huomattavasti tasaisemmat, kun asensin mekaanisen säätimen paikoilleen.
Tekee edelleen piikauksen, mutta tasoittuu ja pyysyy paikallaan. Paineet nousevat myös jonkin verran aikaisemmin. Mekaanisella säätimellä sai siis kompensoitua softan väännön rajoituksen matalilla kierroksilla.


Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8941
  • Teiden tukko
No myönnetään - kyllä se ahtojen seilaaminen tuntui sittenkin. Nyt paineet ovat huomattavasti tasaisemmat, kun asensin mekaanisen säätimen paikoilleen.
Tekee edelleen piikauksen, mutta tasoittuu ja pyysyy paikallaan. Paineet nousevat myös jonkin verran aikaisemmin. Mekaanisella säätimellä sai siis kompensoitua softan väännön rajoituksen matalilla kierroksilla.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Omassa ysisatkussa on merkittävä ero paineiden nousussa bleederin kanssa kuin ilman sitä. Pieni piikki on havaittavissa, muuten pysyy tasaisena.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #197 : 03.07.2015, 22:58:28 »
Piti hieman viruttaa huomisia ratapäiviä varten.

Näyttää tässä kuvassa, kuin olisi pitkä keltainen kaalimato.



Etuiskarit säädin myös tiukemmalle. Testilenkillä huomasi hyvin vaikutuksen.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #198 : 04.07.2015, 20:12:13 »
Ratapäivät ajettu onnistuneesti ja ahveniston ratakin korkattu. Ensimmäinen setti meni rataan tutustuessa ja ilmeisen paljon jarrupoljinta painellessa, koska toisella kierroksella pitkän suoran jälkeiseen jarrutukseen tultaessa jarrut käytänössä häipyivät. Sitten jäähdyttelyä ja edelleen rataan tutustumista.

Toisella ajosetillä ajolinjat alkoivat pikkuhiljaa löytyä ja jarrutustapakin muuttui. Tämän jälkeen  ajaminen olikin jo mukavaa ja jäi positiivinen fiilis.

Moottori ja alusta toimivat ihan kelvollisesti ellei jopa hyvin - tosin voimanpuutetta oli havaittavissa. Pääsuoran jarrutukseen sain kelattua noin 150 km/h, ehkä hieman päälle.

Kotimatkalla kävi pieni haaveri, kun kattolista päätti jäädä kyydistä varoittamatta.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2016, 22:46:25 kirjoittanut JuHaU »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #199 : 04.07.2015, 20:14:14 »
Ei ratapäivää ilman haaveria.  ;)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #200 : 04.07.2015, 20:48:28 »
Ihan teknisenä knoppailuna, onko näihin ruiskuihin oikeasti noin vaikea saada orggis ahtopaineensäätöhärdelli toimimaan "fiksusti" kun kaikilla tuntuu olevan mekaaninen vena? Näkisin vaan koneen kannalta turvallisempana että jos esim rataillessa alkaa oleen lämmöt tuhat ja kone pyrkii nakuttelemaan niin boksilla olis keinoja laskea ahtoja eikä vaan vetästä sytkää myöhäselle ja sarjaa ja ahdinta punaseks? Näin asiaan suurelti perehtymättä ihmettelen tuota, luulis että boksin ohjaama säätö ois parempi kun mekaaninen?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #201 : 04.07.2015, 21:09:34 »
Näin asiaan suurelti perehtymättä ihmettelen tuota, luulis että boksin ohjaama säätö ois parempi kun mekaaninen?

Mekaanisella säädöllä on huomattavasti helpompi hallita / säätää tuota ahtopainetta kuin sillä 20 vuotta vanhalla softalla ja sen aikaisella magneettiventtiilillä.

Eli autossa oleva softa on tehty siihen aikaan, kun autossa oli vakiokanget paikoillaan ja softalla on yritetty rajata ahtopainetta alakierroksilla.

Vakiosoftan säätöön itsellä ei ole työkaluja, eikä oikein haluakaan perehtyä, niin tämä on huomattavasti helpompi ratkaisu.

Seokset pysyvät edelleen oikealla alueella myös alakierroksilla, vaikka painetta onkin siellä nyt enemmän. On melkein vieläkin liian paksulla.

Eli ei pelkoa nakusta tai pakosarjan punoituksesta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #202 : 04.07.2015, 21:26:45 »
Mekaanisella säädöllä on huomattavasti helpompi hallita / säätää tuota ahtopainetta kuin sillä 20 vuotta vanhalla softalla ja sen aikaisella magneettiventtiilillä.

Eli autossa oleva softa on tehty siihen aikaan, kun autossa oli vakiokanget paikoillaan ja softalla on yritetty rajata ahtopainetta alakierroksilla.

Vakiosoftan säätöön itsellä ei ole työkaluja, eikä oikein haluakaan perehtyä, niin tämä on huomattavasti helpompi ratkaisu.

Seokset pysyvät edelleen oikealla alueella myös alakierroksilla, vaikka painetta onkin siellä nyt enemmän. On melkein vieläkin liian paksulla.

Eli ei pelkoa nakusta tai pakosarjan punoituksesta.
Jännästi 20v saabeissa nuita päivitetään toisinpäin ja sähkösäädöt pelaa hienosti. No mutta ei siinä mitään, ihmettelin vain että eikö tuossa oikeasti sitä sähkösäätöä saa toimimaan. Sähkösäädöllä luulis olevan helppo tasotella tuota vääntökäyrää ja toisaalta linearisoida kaasuvastetta kun ahtoja nostettais tasasesti polkimen asennon mukaan jne., siksi ihmettelin että olisiko sen käyttäminen vaikeaa. Ja ilmeisesti se on, mikä on tavallaan harmi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6367
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #203 : 04.07.2015, 22:11:00 »
Mahtaakohan näissä sähkösäädön haasteet johtua siitä, että ei ole mitään paineanturia, minkä mukaan painetta säädettäisiin, vaan järjestelmän toiminta perustuu moottorin kierroslukuun ja ilmamassamittarin antamien arvojen summaan.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #204 : 04.07.2015, 22:39:31 »
Mahtaakohan näissä sähkösäädön haasteet johtua siitä, että ei ole mitään paineanturia, minkä mukaan painetta säädettäisiin, vaan järjestelmän toiminta perustuu moottorin kierroslukuun ja ilmamassamittarin antamien arvojen summaan.
Vois hyvin olla? Kohta tääki ratkeis omaks ketjukseen joten annetaan olla, kiinnosti vaan syy tuohon kun niin moni muuttaa ohjauksen alkuperäisestä "alkukantaisemmaksi". Mutta ehkä lopetetaan tää sivuraide tähän niin ei rönsyile aiheesta kauheesti. Hyvä jos se noin on parempi, joutu vaan ääneen ihmettelemään kun ei tietä ei tietä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #205 : 04.07.2015, 23:10:46 »
Ehjällä ilmamassalla ei liene ongelma, mutta sillä 20v vanhalla tilanne on vähän toinen. Motronicsuitella saa tehtyä 0,01 säätöportain aikalailla just semmosen kun haluaa. Ei vaan tunnu kukaan oikein hyödyntävän tätä mahdollisuutta.

Kutakuinkin tälle näyttää T-5R vakio boostmap ja overboostmap. Linkin taakse kuva niin ei sotketa Juhan ketjua.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #206 : 04.07.2015, 23:45:50 »
Jännästi 20v saabeissa nuita päivitetään toisinpäin ja sähkösäädöt pelaa hienosti.

Saabin Trionic 5 ja 7 taitaa olla valovuoden edellä näitä Motronicceja. Seiskasta itselläkin kokemusta kun oli vaimon edellisessä kauppa-autossa sellainen ja toimi todella nätisti ja jouhevasti. Siinäkin tosin meinasi käydä hassusti, kun ilmamassamittari oli ehtoopuolella ja uudessa ahtimessa riitti tuottoa eri tavalla, kuin vanhassa. ECU:n tavoiteilmamäärä ei täyttynyt ja auto nosti painetta, jotta pyydetty ilmamäärä oli virrannut mittarin läpi.

Pääasia on, että nyt tuolla mekaanisen ja softaohjauksen yhdistelmällä autosta tuli oikeasti ajettava ja vastaa kaasuun (ahdin herää) aivan eri tavalla, kun portti pysyy kauemmin kiinni.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #207 : 04.07.2015, 23:47:00 »
Ehjällä ilmamassalla ei liene ongelma, mutta sillä 20v vanhalla tilanne on vähän toinen.

Saabin Trionic 5 ja 7 taitaa olla valovuoden edellä näitä Motronicceja tai ainkin osaavia säätäjiä tuntuu olevan lähes joka kylällä. Seiskasta itselläkin kokemusta kun oli vaimon edellisessä kauppa-autossa sellainen ja toimi todella nätisti ja jouhevasti. Siinäkin tosin meinasi käydä hassusti, kun ilmamassamittari oli ehtoopuolella ja uudessa ahtimessa riitti tuottoa eri tavalla, kuin vanhassa. ECU:n tavoiteilmamäärä ei täyttynyt ja auto nosti painetta, jotta pyydetty ilmamäärä oli virrannut mittarin läpi.

Pääasia on, että nyt tuolla mekaanisen ja softaohjauksen yhdistelmällä autosta tuli oikeasti ajettava ja vastaa kaasuun (ahdin herää) aivan eri tavalla, kun portti pysyy kauemmin kiinni.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #208 : 05.07.2015, 10:23:54 »
Hyvältä näytti radalla  S* Vitosen saundi oli aika repivä kun pakenit pitkin pääsuoraa  :3/4 jättää sen:
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - 850 T-5R (Pissis)
« Vastaus #209 : 05.07.2015, 11:44:23 »
Hyvältä näytti radalla  S* Vitosen saundi oli aika repivä kun pakenit pitkin pääsuoraa  :3/4 jättää sen:

Kiitoksia

Kaasupohjassa tosiaan ajettiin.

 

Kulkukoira  Proturbo