Elekma  Autoracing

Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Case closed.

  • 317 Vastauksia
  • 131955 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Volvo 242 Turbo -83 (Adversary) Case closed.
« : 17.11.2010, 19:48:56 »
Vähän tarinaa vuoden -83 242:sesta.

Tällainen se oli ostokunnossa kunnon pesun jälkeen...


Vanha moottori kakasi tavarat ulos ennen rekisteröintikatsastusta...

Sitten hommattiin uusi turbiini...


Ja uusi projektilohko...


Ja jotakin tuiki tarpeellista ja tarpeetonta romua...


Ja Sten Parner Motorilta uudet veivit...


Ruotissa portattuun 531:seen kairattiin R-seetit ja vaihdettiin K-linerit...


M90 aski vahvistehitsattiin...


Terästavaraa laitettiin pöydälle järjestykseen...


Patti kasattiin...


Pasi Ojennus (PO-metalli) teki teräksestä vauhtipyörän ja sovitti siihen Mustangin AP Racing asetelman ja sintterin, painelaakeriksi tuli GT Corollan laakeri, joka asemoitiin sopivalla holkilla...



Moottori melkeen kasassa...



Projektintynkää ja Kilpeläisen Harrin 4" wutuwutu putkistoa...



Punalohko heitettiin nokille...



Moottoritilaa...



Ja Holsetti tuohon...



Ja joitain kivoja vannevalintoja...




Kirjottelen jatkoa kun projekti edistyy... Tällähetkellä Volvo on tallissa säilössä ja talvenaikana rakennan auton loppuun ja keväällä otetaan ensisavut...

Tässä listaa tekniikasta...

Lohko: B19SN, poraus 92,47mm, dekkitaso plaanattu, alakerralla ajettu n.1500km
Männät: Mahle
Kampura: Bofors
Veivit: Sten Parner Motor H-profiilit
Kansi: 531 portattu, R-seetit, K-linerit, tiiviste- ja tasopinnat oikaistu
Kannentiiviste: Goetze
Pultit: Scantech
Nokka: Ruotsissa hiottu
Ahdin: Holset HX40 Super # 14
Hukkis: Toritech 60mm modattuna
Pakosarja: Peltisarja eteen-ylös tyylinen jaetulla pulssipesällä Harri K
Putkisto: 4" turbolta takapuskuriin yhdellä isolla vaimentajalla
IC: Kuorma-auton coolerista väsätty
Suuttimet: 1200cc Trickflow etuvastuksilla
Moottorinohjaus: Megasquirt hi-res koodilla, 4-bar map, launch-control
Lambda: PLX laajakaista
Puola: Vagin puola kipinänvahvistimella
Triggeri: 6-1 missing tooth
Bensapumput: 044 Bosch kiinalaiset, rosterisuodattimet, y-block, billettikisko, Sard Racing bensapaineensäädin
Bensalinjat: Teräspunosletkut AN-liittimin
Tankki: Jaz Racing Fuel Cell
Vauhtipyörä: Teräsvauhtipyörä / Pasi Ojennus / PO-metalli 6,1kg
Asetelma: AP Racing 240mm Ford Mustang, puristusvoima yli 1850kg
Levy: 240mm nelilapainen sintteri / Pasi Ojennus / PO-metalli
Painelaakeri: Toyota Corolla GT Coupe AE-86
Painelaakeripidin: Volvo M90, 7mm ulostuovalla holkilla / Pasi Ojennus / PO-metalli
Vaihteisto: Vahvistehitsattu M90, uusi tukeva keppiteline ja vaihdevälin lyhennin.
Kardaani: Ko-Met Oy
Taka-akseli: 1031 Powertrax lukolla, boxatuilla tukivarsilla, puslat uretaaniset, säädettävät ylätakatukivarret ja säädettävä panhard.

Suuret kiitokset:

PO-Metalli OY / Pasi Ojennus
Turbotekniikka OY
GT-Motor OY
Futurez
Ko-Met OY
« Viimeksi muokattu: 24.06.2013, 12:33:40 kirjoittanut Morjenz »
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa eccer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #1 : 17.11.2010, 21:19:16 »
Erittäin asiallinen 242 rakenteilla, tsemppiä talven uurastukseen. Laitetaan seurantaan ehdottomasti  O0
Volvo V70 Passion D2

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #2 : 30.11.2010, 13:45:35 »
Yleisilmettä... Hukkaportin sovitus pakosarjaan ois enää pientä hitsailuhommaa vaille valmis :)



Rengastusta



-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #3 : 01.12.2010, 20:38:46 »
Kaikki romut mahtuu paikoillensa, kiitos hyvän sovituksen :)









-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa RaZor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Ich emphfel nicht museum!
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #4 : 01.12.2010, 22:04:46 »
Jäätävän kokoinen Holsetti :D
Minkäs kokoiset siivet tuossa on? Ilmeisesti aika ylävireistä konetta tulossa.
-242 DL project in progress-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #5 : 01.12.2010, 22:20:20 »
Jäätävän kokoinen Holsetti :D
Minkäs kokoiset siivet tuossa on? Ilmeisesti aika ylävireistä konetta tulossa.

Isoilta tuon kokoluokan Turbot on monista ensi alkuun tuntuneet :juhau:

2.3 l koneessa oli yli 1 bar ahtoa jo 3 500 rpm, eli just passeli fööni katukäyttöön.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #6 : 02.12.2010, 09:39:21 »
Kuvissa näky monenlaisia vanteita. Omasta mielestä nuo valkoiset vanteet sopivat parhaiten. :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #7 : 02.12.2010, 12:59:46 »
Kuvissa näky monenlaisia vanteita. Omasta mielestä nuo valkoiset vanteet sopivat parhaiten. :)

Täysin samaa mieltä.  ;)



Moottori näyttää hyvältä. Koska on tarkotus ottaa savut?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Daywalker

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • Laahustaja
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #8 : 02.12.2010, 14:37:36 »
Onpas mahdottoman hieno.....paljonko nuolla värkeillä pitäsi hevosia irrota...? -H-
V50 2.4 -04"Toppinen" + Toyota Corolla T-Sport -06 "Unto"

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #9 : 02.12.2010, 15:14:05 »
Kiitoksia positiivisista kommenteista. Tarkoitus ottaa savut ensikesänä, kun projekti tosiaan vähän venähti. Nyt on onneksi suhteellisen mukava tila, missä rakennella.

Virallinen tehotavoite on 355 hevosvoimaa.

Tarkoitus olis askarella myös turvakaaret sisälle ja alustaa parannella, mutta prioriteetti numero yksi on saada tekniikka toimimaan ensin :)
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Daywalker

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • Laahustaja
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #10 : 02.12.2010, 15:32:06 »
no kyllä tuolla hevosvoimamäärällä jo ehtii...ei tarvi olla tientukkona. :) mistäpäin suomea tuo sun auto on kotoisin?? nimittäin tuo mun naapuri rakenteli tuon näköisen auton ja myi sen sitte pois johonkin....
« Viimeksi muokattu: 02.12.2010, 15:34:45 kirjoittanut Daywalker »
V50 2.4 -04"Toppinen" + Toyota Corolla T-Sport -06 "Unto"

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #11 : 03.01.2011, 21:34:06 »
1031 akseli vaihtumassa samanmoiseen, mutta Powertrax lukolla varustettuun, samalla pitänee uusia takajarrut uusiin, keksiä jotkut drag iskarit taakke ja koittaa löytää jotkut vähän pidemmät ja sopivan pehmoset vieterit...

-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #12 : 06.01.2011, 13:38:24 »
Vanha perä irrotettu ja uuden asennan, kun saan uretaanipuslat hommattua jostaan (mistähän mahtais saada fiksusti)? Toinen kysymys: Mitä öljyä Truetrax perään, mistä jotkut sopivat drag iskarit ja mitkä jouset ois hyvät kiihdytykseen, että ois mahdollisuutta saada vakiotuennalla edes vähän pitoja, jos koneeseen saa n. 450 hevosvoimaa vetoja? Epäilen, että noi Lesjöt ei ole parhaat mahdolliset? Sais olla vähän korkeemmat ja pehmosemmat...

Viisaammat neuvokoon, olisin kovasti kiitollinen :)
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #13 : 06.01.2011, 15:06:10 »
Mistä jotkut sopivat drag iskarit ja mitkä jouset ois hyvät kiihdytykseen, että ois mahdollisuutta saada vakiotuennalla edes vähän pitoja, jos koneeseen saa n. 450 hevosvoimaa vetoja?

Tehotavoite on jo kasvanut vaikkei vanhaakaan pari viestiä sitten olevaa ole kait käsittääkseni vielä saavutettu?



Virallinen tehotavoite on 355 hevosvoimaa.



Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -83 (Adversary)
« Vastaus #14 : 06.01.2011, 15:15:34 »
Oliko asiallinen kommentti? :)

Kyllähän se niin on, että virallinen tehotavoite on se 355 hevosvoimaa, eli edellisen tehomäärän tuplaus, mutta kait tällaisessa moottorissa jotain on pielessä, ellei se 400-500 hevosvoimaa heilahda?

Mutta edelleenkin tarvitsisin neuvoja takapään jousituksen kanssa...
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

 

Proturbo  Autodiagnoosi