Elekma  Autoracing

Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"

  • 812 Vastauksia
  • 298806 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #75 : 22.08.2012, 06:00:27 »
Kutosen paineenrajoitin on öljypumpussa. Ompa kumma että D5:ssa se on siirretty muualle. Öljypumppu itsessään lienee muuten samanlainen ku vanhemmissa vitosissa ja kutosissa?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #76 : 22.08.2012, 06:38:34 »
Kutosen paineenrajoitin on öljypumpussa. Ompa kumma että D5:ssa se on siirretty muualle. Öljypumppu itsessään lienee muuten samanlainen ku vanhemmissa vitosissa ja kutosissa?

Tätä mäkin aloin illalla ennen nukkumaanmenoa pohtimaan. Olisikohan kyseessä kuitenkin joku muu venttiili. Se tuntui jotenkin melko löysältäkin paineenrajoittimeksi? Se on siinä toisessa öljynjäähdyttimelle menevässä kanavassa. Pitääpä tutkia asiaa uudelleen...

EDITTIÄ:

Se venttiili on ihan oikeasti paineenalennusventtiili, joka rajaa paineen noin 550kpa. Lienee siis melko tärkeä kapistus :)
« Viimeksi muokattu: 22.08.2012, 08:00:29 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #77 : 22.08.2012, 09:19:03 »
Meillä on töissä D5 ja T4 alakerrat purettuina, jos tarvitset tietoa öljykanavien eroista.

Jos siihen öljypohjan etupään paikalle koneistaisi alumiinista levyn jossa olisi lähdöt irralliselle jäähdyttimelle ja suodattimelle? Voisitko elää sen kanssa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #78 : 22.08.2012, 09:37:23 »
Meillä on töissä D5 ja T4 alakerrat purettuina, jos tarvitset tietoa öljykanavien eroista.

Jos siihen öljypohjan etupään paikalle koneistaisi alumiinista levyn jossa olisi lähdöt irralliselle jäähdyttimelle ja suodattimelle? Voisitko elää sen kanssa?

Kiitos avuliaisuudestasi, mutta mietintää aiheuttaa lähinnä se paineenrajoittimen sijoittelu. Kuvittelin eilen jo keksineeni ratkaisun noihin muihin ongelmiin, mutta tuo perhanan rajoitin sotki suunnitelmat.

Katselin taas sen ruotsalaisen kaverin projektikuvia ja hänellä ei ole sitä rajoitinta ollenkaan, tai ei ainakaan kuvissa näy. Voi olla melko rouheat öljynpaineet :)

Vida kertoi, että myös pumpussa on joku venttiili, mutta näissä dieseleissä on näköjään sitten myös öljypohjan kanavissa.

"Öljypumppu
Öljypumppu on sisäpuolinen hammaspyöräpumppu (Duo concentric), jossa on yhdennetty varoventtiili. Venttiili avautuu n. 800 kPa paineessa. Estää liian suuren paineen, joka voisi vaurioittaa mm. öljynjäähdyttimen."

"Paineenalennusventtiili
Mäntätyyppinen paineenalennusventtiili. Avautuu n. 550 kPa paineessa.
Rajoittaa enimmäispaineen moottorissa.
Koska paineenalennusventtiili on sijoitettu öljynjäähdyttimen jälkeen, myös öljypohjaan johdettava ylimääräinen öljy jäähtyy."

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #79 : 24.08.2012, 20:27:58 »
No niin, nyt olisi jo oikein jotain kuviakin :)



Öljypohjan etuosa muokattu melkein valmiiksi. Vielä puuttu se paineenrajoitinventtiili ja se pieni ilmanippa, mikä on vinokoneenkin pumpuissa. Pohjaa pitää vielä lyhentää takapäästäkin, mutta sen luulisi sitten jo olevan aika paljon simppelimpi juttu, mitä noiden öljykanavien rakennus.

Photobucketissa kuvia eri työvaiheista.

P.S. Kyllä tulee todellakin Kuvablogia ikävä, kun latailee Photobuckettiin kuvia. On 100 kertaa monimutkaisempaa ja kuvat asettuvat täysin mielivaltaiseen järjestykseen. Ärsyttävää...

Poissa artturi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • Saatanan Tunarit - UKK 1975 VisVitaVeritas-IS 2003
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #80 : 24.08.2012, 23:08:08 »
No niin, nyt olisi jo oikein jotain kuviakin :)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Öljypohjan etuosa muokattu melkein valmiiksi. Vielä puuttu se paineenrajoitinventtiili ja se pieni ilmanippa, mikä on vinokoneenkin pumpuissa. Pohjaa pitää vielä lyhentää takapäästäkin, mutta sen luulisi sitten jo olevan aika paljon simppelimpi juttu, mitä noiden öljykanavien rakennus.

Photobucketissa kuvia eri työvaiheista.

P.S. Kyllä tulee todellakin Kuvablogia ikävä, kun latailee Photobuckettiin kuvia. On 100 kertaa monimutkaisempaa ja kuvat asettuvat täysin mielivaltaiseen järjestykseen. Ärsyttävää...

P.S  Mutta taitaa toimii paremmin kuin ainakin tuo joku kuvablogi ja pystyy lataa useamman kuvan kerralla... Ja pystyyhän niitä kuvien järjestystä muokkaa... Itse vasta huomasin asian kun samaa mietin :juhau:
Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin.
Niin metsä vastaa kun hallusinaatiot haluaa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7614
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #81 : 25.08.2012, 00:00:09 »
OT. Nimeää ne kuvat vaikka numerojärjestykseen niin sit on hyvin ;)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #82 : 26.08.2012, 17:24:22 »
Öljypohja on nyt vihdoin fyysisiltä mitoiltaan ja muodoiltaan valmis. Vielä ne pari pikku painevettiilijuttua ja sitten seuraavaksi onkin öljyn imuputken lyhentämisen vuoro.



Pitää vielä mitata öljytilavuus, kun näyttää tuo säiliö suht pieneltä. Jos tuntuu, että öljyä ei mahdu tarpeeksi, niin pitää kaiketi leventää sitten vieltä tuota säiliöosaa.


Perjantaina tuli myös se vaihteiston ohjausboksi.


Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #83 : 27.08.2012, 21:26:47 »
Illan saldona seuraavaa :)

Lyhennetty öljyn imuputki


Lyhennetty loiskelevy


Hieman vielä vaiheessa oleva paineenrajoitinventtiili




Oli taas niin mukavaa, että ei malttanut oikein poiskaan lähteä.




Helv....tin Photobucket :buck2:

Poissa large

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #84 : 27.08.2012, 22:04:27 »
Taas on tehtaalla tahti päällä...  8) Ei ollut kyllä viikko sitten epäilystäkään etteikö noiden öljykanavien ja paineenrajoitinventtiilin rakentaminen onnistuisi, mutta olihan tuo aika palapeli, kuten arvelit.

Aiemmin linkittämäni ruotsalainen tinamoottorin bensaversion öljypohja on päällisin puolin aika samanlainen kuin sulla, mutta niissä lienee öljykanavat erilaiset? Eikä siis sitä venttiiliä liene lainkaan.

Tuleeko tuohon ö-pohjan etuosaan nyt suodatin vai minkä paikka siinä on? Vai jääkö suodatin lohkon kylkeen?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #85 : 28.08.2012, 07:24:38 »
Taas on tehtaalla tahti päällä...  8) Ei ollut kyllä viikko sitten epäilystäkään etteikö noiden öljykanavien ja paineenrajoitinventtiilin rakentaminen onnistuisi, mutta olihan tuo aika palapeli, kuten arvelit.

Aiemmin linkittämäni ruotsalainen tinamoottorin bensaversion öljypohja on päällisin puolin aika samanlainen kuin sulla, mutta niissä lienee öljykanavat erilaiset? Eikä siis sitä venttiiliä liene lainkaan.

Tuleeko tuohon ö-pohjan etuosaan nyt suodatin vai minkä paikka siinä on? Vai jääkö suodatin lohkon kylkeen?

Sen swedun öljypohja on lyhennetty vain yhdestä kohdasta ja siinä se säiliö on täysmittainen. Mun piti lyhentää siis myös sitä säiliötä, koska moottoria pitää saada "paksumman" ruiskutuspumpun takia enemmän eteenpäin, mitä sellaisella 2007 mallin moottorilla, mikä sillä ruotsin hepulla on. Paineenrajoittimesta en tiedä, mutta ei siitä ainakaan kuvia ole hänen projektikertomuksessaan.

Pohjan etuosaan tulee vaan tulppa ja suodatin pysyy lohkossa omalla paikallaan.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #86 : 28.08.2012, 21:10:15 »
Valmis paineenrajoitinventtiili


Öljypohja paikallaan



On siis aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen, eli moottorikorvien suunnitteluun/sovitteluun.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #87 : 31.08.2012, 07:41:46 »
Jatketaan yksinpuhelua :)

Oikea puoli näyttää tältä...


...vasen tältä...


...alhaalta päin


ja ylhäältä tällaiselta



Koneenkorvat siis mitoissaan ja muutamalla pultilla kiinni. Seuraavaksi kone taas pois ja korvien viimeistely. Sitten kone muuten asennuskuntoon, konehuoneen pesu ja seuraavaksi voisi ehkä alkaa suunnittelemaan lopullista asennusta.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #88 : 31.08.2012, 07:52:06 »
Jatketaan yksinpuhelua :)

Oikea puoli näyttää tältä...
(Kuva poistettu lainauksesta.)

...vasen tältä...
(Kuva poistettu lainauksesta.)

...alhaalta päin
(Kuva poistettu lainauksesta.)

ja ylhäältä tällaiselta
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Koneenkorvat siis mitoissaan ja muutamalla pultilla kiinni. Seuraavaksi kone taas pois ja korvien viimeistely. Sitten kone muuten asennuskuntoon, konehuoneen pesu ja seuraavaksi voisi ehkä alkaa suunnittelemaan lopullista asennusta.

 :pomo: :nälkä:

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #89 : 31.08.2012, 09:16:01 »
Sie väsäät kyllä nopeella tahdilla tätä. Näyttää että kaikki hommat on hanskassa... ei oo ku tehä  :) Kiinnostava projekti ja seurannassa on!
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

 

Elekma  Autoracing