Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"

  • 812 Vastauksia
  • 298832 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #660 : 23.03.2013, 20:46:51 »
Onko tuossa selitys korkealle polttoaineen kulutukselle, jota aiemmin mietit?

Voi olla ???

manuaali,manuaali :pomo: :pomo: :pomo: :pomo:

Älä yllytä :)

Paljonkohan tuommonen turbiinin modaus suunnilleen maksaa, ootko jo kyselly?

Onko sulla joku hyvä resepti tuohon kaarien mankelointiin, varmaan ainakin lämmität maalipintaa vai kuinka?

Ei ole tietoa. Jossain vaiheessa tässä topikissa muistaakseni joku puhui jostain 200-300 eurosta.

Reseptistä en tiedä, sillä ihan ensimmäistä kertaa käytin tuollaista vehjettä. Lämpöa annoin aika reilusti ja sitten käänsin aina välillä sitä rullaa eri asentoon, jotta kaari taittuu tasaisesti.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #661 : 03.04.2013, 18:40:07 »
Kesä tuli! Eli laitoin kesärenkaat alle uhmaten yöpakkasia. Mennään sitten toisella autolla, jos tulee äärimmäiset ajo-olosuhteet. Kuvia en laita ennen, kun saan joskus hamassa tulevaisuudessa maalaamosta ne "tuning"-osat ja asennettua ne paikalleen.

Vaihteistoprojekti etenee sen verran, että tänään ostin toisen 960:n automaattilaatikon. Siihen saa sitten tehdä rauhassa tutkimuksia ja soviteosia, jotta saa D5:n orkkisturbiinin käyttöön. Se on sitten viimeinen oljenkorsi automaatin puolesta. Jos ei sekään muutos tuota 100% lopputulosta, niin sitten tulee manuaali.... eli lopputuloksesta on tultava täydellinen :)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7975
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #663 : 05.04.2013, 22:32:00 »
Sen verran ehdin tässä viikolla tutkailla laatikkojuttuja, että etuvetoisen turbiini sopii akseliltaan/rihloiltaan tuohon takavetolaatikkoon, juuri kuten pitikin. Ongelmia ovat sen sijaan öljypumppua käyttävät hahlot, jotaka eivät yllä pumpulle asti ja turbiinien paksuuseroista johtuva etäisyys vetolevyyn.

Soittelin taas myös erääseen automaattikojaamoon ja kyselin tyhmiä turbiinin sovittamisesta. Hän ei oikein lämmennyt tuon toisen turbiinin sovitustyölle, vaan sanoi, että helpompaa olisi muokata turbiinin tartuntanopeutta. Se ei kuulema ole kuitenkaan aina ihan varmaa, että mitä sattuu tulemaan, eli tarkaan haluttua tartuntanopeutta ei pysty määrittelemään muokkausvaiheessa. Tämän takia tekisi mieli käyttää tuota D5 turbiinia ja se mikä painaa myös vaakakupissa aika paljon on se, että sovitustyöstä selviäisi mahdollisesti itse, eikä tarvitsisi turvautua muiden työpanokseen.

Sellainen seikka tuli vielä mieleen tuosta tartuntanopeuden muuttamisesta, että pitäisiköhän laatikon öljynpaineita saada nostettua, jos latikko toimii toisella turbiinilla pienemmillä kierroksilla? Tämä homma pitäisi vielä selvittää ammattilaiselta, mutta tämä asia jätettäköön vielä hautumaan tässä vaiheessa. Huomisen operaatio olisi saada ilmastointi toimimaan...




Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #664 : 06.04.2013, 17:02:33 »
Nyt olisi toimiva ilmastointikin 8)

Alunperin syy toimimattomuuteen oli se, että olin ajatuksissani kytkenyt releen ohjauksen molempiin nastoihin plussan, eli maata ei tullut mistään. Tämä johtu siitä kun halusin hifistellä ja käyttää tuota V70 sulakerasiassa olevaa alkuperäistä kompuran relettä. Olin kytkenyt alkuperäiseltä, kojetaulun alla olevalta releeltä ohjauksen tuolle toiselle releelle, mutta toisaan oli mennyt ajatukset sekaisin ja oli kaksi plus-johtoa :idiot2:

Tässä viikolla jo yksi ilta ihmettelin tätä systeemiä ja kokeilin ohittaa tuon V70 releen hyppyjohdolla. Tutkailin kytkentäkaaviosta, että mitkä nastat pitää kytkeä yhteen, jotta kytkentä olisi sitten 960 alkuperäistä vastaava. Hyppyjohdon laittamisen jälkeen kompura pyöri koko ajan, mikä sai pääni niin pyörälle, että ei mitään määrää. Tänään sitten mittailin yleismittarilla ohjausjohtoja ja kävi ilmi, että olin hyppyjohdottanut väärät nastat. Tarkistin vielä uudelleen kaaviosta releen nastojen numeroinnin ja ne olivat perhana väärin. Systeemi olisi siis alkanut toimimaan jo viikolla, jos Volvon alkuperäinen kytkentäkaaviokirja olisi ollut oikeassa ja olisin laittanut hyppyjohdon oikeaan paikkaan. No, kukaan ei ole täydellinen, ei edes Volvo :2funny:

Sen verran piti herkutella, että naamioin tuon hyppyjohdon, koska sellaisenaan se olisi ollut vähän liikaa jokkismiesten ratkaisu ;) Tuhosin siis alkuperäisestä releestä sisukalut pois ja liitin ne nastat sieltä sisältä yhteen. Sitten vaan releen muovikuori takaisin, niin näyttää ihan alkuperäiseltä, jos joku nyt sattuu sinne sulakerasian kannen alle kurkaamaan.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #665 : 06.04.2013, 17:11:48 »
Sen verran piti herkutella, että naamioin tuon hyppyjohdon, koska sellaisenaan se olisi ollut vähän liikaa jokkismiesten ratkaisu ;) Tuhosin siis alkuperäisestä releestä sisukalut pois ja liitin ne nastat sieltä sisältä yhteen. Sitten vaan releen muovikuori takaisin, niin näyttää ihan alkuperäiseltä, jos joku nyt sattuu sinne sulakerasian kannen alle kurkaamaan.

Kiva ylläri seuraavalle omistajalle, jos satut auton joskun myymään ;D

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #666 : 07.04.2013, 01:26:03 »
Sen verran ehdin tässä viikolla tutkailla laatikkojuttuja, että etuvetoisen turbiini sopii akseliltaan/rihloiltaan tuohon takavetolaatikkoon, juuri kuten pitikin. Ongelmia ovat sen sijaan öljypumppua käyttävät hahlot, jotaka eivät yllä pumpulle asti ja turbiinien paksuuseroista johtuva etäisyys vetolevyyn.

Soittelin taas myös erääseen automaattikojaamoon ja kyselin tyhmiä turbiinin sovittamisesta. Hän ei oikein lämmennyt tuon toisen turbiinin sovitustyölle, vaan sanoi, että helpompaa olisi muokata turbiinin tartuntanopeutta. Se ei kuulema ole kuitenkaan aina ihan varmaa, että mitä sattuu tulemaan, eli tarkaan haluttua tartuntanopeutta ei pysty määrittelemään muokkausvaiheessa. Tämän takia tekisi mieli käyttää tuota D5 turbiinia ja se mikä painaa myös vaakakupissa aika paljon on se, että sovitustyöstä selviäisi mahdollisesti itse, eikä tarvitsisi turvautua muiden työpanokseen.

Sellainen seikka tuli vielä mieleen tuosta tartuntanopeuden muuttamisesta, että pitäisiköhän laatikon öljynpaineita saada nostettua, jos latikko toimii toisella turbiinilla pienemmillä kierroksilla? Tämä homma pitäisi vielä selvittää ammattilaiselta, mutta tämä asia jätettäköön vielä hautumaan tässä vaiheessa. Huomisen operaatio olisi saada ilmastointi toimimaan...

Anteeksi, että lainasin koko tekstin (muttakunoliniinvaikiaettiämikäeisopisijuttuun,varsinkintässävaiheessavuorokautta...) - Tämä kiinnostaa ittiä suht paljon ja varmaan monia muitakin. Jos vain mahdollista niin kertonet miten tässä käy.

Btw, miten sen kattoluukun kanssa kävi? Uusi moottori vai saitko säädettyä? (sori jos vanha kysymys, mennyt sitten ohi vastaus)
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #667 : 07.04.2013, 09:22:26 »
Anteeksi, että lainasin koko tekstin (muttakunoliniinvaikiaettiämikäeisopisijuttuun,varsinkintässävaiheessavuorokautta...) - Tämä kiinnostaa ittiä suht paljon ja varmaan monia muitakin. Jos vain mahdollista niin kertonet miten tässä käy.

Btw, miten sen kattoluukun kanssa kävi? Uusi moottori vai saitko säädettyä? (sori jos vanha kysymys, mennyt sitten ohi vastaus)

Niin meinaat sitä turbiinin muokkaamista? Ykkösvaihtoehto tällä hetkellä on saada se D5:n turbiini sopimaan, mutta jos osoittautuu ylivoimaiseksi haasteeksi, niin sitten orkkisturbiini menee muokkaukseen.


Kattoluukulle en ole tehnyt yhtään mitään. En ole sitä edes kertaakaan avannut, mutta jos tästä alkaisi tulla sellaisia ilmoja, että sitä voi käyttää, niin ehkäpä sitten se säätökin olisi ajankohtaista.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #668 : 20.04.2013, 22:37:30 »
Mitäs tälle kuuluu? Alkaisi olla aika sitä kattoluukkua korjata... :D

Oletko tullut mihinkään johtopäätökseen tuon vaihteiston kanssa? Meinaatko sitä turbiinia tuunata vai vaihtaa manuaalin?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #669 : 21.04.2013, 09:18:41 »
Mitäs tälle kuuluu? Alkaisi olla aika sitä kattoluukkua korjata... :D

Oletko tullut mihinkään johtopäätökseen tuon vaihteiston kanssa? Meinaatko sitä turbiinia tuunata vai vaihtaa manuaalin?

Kiitos kysymästä, tälle kuuluu ihan hyvää. Mitä nyt alkaa ottamaan aivoon järjetön polttoaineenkulutus, mutta muuten ihan hyvä meininki :)

Turbiinin sovitustyöt on kovassa vauhdissa, mutta toimenpiteen erittäin suuresta epäonnistumisen mahdollisuudesta johtuen, en ole mitään erityistä asiasta huudellut, mutta nyt homma alkaa olla siinä vaiheessa, että voinen huokaista helpotuksesta. Photobucketissa on kuvia turbiinin muokkauksesta.

Vielä pitäisi saada kytkinkopan toinen pinta jyrsittyä 5mm matalammaksi, kun se ei sovi sorviin kuin toisin päin, niin en saanut itse tehtyä kuin moottorin puoleisen reunan koneistuksen. Sitten pitää vielä keksiä joku hyvä systeemi laatikon öljynjäähdytykselle. Ajattelin, että voisi jättää kokonaan pois käytöstä sen syyläriin integroidun jäähdyttimen ja laittaa auton pohjaan, siihen missä alunperin oli bensapumppu, ihan erillisen jäähdyttimen laatikon öljyille.

Kattoluukkua en ole edelleenkään ajatellut muuta kuin silloin, kun tietyssä nopeudessa siitä kuuluvaa pärinää kiroillessa :)

Puskuri ja helmat ovat jo viimein jopa pohjamaalissa, joten luulisi niidenkin tulevan valmiiksi viimeistään jouluksi...





Manuaali ei ole vaihtoehto.


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #670 : 21.04.2013, 09:30:11 »
Onkos tuo D5 paljonkin taloudellisempi moottori kuin TDI? Ajelit TDI:llä noin kuuden litran tuntumassa (?), joten paljonkos tällä menee (nyt kun ei ole kunnossa)?
Eihän vain voi olla niin, että ECU ei saa jotain tärkeää tietoa jostain (siis joku tieto, mitä kerää siinä V70:ssä) minkä vuoksi kulutus on suuri, kuitenkaan herjaamatta mitään vikakoodeja?

Niin, sinulle tulee tähän se muokattu etupuskuri? Eikös olekin 850R-etulippa, jonka madalsit ja kiinnitit 900-sarjalaisen etupuskuriin (olen ennenkin asiasta kysynyt...)?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #671 : 21.04.2013, 09:40:22 »
Kyllähän tdi on joka tilanteessa taloudellisempi. Puhumattakaan niistä uudemmista D5 moottoreista, joissa on hiukkassuodatin, niin ne vievät vielä enemmän.

Muutama tankillinen on nyt mennyt 8,3 litran kulutuksella ja viimeinen 9 litraa, eli jotain häikkää on jossain. Vahvasti alan kallistua viallisten suuttimien puoleen, mutta mistäs senkin saisi selville, että missä niistä vika on? Ohivuodot olen suuttimista mitannut, mutta niissä ei ollut havaittavsissa mitään ihmeellistä. Täytyy varmaan viedä ne jonnekin asiantuntevalle dieselkorjaamolle tarkastettavaksi.

Puskuri on tosiaan tuolla mainitsemallasi reseptillä :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #672 : 21.04.2013, 09:47:57 »
Niin, sinulle tulee tähän se muokattu etupuskuri? Eikös olekin 850R-etulippa, jonka madalsit ja kiinnitit 900-sarjalaisen etupuskuriin (olen ennenkin asiasta kysynyt...)?
Puskuri on tosiaan tuolla mainitsemallasi reseptillä :)

No ilimankos ihmettelin, että millä *elvetillä sitä 850 alalippaa voi muka madaltaa, mulla on vakio 850 alalippa... :2funny: Nooh, saa senkin sinne sopimaan.

Mitä ihmettä, aina olen luullut että D5 on 2,5 TDI:tä taloudellisempi. Tuskin se on mukavempi ajaakaan, kun TDI:ssä on aika härkämäinen tyhjäkäyntivääntö. 8)

Oliko tämän moottoriswapin takana se klassinen autoharrastuksen kulmakivi; pakko tehdä jotakin, joka ei ole vanhaa vaan kohti uusia haasteita?

Ei siinä, vähintään mielenkiintoinen projekti on tämäkin (kahlannut jo 940 TDI:n ja tämän 960 D5:n topicit useampaan otteeseen lävitse...). S*

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #673 : 21.04.2013, 10:15:01 »
Tässäpä kuva siitä puskurista. 850:n alaosan yläreunasta on pois noin 4cm siivu ja sitten se on kiinnitetty liimalla ja ruuveilla 900:n puskuriin. Muodot olivat todella lähellä toisiaan.



Suurin syy tälle projektille oli varmaankin tuo mainitsemasi haasteiden hankkiminen, mutta tässä on kieltämättä ollut niitä jo vähän liikaa. Johtuu ehkä pitkälti siitä, että olen hieman vaativa, enkä kelpuuta sellaista mikä on "ihan hyvä", vaan kaiken pitää olla just. 940 tdi:n takia rima on aika korkealla, koska se oli 100 prosenttinen S*

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #674 : 21.04.2013, 10:38:45 »
Laitetaanpas tähän nyt listaus vielä oireista, mitkä mielestäni viittaisivat viallisiin suuttimiin. Käytännössä oireet eivät ole kovinkaan pahoja, eli eivät häiritse normaalia käyttöä mitenkään, mutta kuten tuossa aiemmin mainitsin, on pyrittävä täydelliseen lopputulokseen :)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.0

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27802.0

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31263.0

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=32653.0

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo