Race.fi  Puotilan autokorjaamo

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 602738 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #15 : 20.07.2013, 02:54:35 »
Simonisilta saa ainakin kromiterästä olevaa putkea. 25tkm/vajaa 2 vuotta ollut 2,5" catback kiinni ja olen toistaiseksi ollut tyytyväinen.

Vaatii askartelua kuumaliimakonella, jota en omista ihan itse.

Kuumaliimattuani (hitsattuani) ihan omin pikkuisin kätösin 3m2 peltiä autoihin, tuumasin aikoinaan, ettei se ole meikäläisen hommia.  Mutta jos sen saa juotettua kasaan sähkökolvilla, niin voin harkita tai ajatella ehkä/mahdollisesti sen tekemistä.  Mutta mielummin teettämistä, sillä kuumaliimaus sulalla raudalla ei ole meikäläisen mukavuusaluetta.

Sulalla tinalla saan sentään jotain aikaiseksi.  :)



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #16 : 20.07.2013, 09:34:52 »
Löytyy kyllä ihan valmista mallikohtaista, kiinnitys klemamreilla: http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLVO_940_Turbo.html
Biltemasta on myös saanut vakiotyylisiä ruostumattomia mallikohtaisia putkistoja, mutta ainakaan keväällä ei saanut helsingistä.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #17 : 20.07.2013, 11:41:52 »
Löytyy kyllä ihan valmista mallikohtaista, kiinnitys klemamreilla: http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLVO_940_Turbo.html
Biltemasta on myös saanut vakiotyylisiä ruostumattomia mallikohtaisia putkistoja, mutta ainakaan keväällä ei saanut helsingistä.

Toi linkki ei toimi suoraan. pitää kahlata aloitussivun kautta.

s73

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #18 : 20.07.2013, 12:03:45 »
Alkuperäinen putkisto on ollut paras kestoltaan, yli 5vuotta on ollut nykyiset putket ja nyt alkaa olemaan vaihdon tarpeessa, ei mikään longlife putkisto. Orkkis tai tuning putkisto oon paras vaihtoehto, tavallisia varaosaliikkeen putkistoja ei kannata laittaa, vajaa vuosi ja takapönttö on entinen noilla ajoilla.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #19 : 20.07.2013, 17:51:05 »
Jos ajaa vaan nakkikioskille ja takaisin kotiin runxxaamaan, niin putkisto ei välttämättä ole pitkäikäinen. Kuivuakseen vedestä kunnolla rööri vaatii 30-40km ajoa.
Mikan käsittääkseni ajaa aika pitkää pätkää, jolloin rööri kuivuu ja kestää reilustu kauemmin.
Tarkoitan vaan että erillaisia käyttökokemuksia eri kuskien kesken on hankala verrata. ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

s73

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #20 : 20.07.2013, 18:04:29 »
Jos ajaa vaan nakkikioskille ja takaisin kotiin runxxaamaan, niin putkisto ei välttämättä ole pitkäikäinen. Kuivuakseen vedestä kunnolla rööri vaatii 30-40km ajoa.
Mikan käsittääkseni ajaa aika pitkää pätkää, jolloin rööri kuivuu ja kestää reilustu kauemmin.
Tarkoitan vaan että erillaisia käyttökokemuksia eri kuskien kesken on hankala verrata. ;)
Tämä on tiedossa, avosantaalia käytettäessä tarvikeputkista tulee villat pihalle hetkessä ja sillä ei ole mitään tekemistä ajomatkan pituuden kanssa.  :facepalm:

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #21 : 20.07.2013, 18:13:23 »
Jos ajaa vaan nakkikioskille ja takaisin kotiin runxxaamaan, niin putkisto ei välttämättä ole pitkäikäinen. Kuivuakseen vedestä kunnolla rööri vaatii 30-40km ajoa.
Mikan käsittääkseni ajaa aika pitkää pätkää, jolloin rööri kuivuu ja kestää reilustu kauemmin.
Tarkoitan vaan että erillaisia käyttökokemuksia eri kuskien kesken on hankala verrata. ;)

Juu, ajan minä lyhyttäkin pätkää kylille silloin tällöin mutta silti se putken pää on kyllä hyvin nopsasti niin lämmin, ettei siinä kättä pidä. Korkein mitattu lämpötila siinä takaputkessa on 145 astetta motarilta kahville mentäessä!  :D

Pitkissä pätkissä vedettynä se edellinen rööri kesti vain sen puolisentoista vuotta!  :o

Sanoisin, että putki oli paska-laatua katista taaksepäin!

Tämä on tiedossa, avosantaalia käytettäessä tarvikeputkista tulee villat pihalle hetkessä ja sillä ei ole mitään tekemistä ajomatkan pituuden kanssa.  :facepalm:

Kyllä ne villat ovat pytyissä pysyneet, kun valitsee sopivan vaimentimen!  :D

Keskivaimentimesta villat saa pihalle sulattamalla katin tms. tempulla!

Ps. se takapönttö on tälläinen, eikä se tukkoinen vakiovaraosa.
http://shop.motonet.fi/fi/tuote/148533/2-12-Turbo-vaimennin--o1125x47cm-o63mm

Huvittavinta on se, että sekin on mädäntynyt pannan alta ulkoisesti, eikä sisäisesti tippaakaan vaikka sen läpi on virrannut rapian viiden wiinakuution palamistuotteet!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #22 : 20.07.2013, 18:28:43 »



Perjantaina teki wiinakone mielenkiintoisen tempun, josta torstaina oli jo oireita hitusen.

Torstaina wiinakone lähti jotenkin heikosti käyntiin, sillä ensimmäinen yritys käydä oli vasta neljännellä moottorin kierroksella ja silloinkin käyntiinlähtö oli hitusen ontuvaa parantuen joka kierroksella.
Keskiviikkona oireet olivat hitusen lievemmät, mutta ilmiö oli havaittavissa herkällä pers-dynolla muutamana nykäisynä kylmässä.

Olin lähdössä emännän ja koiran kanssa mökille. Wiinakrematorio oli niin kylmä kuin tuossa tilassa noin klo 18 voi olla.

Koira autoon ja normaali viikko/300km-tarkastus rutiini käyntiin, eli konepeltiauki ja silmäys kaikkeen. Lisäksi öljytikku ylös ja moottoriöljytason tarkastus. Ei moitittavaa, eli kaikki kunnossa, paskaista konehuonetta lukuunottamatta. Rutiini vie noin vajaan minuutin.

Konepelti oli märkä ja vettä tietysti valui konehuoneeseen.

Kansi kiinni, kun omaiset olivat jo sen nähneet!  :D

Starttausta...  Ei edes lupausta viidessä sekunnissa!  :o

Pieni bensiinin haju tuntui nenääni (häpeä tunnustaa, mutta liittyy päästötestiin).

- Tästä liitin (johtopäätös), että polttoainetta menee pyttyihin -> Kakkos pytyn piuha irti ja testitulppa takalattian alta esiin.
- Ei havaittavaa kipunaa testitulpassa -> Puolan johto irti (ei irtisanottu) ja testitulppa siihen kiinni -> jotain eloa oli!

Sitten sisältä työkaluja hakemaan ja puhdistusaineita.  Cleaneria kannen raosta tupakin verran taukoa.
Tietysti tarkistin, että jotain valuu jakajan kannen alareunasta ja valuihan sieltä cleaneria ja vesipisaroitakin löytyi sieltä, plus jotain öljymöhnää.

Starttausta -> ei edes lupausta!   :o

LH:n toimilaitteidentesti-moodi kehiin vikakoodien tarkastuksen jälkeen. Flekti pyörii molemmilla nopeuksilla, suuttimet naputtavat kuultavasti ja tunnettavasti, myös tyhjäkäyntisolenoidi naputtelee tunnettavasti ja kuultavasti. Tämä ikuisesti kiertävä testisetti läpi kahdesti ja kaikki toimii, eli fleksitunekin on hengissä.  ;)
Tosin flexitune oli ledillä jo väittänyt olevansa OK, mutta E-tuomaksena se piti testata muutoinkin!  ::)

Kakkospytyn tulppa irti ja märkähän se oli!

Taas testi siitä, että missä kipuna katkeaa. Puolan johdolla kipuna oli, mutta pytyn johdoilla ei!  :o

Siinä sitten kevyessä tihkusateessa 8mm räikkälenkki kouraan ja sitä W-mäistä ruuvaamista aloittamaan. Aikansa kuluttua kansi auki ja sieltä ei mitään mystistä löytynyt, mutta reilusti brakecleaneria pesään ja pyörijäkin putsaten.

Aikani ihmettelin ja löin romut kasaan.

Starttausta ja n. 15 sekunnin pyörityksen jälkeen kaasupohjassa lupaus. Kolmannella startilla jo yritys käynnistyä ja jotain räsähteluä kuului konehuoneesta harvakseltaan.

Ei hyvä!  Joten taas tarkistus missä kipuna luuraa?
Puolan johdosta kipuna, muttei kunnollista tulpanjohdosta.

Sitten merikontin takalattian alta kaivelemaan puolanjohtoa ja asentamaan sitä.

-> Heti ekan startin jälkeen alkoi tulla lupailuja, siinä sitten märkiä tulppia kuivailemaan kaasupohjassa starttaillen.  Varmaan parisen kymmentä 5 sekunnin startteja ja joka kerran pidempi yritys käydä.

Lopulta startteja tuli sen parisenkymmentä lisää ja kone käynnissä!  :buck2:

Sammutus ja minuutin odotus -> startti -> kone käyntiin heti normaalisti!  :o

Siitä sitten mätänettiin uutta puolan johtoa ostamaan. Ei mikään valmis sarja vaan niitä sinisiä janmorin-irtopiuhoja, jotka ovat osoittautuneet huomattavasti toimivammaksi kuin ne valmissarjan mustat ja laatikossa myytävät.

Kysyin myös mätänetistä moottorin lämpötila-anturia, koska siitä on pieni ajatus, ettei se välttis ole ihan hengissä viime kesän keittämisen ja kannen hajoamisen jäljiltä kunnossa. Mikä voisi selittää soppien pikkuiset heitot ja häkäpäästöjen koholla olemisen.

No, mittaamallahan se selviää mutta tänne metsään mennessä en viitsinyt sitä tehtailla, vaan otin mittausromut/työkalut matkaan. Mikä sisältää työkaluja ja mittalaitteita liki riittävästi!

Lämpötila-anturia saa vain siniseltä tiskiltä, joten mittasin anturin.
Kun flekti käynnistyy resistanssi 220 ohmia. Ja noin siellä 80C nurkissa sen 370 ohmia. Mittaus suoritettu tietysti LH:n liittimestä.

Puhtaalla wiinalla käynnistettäessä alle nollan lämpötilassa tuo kolmijalkainen käynti on hetken normaalia aina.
Bensalla sen ei pitäisi olla kesällä vakiosäädöillä, jollaiset minulla on nyt.

Tänään (lauantaina) kylmä kone käynnistyi suhteellisen vaivattomasti, vaikka pientä empimistä oli siinä startissa.

Pieni epäilys oli myös siihen mätänetin asentotunnistimeen, jonka ohmit mittasin (200 ohmia).  Täytyy vielä viritellä testipiuhat, että saa skoopin väliin ja näkee millainen se VR-anturin signaali on skoopin mielestä.


Kaikkinensa, minulla on ollut viimeisen 100tkm aikana syttyongelmia tuossa merikontissani.

Sytty ongelmat ovat olleet:
- lyhyt tulppien ikä (wiinalla ajettaessa)
- sytytys-piuhoja on mennyt rikki tai ruvennyt pätkimään suhteellisen ahkerasti ennen noita janmorin sinisiä.
- Virranjakajan kannet eivät ole kestäneet mekaanisesti (intermotor tms.), vaan ne ovat lyöneet läpi jostakin.
- Orkkis puolakin tuli vaihdettua liki 70tkm sitten, kun sen kipuna oli väsähtänyt.
- Syttypääte on levinnyt kerran.

Maininnan arvoista on se, että pers-dynoni on yliherkkä, että muutama nykäisy vedoissa aiheuttaa allergian ja sitten usein toistuessaan syttyosien testaus/mittaus rumban. Mittaukset usein löytävät vian jo ennen vakavampaa oireilua.

Toki tiedostan sen, että nostetut ahdot ja erityisesti niiden käyttäminen on rasite koneen kaikille osille!
Puolan witutusta voi miettiä siitä, että tulpan piuhasta kipuna lyö kanteen mielummin tai sen eristettä pitkin kuin itse tulpassa!  :o

Parhaiten tulpista ovat kestäneet NGK PBR8ES meikäläisen ajossa, mutta ne vaativat avosandaaliatm siihen tahtiin, ettei kortti meinaa tykätä touhusta! Pitovaikeuksista talvikeleillä puhumattakaan.   ;)

Kaikki visuaaliset havainnot tulppien sittumisista ovat olleet aina siinä eristeen yläpäässä, eli tulpan kuumimmassa eristekohdassa wiinalla ajettaessa.

Joten pitäisi löytää tulppa joka kestää viinalla ajamista ja avosandaaliatm!

Jos tuon VR-anturin signaali on scheiße, niin se voisi selittää myös päästöt?  :buck2:

Vai kärsiikö wiinakone kaameesta kapulasta, kun sille on juotettu tässä pari tankillista bensiiniä?   :o  :buck2:
« Viimeksi muokattu: 22.07.2013, 03:36:35 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

s73

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #23 : 20.07.2013, 18:50:02 »
Heitä kankaalle ad:n ja intermotorin jakajan kannet, kieroja tms.! :nohnoh käy boschilainen siniseltä tai tilaa ulkomailta. Venakopan päässä oleviin jakajiin vain boschin kansia, muut saa heittää suoraan roskiin!  tarvikkeena boschin kannet on ollut 100e. Tämän päivän hinnasta ei ole tietoa.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
  • 940 230FT -98
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #24 : 20.07.2013, 19:28:51 »
En suosittele minäkään haponkestävää, mulla oli ennen yks putki ja piti hirveetä meteliä..

Ehkä ohi aiheen mutta oli pakko vastata:
Meteli ei välttämättä juurikaan nouse haponkestävällä/rosterilla jos se tehdään oikein.
Pari hyvää vaimenninta ja putken halkaisija pienenee loppua kohden niin pysyy kyllä hiljaisena.

Omassa ollu kohta vuoden haponkestävästä ite kasattu putki.
Äänitaso normi matka-ajo nopeuksilla ei noussut kuin aavistuksen jos orkkis turbon putkeen vertaa.
Vasta polettaessa isommilla kierroksilla tulee sopivasti ääntä mutta sekin sopivan matalaa murinaa.

Putket on 3 tuumasta keskivaimentimeen asti ja siitä loppu 2,5 tuumasta.
Vaimentimena toimii simonsin läpivirtaavat pöntöt, tämmönen ja toinen vähän lyhyempi.

Joten mä ainakin suosittelen happosta putkea jos vaan tarveaineet saa hankittua edullisesti  ;)

Ja ite aiheeseen:
Eihän näillä pienen kulutuksen takia ajella mutta ootko mikan laskenu pitkän ajan kulutuksen tuon viinan kanssa ajettaessa?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #25 : 20.07.2013, 19:39:59 »
Yyber huipputeknisellä mittausadapterijohdolla kaivelin sitten sen VR-anturin signaalin skoopille näkyviin.



Selvähän se!  Kännissä kuin käki!

Elikkäs VR-anturi on alkanut vanhentumaan ja signaali heikentymään.  No, onhan se peltikehäkin saanut sikaa viime vuonna mutta sen oikaiseminen riittävän hyvin vaatisi laatikon irroittamisen.  Ei nappaa!  >:(

Joten väsäilen omin pikkukätösin pulssin muokkauspiirin ja syötän EZK:lle kanttiaaltoa.  :-[


Eihän näillä pienen kulutuksen takia ajella mutta ootko mikan laskenu pitkän ajan kulutuksen tuon viinan kanssa ajettaessa?
Enhän mitä mitään laske tai mittaa.....    :2funny:
Tai jotain!  ::)

Viinalla on menty välissä 14.01 - 19,3L/100km...

Keskikulutus on viimeisen 35 307km matkalla wiinassa mitaten 15,68L/100km.

Keskihinnalla 1,09c/l, eli noin €17,09.-/100km ja tohvelia on annettu asiallisesti, vaikka olenkin tässä viimeisenä siirtynyt Drive ajotyyliin "moottorijarrutuksella motarille"!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
  • 940 230FT -98
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #26 : 20.07.2013, 20:13:48 »
Suorastaan asiallinen kulutus vielä :P
Säästöä tulee noin 3€/100km jos vertaa 98E ja 12L/100km kulutukseen.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #27 : 21.07.2013, 00:11:55 »
Suorastaan asiallinen kulutus vielä :P
Säästöä tulee noin 3€/100km jos vertaa 98E ja 12L/100km kulutukseen.

Bensalla meni keskikulutuksena pienimmillään 12,3l/100km ja isoimmillaan sen 16,9l/100km keskikulutuksessa.
Nominaali oli siellä 12,8l/100km lukemassa. Joten hitusen wiinalla on keskikulutus tipahtanut, koska veto keskialueella on pulleampaa kuin bensalla.

Wiina ottaa päihin vasta siellä +4500rpm lukemissa nykyisella syttylastulla. Ja eipä noita ylempiä kierroksia ole monasti tullut pidettyä kymmeniä minuutteja....   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7966
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #28 : 21.07.2013, 10:32:23 »
Olisko se katti nyt tiensä päässä, jos häkäarvot on kovat päästömittauksessa. Tippuuko häkäarvot, kun pitää kierroksia koneesssa mittauksen aikana, eli kun katti lämpeää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #29 : 21.07.2013, 11:16:35 »
Olisko se katti nyt tiensä päässä, jos häkäarvot on kovat päästömittauksessa. Tippuuko häkäarvot, kun pitää kierroksia koneesssa mittauksen aikana, eli kun katti lämpeää.

Se on testin alla. Siis tuo katin osuus.

Häkäpäästöt ovat koholla nimenomaisesti kierroksilla, eivät niinkään tyhjäkäynnillä, jossa alitetaan tuo 0,3% ja kierroksilla ne päästöt sitten kohoavat jopa sinne 0,5% tuntumaan.

Päästöt ovat liki samat, oli katti avosandaalillatm ajettu tai suoraan normaali ajolämmin.

Mielessä on käynyt sekin, koska katti ei koskaan ole wiinalla niin lämmin kuin bensiinillä, niin ajelen tässä muutaman tankillisen bensiinillä ja mittautan ne uudestaan ihan omaksi tiedokseni.
Jos päästöt parantuvat tässä, ongelma on katin liian matala lämpötila wiinaksilla. Joten siihen täytyy kehitellä ratkaisu sitten.

Jos muutosta ei ole tapahtunut, niin katti menee vaihtoon johonkin avarampaan!  :-[

Pirskutta! Jos katti laukesi vasta 400tkm ja 18 vuoden, kolmen kuukauden ja yhden päivän ajamisen jälkeen, niin pitäisiköhän Volvolle lähettää tulikiven katkuinen kirje surkeasta laadusta!  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Ateho  Elekma