Kulkukoira  Proturbo

160dB+ volle. [Volvo 245]

  • 1403 Vastauksia
  • 478557 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #60 : 09.06.2011, 17:35:42 »
jepajep! näillä lämpötiloilla latausjännite on suoraan laturin mutterista 13.75V että ollaan ihan hukassa, tai sitten tuo etuakku alkaa olemaan finaalissa.
 >:(


sitten vähän mitä ollaan räpelletty tänään.


siinä on nyt erotusrele mallia motonet. 70A kesto.
pikkasen pientä lakua tuo releelle menevä kaapeli, mutta eiköhän se riitä, kuitenkin sen tehtävänä on vain ladata taka-akkua.
sulakkeenkin vois tiputtaa alle 70A ettei sula tuo motti, jos kipinä käy.


akun paikkaa sommittelin.


komiasti se mahtui. täytyy vain miettiä mitenkä sen saa kiinni ettei pääse hyppimään itsekseen.


piuhoilla ei oo enään pitkä matka, luultavasti pätkitään sitten joskus, mutta nyt budjetin huutaessa tyhjyyttään vedetään pitkillä johdoilla kunnei ole ees niihin rengasliittimiin ylimääräistä :D


toinen akun maadotus menee kuormalenkin kanssa kiinni


toinen menee tähän peltiin, alapuolelle, läpipultilla.

nyt miettimään mihkä reikää aletaan porailemaan että saahaan kaapelit helposti vedeltyä.

etuakulta tulevat johdot on jämptisti 1,5m lyhyet. luulen että joutuu yhden kaapelin molemmista plus ja miinuskaapeleista uhraamaan että saa etuakun kaapelit kiinni taka-akkuun.



Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #61 : 09.06.2011, 18:01:04 »
Releen kautta ladataan toista akkua? Mistäs tuo rele ottaa ohjausvirran?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #62 : 09.06.2011, 18:35:21 »
Kukaan ei oo tainnu vastata tohon jännitesäätimeen... jos se on boschin laturi niin saat siihen sen 14.5 tai jopas sen 15v säätimenkin... käyt vaan kysymässä...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #63 : 09.06.2011, 22:52:30 »
Kukaan ei oo tainnu vastata tohon jännitesäätimeen... jos se on boschin laturi niin saat siihen sen 14.5 tai jopas sen 15v säätimenkin... käyt vaan kysymässä...
hyvä tietää. kiitos vastauksesta.

Releen kautta ladataan toista akkua? Mistäs tuo rele ottaa ohjausvirran?
laturilta menee nyt tuplakaapelit  etuakulle.
etuakulta 8mm2 releelle, releestä sulakkeelle sulakkeesta taka-akulle.
relettä ohjaa sytkän päällä oleva liitin josta tulee herätevirta ja maa on korissa.
taisiis tuo mihin puolan johto menee, no siinä kuiteskin :D

tuli tänään katteltua vähän noiden rikki olleiden ilmajousienkin perään. pelkääjänpuoleinen ilmajousi vuotaa suurinpiirtein keskeltä ja keskustaan päin , kyljessä pieni reikä josta paineet pihisee pihalle. onko noihin jotain korjauskehoitusta vai täytyykö metsästää uus jousi taakse. sais ton perän heilumisen poies ja vähän ylöspäin.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #64 : 10.06.2011, 00:42:13 »
laturilta menee nyt tuplakaapelit  etuakulle.
etuakulta 8mm2 releelle, releestä sulakkeelle sulakkeesta taka-akulle.
relettä ohjaa sytkän päällä oleva liitin josta tulee herätevirta ja maa on korissa.
taisiis tuo mihin puolan johto menee, no siinä kuiteskin :D

tarkoitti varmaan että mistä se heräte tulee, eli onko esim jotain akkujen jännite vahtia mikä automaattisesti naksuttelee relettä kun taka akku vaatii lisää virtaa..

mutta kai se releen heräte on ihan itse manuaalisesti napsuteltavissa katkaisijasta kabiinin puolelta  ;)

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #65 : 10.06.2011, 07:25:54 »
ei vaan siis ihan auton herätevirta katkoo relettä.
idea tuossa on että auto käynnissä akut on yhdessä kiinni, auto sammuksissa akut on erillään.
tämä sen takia, kun etuakku on vesiakku mallia 12.30V lepojännite ja taka-akku AGM 12.90V lepojännite, jos nämä jättää rinnan kytkyllä yöksi, niin koko yön tämä AGM koittaa ladata vartaa keulilla täten pudottaen oman varauksen pieneksi.

tästä selviäis ostamalla AGM akun keulille, mutta siihen ei ole nyt varaa.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #66 : 10.06.2011, 09:12:19 »
kaapeleille tilaa:


tuosta tarvis saada ammuttua pari reikää.

porakoneella parit röörit ja pistosahalla loput.


eihän siitä kaunis tullut, mutta reiät sain aikaiseksi.


mustaa kilikalia päälle.
täytynee tuohon hommailla tiivistenauhaa ettei raavi heti kaapeleita poikki ;)

nyt pitäs parit kaapelit mahtua.
en tiedä vedänkö kaikki kuus per puoli vai vain 3-4kpl.
näkee mitenkä ne tuosta mahtuu.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #67 : 10.06.2011, 23:19:52 »
autohifi jäi tänään vähäiseksi vaan päivän aiheena oli näin teet sen itse -ikkunantummennukset.

pari sekalaista rullaa bilteman halvinta tummennuskalvoa ja karvamaha ottivat yhteen.
työkalut:
teippiä
suihkepullo jossa fairia
sakset
paperia
varapäre kun päre palaa jokatapauksessa.
kaveri, vaimo, naapuri tai joku jolla auttava pari käsiä.
yksinkin onnistuu, mutta vaatii hermoja


en garde! touche!


saadaan tähän pappavolvoon vähän jotain näköä.







pimeeks ettei vehkeet nävy


hommahan lähtee siitä liikenteeseen, että kuvataan karvamahaa samalla, kun hierotaan kakkapaperia takaikkunaan.


pessään hyvin pahimmat pois sekä ulkoota, että sisältä.

2-4 tippaa fairia suihkupullolliseen, siten että tulee tota valkosta kuplaa akkunaan ja sormissa tuntuu neste liukkaalta,


alotetaan paketin tuhoaminen tästä


jatketaan tuohon suuntaan


sitten ympäri tuosta että pakkaus ei paina poisotettavaa rullaa, naarmut ja varsinkin taitokset on pahin vihollinen.


työkalut räjäytetään irti paketista


sopivan kokoiset työkalut, ei muuta tarvi. ehkä tuo lasta on aluksi liian jäykkä, sille kannattaa antaa hiustenkuivaajaa ja veulata käsissä että vähän oikenee.


rulla ulos paketista, teippi varovasti irti, koska jättää helposti jäljen, repii tai taittaa kalvoa


kalvo ei oo hirveen tummaa, tää on 80-90% tummentava, jälkeenpäin huomattu että värinä pronssi. piti laittaa kaikkiin akkunoihin mustaa, mut tuli aikoinas ostettua vahingossa paketillinen pronssin väristä ja paketillinen harmaata joka osottautuikin siniseksi.
noh tekevälle sattuu :3
ja mulle aina.


kaksi teipinpalaa molemminpuolin kulmaa ja vedetään aukipäin, tarkistetaan kummalla puolella on liimapinta.


kas näin.

homma menee siten että valkoinen kalvo tulee mahaan päin, kun laitetaan kalvoa ulkopuolelle. jolloin kalvo tulee oikeinpäin kun suojakalvo irroitetaan.


sitten lisää mömmöä, tätä menee paljon, varsinkin kun on +30C, saa olla kokoaika ruikkimassa.


kalvo näinpäin, nyt valkoinen suojakelmu on itteä päin. kaikki rullat rullataan näin joten 90% varmuudella ilman teipinkattomista voi näin tehdä suoraan, itte kyl katon aina mitenkäpäin kalvo on, senmonennnen kerran oon just väärinpäin tehnyt valmiiksi.


pläts se siihen mömmömpäälle.
pahimmat mattopuukolla pois reunoilta ettei tuuli pääse alle.


kumilistoja pitkin vielä kierros pois että alkaa sopimaan.


sitten vielä tarkemmin.
mitä vanhempi auto sen tarkempi saa olla, nimittäin uusissa autoissa on mustat reunat ikkunoissa jotka antaa anteeksi todella paljon.
vanhoissa autoissa ikkunat loppuvat tiivisteeseen ja kalvon pitää olla JUST jämpti


takaikkunassa on liki tuuman reunus joten ei hirveen paha tuu olemaan. vaikkakin takaikkuna on kaikkein kakkamaisin tehdä, sekun on kaareva lähes aina kahteen suuntaan, joten joutuu leikkaamaan ainakin kerran kalvon poikki.

tässäkin panssarivaunun "suorassa" takaikkunassa joutui yhden sauman tekemään.


lopulta noin sentin säteellä mustasta reunuksesta siipale pois


kas näiin.


sit aletaan hakemaan muotoa, ruikitaan märäks, voi irrotella ikkunasta ja märästellä ikkunan ja kalvon välinkin


isoimmat kuplat siloseks lastalla


villakinnas ja fööni ei ollu hiki, ei toki.

kinnas siksi että käsi klähmää kiinni kalvoon ja tekee taitoksia. kinnas liukuu ja saa hyvin silotettua ryppyjä.
tässäkohtaa silotetaan kalvo takaikkunan muotoon, mutta bilteman kalvot ei nyt niin hurraahep hyviä ole että joutui siltikin tekemään yhden viillon.


kuplia ei saa pakottaa haluamasi suuntaan vaan ne pitää viedä kuplan haluamaan suuntaan, eli kalvo taipuu miten taipuu ja senmukaan vedellään.
sain kaikki muut tasaiseksi, paitsi kaksi kuprua jotka silotin samalle korkeudelle, nyt kalvo raakasti poikki


semmonen maha :3


kalvot irti ja rullalle


sisälle, pestään ikkuna vielä kerran, sinne alle pääsee aina kakkaa joten turha olla liian tarkka


ES:n kakkapaperi ei ehkä kaikkein paras pyyhintäväline.


tarkistetaan kalvon puoli


avataan kalvoa ja ruiskitaan heti märäksi, jos tätä ei kastele niin pikku moka ja kalvo tarraa itseensä kiinni ja sen saa sit heittää jo roskiin.


levitetään akkunaan.


hupskeikkaa tuli liian iso kalvo, tätä sattuu


ujutetaan listan alle mahdollisimman pitkälle


pahimmat, isoimmat kuplat keskeltä levitetään reunoille päin


kalvo pitää olla litimärkä ettei lasta tee raitoja


vantus on todella kätevä kapistus tässäkin.


saksilla tässävaiheessa, jos nyt menee mattopuukolla leikkelee menee heti piloille


tulihan kalvoista molemmista liian iso, no tätä sattuu...


sitten raakasti AIVAN takalasinlämppärin raidan vierestä poikki, yli ei saa vetää voi vastus mennä poikki, eikä keskeltä että menee vielä vastuksen raidan piiloon.
sitten ylimääräiset pois vaarooovasti.

loppusilottaminen käy sitten että pirusti vettä pintaan, kaveri menee ulkopuolelle osoittelemaan sormella ikkunaan missä on kupla js niitä silotetaan joko ylös tai sivulle, muttei minne sattuu. jos kuten takalasi kalvo on poikki niin levvitetään vain sivulle.

ihan viimeistelyn voi vetää kuivaimella ja lastalla, lämmitetään kalvoa ja varovasti pehmeellä lastalla reunoillepäin työnnetään pienimmätkin vesipisarat jotka ovat lämppärivastuksissa. täytyy olla varovainen ettei kalvo pääse venymään liikaa = ryppyjä tai lasta naarmuttaa.

sitten antaa seisoa joku 30min tain kalvottaa seuraavan ikkunan ja palaa takaisin ekaan ikkunaan tarkastamaan onko noussut uusia kuplia.
pahimmat kuplat kantsii ihan verää mattopuukolla halki jos on reunalla ja painaa kiinni, ei hirmunätti tule mut paremman näköinen kun komea valkoinen kupru.



lopputulos.

takalasissa Pronssi 80-90%
takasivulasissa Harmaa (sininen oikeesti) 80-90%
takaovissa Musta 80-90%

ulkopuolelle kaikki näyttää samanlaisilta :D



yks pöläri on karannut :(

sivuikkunat menee sitten yhtenä kappaleena, samanlailla.
mitä kauemmin muotoilee tarkasti ulkopuolelta sitä nopeempi se on sisällä laittaa.
jos sisäpuolella rupee leikkelee, menee piloille nopeesti.

semmosta tänään, koko pirun päivä meni :D









Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #68 : 11.06.2011, 00:24:45 »
Ihan siististi.   O0

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #69 : 11.06.2011, 11:31:00 »
Voihan sen tummennuksen nuinkin tehä  :)
Ite otin takalasit irti kun omasta lankusta tummensin  ::)

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #70 : 11.06.2011, 12:42:29 »
Konstit on monet... Omaan 245 taipui kalvo takalasiinkin lämmittämällä, Gilan kalvot.  Ihan siisti lopputulos sulla!!  Auto saattaisi kaivata myllytystä/vahaa?

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #71 : 11.06.2011, 14:16:35 »
kaipaahan tuo, katolle on jostain ilmestynyt melkopaljon naarmujakin

talli on nykyään taivasalla joten säiden armoilla ollaan.
nyt on täytynyt rakentaa joka päivä, kun on ollut hyvät kelit.

ei ihan hirveesti kerinnyt tänään tuunailemaan ennenkuin sade alkoi, nytkun on pilvistä maa märkä ni onhan siellä tsiljoona hyttystä :D
kahtellaan jos tänään saa vielä vähän aikaiseksi.

eli:


kaapeleiden vedot alkoi, hyvin mahtuu 6x 50neliöistä per puoli. kaikki laitetaan :D


mälläsin vahvariakin paikoilleen.

ei tunnu hyvältä toi liitos, maat makaa plussan kuparitangon päällä kenossa ja kaapelit joutuu vetämään vinoon, ehkä jos vahvarin laittaa alareunaan ja kääntää kuparit toisippäin.

eli hakee vielä paikkaansa. tonne pohjalle täytyy vetästä vaneri johon sitten vahvarit kiinnitetään.
luukun kanteen tulee 4x 100mm tietokonetuulettimia puhaltamaan ulos. tai puolet sisään puolet ulos. vielä auki :)


Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #72 : 11.06.2011, 21:37:17 »
päivä parani ja lämpeni entisestään ja päästiin takaisin paahteeseen duunailemaan.


rollasta jäänyt virtakaapeli oli auttamatta aivan liian lyhyt. joten sitä piti jatkaa.
en ruvennut ostelemaan mitään puristusliitoshässäköitä enkä tokmannin akunkenkiä että saa jatkettua, vaan tinasin tylysti.

mä luotan ennemmin tohon tinaan, kun itse puristamiin liitoksiin.


karvat vaan ristiin


taputellaan tasaseks


sulatellaan tinaa aimokasa päälle ja poltetaan se säikeiden väliin.


lopuksi teipataan kateellisilta katseilta piiloon :D


lopulta pähkäilyn päätteeksi päädyttiin tähän ratkaisuun.
maakaapelit menee sekä ali että yli plussan kuparitangon, kuparitanko on teipattu varmuuden maksimoimiseksi.


maapuoli kunnossa, kaksi 50 neliöistä koriin, keskellä oleva pieni keltainen apiko on etuakulta, siihen pitää tehdä vielä 2m 8mm2 kaapelia, jouduin jatkamaan kaiutinkaapelilla kunnei riittänyt kaapelin pituus. tää on siis suoraan eruakun navasta, taka-akun napaan.


pluskaapeli, alapuolelta ja reunoilta teipattuna.

etuakulta tulee latausvirta 50 neliön kaapelia pitkin tuohon alimpaan. se on se jatkopalan jatkopala.


akku kaapeloituna.

pirun siistin näköinen jos multa kysytään.


fiikus virtoihin, tuli huomattua tuommoinen kätsy valoefektikin.


wwwaaaauuu :3



etuakun lepojännite 12,29V


taka-akun lepojännite 12,72V


virrat päällä, auto sammuksissa takaakulla 12,54V


ja etuakulla 12,42V

eli taka-akku lataa etuakkua kun virrat lyyään päälle -> rele kytkee akut yhteen.


latausvirta 14.04V (28C varjossa)


taka-akulla 14.05V eli samoissa lukemissa mennään, varmaan noussut ton 0.01V kun kerkes lataamaan akkua muutaman sekunnin viedessäni kaapeleita taakse.


kaikutin on 4ohm Single Voice Coil.

sille annetaan 300w.

juu ja päättelen tehoja ilman amppeereita, en harrasta naapurien kiusaamista 50Hz:n siniaaltoa soittamalla.
täytyy katsoa kohilleen sitten jossakin parkeering paikalla tai vasta seuraavan elementin kanssa.


vielä vähän imuria ja parit nippusiteet


kelpaa jo näytellä, ei oo enään niin räjähtänyt.

täytyy tuonne jotain kaapelikoteloita vedellä tai keksiä jotain kivaa :)


kontin sivulevy ei vielä mene paikoilleen


tämä saattaa olla syypää, tarvis metallia taas leikellä


taikka tämäkin saattaa olla syynä :D

noh, koloa vaneriin vain.

eikäse silti haittaa, kun nostaa rojut kyytiin niin näyttää kontti:


tältä.

näin tänään, huomenna tarvis bassonupille etsiä paikka, sekä taka-akun volttimittarille ja ja ja ja...

;)



Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #73 : 12.06.2011, 00:59:55 »
Aikas vauhtia etenee, sillälailla siististi toteutat nuo, ettei ihan corolla-popeilta näytä, tätä on ihan kiva lukea  O0 Ja paljon kuvia, se on hyvä juttu!

Tohon juotos hommaan vinkkinä, että kun laittaa kylmällä vedellä/lumella (no okei vaikee saaha kesällä) kostutettuja rättejä johtojen ympäri, pysyy eristeet kunnossa, eikä tina juokse johtojen sisään. (nimim. 75neliöistä kaapelia juottanut)  :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #74 : 12.06.2011, 21:59:11 »
Aikas vauhtia etenee, sillälailla siististi toteutat nuo, ettei ihan corolla-popeilta näytä, tätä on ihan kiva lukea  O0 Ja paljon kuvia, se on hyvä juttu!

Tohon juotos hommaan vinkkinä, että kun laittaa kylmällä vedellä/lumella (no okei vaikee saaha kesällä) kostutettuja rättejä johtojen ympäri, pysyy eristeet kunnossa, eikä tina juokse johtojen sisään. (nimim. 75neliöistä kaapelia juottanut)  :D

hyvä vinkki, itte oon vaa poltellut ja teippaillut päälle, kun ei tuu näkyville noi piuhat.
rengasliittimetkin tinaillut ja vetänyt sen suojamuovin jälkeenpäin ni se peittää palojäljet ;)

kiitoksia palautteesta, liikaa kuvia on mun malli tehdä projekteja. välillä se risoo kun kokoajan tarvii olla kuvailemassa, mutta jälkeenpäin on hyvä kattella mitenkäsenyt meni ja saa muutkin vinkkejä mitenkä tehdä omassa autossaan.
kokoajan "tee-se-itse" -ohjeita pitkin projektia, ni oppii muutkin ainakin yhden tavan ratkaista eteentulevat ongelmat oman auton hifien laitossa.

sitten mitä tänään tehtiin:


 ruksailu alkoi korjailemalla virheitä.

ensiksi vähän mallia paljonko tarvis pois ottaa.


ruuvarilla niittejä pois


kas näin


vaneriin samat merkit


tökitään hetkenaikaa päin sirkkelin terää


käydään mulqqaamassa välillä

ehkä hieman iso kolo tuli, mutta kelpaa.


annetaan saksea vähän verhoiluun.


löträtään liimaa toiselle puolelle


niittiä ja liimaa.


hehe! hyvin onnistu.


verhoilu on nyt poissa, takapenkin alimpaan kohtaan on 42cm joten vieläkin kummittelee se 18" versus 15"

18" ei loppujenlopuksi tulis niin hirveesti takapenkkien yli että vois pari miinusdeppaa ottaa 1500 stokkiin tai raakasti 1500 semi unliin.
valintoja valintoja :D


sitten tämä tapaus. tarvis vähän leikellä että mahtuu verhoilut kiinni.


mietein kauan, että teenkö reiän vai leikkaanko päältä matelemmaks, heikkeneekö rakenne liikaa, miksi tässä on tämmöinen pelti, onko väliä että onko tää heikko vai nou. mitä miksi koska.


sit päätin että helpoimman kautta mennään, yksinkertainen on kaunista, tai jotai


semmoinen kolo


kaapelit teippasin littanaksi, koska sen päälle tulee verhoilu.
ja kolon kohtaan muovikierrettä suojaamaan.


kas näin


levy jää aavistuksen pömpölleen, muttei liikaa että sen huomaisi


sitten takaluukkuun vahvistimien alle corollan vanha lattiavaneri


ujutin sen vain tuonne verhoilujen väliin ja ruuvasin vahvistimet kiinni siihen.


tadaa!


etupäähän vedetyt kaapelit kiinnitettiin tupsyt pesään.


volttimittarin piuhat tungettiin piiloon ja vedettiin snygisti.


mittarin tupsyt kiinnitettiin etupäähän, loppujohto kiedottiin piiloon koelaudan alle


ulkolämpötilamittari laitettiin tulipellistä läpi ja vietiin mahdollisimman kauas koneesta, se on nyt pelkääjänpuolisen konepellin jousen vieressä.
kaukana konehuoneesta muttei ihan ulkoilmassakaan että ajonopeus ei vaikuta lämpötilaan eikä koneen lämpö.


takana piti kytkeä releeseen nuo piuhat ettei kokoajan vie sähköä ja mittaile voltteja.
ainoa rele mikä löytyi oli 70A erotusrele, no se siihen vain :D

homma menee siten että radion takaa tuleva heräte menee releeseen, maan rele saa piuhalta joka menee eteen mittarin tupsyt pesään. piuha on vain poikki ja apikoliittimessä molemmat päät. lisäksi akun maasta menee toinen releeseen.

eli ainakun radion laittaa päälle näkyy mittarissa taka-akun jännite.
[link=http://www.youtube.com/watch?v=26U-Euyy5-8]kas näin[/link]

 

Futurez  Kulkukoira